Citat:
Ursprungligen postat av
Mumsbulle
Ja, det var bara en tidsfråga innan det skulle sluta med mord. Men hur som haver, så bör själva kontrollerna vid jägarexamen och vapenlicenser ses över.
Jag har varit naiv gällande hur lätt det går att skaffa sig behörighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
BMC64
jag ställde en fråga om motiv, som blev raderad, så jag ställer den igen
stora mängder alkohol och dålig impulskontroll, tror du att det kan ha spelat in i själva dådet
eller är din tro fortfarande att det var grusmaffian, eller andra obskkyra banditer som var orsaken ?
Jag är inte så säker på det faktiskt (fetade nr 1 mums) som jag tidigare skrev, det kunde hänt för 2 år sen, om 2 år, kanske aldrig. "tillfället gör tjuven" (mördaren)
Vi kan nog utesluta att E varit våldsam, inte mer än så som K isåfall vittnade om "Kimmo kände att han blev en sämre och sämre människa med Lydia" och vittnesmål från grannar beskriver han som trevlig lugn etc, mamman till hans minsta barn berättar om att han hellre drar sig undan än hamnar i konflikter.
E sa han tycker om L (att han inte sa "älskar" ska man inte analysera, de hade ju ändå inte varit tillsammans allt för lång tid) men till slut kan det gå så långt med psykisk misshandel (jag kallar det så då jag vet hur personer som "vi" kan bete oss mot folk, även folk vi älskar,
obs! utan att dra in alla med dessa diagnoser) att han känner det är ohållbart och han måste bort från det förhållandet.
E:s barn kallar L för "mamma L", vill fortfarande träffa henne etc vilket visar att L ändå hade sina fina sidor (jag själv har jobbat inom barnomsorgen i 19 år och varit många barns "favoritfröken", är ensamstående med 2 barn och vill nog påstå att det enda bra här i livet jag gjort är mina barn och att vara mamma och såklart en bra arbetskollega/fröken)
Att L ljuger etc det hör mycket till diagnoserna med, dels rena lögner men även "hennes sanning" vi ser inte livet lika svart och vitt som ni.
(skulle jag varit i L:s situation , vilket jag tackar gudarna för inte är, så skulle min familj och vänner beskriva mig världens snällaste, vill alla väl, måste varit hennes ex som triggade henne m.m och så beskrev jag nog mig själv med, nu med rätta diagnoser och rätt medicinering förstår jag ju hur psykande jag varit ibland)
skönhetsoperationer (själv har jag aldrig gjort nån men har absolut velat, nu ser jag mig lite för gammal för det heh)
otrohet (aldrig varit otrogen "på riktigt" mer än lite "fyllehångel" vilket är otrohet i sig med iofs)
har mycket att göra med vår extremt dåliga självbild. All uppskattning var bra uppskattning.
så den biten är nog ganska orelevant i jakten efter motiv.
Nu till det fetade nr 2 (bmc)
100% detta
Hade hon inte druckit hade detta med största sannolikhet ej hänt (det lilla konsekvenstänk vi har försvinner helt med alkoholen)
avslutar med detta citat från en läkartidning, tänk er allt det, och sen alkohol på köpet
"Viktiga symtom är instabilitet i känslolivet: känslorna varierar mellan ilska eller nedstämdhet och ångest. Sinnesstämningen kan variera flera gånger om dagen (nedstämdhet, depression, irritabilitet, ångest, desperation, till och med okontrollerat raseri) antingen utan speciell orsak eller enligt situationen. Förmågan att känna igen och bedöma sina negativa känslor och tankar är bristfällig."