2021-12-03, 14:56
Medlem
Qaas avatar
Det här med vaccinpassen på diskotek eller andra liknande tillställningar har sina brister tycker jag. Man låter inte ovaccinerade/ovaccinerade med genomgången smitta komma in, men det är helt okej med ovaccinerade bartenders, diskplockare, vakter, servitörer o liknande på dessa ställen?

Utgår ju från att var o varannan av dessa är ovaccinerade, vilket är helt logiskt.
Senast redigerad av Qaa 2021-12-03 kl. 14:58.
Citera
2021-12-03, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Men..fetma smittar ju inte?

Det vaccinet gör är att det skyddar dig mot att bli ALLVARLIGT sjuk. Det innebär alltså att risken för dig att dö minskar kraftigt. Vilket också innebär en minskad belastning på att sjukvården måste ge dig intensivvård så att du klarar dig.
Om sjukhusen måste ge väldigt många personer intensivvård samtidigt innebär det att man måste omprioritera sina resurser för det.
Vilket i sin tur innebär att alla andra sjukdomar, olyckor och operationer kommer bli lidande pga tid och den då pressade sjukvården.
Vilket då i sin tur innebär att folk inte får den hjälp dom behöver för cancer eller annat. Lägg då till att folk dör i Covid både på IVA och i samhället för att IVA är fullt och sjukvården tungt belastad.

Jag är inte rädd för ovaccinerade. Jag irriterar mig på dom för att dom gör så att sjukvården blir högre belastad och vilket gör att vi återigen måste börja med restriktioner. Bara för att man måste rädda ovaccinerade som vägrar ta vaccinet pga internet-kunskaper.
Det är väl bara att lyssna på dom som faktiskt kan sånt här, eller?

Vill du ha ett samhälle med restriktioner eller utan? Det är bara att välja.

Och kom inte prata om fri vilja. Absolut fri vilja slutade att existera dagen du föddes, tro det eller ej.

Är idag ca 15ish% som inte är vaccinerade, tror du att 100% av dem kommer behöva intensivvård? kanske är 0,1% av dem som ens kommer behöva sjhuskvård än mindre som kommer behöva intensivvård så jag förstår inte riktigt problemet.

Men fullt vaccinerade springer runt som om dem vore immuna mot smittan. Och många tror att dem inte kan smitta andra heller, Där tycker jag informationen till folket borde vara bättre.
Citera
2021-12-03, 17:12
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinJacobsson
Blir det alltså inget vaccinpass?
Jag har redan skrivit att jag hade fel om detta.
Dock vår version ett skämt om man jämför med andra länder, t.ex. Tyskland. Där kommer man inte ens in på en restaurang utan bevis.

Du tycker troligen vår (Sveriges) hantering av pandemin är brutalt grym mot dig.
Jag har precis kommit hem från Sydamerika där t.ex. munskydd inte är en option utan sådant har man hela tiden. Här kan inte ens folk ha det på flygplatsen även om det står på anslag att man ska ha det.
Citera
2021-12-03, 17:14
Medlem
Intervju med Ann-Cathrine Engwall, immunolog och virolog. En vettig röst i sammanhanget!

"– Av erfarenhet fungerar det bäst vid den här typen av infektioner, att man vaccinerar en mindre andel som inte skulle klara en infektion. Ju större andel som har synkroniserad vaccinimmunitet desto snabbare uppkommer vaccinresistenta virusmutanter, vilket blir ett problem för de som behöver vaccinskyddet bäst."

Läs och lär.

https://www.epochtimes.se/Vaccinationsbevis-vid-evenemang-ska-minska-smitta---far-kritik?fbclid=IwAR1nA2nK8hGFh6UW0b5A65v3aKSb gUWVSal9nhYYU-RtOP82tuTXRzYCZlY#
Citera
2021-12-03, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qaa
Det här med vaccinpassen på diskotek eller andra liknande tillställningar har sina brister tycker jag. Man låter inte ovaccinerade/ovaccinerade med genomgången smitta komma in, men det är helt okej med ovaccinerade bartenders, diskplockare, vakter, servitörer o liknande på dessa ställen?

Utgår ju från att var o varannan av dessa är ovaccinerade, vilket är helt logiskt.
Eller snoriga vaccinerade, välkommen in!
Citera
2021-12-03, 17:29
Medlem
Petruccianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag har redan skrivit att jag hade fel om detta.
Dock vår version ett skämt om man jämför med andra länder, t.ex. Tyskland. Där kommer man inte ens in på en restaurang utan bevis.

Du tycker troligen vår (Sveriges) hantering av pandemin är brutalt grym mot dig.
Jag har precis kommit hem från Sydamerika där t.ex. munskydd inte är en option utan sådant har man hela tiden. Här kan inte ens folk ha det på flygplatsen även om det står på anslag att man ska ha det.

Man kommer inte in på restaurang utan bevis här heller snart, och munskydd är snart (ett litet tag) säkert krav i kollektivtrafiken osv, även om det bara är en täckmantel för vaccinkravet som snart kommer skruvas upp till Tyskland-nivåer. Vi tillåts bara vara lite efter p.ga. svenskar är så lättlurade och fogliga, tyskarna har ju t.om. ett talesätt
Citera
2021-12-03, 17:45
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucciani
Man kommer inte in på restaurang utan bevis här heller snart, och munskydd är snart (ett litet tag) säkert krav i kollektivtrafiken osv, även om det bara är en täckmantel för vaccinkravet som snart kommer skruvas upp till Tyskland-nivåer. Vi tillåts bara vara lite efter p.ga. svenskar är så lättlurade och fogliga, tyskarna har ju t.om. ett talesätt
Trams. Blir bara råd här och få som följer.
Har du sovit under en sten hela pandemin och inte sett hur tafatta vi är här?
Inte klokt att låta folk sitta instängda i en buss utan munskydd.
Citera
2021-12-03, 17:56
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nej, jag har inte undersökt eventuella andra biverkningar. Så här tänkte jag innan jag tog vaccinet:

Vaccinet kan ha okända biverkningar, som inte upptäcktes i försöksstudierna. Men detsamma gäller viruset. Viruset kan påverka kroppen på olika sätt, genom mekanismer som inte är helt kända ännu. Vad innebär störst risk för överraskningar som visar sig med tiden? Vaccinet eller viruset? Vilken produkt genomgick mest prövningar innan den släpptes ut? Vaccinet eller viruset? Vilken tillverkare litar jag mest på? En tysk vaccintillverkare, eller ett kinesiskt viruslaboratorium?

Jag valde att ta vaccinet, medveten om att det kan ha biverkningar som inte finns med i biverkningslistan.
Citat:
Ursprungligen postat av Orangutangensmamma
Alla gör ju som dom själva vill. Man är kung över sin egen kropp.

Problemet är bara att det som presenteras för mig och dig, inte ger oss ett bra eller rättvist grundlag för beslut. Den är HELT ensidig. Du får ett parti att rösta på. Dom andra förkastas.

Börjar man undersöka det, då är risken inte värd att ta. Så är det bara. Det går inte att komma ifrån.

Enda anledningen är att få resa fritt. Men det är som att pissa i byxan medan man fryser ihjäl.

Otroligt resonemang som fick dig att ta det. Helt bakvänt om du frågar mig men. Alla är kung över sin egen kropp

Jag tycker inte att resonemanget är bakvänt. Jag tycker att det är vaccinmotståndarnas resonemang som är märkligt.

Ett återkommande resonemang i vaccinmotståndarnas retorik låter ungefär så här:
"Jag vill inte ta ett vaccin med okända långtidseffekter mot en sjukdom som 99,5% överlever."

För mig är det en jättekonstig tanke. Jag ser ingenting konstigt i att man tänker på risken att vaccinerna kan ha okända effekter på lång sikt. Det konstiga är att vaccinmotståndarna gör en tvärvändning när dom övergår från att betrakta vaccinet, till att betrakta viruset. När vaccinmotståndarna bedömmer viruset, så bryr dom sig inte om risken för okända effekter på lång sikt. Vanligt är att vaccinmotståndarna bara bryr sig om antalet dödsfall i förhållande till antalet överlevare. Ofta tar vaccinmotståndarna inte hänsyn till risken för allvarlig sjukdom, och nästan aldrig så bryr sig vaccinmotståndarna om långsiktiga effekter på hälsan. Tills man nämner vaccinet. Då blir långsiktiga effekter på hälsan genast en viktig aspekt för vaccinmotståndarna.

För att visa hur vaccinmotståndarnas retorik kan se ut, så tar jag ett exempel från den här tråden.

Här är en vaccinmotståndare som betraktar viruset. Då är det risken för dödsfall som är viktigt:
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Och återigen undrar jag varför en naturlig infektion inte är att föredra. Det ger ett bredare och längre skydd (baserat på tidigare infektioner och immunitet). Dessutom måste man ju se till dödligheten. Är den 20%?10%? 5%? 0.5%?

Här nämner samma skribent risken för långsiktiga biverkningar. Då är det vaccinet som betraktas:
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Ja död och hjärtsjukdom ör ju inget att orda om...

Tror du det kan finnas långsiktiga bieffekter som kommer smygande i annat fall vad baserar du det på?

Genomgående är att vaccinmotståndarna bedömmer viruset respektive vaccinerna utifrån helt olika kriterier.

Jag är inte ute efter att tvinga någon att ta vaccin mot sin vilja. Jag är inte anhängare av vaccinpass. Jag vill bara peka på konstigheter i vaccinmotståndarnas resonemang.
Citera
2021-12-03, 18:03
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razz3l
Eller snoriga vaccinerade, välkommen in!

Ja precis. Det är ju inget problem för en vaccinerad som råkar bära på viruset att komma in på en biograf med flera hundra andra personer... Bara visa upp passet och gå in.
Sen när filmen är slut så har 50-100 personer fått Covid... Trots att dom är vaccinerade.

Vad är det för idioter som kommer på alla konstiga regler.
Citera
2021-12-03, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MieFredriksen
Om jag vill vaccinera mig 10 gånger eller ingen alls ska jag själv bestämma. Om jag betalar för de 8 gångerna själv. De som inte vaccinerar sig får väl teckna egen sjukförsäkring som täcker för corona ifall de skulle behöva vård för just covid. Sen får de andra som är så himla rädda ta två sprutor till, om de vill.

när folk dör av ett virus som inte går att stoppa genom foliehattar ska vi yttra våran frihet genom ett gnälligt, ''om jag inte vill vill jag inte''? haha, din jävla treåring
Citera
2021-12-03, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Trams. Blir bara råd här och få som följer.
Har du sovit under en sten hela pandemin och inte sett hur tafatta vi är här?
Inte klokt att låta folk sitta instängda i en buss utan munskydd.

Ja just ja. Men det var väl inte luftburet?

Samma myndighet som har haft fel konstant följer folk slaviskt då det gäller vaccination. Helt otroligt…
Citera
2021-12-03, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag tycker inte att resonemanget är bakvänt. Jag tycker att det är vaccinmotståndarnas resonemang som är märkligt.

Ett återkommande resonemang i vaccinmotståndarnas retorik låter ungefär så här:
"Jag vill inte ta ett vaccin med okända långtidseffekter mot en sjukdom som 99,5% överlever."

För mig är det en jättekonstig tanke. Jag ser ingenting konstigt i att man tänker på risken att vaccinerna kan ha okända effekter på lång sikt. Det konstiga är att vaccinmotståndarna gör en tvärvändning när dom övergår från att betrakta vaccinet, till att betrakta viruset. När vaccinmotståndarna bedömmer viruset, så bryr dom sig inte om risken för okända effekter på lång sikt. Vanligt är att vaccinmotståndarna bara bryr sig om antalet dödsfall i förhållande till antalet överlevare. Ofta tar vaccinmotståndarna inte hänsyn till risken för allvarlig sjukdom, och nästan aldrig så bryr sig vaccinmotståndarna om långsiktiga effekter på hälsan. Tills man nämner vaccinet. Då blir långsiktiga effekter på hälsan genast en viktig aspekt för vaccinmotståndarna.

För att visa hur vaccinmotståndarnas retorik kan se ut, så tar jag ett exempel från den här tråden.

Här är en vaccinmotståndare som betraktar viruset. Då är det risken för dödsfall som är viktigt:

Här nämner samma skribent risken för långsiktiga biverkningar. Då är det vaccinet som betraktas:

Genomgående är att vaccinmotståndarna bedömmer viruset respektive vaccinerna utifrån helt olika kriterier.

Jag är inte ute efter att tvinga någon att ta vaccin mot sin vilja. Jag är inte anhängare av vaccinpass. Jag vill bara peka på konstigheter i vaccinmotståndarnas resonemang.

För mig är det uppenbart - Vaccinet är inte vägen ut av pandemin. Och det tycker jag bevisats gäng på gång. Nu stryper man till igen för att det smittar hej vilt mellan vaccinerade och att
Man ens är osäker på om det fungerar överhuvudtaget mot omikron.

Sammantaget med vad jag läste i rapporten till Socialstyrelsen så kommer jag inte att ta vaccinet. Dels pga att det inte fungerar, och dels pga att man löper en risk att få sitt immunförsvar förstört.

Sedan verkar det som om det finns en helt okänd agenda här. Varför ska man utesluta de som haft sjukdomen från vaccinpasset? Det indikerar för mig att t.o.m. politikerna är eniga om att vaccinet och dess smittobegränsande egenskaper är ointressanta. Så varför är det en sådan satans press då? Jag förstår inte logiken. Då blir jag orolig. Och ju mer man läser, desto bättre passar logiken in andra platser. Pusselbiten passar in där, men inte här.

Varför ska dom prompt, nästan paniskt trycka in substansen i alla?

Nu såg jag den där satmaran Ursula Van der Leyer vilja tvångsvaccinering folk. Väldigt speciellt. Hon är gift med en topp på Orgenesis Inc som sysslar med cell- och genterapi. Samt att hon är buddy med VDn för Pfizer… Sitter dom i samma miljardärsklubb som dom andra kanske? World Economic Forum…. Hmm hmm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in