2021-12-03, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fb352931
Dessutom är risken bra mycket större att man är smittbärare utan symtom om man är vaccinerad.

Precis, finns inga argument kvar för vaccinförespråkarna.
- jag är ung nog att överleva smittan
- jag smittar precis som de som vaccinerat sig gör
- vaccination bekämpar inte smittan utan den fortsätter spridas oavsett vaccination

Det enda positiva med vaccinet är att det räddar livet på de som annars hade dött, dvs de som är GAMLA och/eller sjuka.

Att folk inte förstår exakt hur uppförstorat detta är. Ska ni vaccinera era barn också? Till vilken nytta i så fall? Mina barn får inte kommer nära dessa sprutor.
Citera
2021-12-03, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Dock är det ju så att om man är vaccinerad så är risken att man smittar någon annan som är vaccinerad 1/1000 mindre än om man är ovaccinerad.

En tusendel alltså?! Och det tycker du motiverar att jag ska vaccinera mig???? Även dina argument blir ju så att säga våra argument 😂
Citera
2021-12-03, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Otroligt läskigt hur många "normala" människor ger uttryck för rent totalitära åsikter utan att blinka.
Detta sagt av något som är vaccinerad och som är positiv till vaccin.

Jag kan köpa att man har vaccinpass en kort period om sjukhusen riskerar överbelastning om man kan visa att passen är effektiva för att minska spridningen. Inget av detta gäller nu.
Då ska även möjlighet ges att visa ett aktuellt negativt test (eller bevis på genomgngen sjukdom) som alternativ för de som inte vill/kan ta vaccin.

Jag håller inte med dig om vad som är tolitärt. Det finns alltid begränsningar för individens frihet i alla stater. Det handlar om avvägningar, där det finns förbud vi accepterar dagligen, typ i trafiken, regler om byggande, skollagar, aga av barn, m.m. och allt möjligt som vi inte reagerar på.

Frihet är något önskvärt men inte på bekostnad av andra människors frihet. När man inte beaktar den risk medmänniskor utsätts för när stora delar av befolkningen är ovaccinerade, är detta statens ansvar. Nu finns det en vårdskuld efter att Corona överbelastat vården, där det visat sig att staten inte kan sköta sina primära åtaganden mot medborgarna. Vi har en oduglig regering med myndigheter som inte kan hantera kriser och statens åtaganden, med en okunskap och ängslighet som orsakade allt för många människors död i början av Pandemin.
Citera
2021-12-03, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag håller inte med dig om vad som är tolitärt. Det finns alltid begränsningar för individens frihet i alla stater. Det handlar om avvägningar, där det finns förbud vi accepterar dagligen, typ i trafiken, regler om byggande, skollagar, aga av barn, m.m. och allt möjligt som vi inte reagerar på.

Frihet är något önskvärt men inte på bekostnad av andra människors frihet. När man inte beaktar den risk medmänniskor utsätts för när stora delar av befolkningen är ovaccinerade, är detta statens ansvar. Nu finns det en vårdskuld efter att Corona överbelastat vården, där det visat sig att staten inte kan sköta sina primära åtaganden mot medborgarna. Vi har en oduglig regering med myndigheter som inte kan hantera kriser och statens åtaganden, med en okunskap och ängslighet som orsakade allt för många människors död i början av Pandemin.

Vilken risk medför vi ovaccinerade? Att vi har en vårdskuld är ju resultatet av en extremt eftersatt vård i Sverige under väldigt lång tid.
Citera
2021-12-03, 13:40
Medlem
DikTs avatar
Citat:

Jag fattar inte detta (fetade).
De vaccinerade utsätts för en stor risk av ovaccinerade?!
Oavsett om de bär på smitta eller ej?
Du menar alltså att vaccinet inte hjälper?
Citera
2021-12-03, 13:42
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nesroF
Ska vi ha ett BMI pass för att få äta vad man vill också? känns det ok? Det är ju bara banta...
Förr eller senare är det nått som kommer drabba dig och du kommer känna dig utfryst av samhället.

Man kan ju vända på steken också och säga "Det är ju bara stanna hemma om du är rädd för Covid."

listan kan göras lång med idiotiska pass man borde ha, för det är bra för din hälsa.

Jag är absolut inte emot vaccin i allmänhet men ett vaccin som uppenbarligen inte skyddar mot smitta, har ju väldigt liten effekt på smittspridningen.
Och om nu vaccinet är så bra som många verkar tro, varför är alla så rädda för ovaccinerade?
Som vaccinerad borde det väl inte skrämma dig att sitta jämte en ovaccinerad på t ex en hockeymatch?
Men..fetma smittar ju inte?

Det vaccinet gör är att det skyddar dig mot att bli ALLVARLIGT sjuk. Det innebär alltså att risken för dig att dö minskar kraftigt. Vilket också innebär en minskad belastning på att sjukvården måste ge dig intensivvård så att du klarar dig.
Om sjukhusen måste ge väldigt många personer intensivvård samtidigt innebär det att man måste omprioritera sina resurser för det.
Vilket i sin tur innebär att alla andra sjukdomar, olyckor och operationer kommer bli lidande pga tid och den då pressade sjukvården.
Vilket då i sin tur innebär att folk inte får den hjälp dom behöver för cancer eller annat. Lägg då till att folk dör i Covid både på IVA och i samhället för att IVA är fullt och sjukvården tungt belastad.

Jag är inte rädd för ovaccinerade. Jag irriterar mig på dom för att dom gör så att sjukvården blir högre belastad och vilket gör att vi återigen måste börja med restriktioner. Bara för att man måste rädda ovaccinerade som vägrar ta vaccinet pga internet-kunskaper.
Det är väl bara att lyssna på dom som faktiskt kan sånt här, eller?

Vill du ha ett samhälle med restriktioner eller utan? Det är bara att välja.

Och kom inte prata om fri vilja. Absolut fri vilja slutade att existera dagen du föddes, tro det eller ej.
Citera
2021-12-03, 13:44
Medlem
DikTs avatar
Citat:

Vill även kommentera detta.
Det är stor skillnad på dina exempel här och (som du skrev) "neka dem tillträde till det offentliga rummet"

*edit
En fråga: Anser du att Kina är totalitärt? Eller gör de bara "andra avvägningar"?
Senast redigerad av DikT 2021-12-03 kl. 14:17.
Citera
2021-12-03, 13:45
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
En tusendel alltså?! Och det tycker du motiverar att jag ska vaccinera mig???? Även dina argument blir ju så att säga våra argument 😂
Med risk för att upprepa mig. Nej du behöver inte vaccinera dig, det avgör du helt själv!
Citera
2021-12-03, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frantik

Det vaccinet gör är att det skyddar dig mot att bli ALLVARLIGT sjuk. Det innebär alltså att risken för dig att dö minskar kraftigt. Vilket också innebär en minskad belastning på att sjukvården måste ge dig intensivvård så att du klarar dig.
Om sjukhusen måste ge väldigt många personer intensivvård samtidigt innebär det att man måste omprioritera sina resurser för det.
Vilket i sin tur innebär att alla andra sjukdomar, olyckor och operationer kommer bli lidande pga tid och den då pressade sjukvården.
Vilket då i sin tur innebär att folk inte får den hjälp dom behöver för cancer eller annat. Lägg då till att folk dör i Covid både på IVA och i samhället för att IVA är fullt och sjukvården tungt belastad.

Jag är inte rädd för ovaccinerade. Jag irriterar mig på dom för att dom gör så att sjukvården blir högre belastad och vilket gör att vi återigen måste börja med restriktioner. Bara för att man måste rädda ovaccinerade som vägrar ta vaccinet pga internet-kunskaper.

Och kom inte prata om fri vilja. Absolut fri vilja slutade att existera dagen du föddes, tro det eller ej.

De som är i behov av IVA är nu vaccinerade. Vi andra unga friska, på vilket sätt belastar vi sjukvården av att inte vaccinera oss? Detta börjar bli löjligt..
Citera
2021-12-03, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frantik

Precis. Det är bara att välja. Vi behöver inte ta några sprutor för att ha ett fritt samhälle
Citera
2021-12-03, 14:16
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsgobrandon
Precis. Det är bara att välja. Vi behöver inte ta några sprutor för att ha ett fritt samhälle
Äntligen en som fattat hur det ligger till det är upp till var och en om man vill ta vaccinet eller inte.
Citera
2021-12-03, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Dock är det ju så att om man är vaccinerad så är risken att man smittar någon annan som är vaccinerad 1/1000 mindre än om man är ovaccinerad.

Källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in