2021-12-03, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Hur dör den?
Börjar den hosta o hacka eller tvärdör den?

Ja, den ger ifrån sig ljus i instrumentpanelen och men motorn orkar inte starta upp riktigt sedan knackar det och vrider jag om nyckeln igen så får jag inget ljus alls och batteriet är tvärtdött.
Citera
2021-12-03, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Kan vara något bränslefilter som har vatten i sig om problemet bara uppstår när det är minusgrader.

Prova att köra den i ett garage med plusgrader. Tänk på de giftiga avgaserna!!!!!!

Problemet borta - byt filter.

Det är inte nödvändigtvis minusgrader som ställer till det men riktigt kyla runt 0an så har det hänt att hon inte startar.
Citera
2021-12-03, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Det kan bero på massor och det vettiga är väl att lämna in bilen till en verkstad, bita ihop och ta kostnaden. Kan dock tipsa om denna manick: https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/starthjalp/starthjalp-premium-2000037609

Helt suverän, inte gratis men har haft stor nytta av den både med båten och bilen. Köpte den pga att batteriet i bilen ofta laddades ur, det visade sig dock att det var batteriet det var fel på så efter att jag bytte batteri har jag inte behövt använda den på bilen men ångrar absolut inte köpet ändå. Har även kunnat hjälpa andra vid några få tillfällen utan att behöva strula med att komma åt med startkablar och skit.

Kan vara en lösning tills du lyckas få bukt med det verkliga problemet.

Hoppas oavsett att det löser sig för dig!

Nu är ju det här våran 4:e bil så den körs sällan och oftast bara av ungarna men när man väl vill ha den så ska det ju bara funka. Jag får helt enkelt lämna in skiten hos mekaniker så dom får undersöka vad det är frågan om, för batteriet har jag testat med professionellt mätinstrument och det gav fenomenalt bra utslag så det är något annat...
Citera
2021-12-03, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mUdaj
Om batterierna dör stup i kvarten är de rimligtvis någon dålig jord eller generator som sagt upp sig

Jag vettefan. Jag får lämna in den, det känns som ingen kan ge något vettigt svar utan att kika på det ändå.
Citera
2021-12-03, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Ja, den ger ifrån sig ljus i instrumentpanelen och men motorn orkar inte starta upp riktigt sedan knackar det och vrider jag om nyckeln igen så får jag inget ljus alls och batteriet är tvärtdött.
Sker detta även med ett nytt batteri? I så fall sätter jag mina pengar på startmotorn och just specifikt solonoiden.
Batteriets funktion är att hålla ständiga strömkällor med ström när bilen är i viloläge samt som startström då generatorn inte jobbar med avstängd motor.
Att starta en bilmotor kräver mkt ström från batteriet och tanken är att motorn ska starta omgående så generatorn kan ladda batteriet efter uppstart. Startar inte motorn så tömmer man batteriet oavsett om det är friskt eller dåligt.
Citera
2021-12-03, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Sker detta även med ett nytt batteri? I så fall sätter jag mina pengar på startmotorn och just specifikt solonoiden.
Batteriets funktion är att hålla ständiga strömkällor med ström när bilen är i viloläge samt som startström då generatorn inte jobbar med avstängd motor.
Att starta en bilmotor kräver mkt ström från batteriet och tanken är att motorn ska starta omgående så generatorn kan ladda batteriet efter uppstart. Startar inte motorn så tömmer man batteriet oavsett om det är friskt eller dåligt.
Bilfan dör ju inte bara för att man har trasig startmotor.
Citera
2021-12-03, 15:38
Avstängd
Ett råd i all välmening sälj bilen innan den blir värdelös. Kör aldrig Huyandai igen.
Citera
2021-12-03, 15:38
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Ja allt dör så jag måste starta den med startkablar!
Hmm sätter du bägge startkablarna på batteriet eller sätter du kabel på plus och den minusen på motorn eller karossen?
Citera
2021-12-03, 15:39
Medlem
Få felkoder avlästa skulle jag börja med.
Citera
2021-12-03, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somalimonkey
Bilfan dör ju inte bara för att man har trasig startmotor.
Nej och tydligen dör inte mänskligheten ut när begåvningsreserven kommenterar något utan att ha läskunskap heller.
Testa att läsa innan du kommenterar
Citera
2021-12-03, 16:53
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Nej och tydligen dör inte mänskligheten ut när begåvningsreserven kommenterar något utan att ha läskunskap heller.
Testa att läsa innan du kommenterar
Var det inte det problemet ts har att biljäveln dör hela tiden eller hur tänkte du nu?
Citera
2021-12-03, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Var det inte det problemet ts har att biljäveln dör hela tiden eller hur tänkte du nu?
Har inte du heller läst tråden eller det jag besvarade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in