2021-12-03, 08:23
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Såg det nu och det gör det ännu märkligare. Att du anser tiden 20:10 som huggen i sten och att denna omöjliggör SE vid grand säger en del.

Den tiden är åtminstone belagd i förhör med väktaren som satt i receptionen och släppte in honom, ALG. Varifrån kommer tiden 21:00?

Den står i PH:s PM tillsammans med flera andra uppgifter som inte stämmer överens med det väktarna säger till polisen. Man får nästan känslan av att PH försöker skruva på tider och uppgifter så att SE ska bli mer misstänkt: 21:00, 23:15, 23:45, m.m.

Varför gjorde han detta?
Citera
2021-12-03, 08:30
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Vilken utstämplingstid har han lämnat till tidningarna? Knappast någon gissar jag, det var ju bara han själv som var intresserad av den. Polisen var uppenbarligen inte intresserad av den trots att han vid alla tre tillfällen de pratades vid (RB och SE) sa "polisen ville ha information". Det ger bilden av en stressad gärningsman. Att han ljög är helt klart, frågan är bara varför?

Du vet redan svaret på den frågan.
Vi har inte sätt någon utstämplingstid i tidningen, vilket jag heller inte påstått.
Detta utesluter inte alls att journalisten påpekat detta med olika tidsuppgifter och att SE's utstämplingstid därför skulle vara intressant för polisen.

Du/ni är alltid snabba att beslå SE för lögner...
Då vi inte har några uppgifter om att SE talat med polisen innan, så låter detta som en trolig lögn även i mina öron. Ex. för att göra ärendet mer brådskande för RB.
Eller så är det RB som missuppfattat vad SE faktiskt säger.
Citera
2021-12-03, 09:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Du kanske kan berätta för hela tråden varför Engström ville veta sin utstämplingstid...

23:19 o han var på brottsplatsen allt mellan 23:21 till 23:25...

Skulle hans utstämplingstid vara på något sätt exakt om för själva mordet ?

Jag tror inte polisen eller media har frågat honom om tiden innan han själv ringde RB....o jag tror inte heller han anmälde tiden efteråt den 1mars..

Det fanns en anledning till varför Engström så desperat ville ha tiden av RB den 1mars !

Citera gärna där det framgår att SE säger att media och polis frågat honom om tiden.

Du menar att GM SE ville ha tiden för att kunna anpassa sin historia?
Citera
2021-12-03, 10:18
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ska först säga att de saker jag listade var ytterliggare förhållanden som gör honom misstänkt. Du tolkar det som att jag anför punkterna som bevis på skuld. Det är något helt annat.

Det finns flera delar av SEs berättelse som sannolikt är fabricerade. Det kan vara så att han talar sanning. Det kan vara så att han hittar på av andra anledningar. Men när det mest sannolikt är lögner ska det oavsett misstänkas.

Det finns säkert andra vittnen som också är dåliga på att peka ut och placera övriga vittnen. Men sett till SEs berättelse är det helt klart misstänkt att inte kunna placera fler när man har fotosamlingen framför sig.

Angående att bete sig märkligt. Det är säkert subjektivt vad som anses vara märkligt. Kanske är en anledning till att vissa tycker att SE beter dig misstänkt och andra att han inte beter sig ett dugg misstänkt. För min del anser jag t.ex. Rapportframträdandet vara märkligt och därav misstänkt.

SE pekar ut LJ, KJ, AB och HL.

De första två indikerar att SE var på platsen de första 60 sekunderna efter skotten.

Utpekandet av AB indikerar att SE var där åtminstone 5-6 minuter efter skotten. Denna observation från Skandiamannens håll är dessutom intressant så till vida att flera andra vittnen lade märke till just AB, av alla. Plus att SE rapporterar in den relativt tidigt, redan den 11:e mars.

HL är knepigare. Varför är ens E107:1 med i fotosamlingen, när hon inte var fram till mordplatsen? Såvitt jag förstår gick hon från bilen och till bankomaten, där hon tog ut pengar, och sedan direkt tillbaka. Har någon ens sett en rekonstruktionsbild på HL?

Kan det vara fel beteckning som anges i förhöret? Frågan är i så fall vilken beteckning som egentligen avsågs ...

(Ja, hoppas som sagt att någon gräver fram den där fotosamlingen från utredningens arkiv. En del saker skulle kanske klarna.)

SE pekar alltså ut 3 personer som med säkerhet var där. Hur är det då med andra vittnen?

JA beskriver som bekant JÅS, och pekar ut AB och SE. Även där tre personer.

Hur många vittnen var det som fick se fotosamlingen egentligen? Och hur många lyckades de peka ut?

Ska undersöka detta när jag får tid, om ingen annan hinner före.
Senast redigerad av Dalulven 2021-12-03 kl. 10:27.
Citera
2021-12-03, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
http://www.itdemokrati.nu/page36m.html

Där har du

Snällt av dig, men det är bara förhör från -86. PU gjorde även förhör 2018 med KJ vad jag han se i liggaren, men hittar inte dom.
Citera
2021-12-03, 14:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Som alldeles för sent mordplatsvittne som inte såg ens GM utan bara en skymt av siluetten LJ mot väggen på kulturhuset i motljus, ville väl SE bara veta hur mycket av mordet han missade när han stod inne på Skandias reception och snick-snackade med HO om alla vedermödor om övertidsarbete, semester, packningsbestyr och Idreresor!

Det enda som SE vill veta är om utstämplingstiden räcker till för att spela "hjälterollen" att han var där 5-6 sekunder efter mordet.

Vi som kan tänka själva utan att vilseledas av faktaresistenta guldspadeförnedrade "journalister" ser ju direkt att något inte stämmer här!

Du "problem/slapp-2021" Kan väl säkert förklara varför detta tyder på att SE är en ytterst osannolik mördare?

Den enkla förklaringen är väl att SE ville veta om han hade en sportmössa (ej Sherlock) av en chans att vara ett intressant vittne vid mordplatsen.

Enda sättet SE efter när han kände till utstämplingstiden var att "förneka" att han talat med väktarna.

"Ibland är sanningen så enkel att den är svår att förstå!"

Hörru Prinsen. Varför blandar du in mig i det hela? Lämna mig utanför ditt och problems samtal, tack.

Skönt förresten, att du börjar acceptera, gilla läget, om att SE var ett alldeles för sent (till mordplatsen) anländande "vittne". Om ett par veckor, inser nog även du, att han inte bara kom ut på Sveavägen sent, utan sannolikt (även om du för stunden upplever det osannolikt) även höll sig på LÅNGT avstånd, såg i det närmaste inte ett pillerkvitt. Han gjorde antagligen en Lundinare - diktade för rampljus. OM han nu inte var GM vill säga.
Citera
2021-12-03, 15:07
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Tycker att dina citationstecken och syftningar är väldigt missvisande. Jag skriver ingenting om att SE utnyttjar MEs uppgifter på något sätt. Förstår inte ens hur det skulle vara möjligt när SE har varit död i flera år innan MEs uppgifter kommer.

Förväxlingsteorin kan väl sammanfattas som: Att den lanseras av SE själv. Den bygger på att SE ska ha sprungit in i gränden efter poliserna. Och att ett vittne då har uppfattat SE som GM och meddelat SEs signalement (som GMs) signalement till polis på plats. Att SE sen kan lansera teorin beror på att han faktiskt överhör vittnets samtal med polisen.

Den är osannolik och märklig på flera plan. Jag anser att den inte stämmer. Frågan blir istället OM SE hittar på detta, varför gör han det? Då pratar vi istället om förväxlingsstrategin/förväxlingsbluffen. Idén då är att SE har hittat på förväxlingsteorin för att förvilla utredningen. Men exakt hur beror på vad SE faktiskt har gjort och vad han faktiskt har haft på sig. Grundtanken är att OM SE är GM och hade en mörk rock försöker han få polisen (och andra) att tro att han är ett vittne och att GM istället är någon med blå jacka. Sen finns en annan idé med att SE är GM i mörkblå längre jacka. Då försöker han samtidigt flytta sitt egna signalement till mörk rock och GMs signalement till blå täckjacka. Gemensamt för båda idéerna är att bluffen syftar till att skilja sig själv från GMs signalement.

"Förväxlingsteorin" blir i högsta grad obegriplig om vi förstår att SE var lite sen fram till mordplatsen, om vi ska tro vittnet HO i Skandias reception.

Att SE hörde LP "babbla" om en mörkblå täckjacka bekräftas också av andra vitten "som stängde av då hon pratade hela tiden". AH skriver om detta i sin bok.

När det gäller att springa i gränden, kan de uppgifterna säkert ifrågasättas lite, men att polisen på plats sprang efter GM utan signalement kan vi inte ta ifrån SE att han visste.

Oberoende av hur SE har gått/linkat/sprungit till korsningen Luntmakargatan och Tunnelgatan får vi konstatera att vittnet Göran Berntsson som kröp under avspärrningarna direkt efter mordet och överhörde Expressens journalist som GB såg komma springande över gatan och dennes intervju med SH, hade en person i sitt sällskap som sett en person/SE inne på Bohemia direkt efter skotten.

GB "lyckas" både få en notis inskriven i protokollet på polisens ledningscentral 02.05 om SE inne på Bohemia. Men trots att detta är ett av de kanske mest relevanta tipsen om var SE befann sig när han missade ambulansernas ankomst, precis just när SE satt inne på Bohemia enligt två oberoende vittnen, så "klantar" PU till det och "bokför" iakttagelsen av SE inne på Bohemia vid klockan 00.30 efter förhör.

Då hade GB lämnat Bohemia precis en timme innan, kl 23.30, och gått för att dricka whiskey på Surbrunnsgatan. Hela sällskapet hade genat under avspärrningen och sett hur Expressens reporter intervjuade AH på platsen 23,30.

Att tro att detta med Expressens journalist och AH hände 00.30 när Bohemia stängde 00.00 och GB både tydligt beskrivit 23.30 i Rapports extrasändning 04.00 blir lite för mycket TP-fantasier om 00.30 när Bohemia varit stängd 30 min.

"Skvallerbytta bing-bong" GB ringde då både till polisens ledningscentral 02.05 om tipset på SE inne på Bohemia 23.30, men när detta "utreds" av PU så blir tiden för observationen 00.30.

00.30 är mindre troligt som tid då Bohemia stängde vid 00.00! Dessutom är det helt orealistiskt att GB skulle stött på AH och Expressens journalist kl 00.30. GB begav sig efter att smyglyssnat på Expressens journalist och AH på mordplatsen till Surbrunnsgatan med taxi. Att någon i det sällskapet tagit så fel på tiden är så klart mindre troligt.

"Skvallerbyttan" GBs sällskap ringer också Rapport som pliktskyldigast filmar GB på Surbrunnsgatan och klipper detta som om GB befinner sig på brottsplatsen 04.00 i Rapports sändning.

Att SE befann sig inne på Bohemia bra några minuter efter skottet bekräftas av GBs tips till polisens ledningscentral som tidsstämplas 02.05.

Att SE gick in på Bohemia och satte lite chockad med armarna framför sig vittnar även ett annat sällskap om. Väktarna på Skandia tyckt kollaborera detta vittnesmål från Bohemia. En dam i sällskapet var ifrån Libanon och de tre väninnorna skämtade efter skotten "att Stockholm inte är Beirut".
Senast redigerad av ursprungligen 2021-12-03 kl. 15:26.
Citera
2021-12-03, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, det jag la fram visar att det på förmiddagen den första mars förekom olika och inexakta uppgifter i media på när mordet skedde, precis som RB säger. Som du är inne på hade SE en viss koll på klockan på väg till sitt tunnelbanetåg, och insåg antagligen dagen efter att tidsuppgifterna i media var felaktiga. Men för att vara helt säker kollade han upp sin förmodade utpasseringstid, i hopp om att ha den uppgiften till hands om han skulle prata med polis eller media.

Någon lögn var det aldrig: RB säger ju att de kom fram till att utpasseringstiden på gatan var ca 23:20.

Om SE hade velat ljuga, i meningen skaffa alibi enligt IQ-eliten, hade han väl nämnt samtalet med väktarna och dragit till med 23:22, eller nåt ... vilket i och för sig ligger närmare sanningen.

Nu höll han fast vid 23:20 hela 1986. Tre år senare i rätten kan han ha fattat att den tiden inte stämde riktigt.

Den är för tidig ...

Vad handlade telefonsamtalen med RB om enligt dig?

Okej så när Engström fått RB till att kolla den exakta tiden så ringer Engström till polisen o meddelar dom den direkt ?

Han ringer alltså inte o istället snackar om förväxling med signalement?

Du säger också att Polisen inte har koll på tiden o missar alltså att kolla med dom som ringer SOS alarm från bilarna ?

Du verkar så säker så jag antar att du har bevis för detta ?
Citera
2021-12-03, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Citera gärna där det framgår att SE säger att media och polis frågat honom om tiden.

Du menar att GM SE ville ha tiden för att kunna anpassa sin historia?

Näää jag tror inte att Media eller Polis bad honom kolla upp någon utstämplingstid....

Jag tror som sagt att det var något Engström sa till RB för att få honom rusa till kontoret o kolla tiden....
Citera
2021-12-03, 16:42
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Okej så när Engström fått RB till att kolla den exakta tiden så ringer Engström till polisen o meddelar dom den direkt ?

Han ringer alltså inte o istället snackar om förväxling med signalement?

Du säger också att Polisen inte har koll på tiden o missar alltså att kolla med dom som ringer SOS alarm från bilarna ?

Du verkar så säker så jag antar att du har bevis för detta ?

Ja, det var ju det som jag visade i ett svar till dig några inlägg upp: polisen säger klockan 23:30 i morgonekot.

Kolla själv in klippet på YouTube!

Nej, när SE ringer till polisen har han ännu inte fått tiden av RB. De har pratat, men RB kan inte kolla upp den förrän senare. Hade SE haft tiden så hade han säkert meddelat den.

Om man får tro "Inuti labyrinten" så är LAC-banden klippta och Fröken Ur pålagd i efterhand. Originalbanden försvann, om jag minns boken rätt. Dessutom var datalistan i sambandscentralen tidsändrad efteråt.

Bankomatklockorna gick fel liksom GS urverk.

Vem vet, Skandiamannen är kanske vår säkraste häst att betta på. Lägger man ihop RB:s utsaga, med HO:s och SE:s får man ju ... simsalabim ... 23:21:30-23:22:00.

Någonstans där på slutet börjar silhuetten av LJ bli synlig på Tunnelgatan ...
Senast redigerad av Dalulven 2021-12-03 kl. 16:46.
Citera
2021-12-03, 16:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Såg det nu och det gör det ännu märkligare. Att du anser tiden 20:10 som huggen i sten och att denna omöjliggör SE vid grand säger en del.

Du argumenterar extremt svagt för att den teoretiskt "inte helt bort i tok osannolika" teorin att SE också är GM är helt skjuten i sank, som den sunkiga hejarklacken som blivit vilseförda av TPs påhitt i den guldspadeförnedrade boken vill hävda här i tråden.

Det är snarast SEs "klädsel vid Grand" som utgör ett hinder för de som själva klarar av att analysera MOP och inser att varken YNs "beskrivning av SE på DBG med en liten väska utan synbarlig rem och ett hårt intryck" inte ens i Netflix "babianmördarsminkhelvete" kan ha haft på sig både en blå jacka och en svart rock samtidigt.

Netflix förvanskar verkligheten/sanningen här då KP hänger upp sitt utpekande mot SE på att LJ "tror" sig sett en keps och att YN vill beskriva "Spökplumpen" med mörk rock och vit hakspets med en mycket fladdrande rock helt utan inslag av vadderat, täckjacksliksliknande tyg.

Som tur var för de som har otur när de tänker i klipp från pressträffen med KP när han pekade ut SE bara för att SE hade "kontorsskor, en fladdrande mörk rock, helt olik en tjock täckjacka och något som med lite välvilja kunde beskrivas som en "handlovsväska" inte riktigt liknar Netflix osannolika "babianmördarsanning", så förstår de själva hur fel teorin att SE också är GM faktiskt är.

Det enda vittnet som släppt in SE på Skandia knyter detta till 20.10. Det hänger hon upp på att hon kom till Skandia då.

20.30 går samma vittne ut på rond enligt andra väktare och har därför "lite svårt" att släppa in SE på Skandia.

Vi delar nog inte uppfattningen om vad som är "hugget i sten" du och jag Pirigin!
Citera
2021-12-03, 17:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, det var ju det som jag visade i ett svar till dig några inlägg upp: polisen säger klockan 23:30 i morgonekot.

Kolla själv in klippet på YouTube!

Nej, när SE ringer till polisen har han ännu inte fått tiden av RB. De har pratat, men RB kan inte kolla upp den förrän senare. Hade SE haft tiden så hade han säkert meddelat den.

Om man får tro "Inuti labyrinten" så är LAC-banden klippta och Fröken Ur pålagd i efterhand. Originalbanden försvann, om jag minns boken rätt. Dessutom var datalistan i sambandscentralen tidsändrad efteråt.

Bankomatklockorna gick fel liksom GS urverk.

Vem vet, Skandiamannen är kanske vår säkraste häst att betta på. Lägger man ihop RB:s utsaga, med HO:s och SE:s får man ju ... simsalabim ... 23:21:30-23:22:00.

Någonstans där på slutet börjar silhuetten av LJ bli synlig på Tunnelgatan ...

Det är väl bara från mordplatsen som LJ framträder som en siluett eller kontur framför den upplysta väggen på kulturhuset och belyst bakifrån? Från trappkrönet är ju LJ i samma position helt upplyst framifrån.

Teorin att SE är GM behöver minst två kryckor! KP behövde tydligen bara en krycka rent fysiskt, men en hel busslast (nr 43) kryckor mentalt för att övertyga om SEs skuld i MOP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in