Det du gör visar på bacillskräck, men det är inget som egentligen skyddar dig mot virus. Mat ska hanteras hygieniskt. Är du noggrann med frukt och grönt ska du skölja ordentligt och eventuellt ta bort skal efteråt.
Antalet folk har ingen betydelse om en person bland dessa 100 personer är smittosam. Det är mer en vägledning för vad samhället måste orka med för att inte sänka ekonomin. Då kan du som ovaccinerad bli allvarligt sjuk om du har oturen att hamna bredvid en smittbärare.
Det jag noterat bland de antivaxxare jag känner, är att de tror på att de är starkare än andra eftersom de äter bättre än vad de tror folk flest gör. Men man kan inte veta hur sjuk man blir, då det finns unga människor som dött och gamlingar som överlevt. Det verkar vara komplicerat, med olika gener och anlag vi inte rår över.
Att inte ta vaccin, men ha nytta av att andra människor vaccineras är en makalös egoism, och visar på att man känner ingen tillhörighet med samhället.
Då får det vara så. Jag vet att jag är mycket oegoistisk på många andra områden.
Jag stannar inne vid sjukdom. Ringer vänner och anhöriga " Kom inte till mig. Jag mår inte bra "
Exakt, äldre hade fortsatt att dö men eftersom de vaccinerade sig har de överlevt. Gott så. Förklarar fortfarande inte varför jag som 35-åring ska vaccinera mig.
Nej du behöver inte vaccinera dig om du inte vill ingen tvingar dig! Enda gången i Sveriges historia det har varit det var 1816 då blev det obligatoriskt att vaccinera alla barn mot smittkoppor
Du borde tänka efter varför du inte vill ha vaccin, och de fakta du påstår du har som grund för din negativa inställning till vaccin.
Jag är mycket tacksam för Astra vaccin i våras som jag nu ska boosta med en Pfizer. Jag vet att det finns inga garantier mot att få Coronas olika varianter men statistiskt kommer jag inte hamna på sjukhus eller riskera att dö. Jag är försiktig och undviker stora folksamlingar, och i detta fall litar jag på de råd expertisen har om smittorisker.
Att gå med en smittsam sjukdom bland folk borde vara kriminellt. Man kan vara stark och ha Corona utan att man själv märker av det, och sen smitta en person med svagt immunförsvar som kan dö av sjukdomen. Det är hänsynslöst mot sjukvårdspersonal som sen ska ta hand om alla insjuknade, i fall som kunnat undvikas med vaccination. Man ska inte ha rätt att gå lös med smittor som drabbar medmänniskor likt man inte får gå omkring med tillhyggen, knivar och vapen, eftersom det kan skada andra människor.
Det handlar om min rätt att inte få dina virus, på samma sätt som det är min rätt att du inte ska bära vapen om vi hamnar i en trafikdispyt.
Jag undrar var denna motvilja mot vaccin kommer ifrån. När jag var ung fanns det många människor som förlamades av Polio och var invalidiserade. Jag tillhör en generation som vaccinerades. Samma sak med många andra sjukdomar som förr dödade människor, där sjukdomen nu är utrotad.
För några veckor sedan, betalade jag alldeles frivilligt 2.400 kronor för min första Bältros vaccin, efter att sett ett program om hur plågsamt det kan bli om man drabbas. Jag har sparat sjukvården massor med pengar eftersom det är en långdragen sjukdom.
Jag tycker vaccinpass är en utmärkt början. Jag anser inte man kan tvångsvaccinera folk, men man kan neka dem tillträde till det offentliga rummet. De kan sitta vid sina datorer och konspirera om vaccinet med andra likasinnade. Men ute bland folk och på arbetsplatser har de inget att göra.
Otroligt läskigt hur många "normala" människor ger uttryck för rent totalitära åsikter utan att blinka.
Detta sagt av något som är vaccinerad och som är positiv till vaccin.
Jag kan köpa att man har vaccinpass en kort period om sjukhusen riskerar överbelastning om man kan visa att passen är effektiva för att minska spridningen. Inget av detta gäller nu.
Då ska även möjlighet ges att visa ett aktuellt negativt test (eller bevis på genomgngen sjukdom) som alternativ för de som inte vill/kan ta vaccin.
Nej du behöver inte vaccinera dig om du inte vill ingen tvingar dig! Enda gången i Sveriges historia det har varit det var 1816 då blev det obligatoriskt att vaccinera alla barn mot smittkoppor
Vi får väl se…
Ingen trodde att vi skulle få vaccinpass, nu är vi där. Finns länder som inför tvångsvaccinering nu så varför skulle det inte kunna ske i Sverige? Positionerna flyttas fram gång på gång samtidigt som du och dina vaccinkompisar står och hejar för fullt. Obehagligt.
Det är omöjligt att säga en exakt siffra. Tittar du på graferna på antal döda innan man började vaccinera och efter så ser du att antalet sjönk drastiskt, om man inte vaccinerat så hade antalet givetvis varit större då ökningen hade fortsatt men att säga att det skulle ha blivit 15 001 eller 150 001 är omöjligt endast uppskattas.
Det är som du skriver omöjligt att veta exakt siffra. Men man kan se på hur det ser ut i USA, och det ger en indikation på att många fler hade dött i Sverige om vi inte fått vaccin.
Det man noterar är att det är katastrof i stater med många ovaccinerade. Det är stater, republikanska där konspirationer och misstro mot vaccin florerar. Där allt som kommer från staten och stora bolag är av ondo. Omfattningen av smittan varierar, men det visar att det har gått att få kontroll över smittspridning i stater där det bor folk som inte är kunskapsresistenta
Jag bifogar länkar till olika medier som visar pedagogiskt var smittan är som värst, och det har med demografi att göra.
Exakt, äldre hade fortsatt att dö men eftersom de vaccinerade sig har de överlevt. Gott så. Förklarar fortfarande inte varför jag som 35-åring ska vaccinera mig.
Du borde ta vaccin främst av den enkla anledningen att du är 35 år och har många år kvar att leva. Sen så ska du tänka på andra människor som du kan överföra smitta till, i det fall du skulle vara en smittbärare utan symptom.
Det är som du skriver omöjligt att veta exakt siffra. Men man kan se på hur det ser ut i USA, och det ger en indikation på att många fler hade dött i Sverige om vi inte fått vaccin.
Det man noterar är att det är katastrof i stater med många ovaccinerade. Det är stater, republikanska där konspirationer och misstro mot vaccin florerar. Där allt som kommer från staten och stora bolag är av ondo. Omfattningen av smittan varierar, men det visar att det har gått att få kontroll över smittspridning i stater där det bor folk som inte är kunskapsresistenta
Jag bifogar länkar till olika medier som visar pedagogiskt var smittan är som värst, och det har med demografi att göra.
Du borde ta vaccin främst av den enkla anledningen att du är 35 år och har många år kvar att leva. Sen så ska du tänka på andra människor som du kan överföra smitta till, i det fall du skulle vara en smittbärare utan symptom.
Hur många i övrigt friska 35-åringar har dött? Du vet att vaccinerade också sprider smitta? Argumenten håller liksom inte…