Citat:
Ursprungligen postat av
gabrielle2
Vad det är jag vill ? Mitt svar, jag vill inte ha vaccin. Enkelt svar. Inte svårt att förstå.
Jag har inget emot att du har vaccinerat dig. Du gör som du vill.
Vaccinpasset gör ju att du kan leva som " vanligt ", men du kan smittas utav andra som lever som " vanligt "
Du borde tänka efter varför du inte vill ha vaccin, och de fakta du påstår du har som grund för din negativa inställning till vaccin.
Jag är mycket tacksam för Astra vaccin i våras som jag nu ska boosta med en Pfizer. Jag vet att det finns inga garantier mot att få Coronas olika varianter men statistiskt kommer jag inte hamna på sjukhus eller riskera att dö. Jag är försiktig och undviker stora folksamlingar, och i detta fall litar jag på de råd expertisen har om smittorisker.
Att gå med en smittsam sjukdom bland folk borde vara kriminellt. Man kan vara stark och ha Corona utan att man själv märker av det, och sen smitta en person med svagt immunförsvar som kan dö av sjukdomen. Det är hänsynslöst mot sjukvårdspersonal som sen ska ta hand om alla insjuknade, i fall som kunnat undvikas med vaccination. Man ska inte ha rätt att gå lös med smittor som drabbar medmänniskor likt man inte får gå omkring med tillhyggen, knivar och vapen, eftersom det kan skada andra människor.
Det handlar om min rätt att inte få dina virus, på samma sätt som det är min rätt att du inte ska bära vapen om vi hamnar i en trafikdispyt.
Jag undrar var denna motvilja mot vaccin kommer ifrån. När jag var ung fanns det många människor som förlamades av Polio och var invalidiserade. Jag tillhör en generation som vaccinerades. Samma sak med många andra sjukdomar som förr dödade människor, där sjukdomen nu är utrotad.
För några veckor sedan, betalade jag alldeles frivilligt 2.400 kronor för min första Bältros vaccin, efter att sett ett program om hur plågsamt det kan bli om man drabbas. Jag har sparat sjukvården massor med pengar eftersom det är en långdragen sjukdom.
Jag tycker vaccinpass är en utmärkt början. Jag anser inte man kan tvångsvaccinera folk, men man kan neka dem tillträde till det offentliga rummet. De kan sitta vid sina datorer och konspirera om vaccinet med andra likasinnade. Men ute bland folk och på arbetsplatser har de inget att göra.