2021-12-02, 18:32
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Skulle jag mot förmodan ha fel så lovar jag att bli ditt största fan.

Du får gärna precisera. Menar du, som också Superslasken skrev, att en topp fem-placering även inkluderar IBU-cupen är jag beredd att ge dig rätt.
Citera
2021-12-02, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Jag TROR de har något emot henne pga all mediabevakning av henne. Lite svagsint dock att det ska gå ut över Stina som person/atlet. Jag tycker också hon får alldeles för mycket uppmärksamhet i proportion till hennes resultat, men tycker inte dåligt om henne för det eller sätter skygglappar på mig och inte kan se vilken potential hon har.

Svensk press har väl alltid haft/har sina favoriter som dem ger extra mycket uppmärksamhet oavsett resultat och det är väl nåt man som åskådare bara får gilla läget om isåfall ingen som tvingar en att titta/läsa om det

Det är ju knappast Stinas eller Hanna/Elviras fel att media (svt i detta fall) älskar att oftast bara rapportera om dessa inför loppen
Citera
2021-12-02, 23:15
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Precis. Vissa får fritt spelrum att tro på precis vad som helst, och gud bevare den som säger emot.
Nu vet jag inte exakt vad Katw sagt, men vissa andra verkar iaf ha mycket bestämda åsikter kring Stina. Nästan så att dom har något emot henne av personliga skäl.

En topp 5 placering är absolut ingen omöjlighet. Med fullt skytte på en sprint exempelvis så är hon troligtvis där. Om åkformen är så pass bra som hon visat vid flera tillfällen redan så kan det t.o.m leda till pallen.

Kan tänka mig att det finns diskussioner om och lite aggressioner mot Stina.
Vi har ju en mängd tjejer just nu i skidskytte. Systrarna Öberg, Mona, Johanna m.fl.
Och så glider Stina in på ett bananskal.
Från vem?
Jag riktigt gillar Stina Nilsson, det är inte det, men varför exploateras hon i media lika mycket som de andra tjejerna?
Det enda jag kan tänka är att det handlar om pengar, ära och berömmelse. Stina gjorde ju sitt, OS-medaljer och 15 miljoner på banken!
Och så bara växla till skidskytte.
Varför?
Citera
2021-12-03, 00:01
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Vi har ju en mängd tjejer just nu i skidskytte. Systrarna Öberg, Mona, Johanna m.fl.
Från vem?
Jag riktigt gillar Stina Nilsson, det är inte det, men varför exploateras hon i media lika mycket som de andra tjejerna?
Det enda jag kan tänka är att det handlar om pengar, ära och berömmelse. Stina gjorde ju sitt, OS-medaljer och 15 miljoner på banken!
Varför?

Jag tror vi ska ta den diskussionen i Stina Nilsson tråden i stället.
Men om du läser där så har jag förklarat anledningen till varför Stina slutade med längdskidor för att gå över till skidskytte.
Citera
2021-12-03, 11:31
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Från vem?
Varför?

Stina har ju vunnit SM-guld i rullskidskytte, så nog har hon gjort sig förtjänt av ledningens förtroende i vinter, eller tänker du på fjolåret när Stina fick åka IBU-cupen trots att hon var nybörjare?
Citera
2021-12-03, 17:23
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Stina har ju vunnit SM-guld i rullskidskytte, så nog har hon gjort sig förtjänt av ledningens förtroende i vinter, eller tänker du på fjolåret när Stina fick åka IBU-cupen trots att hon var nybörjare?

Nja, tänkte både på fjolåret och nu.
Och fixar hon skyttet jämfört med de andra?
Citera
2021-12-04, 11:46
Bannlyst
Stafettlag damer i OS

1. Linn Persson
2. Anna Magnusson
3. Elvira Öberg
4. Hanna Öberg

Johanna Skottheim och Mona Brorsson har visat vid flera tillfällen att de inte klarar av att prestera det som krävs skarpt läge. Mona är darrig när det är avgörande skytte. Hon har aldrig varit på pallen trots flera chanser att komma dit om hon skjutit fullt. Johanna misslyckades underförstått VM i stafetten.

Däremot Anna M gör sina bästa lopp i mästerskapsstafetter. Inga straffrundor. En mycket stabil stafettåkarna..precis det Sverige behöver som kompletterar de andra tre.
Citera
2021-12-04, 14:02
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Stafettlag damer i OS

1. Linn Persson
2. Anna Magnusson
3. Elvira Öberg
4. Hanna Öberg

Johanna Skottheim och Mona Brorsson har visat vid flera tillfällen att de inte klarar av att prestera det som krävs skarpt läge. Mona är darrig när det är avgörande skytte. Hon har aldrig varit på pallen trots flera chanser att komma dit om hon skjutit fullt. Johanna misslyckades underförstått VM i stafetten.

Däremot Anna M gör sina bästa lopp i mästerskapsstafetter. Inga straffrundor. En mycket stabil stafettåkarna..precis det Sverige behöver som kompletterar de andra tre.

Anna Magnusson är inte i närheten av nåt OS-stafettlag i nuläget, sköt sex bom i dagens jaktstart t.ex. varav tre i sista stå. Brorsson har gjort många bra stafetter och är inte aktuell för nån slutsträcka, så det blir ju inte "avgörande skytte" på samma sätt. Skulle tro att det står mellan Brorsson och Skottheim i slutändan, men säsongen är ung så vi får se.
Citera
2021-12-04, 14:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Anna Magnusson är inte i närheten av nåt OS-stafettlag i nuläget, sköt sex bom i dagens jaktstart t.ex. varav tre i sista stå. Brorsson har gjort många bra stafetter och är inte aktuell för nån slutsträcka, så det blir ju inte "avgörande skytte" på samma sätt. Skulle tro att det står mellan Brorsson och Skottheim i slutändan, men säsongen är ung så vi får se.

Man måste skilja på individuella lopp och stafetter.
Anna Magnusson höjer sig i stafetter medans Johanna och Mona darrar.

I VM-stafetten 2019 hade inte Anna rosat individuellt i VC men på hemmaplan i i VM i Östersund gjorde han säsongens bästa lopp inVM-stafetten. Skjuter fullt på sin 3:e.sträcka och ger Hanna ett perfekt utgångsläge.

Det var likadant i OS 2018. Linn och ffa Mona hade darrat på sina sträckor. När Anna går ut på 3:e sträckan så är hon 1.30 efter täten. Anna tar upp laget så att de är 59 sekunder efter täten. Hon gör att Sverige är med i matchen igen.

Mona har tappat alla gånger jmf med täten i alla hennes mästerskapsstafetter. Flera ggr har hon satt laget i nästan omöjliga situationer.

Här är Monas resultat i de mästerskapsstafetter hon varit med i

OS 2018

Linn Persson 4 bom 46,1 s från täten
Mona Brorsson 6 bom 1.29.7 min
A. Magnusson 2 bom 59.1 s
H. Öberg 0 bom 10,7 s ( silver)

VM 2017

Mona Brorsson 2 bom. 43.6 s
Hanna Öberg 1 bom. 39.1 s
Emma Nilsson 2 bom 49 s
A. Magnusson 2 bom 1.20 min

VM 2019

Linn Persson 0 bom 13.7 s
Mona Brorsson 1 bom 23.2 s
Anna Magnusson 0 bom 28.2 s
H Öberg 5 bom 24.3 s ( silver)
Citera
2021-12-04, 21:19
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Man måste skilja på individuella lopp och stafetter.
Anna Magnusson höjer sig i stafetter medans Johanna och Mona darrar.

I VM-stafetten 2019 hade inte Anna rosat individuellt i VC men på hemmaplan i i VM i Östersund gjorde han säsongens bästa lopp inVM-stafetten. Skjuter fullt på sin 3:e.sträcka och ger Hanna ett perfekt utgångsläge.

Det var likadant i OS 2018. Linn och ffa Mona hade darrat på sina sträckor. När Anna går ut på 3:e sträckan så är hon 1.30 efter täten. Anna tar upp laget så att de är 59 sekunder efter täten. Hon gör att Sverige är med i matchen igen.

Mona har tappat alla gånger jmf med täten i alla hennes mästerskapsstafetter. Flera ggr har hon satt laget i nästan omöjliga situationer.

Här är Monas resultat i de mästerskapsstafetter hon varit med i

OS 2018

Linn Persson 4 bom 46,1 s från täten
Mona Brorsson 6 bom 1.29.7 min
A. Magnusson 2 bom 59.1 s
H. Öberg 0 bom 10,7 s ( silver)

VM 2017

Mona Brorsson 2 bom. 43.6 s
Hanna Öberg 1 bom. 39.1 s
Emma Nilsson 2 bom 49 s
A. Magnusson 2 bom 1.20 min

VM 2019

Linn Persson 0 bom 13.7 s
Mona Brorsson 1 bom 23.2 s
Anna Magnusson 0 bom 28.2 s
H Öberg 5 bom 24.3 s ( silver)
Jag håller med dig till viss del. Är de i likvärdig form väljer jag solklart Magnusson i stafetten och jag tycker lagledningen gör helt rätt när de visar Magnusson att köra i sig form i VC.

Just nu är skyttet lite darrigt så hon är väl bara femma just nu och klart bakom Brorsson men det kan ju ändra sig under säsongen. Dock kommer hon helt klart behöva förbättra sig för att få åka OS för jag tror att Skottheim eller Stina kommer prestera framöver.
Citera
2021-12-05, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Jag håller med dig till viss del. Är de i likvärdig form väljer jag solklart Magnusson i stafetten och jag tycker lagledningen gör helt rätt när de visar Magnusson att köra i sig form i VC.

Just nu är skyttet lite darrigt så hon är väl bara femma just nu och klart bakom Brorsson men det kan ju ändra sig under säsongen. Dock kommer hon helt klart behöva förbättra sig för att få åka OS för jag tror att Skottheim eller Stina kommer prestera framöver.

Jag håller också med.
Pannbenet i stafett har visat sig vara betydligt stabilare på Magnusson jämfört med Brorsson samt Skottheim.
Är Anna i närheten resultatmässigt dessa två när det drar ihop sig borta i Peking så skulle jag utan tvivel välja henne till stafetten.
Citera
2021-12-05, 11:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag håller också med.
Pannbenet i stafett har visat sig vara betydligt stabilare på Magnusson jämfört med Brorsson samt Skottheim.
Är Anna i närheten resultatmässigt dessa två när det drar ihop sig borta i Peking så skulle jag utan tvivel välja henne till stafetten.

Mycket handlar om att minimera riskerna för att skapa ett bra utgångsläge för systrarna Öberg. Anna Magnusson har inte varit i närheten av någon straffrunda i mästerskap..vilket är det viktigaste på de två första sträckorna. Innan har det varit att de tre första sträckorna skall skapa ett bra utgångsläge för Hanna Öberg på sista..som då skall göra det lilla extra för att Sverige skall kunna ta en medalj.

Nu är det de två första sträckorna som skall skapa ett utgångsläge för 3:elchock 4:e sträckan. Nu har Sverige 2 skidskyttar som kan göra skillnad på sina sträckor.

Jag anser att med Anna Magnusson i laget så ökar chanserna för en ” säker” medalj OS. Med Johanna och Mona kan vi förlora medaljer. Det såg vi i VM 2021 när Johanna körde 1: a sträckan.

Anna Magnusson har både nerver och pannben för att klara av mästerskapsstafetter. Hon höjer sig i stafetter. Det har hon visat bigård flera tillfällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in