2021-12-05, 18:16
Bannlyst
Som jag jag varnat så är Mona en stor riskfaktor för en svensk medalj i OS. Hon skjuter 2 straffrundor och tappar 1.39.9 min på sin sträcka. Jag har gått igenom alla Monas stafetter i landslaget.

Hon har gjort 32 stafetter ( inkluderande alla former av stafett). Hon har i 25 lopp ( 78,1 %)förlorat tid mot täten och således vid 7 lopp ( 21.9 %) tagit in på täten.

Medeltiden jämfört med täten är att hon tappar 34 sekunder/ lopp. Detta är siffror som talar sitt tydliga språk. Skall Sverige vara med i jakten om medaljer måste vi ha det stabilaste laget. De två första sträckornas huvuduppgift är att undvika straffrundor.
Citera
2021-12-05, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Som jag jag varnat så är Mona en stor riskfaktor för en svensk medalj i OS. Hon skjuter 2 straffrundor och tappar 1.39.9 min på sin sträcka. Jag har gått igenom alla Monas stafetter i landslaget.

Hon har gjort 32 stafetter ( inkluderande alla former av stafett). Hon har i 25 lopp ( 78,1 %)förlorat tid mot täten och således vid 7 lopp ( 21.9 %) tagit in på täten.

Medeltiden jämfört med täten är att hon tappar 34 sekunder/ lopp. Detta är siffror som talar sitt tydliga språk. Skall Sverige vara med i jakten om medaljer måste vi ha det stabilaste laget. De två första sträckornas huvuduppgift är att undvika straffrundor.

Tvivlar en del på att alternativen har bättre stats än dessa, som inte är särskilt dåliga för ett fjärdealternativ(Mona har varit både andra- och tredjeåkare i laget också genom åren ska sägas), men om du har något på övriga som visar motsatsen vore det intressant. Magnusson har ev. bättre, hon har inte sällan åkt bättre i stafett även när hon varit svag individuellt. Magnusson är nog den i svenska damlaget som blir tydligast bättre åkmässigt av att ta bort 1.5km.

Mitt största problem med Mona i stafetterna har nästan alltid varit att hon är förbaskat seg på vallen. Kan däremot inte se henne som någon stor riskfaktor totalt sett, mer åkaren där du får kalkylera med ett visst tidstapp och sedan väga det mot någon som kan åka båda bättre och sämre. Skottheim och Stina exempelvis.
Citera
2021-12-05, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Tvivlar en del på att alternativen har bättre stats än dessa, som inte är särskilt dåliga för ett fjärdealternativ(Mona har varit både andra- och tredjeåkare i laget också genom åren ska sägas), men om du har något på övriga som visar motsatsen vore det intressant. Magnusson har ev. bättre, hon har inte sällan åkt bättre i stafett även när hon varit svag individuellt. Magnusson är nog den i svenska damlaget som blir tydligast bättre åkmässigt av att ta bort 1.5km.

Mitt största problem med Mona i stafetterna har nästan alltid varit att hon är förbaskat seg på vallen. Kan däremot inte se henne som någon stor riskfaktor totalt sett, mer åkaren där du får kalkylera med ett visst tidstapp och sedan väga det mot någon som kan åka båda bättre och sämre. Skottheim och Stina exempelvis.

I VM/OS så har Mona gjort 9 olika stafetter ( 7 damstafetter + 2 Mixedstafetter)
Hon har förlorat i snitt 41,1 sekunder till täten i sina lopp.

Anna Magnusson har gjort 5 olika stafetter ( 4 damstafetter + 1 Mixedstafett)
Hon har förlorat i snitt 13,4 sekunder till täten i sina lopp.

I förra OS tappade 1.53.6 min på täten och sköt 2 straffrundor i mixedstafetten.
Hon tappade 43,6 sekunder på sin sträcka i damstafetten och sköt 6 bom.

Vid 3 ( 33 %)av stafetterna har Mona förlorat över 1 minut mot täten.
Vid 1 (20 %) av stafetter har Anna förlorat över 1 minut mot täten.
Citera
2021-12-05, 20:39
Bannlyst
Citat:

Anna Magnusson tog in 30.6 s på sin sträcka i damstafetten i OS 2018.
Citera
2021-12-05, 20:40
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Anna Magnusson tog in 30.6 s på sin sträcka i damstafetten i OS 2018.
Du bör göra jämförelsen mot bästa sträcktid istället för emot täten
Citera
2021-12-05, 20:55
Medlem
Magnusson har varit en väldigt bra stafettåkare rätt så ofta, det är odiskutabelt, men man ska också ha klart för sig att hon var bättre för några år sedan. En kortare stund till och med bäst i laget, så att hon har en hel del bra insatser från dom åren är inte konstigt. Men är man inte bra nog för att ens få åka i världscupen eller ta plats i mästerskapstruppen kommer man förstås inte få åka stafetter oavsett historia, vilket är det som skett på senare år. Hade hon åkt på senare år när hon knappt tagit VC-poäng hade det högst troligt inte blivit så roligt i stafetterna heller trots allt. Nu när hon är gott inom poängplatserna och topp-5 individuellt i laget igen så kommer hon att vara aktuell. Lär få chansen i Hochfilzen om inget anmärkningsvärt händer i sprinten.

Mitt förstaval i form hade varit Skottheim, hon har det jag letar efter på en förstasträcka. Men det kan bli knappt om tid, skyttet verkar vara där men vi har för starka åkare för att välja någon som inte håller måttet i spåret.
Citera
2021-12-05, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Du bör göra jämförelsen mot bästa sträcktid istället för emot täten

Jag tycker tiden till täten visar på ett bra sätt vilket i vilket läge man befinner sig i när man lämnar över till sina lagkamrater. Mona lämnar över i snitt 41,1 s från täten och Anna 13.4 s.
Citera
2021-12-05, 21:08
Bannlyst
Citat:
Magnusson har varit en väldigt bra stafettåkare rätt så ofta, det är odiskutabelt, men man ska också ha klart för sig att hon var bättre för några år sedan. En kortare stund till och med bäst i laget, så att hon har en hel del bra insatser från dom åren är inte konstigt. Men är man inte bra nog för att ens få åka i världscupen eller ta plats i mästerskapstruppen kommer man förstås inte få åka stafetter oavsett historia, vilket är det som skett på senare år. Hade hon åkt på senare år när hon knappt tagit VC-poäng hade det högst troligt inte blivit så roligt i stafetterna heller trots allt. Nu när hon är gott inom poängplatserna och topp-5 individuellt i laget igen så kommer hon att vara aktuell. Lär få chansen i Hochfilzen om inget anmärkningsvärt händer i sprinten.

Mitt förstaval i form hade varit Skottheim, hon har det jag letar efter på en förstasträcka. Men det kan bli knappt om tid, skyttet verkar vara där men vi har för starka åkare för att välja någon som inte håller måttet i spåret.

Johanna Skottheim fick chansen i förra VM på en första sträcka. Hon var 57 sekunder efter täten som gjorde att vi knep någon medalj. Hon kom fram och gjorde det bra i Kontiolahti förra säsongen men sedan kunde hon aldrig följa upp det. Kom till VM med ett sargat självförtroende till VM och presterade därefter. Har efter det mått dåligt. Hoppas naturligtvis hon kan upprepa det hon gjorde i Finland.

Anna Magnusson kom 20:e i sprinten förra veckan vilket inte är så lågt från det bästa som hon någonsin gjort (11:a) så Anna har en liknande form hon haft de senaste åren. Innan VM 2019 så hade hon inte presterat särskilt mycket men gjorde säsongens bästa lopp i VM-stafetten. 0 bom och fin åkning. Anna höjer sig i stafetter medans Mona och Johanna inte alltid klarar av pressen.
Citera
2021-12-05, 21:26
Bannlyst
Citat:

Johanna var 61:a i sprinten denna helgen..och missade jaktstarten..Anna Magnusson var 20:e förra helgen. Så Anna har plus på Johanna.
Citera
2021-12-05, 23:21
Medlem
Roligt hur det kan svänga inom skidskyttet.

Fourcade var dominant, sen kom johannnes bö och vände uppochner på stället.
Men johannes dominans ser ut att bli kortvarig.

På bara 1-2 år har vi fått riktiga utmanare till johannes.
Fransmännen(claude, jaqulien,fillion mailet), sturla holm, och i vinter hoppas jag vi äntligen får se samuelsson i fin form, för det har vi längtat efter ända sedan OS 2018.

Tarjei bö verkar kunna utmana om pallplatser även i år.

Att johannes ska vinna är absolut inte lika självklart längre, och jag tror faktiskt att det kommer bli ett krig om att vinna totalkuppen.

Tror att efter johannes blev pappa är ungen ett störningsmoment, även om han aldrig skulle erkänna det så blir det nog ändå en förändring som kan göra att man inte är lika hungrig på att va bäst längre.
Citera
2021-12-05, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Stina har ju vunnit SM-guld i rullskidskytte, så nog har hon gjort sig förtjänt av ledningens förtroende i vinter, eller tänker du på fjolåret när Stina fick åka IBU-cupen trots att hon var nybörjare?

Med tanke på att hon bara hållit på med skidskytte i typ 1 år så är det än mer imponerande.
Är ganska säker på att ingen av de andra damerna hadde gjort det.

Nu kan man ju argumentera att stina redan hade skiåkningen klar, men det är liksom inte bara att lära sig skjuta och sen vinna sm-guld.
Man måste va bra på skjuta också och det är svårt för många.

Jag ser absolut inga problem med att ge stina chanser som andra kanske inte skulle fått.
Vad i helvette har anna magnusson åstadkommit genom åren då? Inte mycket och hon har väl hållit på med skidskytte sedan början av tonåren.

Jag tycker man får ta med i beräkningarna hur en åkare utvecklats.
Det måste ju va bättre att ge en chans till en åkare som visat enorma framsteg på kort tid än en åkare som varit medlmåtta trots många år av träning.
Citera
2021-12-06, 08:37
Medlem
Citat:

Har grov oro gällande Skottheim.
Det känns som om det saknas pannben även där.
Nu är det ju inte aktuellt i skrivande stund då hon är i usel form.

Nej,mitt val är Anna Magnusson.Hon håller en duglig åkform och har ett stafettfacit som Mona Brorsson bara kan drömma om.Vi har så bra åkare på övriga sträckor att det för fjärdekvinnan bara handlar om att hålla ihop det på ett vettigt sätt..åkmässigt och framförallt skyttemässigt.

Där känns Anna Magnusson som det stabila valet.Mona Brorsson har fått chans på chans..det har visat sig gång på gång att hon inte håller ihop det mentalt.Det finns ingenting som säger att det helt plötsligt skall ändra sig i en ny OS stafett.Eftersom det finns de dubier runt Skottheim som är närvarande i skrivande stund så tycker jag att Anna Magnusson känns ganska självklar som det fjärde valet till stafett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in