2021-11-30, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Du måste vara helt tappat ur kanoten...

Min egen sophämtningsavgift på landet steg 11 procent...

Kommunala tjänster, el, drivmedel - där har vi tvåsiffriga ökningar.

Tre procent... så t ex kläder och livsmedel har blivit så mkt billigare för att kompensera det...????

KPIF är ren och skär bluff.

Ja...om din sopphämtning på landen steg med 11% så måste KPIF vara bluff.
Citera
2021-11-30, 23:27
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EBITDADDY
Ja...om din sopphämtning på landen steg med 11% så måste KPIF vara bluff.

Gör dig nu inte dummare än vad du faktiskt är. Om KPIF november inte ligger på + 7-9 % ÄR det bluff - hur naiv får man bli??? Du tror inte räknenissarna på Scb sitter och plockar fram beställningsmaterial? Två av dem är gamla studiekompisar t mig så den naiva teorin kan vederläggas omedelbart.

Försäkringen upp ca 10% (efter att liksom sophämtningen stått helt stilla i tre år) etc etc - ALLA tar höjd för åtminstone tioprocentig inflation - ja alla utom Ingves.

PS Gudskelov har jag ingen sopphämtning... även om ärtsoppa m skånsk senap är mumma! DS
Citera
2021-11-30, 23:49
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Är svenskarna lite mer ekonomiskt efterblivna i huvudet än andra människor?
Nej, enligt min erfarenhet är detta en universell sanning som gäller överallt. En majoritet av befolkningen har väldigt svårt för ekonomiska frågor och man agerar väldigt mycket efter känsla och hörsägen.
Citera
2021-12-01, 06:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nej, enligt min erfarenhet är detta en universell sanning som gäller överallt. En majoritet av befolkningen har väldigt svårt för ekonomiska frågor och man agerar väldigt mycket efter känsla och hörsägen.

Det gör för gemene man inte så mycket, på kort sikt. Det räcker för de flesta att veta att 2 är mer än 1 och att det är bättre med stora tillgångar än att sitta på stora skulder. Det räcker för folk. Det finns pantade människor där ute det gått skitbra för. Carin Jämtin tex, socialdemokraterna, har en lön på 220,000 i månaden. Hon säger då vad som helst för att få fortsätta bära upp den lönen. "Invandringen behövs och klimatet är i kris och vaccinet ska man ta förstås. Lita på vetenskapen!".
Citera
2021-12-01, 07:37
Medlem
Citat:
Gör dig nu inte dummare än vad du faktiskt är. Om KPIF november inte ligger på + 7-9 % ÄR det bluff - hur naiv får man bli???

Du menar att jag är naiv om jag tror att KPIF stämmer, trots att din sophämtningsavgift på landet har gått upp med 10%?

Citat:
Du tror inte räknenissarna på Scb sitter och plockar fram beställningsmaterial? Två av dem är gamla studiekompisar t mig så den naiva teorin kan vederläggas omedelbart.

Har svårt att se att just du och dina "gamla studiekompisar" har sådan exklusiv insyn i hur man beräknar inflation.

Citat:
Försäkringen upp ca 10% (efter att liksom sophämtningen stått helt stilla i tre år) etc etc - ALLA tar höjd för åtminstone tioprocentig inflation - ja alla utom Ingves.

PS Gudskelov har jag ingen sopphämtning... även om ärtsoppa m skånsk senap är mumma! DS

Du menar att eftersom sophämtningen OCH din försäkring gått upp 10%, så kan du vara säker på att "ALLA" tar höjd för 10% inflation?
Senast redigerad av EBITDADDY 2021-12-01 kl. 07:51.
Citera
2021-12-01, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise

Absolut. Finns bra exempel på det i den här tråden.
Citera
2021-12-01, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnjpreston
Intressant, jag har alltid undrat varför ingen tidning eller liknande redovisar hur man beräknar inflation. Finns det någon sida där man kan se vilka produkter ungefär som ingår i inflationsunderlaget?

https://www.riksbank.se/sv/penningpolitik/inflationsmalet/hur-mats-inflation/
Citera
2021-12-01, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Haha! Garv! Jovisst är det så, kompismannen! Sophämtning är naturligtvis den enda utgiften svensken har. Grym argumentation!

Nä, det är så klart ett talande exempel. Och just statliga och kommunala avgifter är ganska talande för inflationstakten, iom. att "tjänsterna" oftast är likartade genom decennierna.

Hade den verkliga inflationen varit noll, hade det troligtvis inte varit någon ökning alls. På sophämtningen.

"Talande exempel".

Ehh...du inser att det mesta som ingår i KPIF är "likartat genom decennierna"? Lite det som är hela poängen...med att mäta prisförändringar...över decennier.

Du lyfter fram prisförändringar för en mindre utgift i ett hushåll (sophämtning), och enbart i ett enskilt fall, som bevis för prisändringar för alla utgifter, för alla hushåll. Kanske inte helt stringent. Kanske.
Senast redigerad av EBITDADDY 2021-12-01 kl. 09:24.
Citera
2021-12-01, 18:17
Avstängd
SoberZealots avatar
https://www.di.se/analys/mardromsbesked-for-borsen-fedchefen-byter-fot-om-inflationen/

Japp nu börjar det ryka. Alla inser att inflationen är hög och att den inte ger sig. Räkna med räntor kring 4% inom ett tag.
Citera
2021-12-01, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
https://www.di.se/analys/mardromsbesked-for-borsen-fedchefen-byter-fot-om-inflationen/

Japp nu börjar det ryka. Alla inser att inflationen är hög och att den inte ger sig. Räkna med räntor kring 4% inom ett tag.

Fast det slår ju hårdast på FED med en skuld på 29 trillions dollar jag har svårt att tro att dom skulle försöka höja någon ränta dels för deras gigantiska skuld och dels på grund utav hur mkt pensionspengar som finns på börsen som skulle försvinna i ett ras
Citera
2021-12-01, 18:59
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyless
Fast det slår ju hårdast på FED med en skuld på 29 trillions dollar jag har svårt att tro att dom skulle försöka höja någon ränta dels för deras gigantiska skuld och dels på grund utav hur mkt pensionspengar som finns på börsen som skulle försvinna i ett ras
De trycker bara mer pengar, de kan trycka hur mycket som helst.

Vidare, det drabbar inte fed speciellt mycket. Alla TBonds har fix kupong.
Citera
2021-12-01, 20:47
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot

Fast det där läste jag om för länge sen, tror det var här på Flashback? Att Fed förbjudit ordet transitory och hade nån bötesburk för de som ändå använde det av gammal vana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in