Citat:
Ursprungligen postat av
hasse3344
Du börjar bli alltmer aggressiv i din argumentation. Lugna ner dig. Om du är så krasslig att du är rädd för covid tycker jag att du bör tänka på nerverna och tagga ner. Ironiskt om din ilska över covid tar kål på dig före viruset.
Vaccinet har väldigt låg effekt på smittspridningen. Finns mängder av studier och officiella siffror som styrker det. Att det ger riskgrupperna ett visst skydd mot allvarlig sjukdom är väl mer eller mindre accepterat. Likt ett influensavaccin. Men varför ska alla vi utanför riskgrupperna titta på dödsfall, om risken för oss är minimal? Nästan alla som dör är vaccinerade ändå, så de 30% som inte vaccinerat sig kan nog oroa sig över annat. Frågan kvarstår, varför ska vi med god hälsa som inte behöver vaccinet ta det, om det ändå inte minskar smittspridningen i högre grad? 20% effektivitet efter några månader anser inte jag skäl nog att medicineras mot en förkylning som jag redan har haft. Lite integritet har jag trots allt.
Återigen är Sverige ett tydligt exempel på att du har fel Man ser en oroande smittspridning i länder med ofullständig vaccinationstäckning som Tyskland t.ex. för att inte tala om Ryssland o.s.v. Och nya Omikron i SA med under 25% med två doser.
Att vi sedan nu ser vaccinerade som kommer med flyg och är smittade handlar snarare om att flygbolag ställer krav på vaccination för att flyga och att alla passagerare därför är vaccinerade.
I samhällen med 100% vaccinationstäckning kommer alla som sprider smittan och blir sjuka vara vaccinerade.
Det är också troligtvis så att de vaccinerade som blivit smittade av Omikron i lägre utsträckning smittar vidare. Kanske vår Omikron inte något grepp i länder som Sverige även om vi kommer att se gall av det.
Edit:
På Twitter för nu anti-vaxxarna en kampanj om att säga upp Kivra i protest.