2021-12-03, 00:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Lagar är till för att följas och det är en grundlagskyddad rättighet att inte mot sin vilja utsättas för kroppsliga ingrepp. Den grundlagskyddade rättigheten bör visas stor respekt, vilket inte den gör som tjatar på folk att de ska vaccinera sig. Respekterar man grundlagen bör man hellre betona att valet är fritt, att det är viktigt att få säga nej, och då följer nästan att myndigheter och andra inte ska tjata för att försöka bryta ner individers motstånd. Ett nej tack är ett nej tack, och bör respekteras. Det är respektlöst att tjata när folk bara utnyttjar son grundlagskyddade rättighet.

Varför i all sin där tjata på folk att de ska avsäga sig sin grundlagskyddade rättighet? Vill man inte så vill man inte, och anser man sig inte behöva så är det bara att respektera. Allt tjat på folk för att få dem att ge efter är så himla respektlöst att det borde betraktas som brottsligt.

Vad ger dig rätt att tjata, håna, förlöjliga, förminska, när folk bara använder sig av sin grundlagskyddade rättighet? Som du bör visa större respekt för, annars är du en knöl.

Du är fri att avstå vaccin, ingen tvingar dig, vi respekterar din åsikt. Nöjd? Finns inget som bryter mot grundlagen där.
Citera
2021-12-03, 00:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du är fri att avstå vaccin, ingen tvingar dig, vi respekterar din åsikt. Nöjd? Finns inget som bryter mot grundlagen där.
Det har inte ens prövats rättsligt av högsta instans. Så nej, du kan knappast bestämt hävda att passet inte bryter mot grundlagen. De tunga juridiska remissinstanserna beklagar att de bara haft 14 dagar på sig att komma med ett yttrande. Bara där visar det hur osäkert det faktiskt är.

Om vi leker med tanken att staten vid ett nästa steg börjar utföra böter på 20.000 kronor för de som inte vaccinerat sig ett visst datum, menar du då att det också är grundlagsenligt med hänvisning till att "ingen tvingar i dig nålen"?

Kul också att smittan ökar trots att så många är vaccinerade. Vilket skitvaccin.
Citera
2021-12-03, 00:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jaromw/fhms-orosmoment-detta-kravs-om-laget-forvarras

Tillbaka till ruta 1 sen är frågan kommer det hjälpa?

Tveksamt. Men det får säkert fler att vaccinera sig.
Citera
2021-12-03, 00:28
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Det är väl ett av våra största misstag under den här pandemin, att vi har politiserat ett virus och låtit det polarisera oss fullständigt? Inte nog med att det våldtar oss på IVA, det våldtar våra hjärnor också utan att ens vara närvarande. Känns nästan som en bragd.

Så ser det ut för mig också.

Senaste 18 månaderna har man följt vaccintrådarna här på FB och diskussionerna har oftare och oftare seglat på grund och blivit rena skeppsvrak av politiserad pajkastning.

Och rätt vad det är, så har man själv blivit till en ibland därför att reptilhjärnan tar över och styr när tålamodet tar slut

Man vill gärna tro, att det ändå blivit en läxa. Man förstår sig själv lite bättre och hur lätt det är ens reaktiva fakulteter tar över
Senast redigerad av Opaque 2021-12-03 kl. 00:30.
Citera
2021-12-03, 00:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Det har inte ens prövats rättsligt av högsta instans. Så nej, du kan knappast bestämt hävda att passet inte bryter mot grundlagen. De tunga juridiska remissinstanserna beklagar att de bara haft 14 dagar på sig att komma med ett yttrande. Bara där visar det hur osäkert det faktiskt är.

Om vi leker med tanken att staten vid ett nästa steg börjar utföra böter på 20.000 kronor för de som inte vaccinerat sig ett visst datum, menar du då att det också är grundlagsenligt med hänvisning till att "ingen tvingar i dig nålen"?

Kul också att smittan ökar trots att så många är vaccinerade. Vilket skitvaccin.

Jag pratade inte om passet. Outoftheblue är ff helt fri att välja att inte vaccinera sig! Ingen kommer att tvinga denne att vaccinera sig då det strider mot Sveriges rikes grundlag.

Jag vet att det är ett kaninhål de har gett sig in i.
Citera
2021-12-03, 00:29
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Om en majoritet är vaccinerade så kommer det bli en majoritet av vaccinerade på IVA då vaccinen inte är 100%, det visst vi redan från början.

Du får gärna ha det som en övning, vi har haft runt 72000 i covidvården, vi kan ju ta 14 dygn som ett snitt a 50k/dygn.. Ställ det i relation till vacccinkostnaden, räkna gärna bort de doser som våra godhetsknarkande politiker skänker bort. Det kanske går jämt upp, jag vet inte? Sen får vi väl räkna upp allt annat elände som viruset ställt till det med i samhället, tror vaccinen vinner den uträkningen.

De där skumma farmaceutiska företagen har räddat många liv på vägen, tycker du är lite väl hård även om jag kan hålla med dig till viss del, de är vargar.
Men om du räknar på kostnaden per åldersgrupp, så kanske det inte sparas så himla mycket, eller tvärtom innebär en extra kostnad, att massvaccinera yngre. Det skulle i så fall vara ett argument för att vaccinet i och för sig är bra för äldre, och sparar samhället pengar när äldre och riskgrupper vaccineras, men av osäker nytta och sannolik förlust vid massvaccination av yngre eller de som av olika anledningar (påvisade antikroppar t ex) inte löper risk för allvarlig sjukdom.

Det optimala är då att vaccinera de som vill och tycker sig behöva det. Då sparar man liv, IVA-platser, pengar och respekterar samtidigt människors egna val för vad som görs mot deras kroppar. Då blir alla glada och nöjda utom de stora farmaceutiska företagen som bara får sälja en mindre mängd vaccindoser än vad de hoppats på och lobbat för.
Which Industry Spends the Most on Lobbying?

The pharmaceutical and health products industry has spent the most money of all industries in lobbying spending.
https://www.investopedia.com/investing/which-industry-spends-most-lobbying-antm-so/
Citera
2021-12-03, 00:30
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Det är bra, jag tackar. Men tycker att det borde tjatas mindre från myndighetshåll etc.
Citera
2021-12-03, 00:33
Medlem
Citat:
Om en majoritet är vaccinerade så kommer det bli en majoritet av vaccinerade på IVA då vaccinen inte är 100%, det visst vi redan från början.

Du får gärna ha det som en övning, vi har haft runt 72000 i covidvården, vi kan ju ta 14 dygn som ett snitt a 50k/dygn.. Ställ det i relation till vacccinkostnaden, räkna gärna bort de doser som våra godhetsknarkande politiker skänker bort. Det kanske går jämt upp, jag vet inte? Sen får vi väl räkna upp allt annat elände som viruset ställt till det med i samhället, tror vaccinen vinner den uträkningen.

De där skumma farmaceutiska företagen har räddat många liv på vägen, tycker du är lite väl hård även om jag kan hålla med dig till viss del, de är vargar.

Alla dina beräkningar verka basera sig på att vi kommer bli av med detta virus.
Tror du det?
Ska vi isåfall vaccinera hela befolkningen 2-4 ggr om året för överskådlig framtid?
Citera
2021-12-03, 00:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Så ser det ut för mig också.

Senaste 18 månaderna har man följt vaccintrådarna här på FB och diskussionerna har oftare och oftare seglat på grund och blivit rena skeppsvrak av politiserad pajkastning.

Och rätt vad det är, så har man själv blivit till en ibland därför att reptilhjärnan tar över och styr när tålamodet tar slut

Jag tror vi alla är rätt covidutmattade vid det här laget, just nu ligger de som inte vill ta sprutan nere för knock och räkning pågår. Jag hade gärna sett att de kommit med lite vettigare argument för sin sak än att skrika fascism, nazist, sprutluder, regimlakej, gulag, medlöpare, lögnare, aber mm har jag glömt något? Man kan bli trött för mindre. Det är ett virus, inte politik!
Citera
2021-12-03, 00:40
Bannlyst
Citat:
Nej jag blir inte arg på dem som inte tar vaccinet mot influensan, jag bryr mig helt enkelt inte, de hade ett val men valde bort sina chanser. En av mina anhöriga fick en stor hjärtoperation, den kostade 3 miljoner, jag är oerhört tacksam för det. Nu betalar vi tillbaka genom att vaccinera oss, fint va?

Va? Vilka betalar tillbaka?
Citera
2021-12-03, 00:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Men om du räknar på kostnaden per åldersgrupp, så kanske det inte sparas så himla mycket, eller tvärtom innebär en extra kostnad, att massvaccinera yngre. Det skulle i så fall vara ett argument för att vaccinet i och för sig är bra för äldre, och sparar samhället pengar när äldre och riskgrupper vaccineras, men av osäker nytta och sannolik förlust vid massvaccination av yngre eller de som av olika anledningar (påvisade antikroppar t ex) inte löper risk för allvarlig sjukdom.

Det optimala är då att vaccinera de som vill och tycker sig behöva det. Då sparar man liv, IVA-platser, pengar och respekterar samtidigt människors egna val för vad som görs mot deras kroppar. Då blir alla glada och nöjda utom de stora farmaceutiska företagen som bara får sälja en mindre mängd vaccindoser än vad de hoppats på och lobbat för.
Which Industry Spends the Most on Lobbying?

The pharmaceutical and health products industry has spent the most money of all industries in lobbying spending.
https://www.investopedia.com/investing/which-industry-spends-most-lobbying-antm-so/

Visst kan man räkna per åldersgrupp, men vi sitter alla i samma båt.

Jag vet mycket om lobbying inom den branschen, det är spenderbyxorna på som gäller.

Vad som är det optimala vet jag inte, men kinas strategi verkar funka - även om det är mindre kul Men det är väl det som är det fina med kommunismen, alla har det lika jävligt, utom dem i toppen som lever loppan!
Citera
2021-12-03, 00:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det är bra, jag tackar. Men tycker att det borde tjatas mindre från myndighetshåll etc.

Tyvärr jobbar jag inte där så det får du ta med berörd myndighet. (Vet inte varför men jag har alltid velat säga det. )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in