2021-12-02, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast vad spelar det för roll, om nu alla som behöver det är vaccinerade? Visst, de kan få viruset men blir med stor sannolikhet inte alltför sjuka. Så låt folk andas fritt, med vaccin för riskgrupper är det här inte längre en katastrof. Och de som inte är vaccinerade blir sannolikt inte särskilt dåliga de heller, för annars vore de vaccinerade.
Det är på tiden nu att det blir krav på munskydd och tror det kommer bli så tillslut om det visar sig att den nya varianten är farligare.
Citera
2021-12-02, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Vilken data visar det om jag får fråga? Syftar du på påståenden från FHM eller media? Annars finns det ingen sådan data. Det har inte gjorts några ordentliga studier, med stora kontrollgrupper under tillräckligt lång tid, som visar att mRNA-"vaccinen" gör något positivt öht.

https://youtu.be/lraR1R_Imi8?t=935
Exempelvis det som Opaque skrev i inlägget som jag citerade, dvs att smittspridningen ökade trots fullvaccinering i Gibraltar, men dödsfallen ökade inte.

Det är svårt att jämföra länder med olika strategi men jag tycker ändå att det syns i statistiken (som man kan se på ourworldindata) att dödsfallen globalt har minskat i takt med vaccineringen.

Jag är en förespråkare av naturlig immunitet efter infektion, och tror att det har spelat stor roll för att minska dödsfallen. Men ändå landar jag i att mrna-vaccinen också har bidragit positivt, dvs de har hjälpt till att minska dödligheten av coronaviruset.
Citera
2021-12-02, 23:17
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangutangensmamma
Är ju helt perfekt. Vi kan tacka Afrika för att den nu muterar bort sig själv…

Om det blir så, så är det bara att tacka och ta emot. På något vis ska vi väl bli kvitt det.
Citera
2021-12-02, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Om det blir så, så är det bara att tacka och ta emot. På något vis ska vi väl bli kvitt det.

Vaccineringen och allt sånt har bara gjort det värre för oss (rent pandemi-mässigt) eftersom vi fördröjt den naturliga processen av virusets utveckling.
Citera
2021-12-02, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Du menar att man blir skattebefriad då också eftersom man inte har rätt till vård? Ojojoj hur tänker du?

Du har ett val att ta en gratis spruta som vi skattebetalare finansierat. Varför ska vi skattebetalare finansiera dina vårddygn med 10.000:-/dag bara för att du är lättkränkt?

Vilka skyldigheter har du som medborgare/skattebetalare (om du betalar skatt) i vårt land?
Citera
2021-12-02, 23:24
Medlem
Citat:
De fyra regioner som just nu har flest coronapatienter på IVA per capita är

Norrbotten 2
Västmanland 2
Östergötland 3
Blekinge 1

Är inte det anmärkningsvärt, att man kan vara en av de värsta regionerna i Sverige vad gäller covidpatienter på IVA med bara en enda patient.

Naturligtvis jobbigt för den personen, men inte verkar det vara någon nationell kris.

Ändå skriks och gormas och tjatas det om munskydd, vaccinpass och 3e vaccindos för alla. Precis som när några få snöflingor beskrivs som snökaos.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Allt är för att du ska vaccinera dig. Oavsett vad. Det spelar ingen roll om vårdplatser, smittospridning eller något som helst. Alla ska vaccinera sig. Men varför är frågan. Vad är agendan, när inget av ovanstående spelar roll.
Citera
2021-12-02, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Du har ett val att ta en gratis spruta som vi skattebetalare finansierat. Varför ska vi skattebetalare finansiera dina vårddygn med 10.000:-/dag bara för att du är lättkränkt?

Vilka skyldigheter har du som medborgare/skattebetalare (om du betalar skatt) i vårt land?

Hoppas inte att du är ett fetto. För varför ska vi betala din vårdplats när du får hjärt- och kärlsjukdomar
Citera
2021-12-02, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31

Dumheterna går bara runt runt. Varför? Därför att det är så vården fungerar i Sverige, vi skuldbelägger inte och vi vårdar dem som behöver hjälp. Varför ska en rökare få hjälp vid en stroke eller hjärtinfarkt? Varför ska en sockermissbrukare få hjälp med behandling mot diabetes? Varför ska en våldtäktsman få hjälp om han skadat sig i samband med våldtäkten? Varför ska den som orsakade bilolyckan där flera dog få vård? Om man smittar någon annan med HIV, ska man då få vård när man utvecklar AIDS? Frågorna är många, men du förstår eller hur? Jag undrar var du tycker att gränsen går?
Citera
2021-12-02, 23:39
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangutangensmamma
Vaccineringen och allt sånt har bara gjort det värre för oss (rent pandemi-mässigt) eftersom vi fördröjt den naturliga processen av virusets utveckling.

Det är inte 100% säkert att Virus automatisk blir snällare och snällare för varje mutering. Man ska komma ihåg att vi befinner oss i en väldig tidig utveckling . Omikron sägs vara värre än Delta som i sin tur var värre än Alpha som smittspridare. Alldeles för tidigt att ropa hej än. Vi får vänta på siffrorna som ramlar in under de kommande månaderna.

Tills dess så är Delta långt ifrån utrotat än. Vi har väl konstaterat i tråden tidigare att flockimmunitet är en hägring också med vaccin ( Med Gibraltarexemplet) Och det kommer att behövas en 3:e vacc för en stor del av den äldre befolkningen , samt alla som vill, eftersom det står helt utom tvivel att det har hjälpt - Om man ska räkna absoluta tal i mycket allvarliga insjuknanden

Vi ska hålla ögonen på div. regeringar som kan börja balla ur och passa på att kapa till sig mer makt än vad de borde ha. Annars är det absolut befogat att fortsätta vaccinera. Det ena utesluter inte det andra. Man ska skilja på politik och medicinsk nytta
Senast redigerad av Opaque 2021-12-02 kl. 23:44.
Citera
2021-12-02, 23:41
Medlem
Citat:
De fyra regioner som just nu har flest coronapatienter på IVA per capita är

Norrbotten 2
Västmanland 2
Östergötland 3
Blekinge 1

Är inte det anmärkningsvärt, att man kan vara en av de värsta regionerna i Sverige vad gäller covidpatienter på IVA med bara en enda patient.

Naturligtvis jobbigt för den personen, men inte verkar det vara någon nationell kris.

Ändå skriks och gormas och tjatas det om munskydd, vaccinpass och 3e vaccindos för alla. Precis som när några få snöflingor beskrivs som snökaos.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Ja, det är helt bortom proportioner på en absurd nivå. Även säkrast att slå till med lite vaccinpass, trots att det inte påverkar smittspridning. Möjligtvis åt fel håll. Nu handlar det iofs inte om smittspridning, men det är vad jag önskar. Så vi slipper ur pandemin inom de närmsta 5-10 åren. Nej, jag överdriver. Det kommer ebba ut naturligt, för att återkomma regelbundet som Influenza. Man undrar
Om det kommer att vara lika hysteriskt varje gång? För att passa på att införa lite mer kontroll.
Citera
2021-12-02, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Exempelvis det som Opaque skrev i inlägget som jag citerade, dvs att smittspridningen ökade trots fullvaccinering i Gibraltar, men dödsfallen ökade inte.

Det är svårt att jämföra länder med olika strategi men jag tycker ändå att det syns i statistiken (som man kan se på ourworldindata) att dödsfallen globalt har minskat i takt med vaccineringen.

Jag är en förespråkare av naturlig immunitet efter infektion, och tror att det har spelat stor roll för att minska dödsfallen. Men ändå landar jag i att mrna-vaccinen också har bidragit positivt, dvs de har hjälpt till att minska dödligheten av coronaviruset.

Ja, vi kan ju alla sitta och gissa, tycka och känna. Det verkar i övrigt även våra myndigheter sysselsätta sig med.
Citera
2021-12-02, 23:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.dunken.se/accessoarer/cat-fangs-munskydd/

Det finns häftiga munskydd.

Det finns det, med förbehåll:

Citat:
EJ för medicinsk användning. Maskerna är tänkta som lite extra skydd i vardagen.
Ej FFP-klassad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in