Citat:
Ursprungligen postat av
Opaque
Gibraltarexemplet är en av de mest intressanta att studera tycker jag.
I en population där 140% är vaccinerade (Inkl, spanska gästarbetare som jobbar i servicesektorn) har man nyligen sett en ökat smittspridning som tog fart redan i början av Juli, gick ner igen och ökade kraftigt igen oktober/november * 2:45 -4:00 i länkens video ( John Campbell, som också anlitas av BBC ibland)
Så är dödsfallen försvinnande få. Det är 4 (!) st. sedan smittspridningen tog fart igen sedan Juli fram till november månad
Jämför det med Gibraltars dödsfall innan vaccineringen påbörjades (en ca. 150 st) under Nov- 2020- Mars 2021.
Dödsfallen var alltså 40x högre i en ovaccinerad Gibraltarbefolkning
För mig ser det ut som om Vaccinet definitivt skyddar mot allvarlig sjukdom. Korrelationen och kausaliteten är bevisat.
Det enda som alltså inte stämmer är alla löften till höger och vänster (Från våra myndigheter) att vaccinet kan stoppa smittspridningen, det är absolut helt falskt och ska angripas energiskt så ofta det går. Det är en envis myt. Gibraltar visar att inte ens en 100% vaccinerad befolkning har förutsättningar att stoppa spridningen
Jag instämmer. Att påstå att vaccinen är värdelösa är bara dumt eftersom i stort sett all tillgänglig data visar att det minskar risken för allvarlig sjukdom och död.
Och det är precis därför man tar vaccin: för att skydda sig själv mot sjukdom. Jag minns när jag skulle resa till Indien för ett antal år sedan och blev rekommenderad att ta vaccin mot hepatit B eller C. Jag blev inte uppmanad att ta detta vaccin för att förhindra smittspridning eller för att jag kanske kunde smitta de redan vaccinerade(!), nej enda anledningen var för att skydda mig själv mot sjukdom.
En annan etablerad sanning är att när man har haft en virussjukdom utvecklar man immunitet mot den så att man inte kan få sjukdomen igen. Jag vet att det inte gäller alla virus, och jag vet att vissa virus är så dödliga att man absolut inte vill riskera att bli smittad. Men mot de flesta virus med influensa- eller förkylningsliknande symptom utvecklar man immunitet. Och då behöver man inte heller ta något vaccin. Varför ta ett vaccin mot en sjukdom som man redan har haft?
Men när det gäller Covid-19 har myndigheterna valt att slänga alla gamla sanningar och beprövad taktik överbord till förmån för massvaccinering på en skala som aldrig har gjorts förut. Det finns många experter på smittspridning och pandemihantering som hela tiden har hävdat att man inte kan vaccinera bort ett muterande coronavirus. Kanske var det ändå värt ett försök, men nu när det är helt uppenbart att vaccinet inte stoppar smittspridningen, varför framhärda med detta?
Använd vaccinet till att skydda folk i riskgrupp och låt smittan spridas i resten av befolkningen så kommer viruset att bli lika ofarligt, eller farligt, som en vanlig influensa.
Med lite tur kan vi hoppas på att omikron-varianten är så smittsam och samtidigt mild att viruset har konkurrerat ut sig självt, men det återstår att se.