2021-12-02, 21:47
Avslutad
"In contrast, the recent spread of the Omicron variant has been associated with a decrease in the hazard of primary infection and an increase in reinfection hazard."
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.11.11.21266068v2
Citera
2021-12-02, 21:48
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det är inte bara vaccin som skyddar utan även naturlig immunitet. Jag tycker inte din korrelationsobservation bevisar att det var vaccinet som drog ner antalet döda. Det kan naturligtvis ha varit en starkt bidragande faktor, men det finns även andra faktorer, t ex att man blev bättre på att vårda sjuka, samt begynnande flockimmunitet.

Det verkar ändå inte som om flockimmunitet har varit en speciell stor faktor. Under tiden Juli till Nov 2021 (Den vaccinerade befolkningen) så var andelen nya smittade av befolkningen snudd på lika många som under dec till Februari 2021 i den ovaccinerade befolkningen, om man tittar på det presenterade stapeldiagrammet. ( 4:14 i videon). Hur kan då 2 olika grupper som uppvisar samma storlek på nysmittade har fått så olika utfall om det inte berodde på ett Vaccin ?

Vårdande av sjuka kan ha avancerat på ett halvår, men utfallet av det måste vara snudd på omätbar kan man tycka för att lägga in i en statistik
Senast redigerad av Opaque 2021-12-02 kl. 22:18.
Citera
2021-12-02, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Och vilka är det som är ovaccinerade tror du? FHM nämnde idag att det är problem med de som är under 40 år. Visst, risken för att bli svårt sjuk är liten. Men man kan ju göra det enkelt för sig att är man ovaxxad får man inte tillträde till vården.

Men rökare får hjälp? Folk som kör påverkade? Ge detta 6 månader och vaccinbevis mm är borta. Blinda människa.
Citera
2021-12-02, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Gibraltarexemplet är en av de mest intressanta att studera tycker jag.

I en population där 140% är vaccinerade (Inkl, spanska gästarbetare som jobbar i servicesektorn) har man nyligen sett en ökat smittspridning som tog fart redan i början av Juli, gick ner igen och ökade kraftigt igen oktober/november * 2:45 -4:00 i länkens video ( John Campbell, som också anlitas av BBC ibland)

Så är dödsfallen försvinnande få. Det är 4 (!) st. sedan smittspridningen tog fart igen sedan Juli fram till november månad
Jämför det med Gibraltars dödsfall innan vaccineringen påbörjades (en ca. 150 st) under Nov- 2020- Mars 2021.
Dödsfallen var alltså 40x högre i en ovaccinerad Gibraltarbefolkning

För mig ser det ut som om Vaccinet definitivt skyddar mot allvarlig sjukdom. Korrelationen och kausaliteten är bevisat.

Det enda som alltså inte stämmer är alla löften till höger och vänster (Från våra myndigheter) att vaccinet kan stoppa smittspridningen, det är absolut helt falskt och ska angripas energiskt så ofta det går. Det är en envis myt. Gibraltar visar att inte ens en 100% vaccinerad befolkning har förutsättningar att stoppa spridningen
Jag instämmer. Att påstå att vaccinen är värdelösa är bara dumt eftersom i stort sett all tillgänglig data visar att det minskar risken för allvarlig sjukdom och död.

Och det är precis därför man tar vaccin: för att skydda sig själv mot sjukdom. Jag minns när jag skulle resa till Indien för ett antal år sedan och blev rekommenderad att ta vaccin mot hepatit B eller C. Jag blev inte uppmanad att ta detta vaccin för att förhindra smittspridning eller för att jag kanske kunde smitta de redan vaccinerade(!), nej enda anledningen var för att skydda mig själv mot sjukdom.

En annan etablerad sanning är att när man har haft en virussjukdom utvecklar man immunitet mot den så att man inte kan få sjukdomen igen. Jag vet att det inte gäller alla virus, och jag vet att vissa virus är så dödliga att man absolut inte vill riskera att bli smittad. Men mot de flesta virus med influensa- eller förkylningsliknande symptom utvecklar man immunitet. Och då behöver man inte heller ta något vaccin. Varför ta ett vaccin mot en sjukdom som man redan har haft?

Men när det gäller Covid-19 har myndigheterna valt att slänga alla gamla sanningar och beprövad taktik överbord till förmån för massvaccinering på en skala som aldrig har gjorts förut. Det finns många experter på smittspridning och pandemihantering som hela tiden har hävdat att man inte kan vaccinera bort ett muterande coronavirus. Kanske var det ändå värt ett försök, men nu när det är helt uppenbart att vaccinet inte stoppar smittspridningen, varför framhärda med detta?

Använd vaccinet till att skydda folk i riskgrupp och låt smittan spridas i resten av befolkningen så kommer viruset att bli lika ofarligt, eller farligt, som en vanlig influensa.

Med lite tur kan vi hoppas på att omikron-varianten är så smittsam och samtidigt mild att viruset har konkurrerat ut sig självt, men det återstår att se.
Citera
2021-12-02, 22:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Jag instämmer. Att påstå att vaccinen är värdelösa är bara dumt eftersom i stort sett all tillgänglig data visar att det minskar risken för allvarlig sjukdom och död.

Vilken data visar det om jag får fråga? Syftar du på påståenden från FHM eller media? Annars finns det ingen sådan data. Det har inte gjorts några ordentliga studier, med stora kontrollgrupper under tillräckligt lång tid, som visar att mRNA-"vaccinen" gör något positivt öht.

https://youtu.be/lraR1R_Imi8?t=935
Citera
2021-12-02, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Det är nästan märkligt hur ny information om covid och vaccin nästan är skräddarsydda för att passa in i problemgrupper som finns i världen. En dag är Sydafrika inte så intresserade av vaccin längre, nästa dag har de en ny variant. Dagen efter finns det tveksamhet som vissa att ta en tredkje dos, då kommer snabbt en artikel om att reinfektion är mer sannolikt med den nya varianten. Det har varit så här i ett och ett halvt år nu, är det ingen som reagerar på hur välregisserat allt framstår som?

Jodå. Vi är många som reagerar.

Har du tänkt på alla experter, läkare och forskare som inte får komma till tals? Dom är kritiska till vaccinet.
Men de släpper bara fram de som bekräftar narrativet. Den systematiska hjärntvätt är helt förjävlig.

När man sedan presenterar fakta som som antyder att vaccinet kan vara farligt. Då blir folk förbannade och vill inte veta av det.

Tänk om det vore motsatt. Bara forskare som menade att det var farligt. Hade ju inte haft en enda vaccinerad.

Systematiska hjärntvätt. Och folk faller för det
Citera
2021-12-02, 22:08
Medlem
Citat:
Och vilka är det som är ovaccinerade tror du? FHM nämnde idag att det är problem med de som är under 40 år. Visst, risken för att bli svårt sjuk är liten. Men man kan ju göra det enkelt för sig att är man ovaxxad får man inte tillträde till vården.

Menar du hela gruppen ovaccinerade i samhället eller enbart de ovaccinerade som blir sjuka?
Och ja, för att kunna göra bättre analyser behöver man ju gå in djupare på åldersgrupper och riskfaktorer etc. Och fundera på vilka som testar sig mm.
Men jag ville bara få med lite siffror på hur förhållandet mellan ovaccinerade och vaccinerade ser ut i siffror eftersom så många gissar.
Visste du att 22 % av de vaccinerade som blev smittade inte hade några symptom? Men jag har inte hittat någon sådan siffra för ovaccinerade. Det borde ju vara mindre andel kan man tycka.
Citera
2021-12-02, 22:12
Medlem
Nye tal: Uvaccinerede ender knap fem gange så ofte i alvorligt coronaforløb

I uge 47 har Statens Serum Institut opgjort risikoen for at blive smittet til 2,6 gange større for de uvaccinerede danskere over 12 år.

Sagt på en anden måde: Blandt de vaccinerede danskere over 12 år er incidensen lige nu relativt pæn med 387 tilfælde pr. 100.000 danskere. For de uvaccinerede lyder incidensen på 1.030.

Risikoen for et alvorligt sygdomsforløb, som kræver indlæggelse, er endnu højere for de uvaccinerede. Den er nemlig 4,6 gange højere end de vaccineredes.

»Ifølge vores tal er der i øjeblikket 37 indlæggelser pr. 100.000 blandt uvaccinerede mod otte pr. 100.000 blandt vaccinerede opgjort for alle grupper fra 12 år og op,« siger Rebecca Legarth, afdelingslæge ved SSI.

https://www.berlingske.dk/danmark/nye-tal-uvaccinerede-ender-knap-fem-gange-saa-ofte-i-alvorligt

https://files.ssi.dk/covid19/tendensrapport/rapport/ugentlige-tendenser-covid19-andre-luftvejs-uge48-2021-na27
Senast redigerad av Esrum 2021-12-02 kl. 22:15.
Citera
2021-12-02, 22:15
Medlem
Citat:

Är du lite utvecklingsstörd?

Med din retorik så ska vi utesluta alla jävla fetton från vården också. Som löper högre risk än mig att bli sjuka i diverse för att dom är så satans feta. Dom kan själv välja att gå ner i vikt. När vi ändå är inne på det. Få bort missbrukarna också.

Är så sjukt mycket ”mig mig mig mig” i den här pandemin.

Hoppas du skäms
Citera
2021-12-02, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Nye tal: Uvaccinerede ender knap fem gange så ofte i alvorligt coronaforløb

I uge 47 har Statens Serum Institut opgjort risikoen for at blive smittet til 2,6 gange større for de uvaccinerede danskere over 12 år.

Sagt på en anden måde: Blandt de vaccinerede danskere over 12 år er incidensen lige nu relativt pæn med 387 tilfælde pr. 100.000 danskere. For de uvaccinerede lyder incidensen på 1.030.

Risikoen for et alvorligt sygdomsforløb, som kræver indlæggelse, er endnu højere for de uvaccinerede. Den er nemlig 4,6 gange højere end de vaccineredes.

»Ifølge vores tal er der i øjeblikket 37 indlæggelser pr. 100.000 blandt uvaccinerede mod otte pr. 100.000 blandt vaccinerede opgjort for alle grupper fra 12 år og op,« siger Rebecca Legarth, afdelingslæge ved SSI.

https://www.berlingske.dk/danmark/nye-tal-uvaccinerede-ender-knap-fem-gange-saa-ofte-i-alvorligt

https://files.ssi.dk/covid19/tendensrapport/rapport/ugentlige-tendenser-covid19-andre-luftvejs-uge48-2021-na27

Spännande! Dom lyfter inte fram att barn mellan 12-15 löper 6x högre risk att få myokardit och hamna på sjukhus som vaccinerad.

Vinklat som vanligt.
Citera
2021-12-02, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Så Norge testade mer. Ok. Fast det hör ju inte hit.

Bra att du kommit till insikt att testning gjordes. Istället för att sprida falsk info baserat på några dödsannonser.
Citera
2021-12-02, 22:24
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangutangensmamma
Spännande! Dom lyfter inte fram att barn mellan 12-15 löper 6x högre risk att få myokardit och hamna på sjukhus som vaccinerad.

Vinklat som vanligt.

Fast så är det inte. De löper högre risk att få myokardit av viruset än vaccinet. Du borde lära dig att läsa ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in