2021-12-02, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nej det är inte vad du sagt. Du säger att man inte testat något alls. Och hänvisar till en figur på Our World in Data som inte är komplett, likt många andra länder för de första veckorna.

Du säger sedan att man missat ungefär hälften av alla döda, vilket heller inte stämmer eftersom kurvorna för testade, diagnostiserade, samt överdödlighet stämmer väldigt bra i jämförelse.

Total överdödlighet ligger på runt 11000 jämfört med 15000 covid sedan 15 mars 2020.

Case closed.

ja jag kände det var dålig stil på det här forumet.
Jag minns förresten väldigt väl hur man på sommaren bestämde sig för att äldre skulle få testas - man hade bilar som skulle åka runt till äldreboenden och utföra test . Det var det första steget man tog. Jag har för mig det var två specialutrustade bilar med två sköterskor, Det sas inget om hur många de hann med..
Så jag håller med dig vi kan stänga den här diskussionen. Du har visat tydligt att det bara testades tusen personer om dagen. Jag tackar för det.
Citera
2021-12-02, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Efter att ha tagit del av sista tidens analyser från anti-vaxxarna av läget så kan man bara konstatera att COVID19:s effekt på hjärnan är grovt underskattad.

Alltså, mellanstadieklassare har bättre analysförmåga.

Lite jämförande dödstal:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-01-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=DNK~KOR~BGR~ROU

Du börjar bli alltmer aggressiv i din argumentation. Lugna ner dig. Om du är så krasslig att du är rädd för covid tycker jag att du bör tänka på nerverna och tagga ner. Ironiskt om din ilska över covid tar kål på dig före viruset.

Vaccinet har väldigt låg effekt på smittspridningen. Finns mängder av studier och officiella siffror som styrker det. Att det ger riskgrupperna ett visst skydd mot allvarlig sjukdom är väl mer eller mindre accepterat. Likt ett influensavaccin. Men varför ska alla vi utanför riskgrupperna titta på dödsfall, om risken för oss är minimal? Nästan alla som dör är vaccinerade ändå, så de 30% som inte vaccinerat sig kan nog oroa sig över annat. Frågan kvarstår, varför ska vi med god hälsa som inte behöver vaccinet ta det, om det ändå inte minskar smittspridningen i högre grad? 20% effektivitet efter några månader anser inte jag skäl nog att medicineras mot en förkylning som jag redan har haft. Lite integritet har jag trots allt.
Senast redigerad av hasse3344 2021-12-02 kl. 21:19.
Citera
2021-12-02, 21:12
Medlem
Opaques avatar
Gibraltarexemplet är en av de mest intressanta att studera tycker jag.

I en population där 140% är vaccinerade (Inkl, spanska gästarbetare som jobbar i servicesektorn) har man nyligen sett en ökat smittspridning som tog fart redan i början av Juli, gick ner igen och ökade kraftigt igen oktober/november * 2:45 -4:00 i länkens video ( John Campbell, som också anlitas av BBC ibland)

Så är dödsfallen försvinnande få. Det är 4 (!) st. sedan smittspridningen tog fart igen sedan Juli fram till november månad
Jämför det med Gibraltars dödsfall innan vaccineringen påbörjades (en ca. 150 st) under Nov- 2020- Mars 2021.
Dödsfallen var alltså 40x högre i en ovaccinerad Gibraltarbefolkning

För mig ser det ut som om Vaccinet definitivt skyddar mot allvarlig sjukdom. Korrelationen och kausaliteten är bevisat.

Det enda som alltså inte stämmer är alla löften till höger och vänster (Från våra myndigheter) att vaccinet kan stoppa smittspridningen, det är absolut helt falskt och ska angripas energiskt så ofta det går. Det är en envis myt. Gibraltar visar att inte ens en 100% vaccinerad befolkning har förutsättningar att stoppa spridningen

Alltså tidstämpeln 2:45 och framåt i videon https://www.youtube.com/watch?v=z1eQw7x6D1E
Senast redigerad av Opaque 2021-12-02 kl. 21:20.
Citera
2021-12-02, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
ja jag kände det var dålig stil på det här forumet.
Jag minns förresten väldigt väl hur man på sommaren bestämde sig för att äldre skulle få testas - man hade bilar som skulle åka runt till äldreboenden och utföra test . Det var det första steget man tog. Jag har för mig det var två specialutrustade bilar med två sköterskor, Det sas inget om hur många de hann med..
Så jag håller med dig vi kan stänga den här diskussionen. Du har visat tydligt att det bara testades tusen personer om dagen. Jag tackar för det.

Så hur många testades totalt i Norge vs Sverige i april 2020? Jo runt 120 000 i Sverige och runt 75 000 i Norge.

Du har inga data verkar det som, utan bara anekdoter...
Citera
2021-12-02, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Så hur många testades totalt i Norge vs Sverige i april 2020? Jo runt 120 000 i Sverige och runt 75 000 i Norge.

Du har inga data verkar det som, utan bara anekdoter...

Så Norge testade mer. Ok. Fast det hör ju inte hit.
Citera
2021-12-02, 21:19
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Snittåldern på IVA för ovaccinerade just nu är 52 år, för vaxxade 72 år, vad kan vi dra för slutsats av det?
Att snittåldern för ovaccinerade är mycket lägre än snittåldern för vaccinerade.
Citera
2021-12-02, 21:21
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
1) Hörde i SR igår typ att ingen dött av milda "omicron".

Varifrån rapporterade att ingen har dött av Omikron? Gällde det erfarenheter från södra Afrika?

I så fall behöver du tänka på att södra Afrika har sommar nu, vilket innebär lågsäsong för viruset. Du behöver också tänka på att Afrika har en helt annan demografi än Europa, med mycket färre åldringar i befolkningen. I yngre åldersgrupper är det ovanligt med dödsfall i Corona-viruset.

Ifall rapporteringen att ingen har dött av Omikron istället gällde Europa, så är det någon som pratar strunt. Varianten har ju alldeles nyss kommit till Europa, så i nuläget går det knappast att dra några slutsatser om variantens dödlighet.
Citera
2021-12-02, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spinninghead
Av de som blir smittade och är vaccinerade hamnar 0.35 % på IVA. Av de ovaccinerade som blir smittade hamnar 0.48 % på IVA.

1,6 % av de vaccinerade som blev smittade dog och 0.17 % av de ovaccinerade dog.

Av de som testas och registreras som smittade är ca 44 % vaccinerade.

Just nu ligger ca 290 personer inlagda på sjukhus pga covid.

Källa: FHM

Och vilka är det som är ovaccinerade tror du? FHM nämnde idag att det är problem med de som är under 40 år. Visst, risken för att bli svårt sjuk är liten. Men man kan ju göra det enkelt för sig att är man ovaxxad får man inte tillträde till vården.
Citera
2021-12-02, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
3 ggr större risk att återinfekteras med omikron.

”TRE GANGER SÅ HØY RISIKO FOR REINFEKSJON
Det sørafrikanske folkehelseinstituttet sier at epidemiologiske data fra landet viser at omikron-varianten gir tre ganger så høy risiko for reinfeksjon, melder nyhetsbyrået Reuters.

Altså er risikoen større for at personer som allerede har gjennomgått covid-19, blir smittet med omikron-varianten, enn andre varianter av coronaviruset.

Omikron-varianten ble først oppdaget i Sør-Afrika for ni dager siden, og så langt tyder mye på at den er mer smittsom enn andre virusvarianter. Det er imidlertid fortsatt uvisst om den gir mer eller mindre alvorlig sykdom, eller om den fungerer dårligere mot vaksinene enn for eksempel alfa- og delta-variantene.”

Haha så trots att de flesta fall man läst om är genombrottsinfektioner så har de alltså varit snabbare med att dra en slutsats kring återinfektion. Märkligt att de fokuserar på denna minoritet av redan smittade än att ta reda på om vaccinet funkar.

Hur som helst, de kan fortsätta ropa varg, som de gjorde med delta-varianten. De sa exakt samma sak. Vad blev utfallet? Återinfektioner förblev ovanligt och de som räknar ut för det får med 99% sannolikhet mildare symptom. Omikron kanske orsakar några fler återinfektioner, men det är i sammanhanget helt försumbart. Att ens fundera på de som genomgått sjukdom är slöseri med energi. De har testat sitt immunförsvar och kan gå vidare. Kan slå vad om att omikron inte kommer påverka allvarlighetsgraden.

”Accordingly, for a person who has already had a primary infection, the risk of having a severe reinfection is only approximately 1% of the risk of a previously uninfected person having a severe primary infection,”

”Reinfections had 90% lower odds of resulting in hospitalization or death than primary infections.”

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2108120
Citera
2021-12-02, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
3 ggr större risk att återinfekteras med omikron.

”TRE GANGER SÅ HØY RISIKO FOR REINFEKSJON
Det sørafrikanske folkehelseinstituttet sier at epidemiologiske data fra landet viser at omikron-varianten gir tre ganger så høy risiko for reinfeksjon, melder nyhetsbyrået Reuters.

Altså er risikoen større for at personer som allerede har gjennomgått covid-19, blir smittet med omikron-varianten, enn andre varianter av coronaviruset.

Omikron-varianten ble først oppdaget i Sør-Afrika for ni dager siden, og så langt tyder mye på at den er mer smittsom enn andre virusvarianter. Det er imidlertid fortsatt uvisst om den gir mer eller mindre alvorlig sykdom, eller om den fungerer dårligere mot vaksinene enn for eksempel alfa- og delta-variantene.”

Det är nästan märkligt hur ny information om covid och vaccin nästan är skräddarsydda för att passa in i problemgrupper som finns i världen. En dag är Sydafrika inte så intresserade av vaccin längre, nästa dag har de en ny variant. Dagen efter finns det tveksamhet som vissa att ta en tredkje dos, då kommer snabbt en artikel om att reinfektion är mer sannolikt med den nya varianten. Det har varit så här i ett och ett halvt år nu, är det ingen som reagerar på hur välregisserat allt framstår som?
Citera
2021-12-02, 21:30
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Gibraltarexemplet är en av de mest intressanta att studera tycker jag.

I en population där 140% är vaccinerade (Inkl, spanska gästarbetare som jobbar i servicesektorn) har man nyligen sett en ökat smittspridning som tog fart redan i början av Juli, gick ner igen och ökade kraftigt igen oktober/november * 2:45 -4:00 i länkens video ( John Campbell, som också anlitas av BBC ibland)

Så är dödsfallen försvinnande få. Det är 4 (!) st. sedan smittspridningen tog fart igen sedan Juli fram till november månad
Jämför det med Gibraltars dödsfall innan vaccineringen påbörjades (en ca. 150 st) under Nov- 2020- Mars 2021.
Dödsfallen var alltså 40x högre i en ovaccinerad Gibraltarbefolkning

För mig ser det ut som om Vaccinet definitivt skyddar mot allvarlig sjukdom. Korrelationen och kausaliteten är bevisat.

Det enda som alltså inte stämmer är alla löften till höger och vänster (Från våra myndigheter) att vaccinet kan stoppa smittspridningen, det är absolut helt falskt och ska angripas energiskt så ofta det går. Det är en envis myt. Gibraltar visar att inte ens en 100% vaccinerad befolkning har förutsättningar att stoppa spridningen

Alltså tidstämpeln 2:45 och framåt i videon https://www.youtube.com/watch?v=z1eQw7x6D1E
Det är inte bara vaccin som skyddar utan även naturlig immunitet. Jag tycker inte din korrelationsobservation bevisar att det var vaccinet som drog ner antalet döda. Det kan naturligtvis ha varit en starkt bidragande faktor, men det finns även andra faktorer, t ex att man blev bättre på att vårda sjuka, samt begynnande flockimmunitet.
Citera
2021-12-02, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Och vilka är det som är ovaccinerade tror du? FHM nämnde idag att det är problem med de som är under 40 år. Visst, risken för att bli svårt sjuk är liten. Men man kan ju göra det enkelt för sig att är man ovaxxad får man inte tillträde till vården.

Du menar att man blir skattebefriad då också eftersom man inte har rätt till vård? Ojojoj hur tänker du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in