2021-11-29, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Istället för att spekulera om/ifall kan du dra slutsatser utifrån facit.

20-år och 2300 miljarder US dollar senare...

Klarar man inte Afghanistan på 20 år, hur ska man klara Ukraina?

Förstår du inte det själv? Försök att tänka nu.

Har USA använt ens 1/20 av sin fulla militära makt i Afghanistan tror du? Du förstår att USA kan radera Afghanistan utan att en enda soldat sätter sin fot där?

Med din kommentar menar du även att det inte bara är så att USA skulle förlora ett krig mot Afghanistan, utan att hela västvärlden skulle förlora ett krig mot Afghanistan då det inte endast varit Amerikanska trupper på Afghansk mark.

Jag menar, med facit i hand har ju de västerländska länderna alla dragit sig ur.

Om jag låter min 3 åriga systerson vinna över mig i armbrytning betyder det inte att han är starkare än jag.
Senast redigerad av Kontocoolt 2021-11-29 kl. 00:05.
Citera
2021-11-29, 00:20
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontocoolt
Förstår du inte det själv? Försök att tänka nu.

Har USA använt ens 1/20 av sin fulla militära makt i Afghanistan tror du? Du förstår att USA kan radera Afghanistan utan att en enda soldat sätter sin fot där?
Kul att du gillar resonemang. Försök då ett jordnära sådant.
Du skickar trupper till ett fjärran land med ett mål (förhoppningsvis!).
20-år senare och drygt 2000 miljarder US dollar fattigare flyr du med svansen mellan benen, samtidigt som du lämar bakom dig ansenliga mängder krigsmateriell - som tas omhand av din fiende.

Facit: Målet med invasionen har inte uppnåtts. Fienden har återtagit makten.

Vill du få det till en seger, var så god. Hänger du med i debatten i USA om uttåget, vet du mycket väl att det handlar om ett gigantiskt fiasko.

Citat:
Ursprungligen postat av Kontocoolt
Om jag låter min 3 åriga systerson vinna över mig i armbrytning betyder det inte att han är starkare än jag.
Försöker du säga att USA invaderade Afghanistan och sedan ockuperade landet i 20 år som en form av lek? - Med den egentliga avsikten att låta talibanerna vinna?

I så fall är läget ännu allvarligare.
Citera
2021-11-29, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Kul att du gillar resonemang. Försök då ett jordnära sådant.
Du skickar trupper till ett fjärran land med ett mål (förhoppningsvis!).
20-år senare och drygt 2000 miljarder US dollar fattigare flyr du med svansen mellan benen, samtidigt som du lämar bakom dig ansenliga mängder krigsmateriell - som tas omhand av din fiende.

Facit: Målet med invasionen har inte uppnåtts. Fienden har återtagit makten.
Iofs blir det en diskussion utanför ämnet, om vi går vidare med det, men jag vill ändå påpeka att det egentliga målet med ockupationen av Afghanistan visst uppfylldes, även om det offciella målet som hålls fram i propagandan inte uppnåddes. Det verkliga målet var att transferera de där tusentals miljarder dollarna från skattebetalarnas plånböcker till aktieägare och högt betalda chefer i de företag som ingår i det militärindustriella komplex som genomförde ockupationen. Och att krigsmaterial lämnades kvar var dels för att det blev billigare (för samma aktieägare och chefer) att lämna dem kvar än att bekosta hemtransport) och dels för att försäkra sig om att regionen fortsätter att vara instabil, så att man i framtiden kan göra fler lönsamma krigsinsatser i de trakterna.

Men, som sagt, det är OT. Förlåt.
Citera
2021-11-29, 20:26
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunt-fornuft
Har du hört det på Fox News eller läst det i nån amerikansk militär blaska? 😆 Vi såg hur det gick sist när dåtidens största arme, även med dagens mått mätt, skulle köra över Ryssland på nån månad. Utbilda dig.
Tack för tips, vad har Ryssland åstadkommit de senaste 40 åren, annektera krim? Nä glömde, de hade ju ett krig mot Afganistan också ,men det gick ju inte så bra... Kan lilla kommunistälskaren bara gå tillbaka till sängen och och runka utan att vi andra behöver vara närvarande.
Senast redigerad av johkv637 2021-11-29 kl. 20:35.
Citera
2021-12-01, 13:22
Medlem
COV-NL63s avatar
UPPDRAG GRANSKNING ·
Citat:
Det såg ut som ett lägenhetsbråk i Gävle – men visade sig snart vara ett mordförsök på en tjetjensk regimkritiker. Två personer dömdes för dådet, men frågan om vem eller vilka som låg bakom det sträcker sig längre än så. Uppdrag granskning kan avslöja att en hemlig underrättelserapport lägger ansvar på Rysslands president Vladimir Putin för attacken i Gävle. Kreml förnekar all inblandning, i ett mejl till SVT.
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/hemlig-underrattelserapport-putin-bar-ansvar-for-mordforsok-i-gavle

Uppdrag granskning De ryska torpederna • 59 min
https://www.svtplay.se/video/33401274/uppdrag-granskning/uppdrag-granskning-de-ryska-torpederna
Citera
2021-12-01, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Nej, Ryssland vill inte ha krig, men har för avsikt att upprätthålla en hög spänning kring Ukraina för att trötta ut USA och Nato militär-ekonomiskt och politiskt.

West Taking Russia's 'Red Lines' Too Superficial

Putin Restates Red Lines. 2nd Biden-Putin Summit. Lavrov Slams European 'Duplicity' over Ukraine

Är det sannolikt att makthavarna i Kreml skulle tro att de förmår "trötta ut" USA och Nato?

De vet bättre än så.
Citera
2021-12-01, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Är det sannolikt att makthavarna i Kreml skulle tro att de förmår "trötta ut" USA och Nato?

De vet bättre än så.
Nej, det är väl snarare Ryssland som riskerar utmattning då konflikten hamnar vid deras egna landgräns. Men ryssarnas agerande är inte direkt rationellt med våra mått mätt...
Citera
2021-12-01, 20:01
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Americanwest
Oj va du tror att du vet, på samma sätt trodde Hitler att han kunde slå ut ryssen pga att de var överlägsna på många plan, men det visade sig att han hade fel. När det gäller väst och Nato så är det väldigt väldigt splittrat inifrån. Goebbels skrev 1940 om den ryska själen och varför den är oövervinnlig.

https://research.calvin.edu/german-propaganda-archive/goeb11.htm
Rysskramare är inget nytt, det har vi många i Sosse-sverige
Citera
2021-12-01, 20:03
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunt-fornuft
Har du hört det på Fox News eller läst det i nån amerikansk militär blaska? 😆 Vi såg hur det gick sist när dåtidens största arme, även med dagens mått mätt, skulle köra över Ryssland på nån månad. Utbilda dig.
Tack för tipset, har du någon utbildning att rekommendera?
Citera
2021-12-02, 22:49
Medlem
flyer1s avatar
Vad är det för röd linje nu NATO gått över?

NATO har funnits i Baltikum och Polen länge.
Har de fört in trupper i Ukraina ? Eller bara rådgivare och vapen ?
Citera
2021-12-02, 22:59
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Vad är det för röd linje nu NATO gått över?
Har de fört in trupper i Ukraina ? Eller bara rådgivare och vapen ?
Precis som Sovjet gjorde i Kuba då.
Alla känner mycket väl till att USA inte hotade med ett tredje världskrig eller kärnvapen, eller hur?
Citera
2021-12-04, 08:40
Medlem
fitz-humes avatar
Man kan tycka det var underligt att Putin inte gjorde allt i sin makt för att stoppa Baltikum att bli fullvärdiga medlemmar i NATO. Men Putin var då fortfarande ny vid makten och hade inte samma kontroll över staten och militären som han har idag. Han var beroende av goda relationer med väst för att säkerställa ökad levnadsstandard. På den tiden fanns någorlunda demokrati i Ryssland, där Putin faktiskt kunde bli bortröstad vid ett val. Ryssarna ville ha mat på bordet, ökad materiell levnadsstandard och stabilitet, inga konflikter eller internationella sanktioner.

Det var först några år senare, när de höga världsmarknadspriserna på gas och olja hade säkrat Rysslands ekonomiska styrka, som Putin muttrade om att Sovjetunionens sammanbrott var "nittonhundratalets största geopolitiska katastrof". Han började visa sitt sanna ansikte och muckade gräl med Georgien och Ukraina. Medan Baltikums NATO-inträde inte var någon röd linje så påstår han nu att Georgien och Ukraina är det. Jag har full förståelse för Putins resonemang: hur ska han återställa Sovjetunionen när de forna sovjetstaterna vill fortsätta gå sin egen väg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in