2021-11-23, 20:41
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loekskal
Från samma Wikipedia.

Så, klart exporten av Tysklands el ökar då deras totala användning av elektricitet sjunkit på grund av de vidrigt höga elpriserna. Sen får du skilja på energi och el då mycket av den tidigare el som förut använts för att för att värma hus omvandlats till fjärrvärme och *trumvirvel* naturgasdrivna värmepannor.

Byter vi nu? Jag trodde det tjatades om elbrist i Tyskland för några sidor sedan.

Jag betalar heller 2 kronor per kWh för min LED-lampor som drar 7W per styck, än 50 öre per kWh för mina gamla 60W-bulber. Blir ju mycket billigare ju! Och jag gillar att spara stålar, serrö
Citera
2021-11-23, 21:26
Avslutad
Var ett tag sen världen såg ett ordentligt krig så det är nog dags.. Skulle det bli något storskaligt skulle USA aldrig våga sig in i leken mot Ryssland med Kinas backning, de skulle köra över USA direkt om inte demente Biden är sjuk nog att använda kärnvapen dvs... USA lider ju av storhetsvansinne så det skulle inte förvåna mig om så blir fallet.
Citera
2021-11-23, 21:33
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
Var ett tag sen världen såg ett ordentligt krig så det är nog dags.. Skulle det bli något storskaligt skulle USA aldrig våga sig in i leken mot Ryssland med Kinas backning, de skulle köra över USA direkt om inte demente Biden är sjuk nog att använda kärnvapen dvs... USA lider ju av storhetsvansinne så det skulle inte förvåna mig om så blir fallet.

Både RU och Kina tillsammans, om vi lägger ihop deras vapenstyrka, är inte i närheten av USA. Läs meningen igen.

För det andra: Hur skulle ett sådant scenario se ut? Menar du att RU & Kina skulle ha ens en minsta chans mot USA om RU och Kina är anfallare? Vet du vad det kostar att föra krig på någon annans mark? Logistik, transporter etc?

Utan kärnvapen hade USA knullat både RU & Kina.
Citera
2021-11-23, 21:35
Medlem
HermaeusMoras avatar
USA's stormaktstids är över och nu faller landet sakta men säkert ner i grunden, dom har haft sitt roliga och nu är det Kinas tur att ta över.
Sen tror jag också att USA inte hade haft någon chans mot Ryssland och Kina om dom inte hade använt sig utav kärnvapen.
Citera
2021-11-23, 21:36
Medlem
Gambanteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rep0904
Hahah hur är Putin överlägsen??

Vi kan ju till och börja med göra en mental undersökning på Biden, Boris J och Putin sida vid sida.... Redan där leder Putin med minst hela upploppssträckan.

Sen för vi ihop de tre i en TV-debatt, ledare emellan. Alltså en debatt utan förberedda frågor och där senile Biden inte har sufflörer.

Har du fler frågor om huruvuda Putin är överlägsen the Muppet Show i väst?
Citera
2021-11-23, 21:40
Medlem
Gambanteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Både RU och Kina tillsammans, om vi lägger ihop deras vapenstyrka, är inte i närheten av USA. Läs meningen igen.

För det andra: Hur skulle ett sådant scenario se ut? Menar du att RU & Kina skulle ha ens en minsta chans mot USA om RU och Kina är anfallare? Vet du vad det kostar att föra krig på någon annans mark? Logistik, transporter etc?

Utan kärnvapen hade USA knullat både RU & Kina.

Är det vår hobbymilitäranalytiker som krupit upp ur sin mörka håla? Vilket veritabelt trams du kommer med. Substabslöst så det förslår.

Fråga mongoler, Napoleon, Kalle Dussin, Hitler och turkar.... hur enkelt det var att vinna över Ivan
Citera
2021-11-23, 21:44
Medlem
Sunt-fornufts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ukraina är ju västorienterat och jag ser väldigt få av Flashbacks foliehattar stödja Ukraina. Så utveckla gärna vad du menar.

Jag säger vad jag sett och hör folk i landet berätta. Väldigt enkelt då Ukrainare överlag hatar ryssar för vad Stalin gjorde samt att de tog emot nazisterna med öppna armar har de alltid haft en förkärlek till just nazister.
Citera
2021-11-23, 21:47
Medlem
Sunt-fornufts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Fast Usa skulle köra över Ryssland på en vecka om det behövdes, utan allierade... Nä, jag tar tillbaka, en månad

Har du hört det på Fox News eller läst det i nån amerikansk militär blaska? 😆 Vi såg hur det gick sist när dåtidens största arme, även med dagens mått mätt, skulle köra över Ryssland på nån månad. Utbilda dig.
Citera
2021-11-23, 21:48
Medlem
Gambanteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Ryssland och Kina håller, som du är inne på, varandras ryggar. Dock är det en symbios där den ena parten, Kina, är mer parasit än behjälplig. Det skrivs inte mycket om det, men Kina expanderar löpande sitt territorium in i Ryssland via exploatering av skog och naturtillgångar.
Kina är på ekonomisk uppgång, Ryssland på nedgång.

Putins ambitioner har varit att knyta an många forna Sojvetstater. Dessa har, till Rysslands förtret, i stället gått med i, eller närmat sig, EU.

Här har vi Rysslandsexperten i soffan... När var du i Ryssland sist? Vi som rest där regelbundet sedan perestrojkan bedömer nog hur utvecklingen går bäst. Och det är sannerligen inte nedåt. Tvärtom
Citera
2021-11-23, 21:50
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ukraina är ju västorienterat och jag ser väldigt få av Flashbacks foliehattar stödja Ukraina. Så utveckla gärna vad du menar.

Skojar du? En mängd svenska högerextremer och nazister åke till Ukraina 2014-2015 och stred mot ryssarna. T ex Mikael Skillt (han var dock feg och valde att vara krypskytt för att skjuta på kvinnor och barn).

Men jag kan hålla med dig, det blir lite syntax error i huvdet på extremister ibland, så som det alltid blir med extremister.
Citera
2021-11-23, 22:08
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Talibanerna vann inte mot amerikanska trupper.
Talibanerna vann mot de politiska åtgärderna man försökte genomföra i afganistan.
Krig är politik. Att vara stor i truten räcker inte för att vinna krig. Amerikansk reträtt från Afghanistan skedde i panik med svansen mellan benen. Talibanerna har fått både vapen och dollarbuntar till skänks av Onkel Joe. Så bråttom hade jänkarna ut ur Afghanistan.

Det finns ingenting som talar för att det skulle gå annorlunda i en eventuell konflikt i Ukraina.
Ett par döda amerikanska soldater och hemmaopinionen kommer ifrågasätta äventyret.
Citera
2021-11-23, 22:12
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontocoolt
Om du på riktigt tror att Talibanerna skulle klara sig i mer än 20 minuter mot USAs fulla militära makt så är du på riktigt korkad.
Istället för att spekulera om/ifall kan du dra slutsatser utifrån facit.

20-år och 2300 miljarder US dollar senare...

Klarar man inte Afghanistan på 20 år, hur ska man klara Ukraina?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in