2021-12-02, 17:46
Medlem
Vasterass avatar
2
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det kommer vi givetvis inte se förrän omnicron är minst 50% av fallen. Sydafrika är irrelevant då de har en ung befolkning och det är sommar där.

Som han sade "allvarlig sjukdom inom närmaste dagarna", det handlar inte om några närmaste dagar längre. Vill du inte ha skiten så skyddar du dig. Andningsskydd fungerar väldigt bra, speciellt om alla använder det.
Citera
2021-12-02, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Inlagda i SA har ökat från 2550 igår till 2900 idag.
Att det inte skulle handla om några omikron skulle förvåna mig.

Snacket om att omikron skulle vara mildare ger jag inte mycket för. Det finns i stort sett ingen data över detta än. Bara unga människor som blivit smittade hittills..
Skulle jag ha fel blir jag såklart lika glad som alla andra..

Någon som läst hur Omikron drabbade mår i andra länder än SA eller är det totalt locket på som gäller ?

Tänker att för vår del så vill vi ju veta vad som komma skall och rapporter från Norge och deras kalas ska bli intressant att läsa.
Citera
2021-12-02, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
En frisk person smittar givetvis inte. Problemet är bara att det är mycket svårt att veta vem som är frisk. Covid19 har ju dessutom kommit att närmast personifiera asymptomatisk smittspridning.

Just nu har jag själv lite snuva. Har ingen aning om det är covid19 eller något annat.

Du lider av en hysterisk hypokondri! samt en vansinnig misstro till andra människor...
Citera
2021-12-02, 17:58
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
2

Som han sade "allvarlig sjukdom inom närmaste dagarna", det handlar inte om några närmaste dagar längre. Vill du inte ha skiten så skyddar du dig. Andningsskydd fungerar väldigt bra, speciellt om alla använder det.

Ja men tyvärr bara begränsat, i synnerhet mot omnicron.
Citera
2021-12-02, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Någon som läst hur Omikron drabbade mår i andra länder än SA eller är det totalt locket på som gäller ?

Tänker att för vår del så vill vi ju veta vad som komma skall och rapporter från Norge och deras kalas ska bli intressant att läsa.

alla dör eller blir långtidssjuka eller handikappade såklart!
Citera
2021-12-02, 18:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Inlagda i SA har ökat från 2550 igår till 2900 idag.
Att det inte skulle handla om några omikron skulle förvåna mig.

Snacket om att omikron skulle vara mildare ger jag inte mycket för. Det finns i stort sett ingen data över detta än. Bara unga människor som blivit smittade hittills..
Skulle jag ha fel blir jag såklart lika glad som alla andra..

Man ska nog vara försiktig med att dra några slutsatser kring det ännu så länge ja. Däremot finns det ju en hel del som talar för att vaccinet inte stoppar denna variant.
Citera
2021-12-02, 18:03
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Jämförelsen med tidigare vågor visar hur pass mycket snabbare ökningen verkar ske. Just tidigare vågor borde ju dessutom innebära att man har ett visst skydd i befolkningen på grund av genomgången infektion. Bilden visar även att sjukhusinläggningar ännu inte ökat i samma takt. Jag tyckte det var en illustrativ bild av var man nu ligger i en ny omicron-våg.

3-4 ggr låter kanske som nonsens, men det är vad beräkningar på data som finns hittills ger. Det är tidigt och lär ändras då mer information finns tillgänglig, men det finns skäl att tillämpa försiktighetsprincipen.
Scrollar man ner längre i andra länken beräknas även R0 baserat på sannolikhet för genombrottsinfektion. Omicron kan ha lägre R0 men hög sannolikhet för just genombrottsinfektion. Just norge-historien verkar kanske peka åt både ock.

Fast som jag sa så beror ju smittspridningen på en mängd andra faktorer. Såg ju tex ut som att Beta spreds snabbare än Delta i inlägget som länkades. Så är det ju inte i verkligheten.
Beta förlorade ju ganska stort mot Delta, just för att Delta spreds lättare.

Att vaccinerade blir smittade är knappast något unikt för Omnicron. Jag har själv haft Covid trots två sprutor och jag känner flera som råkat ut för samma sak.
Citera
2021-12-02, 18:09
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Fast som jag sa så beror ju smittspridningen på en mängd andra faktorer. Såg ju tex ut som att Beta spreds snabbare än Delta i inlägget som länkades. Så är det ju inte i verkligheten.

Att vaccinerade blir smittade är knappast något unikt för Omnicron. Jag har själv haft Covid trots två sprutor och jag känner flera som råkat ut för samma sak.
Så två sprutor räcker inte och ändå vill ni vaxare tvinga på alla dessa giftblandningar, som inte har någon annan effekt än att förstöra det naturliga immunförsvaret och samtidigt boosta självförtroendet hos alla sprutluder...
Senast redigerad av Rimbert 2021-12-02 kl. 18:14.
Citera
2021-12-02, 18:16
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Så två sprutor räcker inte och ändå vill ni vaxare tvinga på alla dessa giftblandningar, som inte har någon annan effekt än att boosta självförtroendet hos er sprutluder...

Vilket språk du använder!

Det är väldigt troligt att vaccineringen var det som gjorde att jag fick ett så milt förlopp att jag inte hade testat mig om det inte vore så att en familjemedlem fått ett positivt resultat.

Även om risken för mig som individ är väldigt låg så är den tillräckligt stor för att samhället ska drabbas.
Vår sjkuvård klarar inte av att lägga in 0,5% av alla i åldern 20-50 år som blir sjuka.

Vaccinering handlar enbart om att inte överbelasta sjukvården. Vill du inte bidra till det så skit i det, men du behöver inte kasta bajs på mig.
Citera
2021-12-02, 18:18
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Vilket språk du använder!

Det är väldigt troligt att vaccineringen var det som gjorde att jag fick ett så milt förlopp att jag inte hade testat mig om det inte vore så att en familjemedlem fått ett positivt resultat.

Även om risken för mig som individ är väldigt låg så är den tillräckligt stor för att samhället ska drabbas.
Vår sjkuvård klarar inte av att lägga in 0,5% av alla i åldern 20-50 år som blir sjuka.

Vaccinering handlar enbart om att inte överbelasta sjukvården. Vill du inte bidra till det så skit i det, men du behöver inte kasta bajs på mig.
Om du inte vill överbelasta sjukvården så stanna hemma och rid ut influensan.
Var en man och härda ut, det är ändå inte digerdöden vi talar om.
Citera
2021-12-02, 18:19
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:

Det här med att senare varianter tycks spridas lättare kanske bara har att göra med att det byggts upp immunitet mot den tidigare varianten. När en ny variant dyker upp så fungerar immuniteten inte fullt lika bra mot den nya. Det behöver alltså inte vara en egenskap hos viruset i sig att den verkar spridas lättare, utan att den immunitet som finns i befolkningen fungerar lite bättre mot den gamla invanda. Det blir lite nyhetens behag över den nya, tills den med blir den gamla och nästa nyhet dyker upp. Tänker jag mig.
Citera
2021-12-02, 18:19
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.nicd.ac.za/diseases-a-z-index/disease-index-covid-19/surveillance-reports/daily-hospital-surveillance-datcov-report/?fbclid=IwAR0hPSlMaSyGqZXIKOpZ0ABTQ9KtAoF3SEauINKe 8I8VY1pLsHHfNYZ4-LQ

Det verkar som att sjukhusinläggningarna i Sydafrika har vänt uppåt. Då kanske omikron inte är så harmlös ändå, om folk måste in på sjukhus igen?
Senast redigerad av Merwinna 2021-12-02 kl. 18:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in