2021-12-02, 15:26
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det här ordet "fullvaccinerad" tycker jag leder fel. Faktum är ju att man inte tycks ha något vidare skydd kvar efter 6 månader. Därmed borde "fullvaccinerad" avse de som fick sista sprutan för högst sex månader sedan. Jag tror att antalet "fullvaccinerade" kommer minska som andel av befolkningen under kommande veckor. Man hade betydligt bättre drag i vaccineringarna i våras och under försommaren än vad man har nu med tredje dosen. Därmed minskar antalet vaccinerade i samhället. Därtill har vi mutationen från Sydafrika där vaccinet inte alls tycks hjälpa. Det finns anledning att vara bekymrad.
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Ja, vi kan vara bekymrade när vi har en myndighet som tycker det är viktigare att ljuga om vaccinets förträfflighet än att bekämpa spridning, om det nu är det dom har som mål, lite oklart.
Och dessutom samtidigt inte av någon outgrundlig anledning kommit särskilt långt med boosters.

Det ges sparsamt med siffror för påfyllnadsdoserna. Sveriges Televisions löpande rapportering uppdaterar kontinuerligt hur många 1:a och 2:a doser som har getts i Sverige. Men för 3:e dosen anges ingen siffra. Det är just 3:e dosen som borde vara intressant just nu, inte dom 2 första.

Folkhälsomyndighetens sida visas ett stapeldiagram över hur stor andel av olika grupper som har fått påfyllnadsdos. Det gäller enbart grupper som är äldre än 65 år.

För att se antalet påfyllnadsdoser som har getts, behöver man ladda ner ett kalkylblad. Där kan man läsa att 1 041 321 påfyllnadsdoser har getts i Sverige.

Folkhälsomyndigheten har gjort siffran svåråtkomlig.
Citera
2021-12-02, 15:29
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
För att det är bättre med ju högre vaccineringsgrad.

Vi kan inte snabbt ändra hälsotillståndet för svenska folket - det kommer ta årtionden.

Varför skulle det vara bättre med högre vaccinationsgrad ?
Från början var det sagt att alla skulle vaccinera för att stoppa smittan, nu är det uppenbart att det inte stoppar någonting.

Bättre med en yngre generation som växer upp med en naturlig immunitet så får vi bort den här skiten.
Citera
2021-12-02, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Vaccinpassen föll samman innan de hann komma igång. Fullsatt på Trle2 och Friends i helgen. Kommer bli fin smittspridning....

Folk tar ett nödgodkänt vaccin som inte ger 100% skydd, får ett diplom och trängs sedan med likasinnade mitt under en pandemi med eskalerande smittspridning. Ja vad säger man.
Citera
2021-12-02, 15:30
Medlem
LegendenLarsVilkss avatar
Så FHM rekommenderar ovaccinerade att hålla sig borta från äldre nu när Omikron dykt upp i Sverige? Det är ju för fan vaccinerade som har smittat varandra men det ser man helt förbi? Självklart är det bara de onda antivaxxarnas fel

Att fullvaccinerade har smittat varandra skiter man alltså i? Det är BARA ovaccinerade som ska hålla sig borta från äldre?
Senast redigerad av LegendenLarsVilks 2021-12-02 kl. 15:40.
Citera
2021-12-02, 15:33
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det bådar väldigt illa, för det betyder att det inte är någon mening med vaccinpassen, och inte med krav på PCR-test innan en sammankomst, en flygresa, whatever, heller... Undrar hur länge FHM kommer att "avvakta" nu efter de här nyheterna, innan de fattar att vi måste stänga ner helt? För det är ju det enda som återstår nu, att helt enkelt hindra människor från att träffa andra människor, tills det nya vaccinet har tillverkats och administrerats i våra armar.

Men de tycker antagligen att de har gjort sitt nu, och varit väldigt effektiva, när de infört vaccinationsintygen för sammankomster på mer än hundra personer. Och till och med då kan anordnaren komma undan utan det. Kravet är avstånd på EN METER i så fall, men det är ju ingenting. Det är tydligt att omikron sprider sig i luften över hela rum...

EDIT: sedan låter det som en dålig norgehistoria, att ett företag med fysiska kontakter i Sydafrika inte ställde in julbordet. De måste ju ha hört och läst, de också, att det inte är säkert att de vaccin och tester som finns i dagsläget, funkar på omikron.

Du sammanfattar läget / "åtgärderna" mycket bra. Efter att ha sett dagens pressträff så kändes det som en flashback från våren 2020. Samma initiativlöshet och totala brist på proaktivitet.

Edit: Även mantrat från 2020, rätt åtgärd vid rätt tidpunkt, återanvändes. D.v.s. för lite och försent, enligt mig.
Senast redigerad av LeeVan 2021-12-02 kl. 15:38.
Citera
2021-12-02, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Varför skulle det vara bättre med högre vaccinationsgrad ?
Från början var det sagt att alla skulle vaccinera för att stoppa smittan, nu är det uppenbart att det inte stoppar någonting.

Bättre med en yngre generation som växer upp med en naturlig immunitet så får vi bort den här skiten.

Du upprepar detta påstående om och om igen men det stämmer ju inte.

Det finns massvis med undersökningar som visar att upp till och med Delta så gav vaccinen ett bra skydd mot smitta och därmed smittspridning i upp till 6 månader.

Nu vet vi inte om Omikron - vissa preliminära studier visar på nästan lika bra skydd mot smitta som mot tidigare varianter men vi får väl se.

Jag tror du tidigare påstått att det skulle räcka med att vaccinera MINDRE än 50% av befolkningen - typ de över 50 år och i riskgrupperna - det tror inte inte jag skulle räcka. Det skulle vara alledes för hög smittspridning nu och vi skulle tvingas till nya kostsamma nedstängningar och ännu mer kaos i sjukvården.
Citera
2021-12-02, 15:56
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
FHM: Man måste förstå att vi är MITT I EN PANDEMI.

JASÅ?? Varför tog ni bort i princip alla restriktioner i Juli/Augusti då???

Skulle antingen tagit bort de helt under sommarmånaderna och sen återinfört de igen när vintern var på ingång...
FHM har ju gjort fel hela tiden. Sen skulle dom infört restriktioner som munskydd i kollektivtrafiken och hemarbete direkt när det var känt att en ny variant var på gång samtidigt som smittspridningen började att öka. Nä då sitter dom och avvaktar istället och först nu börjar dom tala om restriktioner igen.
Citera
2021-12-02, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Du upprepar detta påstående om och om igen men det stämmer ju inte.

Det finns massvis med undersökningar som visar att upp till och med Delta så gav vaccinen ett bra skydd mot smitta och därmed smittspridning i upp till 6 månader.

Nu vet vi inte om Omikron - vissa preliminära studier visar på nästan lika bra skydd mot smitta som mot tidigare varianter men vi får väl se.

Jag tror du tidigare påstått att det skulle räcka med att vaccinera MINDRE än 50% av befolkningen - typ de över 50 år och i riskgrupperna - det tror inte inte jag skulle räcka. Det skulle vara alledes för hög smittspridning nu och vi skulle tvingas till nya kostsamma nedstängningar och ännu mer kaos i sjukvården.

Några vaccintillverkare, Pfizer exempelvis har väl gått ut med att det är troligt att vaccinet kommer ge ett betydande skydd mot allvarlig sjukdom från Omikron, men att skyddet mot mild sjukdom kan avta en gnutta. Det är ju dock preliminära studier, hur det blir återstår att se. Jag finner det komiskt att vi har några kämpar här i tråden som har bestämt sig att Omikron kommer att ta sig förbi samtliga vaccin, men jag antar att vi har olika preferenser här. En del anser att smittspridningen är det som vaccinet ska motverka, medan andra anser att det är svår sjukdom som vaccinet ska motverka.

Om nu Omikron är så pass ''farlig'' som vissa vill påstå så bör vi rimligtvis börja se lite rapporter om allvarlig sjukdom inom närmaste dagarna.
Senast redigerad av karlenn 2021-12-02 kl. 16:12.
Citera
2021-12-02, 16:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det ges sparsamt med siffror för påfyllnadsdoserna. Sveriges Televisions löpande rapportering uppdaterar kontinuerligt hur många 1:a och 2:a doser som har getts i Sverige. Men för 3:e dosen anges ingen siffra. Det är just 3:e dosen som borde vara intressant just nu, inte dom 2 första.

Folkhälsomyndighetens sida visas ett stapeldiagram över hur stor andel av olika grupper som har fått påfyllnadsdos. Det gäller enbart grupper som är äldre än 65 år.

För att se antalet påfyllnadsdoser som har getts, behöver man ladda ner ett kalkylblad. Där kan man läsa att 1 041 321 påfyllnadsdoser har getts i Sverige.

Folkhälsomyndigheten har gjort siffran svåråtkomlig.

Jag kan bara hålla med. Det borde vara jättecentralt hur många som fått den tredje dosen just nu. Det borde vara prio1 att skynda på det här. Att man behöver gömma siffrorna ger verkligen inga bra vibbar. Var inne och kikade på https://ourworldindata.org
För Sverige finns inga siffror inrapporterade vad gäller den tredje dosen.

Israel har rapporterat in 44%, Storbritannien 27%, USA cirka 12%. Sverige lär alltså ligga på runt 10% vaccinationstäckning då. Inte jätteimponerade direkt.
Citera
2021-12-02, 16:14
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Om nu Omikron är så pass ''farlig'' som vissa vill påstå så bör vi rimligtvis börja se lite rapporter om allvarlig sjukdom inom närmaste dagarna.

Det kommer vi givetvis inte se förrän omnicron är minst 50% av fallen. Sydafrika är irrelevant då de har en ung befolkning och det är sommar där.
Citera
2021-12-02, 16:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Några vaccintillverkare, Pfizer exempelvis har väl gått ut med att det är troligt att vaccinet kommer ge ett betydande skydd mot allvarlig sjukdom från Omikron, men att skyddet mot mild sjukdom kan avta en gnutta. Det är ju dock preliminära studier, hur det blir återstår att se. Jag finner det komiskt att vi har några kämpar här i tråden som har bestämt sig att Omikron kommer att ta sig förbi samtliga vaccin, men jag antar att vi har olika preferenser här. En del anser att smittspridningen är det som vaccinet ska motverka, medan andra anser att det är svår sjukdom som vaccinet ska motverka.

Spelar inte så stor roll vad du, jag eller någon annan anser. Det viktiga är hur det fungerar.
Det faktum att 50 fullvaccinerade personer blir smittade samtidigt på en julfest i Norge visar ju rätt tydligt att omikron-varianten tar sig förbi vaccinet. Om sedan just denna variant ger mildare sjukdom vet jag inte, men att det inte verkar stoppas av vaccinet tycker jag det finns ganska klara belägg för nu. Åtminstone klara indikationer. Hur ser läget ut i Sydafrika vad gäller vården? Borde gå att få en bild av hur allvarlig sjukdom en infektion av denna muterade variant är. Man borde inte behöva sitta och invänta data från Sverige hur det förhåller sig med den saken.
Citera
2021-12-02, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag kan bara hålla med. Det borde vara jättecentralt hur många som fått den tredje dosen just nu. Det borde vara prio1 att skynda på det här. Att man behöver gömma siffrorna ger verkligen inga bra vibbar. Var inne och kikade på https://ourworldindata.org
För Sverige finns inga siffror inrapporterade vad gäller den tredje dosen.

Israel har rapporterat in 44%, Storbritannien 27%, USA cirka 12%. Sverige lär alltså ligga på runt 10% vaccinationstäckning då. Inte jätteimponerade direkt.

Lite är det ju upp till de som gör hemsidorna - datat finns ju tillgängligt. Det är inte FOHM som är inne på t ex ourworldindata och uppdaterar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in