2021-12-02, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Spelar inte så stor roll vad du, jag eller någon annan anser. Det viktiga är hur det fungerar.
Det faktum att 50 fullvaccinerade personer blir smittade samtidigt på en julfest i Norge visar ju rätt tydligt att omikron-varianten tar sig förbi vaccinet. Om sedan just denna variant ger mildare sjukdom vet jag inte, men att det inte verkar stoppas av vaccinet tycker jag det finns ganska klara belägg för nu. Åtminstone klara indikationer. Hur ser läget ut i Sydafrika vad gäller vården? Borde gå att få en bild av hur allvarlig sjukdom en infektion av denna muterade variant är. Man borde inte behöva sitta och invänta data från Sverige hur det förhåller sig med den saken.

Sydafrika är inte så piss som många verkar tro, sjukvården håller en förhållandevis hög kvalitet även fast den inte är den bästa i världen. Det bör absolut gå att då en bild av hur allvarlig sjukdom Omikron kan bidra med.
Citera
2021-12-02, 16:38
Medlem
qwerty-66s avatar
Intressant....

“We believe that previous infection does not provide protection from Omicron,” said Anne von Gottberg, an expert at the National Institute for Communicable Diseases in South Africa.
Citera
2021-12-02, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant....

“We believe that previous infection does not provide protection from Omicron,” said Anne von Gottberg, an expert at the National Institute for Communicable Diseases in South Africa.

Nyckelordet är believe
Citera
2021-12-02, 16:47
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Jag kan bara hålla med. Det borde vara jättecentralt hur många som fått den tredje dosen just nu. Det borde vara prio1 att skynda på det här. Att man behöver gömma siffrorna ger verkligen inga bra vibbar. Var inne och kikade på https://ourworldindata.org
För Sverige finns inga siffror inrapporterade vad gäller den tredje dosen.

Israel har rapporterat in 44%, Storbritannien 27%, USA cirka 12%. Sverige lär alltså ligga på runt 10% vaccinationstäckning då. Inte jätteimponerade direkt.
Länder som började vaccinera först har naturligtvis tappat effekten först och behöver ge 3e dosen först.
Citera
2021-12-02, 16:50
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Intressant....

Baserat på vad?
Citera
Medlem
Petruccianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
FHM: Man måste förstå att vi är MITT I EN PANDEMI.

JASÅ?? Varför tog ni bort i princip alla restriktioner i Juli/Augusti då???

Skulle antingen tagit bort de helt under sommarmånaderna och sen återinfört de igen när vintern var på ingång...

De slopade väl alla restriktioner bara fem veckor och utropade "pandemin över", innan de snart därefter går full retard och inför medborgar/duktighetspass och börjar planera för massa nya restriktioner, helt logiskt
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Intressant....

Så hon tror man kan smittas. Så länge man inte blir vrålsjuk är väl det inte hela världen? Alla blir väl lite småförkylda nån gång under vintern, det är inget vi brukar gå upp i limningen för.
Citera
2021-12-02, 17:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Länder som började vaccinera först har naturligtvis tappat effekten först och behöver ge 3e dosen först.

Det är ju i och för sig riktigt, men även i Sverige är det nu många som fick sina sprutor för +6 månader sedan och ännu inte tagit sin 3e dos. Det är dåligt.
Citera
2021-12-02, 17:15
Medlem
Yoweris avatar
Citat:
Spelar inte så stor roll vad du, jag eller någon annan anser. Det viktiga är hur det fungerar.
Det faktum att 50 fullvaccinerade personer blir smittade samtidigt på en julfest i Norge visar ju rätt tydligt att omikron-varianten tar sig förbi vaccinet. Om sedan just denna variant ger mildare sjukdom vet jag inte, men att det inte verkar stoppas av vaccinet tycker jag det finns ganska klara belägg för nu. Åtminstone klara indikationer. Hur ser läget ut i Sydafrika vad gäller vården? Borde gå att få en bild av hur allvarlig sjukdom en infektion av denna muterade variant är. Man borde inte behöva sitta och invänta data från Sverige hur det förhåller sig med den saken.

Yngre patienter: Än så länge är symptom mild och ger extrem trötthet har jag läst.
Citera
2021-12-02, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Man måste inte ha personalfester alls nu.
Inga direkta raketforskare på Sahlgrenska.
Citera
2021-12-02, 17:41
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Snart kommer alla svenskar hem med detta från Thailand!
Åk till Thailand och njut av Thailand, Thailand är definitivt inte något som går virusets väg.
Citera
2021-12-02, 17:43
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Inlagda i SA har ökat från 2550 igår till 2900 idag.
Att det inte skulle handla om några omikron skulle förvåna mig.

Snacket om att omikron skulle vara mildare ger jag inte mycket för. Det finns i stort sett ingen data över detta än. Bara unga människor som blivit smittade hittills..
Skulle jag ha fel blir jag såklart lika glad som alla andra..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in