2021-12-02, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Hur många av de 19,1% har legat på IVA efter att de tidigare haft en covidsmitta? 0,0%?

Va?
Citera
2021-12-02, 14:58
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vad spelar jämförelsen med tidigare vågor för roll? Hastigheten på smittspridningen beror på en massa mer saker än hur smittsamt viruset är.

Att Omnicron skulle ha ett R-tal som är 3-4 ggr större än Delta låter som rent nonsens.
Jämförelsen med tidigare vågor visar hur pass mycket snabbare ökningen verkar ske. Just tidigare vågor borde ju dessutom innebära att man har ett visst skydd i befolkningen på grund av genomgången infektion. Bilden visar även att sjukhusinläggningar ännu inte ökat i samma takt. Jag tyckte det var en illustrativ bild av var man nu ligger i en ny omicron-våg.

3-4 ggr låter kanske som nonsens, men det är vad beräkningar på data som finns hittills ger. Det är tidigt och lär ändras då mer information finns tillgänglig, men det finns skäl att tillämpa försiktighetsprincipen.
Scrollar man ner längre i andra länken beräknas även R0 baserat på sannolikhet för genombrottsinfektion. Omicron kan ha lägre R0 men hög sannolikhet för just genombrottsinfektion. Just norge-historien verkar kanske peka åt både ock.
Citera
2021-12-02, 15:09
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Va?

Om jag tar mig själv som exempel. Jag är trots allt en Individ, även om Staten vill ge sken av annat.

*Jag är ca 40 år.
*Fullt frisk.
*Haft covid.

Finns ingen nytta för mig att vaccinera mig samt ingen risk att jag ska hamna på IVA.

Varför tror du inte FHM vill tala om naturlig immunitet och allmänt hälsotillstånd?
Citera
2021-12-02, 15:12
Avstängd
Citat:
Om man tillhör de lägre åldersgrupperna ser man att det finns en större risk att hamna på sjukhus om man har en underliggande sjukdomar eller allmän dålig hälsa.

Där har du sanningen!

Din sanning
Citera
2021-12-02, 15:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Ja, grundproblemet är att de vägrar dela in ovaccinerade i grupper medans de är väldigt bra på dela in vaccinerade i massa grupper. Varför kan man spekulera i. Det är ju inte direkt de "yngre" starka som ligger på iva

Hur vet du det?
Citera
2021-12-02, 15:14
Medlem
Citat:
Om jag tar mig själv som exempel. Jag är trots allt en Individ, även om Staten vill ge sken av annat.

*Jag är ca 40 år.
*Fullt frisk.
*Haft covid.

Finns ingen nytta för mig att vaccinera mig samt ingen risk att jag ska hamna på IVA.

Varför tror du inte FHM vill tala om naturlig immunitet och allmänt hälsotillstånd?
Med hur ser siffertrollarna på fhm det om du hamnar där med covid-19 men pgr av helt andra orsaker?
Citera
2021-12-02, 15:16
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Blir ju ren komik när de samlar bara vaccinerade och det skiter sig sådär.
Vaccin hjälper mot sjukdom och död för gamla och riskgrupp.
Vaccin hjälper inte ett skit mot spridning (förmodligen tvärt om som det kommer indikationer på dagligen nu)
Vaccinpass är ett politiskt skämt, hur en enda tänkande människa fortfarande kan tycka det är en bra ide är otroligt märkligt (har iofs inte stött på någon som jag vet är en tänkande människa IRL som stödjer vaccinpass).
Ni vet? man får ändra sig, tyckte man vaccinpass var en bra ide från start så är det ok att ändra uppfattning nu! tänkande människor analyserar och omvärderar hela tiden.

Helt klart kommer i vart fall kraven på vaccinpass att bli än mer ifrågasatta. Dessutom lär ju huvudsyftet med vaccinpass vara att få fler att vaccinera sig. Men vita” lögner” är väl helt ok så länge det gagnar saken?
Citera
2021-12-02, 15:17
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Med hur ser siffertrollarna på fhm det om du hamnar där med covid-19 men pgr av helt andra orsaker?

Exakt.
Det framgick ju inte idag hur många av de ovaccinerade som låg där pga av covid eller med covid.
Citera
2021-12-02, 15:19
Medlem
Citat:

*Jag är ca 40 år.
*Fullt frisk.
*Haft covid.

För att det är bättre med ju högre vaccineringsgrad.

Vi kan inte snabbt ändra hälsotillståndet för svenska folket - det kommer ta årtionden.

Dessa yngre som ej är i riskgrupp måste ju har tänkt som dig - jag är ung och frisk - jag behöver inte sprutan.

Miljontals i din situation (om man räknar bort "haft covid") har ju tagit vaccinet - det är en pytteliten sak.
Citera
2021-12-02, 15:19
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Helt klart kommer i vart fall kraven på vaccinpass att bli än mer ifrågasatta. Dessutom lär ju huvudsyftet med vaccinpass vara att få fler att vaccinera sig. Men vita” lögner” är väl helt ok så länge det gagnar saken?

Vaccinpassen föll samman innan de hann komma igång. Fullsatt på Trle2 och Friends i helgen. Kommer bli fin smittspridning....
Citera
2021-12-02, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Hur vet du det?
Jag har frågat efter sådan statistik. Ej fått.
Sannolikheter för friska som inte går på medicin och har kondition att klara trappor utan att flåsa.

Nu måste du redan ha diagnos för att tillhöra riskgrupp även fast du högst troligt är en
Senast redigerad av BlixtarDunder 2021-12-02 kl. 15:27.
Citera
2021-12-02, 15:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Måste kännas väldigt jobbigt för dem att inte kunna skylla på de ovaccinerade. Det kanske trots allt är klassiska försiktighetsåtgärder som gäller, hålla lite lagom distans och umgås lite försiktigt. Det positiva är att hädanefter kan vi skylla allt på personalfester, för huvudsaken är att vi har nåt att skylla på.

Man måste inte ha personalfester alls nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in