2021-11-14, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det som Jesus Kristus säger baseras på lagarna och profeterna, alltså bibeln:

"»Mästare, vilket är det största budet i lagen?« Jesus svarade honom: »Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd. Detta är det största och första budet. Sedan kommer ett av samma slag: Du skall älska din nästa som dig själv. På dessa båda bud vilar hela lagen och profeterna.«" (Matt 22:36-40 Bibel2000)

Jesus Kristus har aldrig påstått att Bibeln är sann då han aldrig har läst den.
Citera
2021-11-14, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos

Har inte Jesus läst bibeln? Vad gör han här då?

"Jesus kom till Nasaret, där han hade växt upp, och på sabbaten gick han till synagogan, som han brukade. Han reste sig för att läsa,

och man gav honom profeten Jesajas bok. När han öppnade den fann han det ställe där det står skrivet: Herrens ande är över mig, ty han har smort mig till att frambära ett glädjebud till de fattiga. Han har sänt mig att förkunna befrielse för de fångna och syn för de blinda, att ge de förtryckta frihet och förkunna ett nådens år från Herren.

Han rullade ihop boken och gav den tillbaka till tjänaren och satte sig. Alla i synagogan hade sina blickar riktade mot honom. Då började han tala till dem och sade: »I dag har detta skriftställe gått i uppfyllelse inför er som hör mig.«
" (Lukas 4:16-21 Bibel2000)
Citera
2021-11-14, 13:44
Avslutad
Citat:
Du gick in i hans fälla. Nu är hans nästa inlägg i stil med: "bibeln fanns inte då!!!!!".
Citera
2021-11-14, 13:46
Medlem
Citat:

"Jesus kom till Nasaret, där han hade växt upp, och på sabbaten gick han till synagogan, som han brukade. Han reste sig för att läsa,

och man gav honom profeten Jesajas bok. När han öppnade den fann han det ställe där det står skrivet: Herrens ande är över mig, ty han har smort mig till att frambära ett glädjebud till de fattiga. Han har sänt mig att förkunna befrielse för de fångna och syn för de blinda, att ge de förtryckta frihet och förkunna ett nådens år från Herren.

Han rullade ihop boken och gav den tillbaka till tjänaren och satte sig. Alla i synagogan hade sina blickar riktade mot honom. Då började han tala till dem och sade: »I dag har detta skriftställe gått i uppfyllelse inför er som hör mig.«
" (Lukas 4:16-21 Bibel2000)

Det märks att du tillhör en vidrig sekt. De flesta kristna borde veta när och hur Bibeln skapades.
Citera
2021-11-14, 14:10
Medlem
Citat:
Läst? Dikterat menar du!

Den som skäms för mig och mina ord, honom skall Människosonen skämmas för när han kommer i sin och sin Faders och de heliga änglarnas härlighet. Luk 6:29
Citera
2021-11-14, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Du gick in i hans fälla. Nu är hans nästa inlägg i stil med: "bibeln fanns inte då!!!!!".

Jag förstod att det skulle handla om semantik
Citera
2021-11-14, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Läst? Dikterat menar du!

Den som skäms för mig och mina ord, honom skall Människosonen skämmas för när han kommer i sin och sin Faders och de heliga änglarnas härlighet. Luk 6:29

Vad yrar du om? Jesus har aldrig läst Bibeln men han har tagit del av judisk teologi.
Citera
2021-11-14, 14:21
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
... Jesus har aldrig läst Bibeln ....
What. Guds Son dikterade Bibeln och du säger att han aldrig läst den. Vad vill du egentligen.
Senast redigerad av Calovius 2021-11-14 kl. 14:27.
Citera
2021-11-14, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
What. Guds Son skrev Bibeln och du säger att han aldrig läst den.

Har du källa på att han ”skrev” något i GT?
Citera
2021-11-14, 14:30
Medlem
Citat:
Det märks att du tillhör en vidrig sekt. De flesta kristna borde veta när och hur Bibeln skapades.

Ordet "bibel" är bara ett samlingsnamn för dom hebreiska och grekiska heliga skrifterna.
"Bibeln" skapades alltså under en lång tidsperiod av många olika skribenter, och Jesus läste högt i synagogan en av skribenterna i bibeln, Jesaja. Menar du att det Jesus läste ur hade en tvivelaktig bakgrund?

Förklara vad som är problemet.
Citera
2021-11-14, 14:31
Medlem
Citat:
Vad yrar du om? Jesus har aldrig läst Bibeln men han har tagit del av judisk teologi.
GT är en del av Bibeln. Så han har läst Bibeln, i alla fall de delar som fanns tillgängliga då, vilket flera har påpekat. Dessutom gav han upphov till allt som står i Bibeln än i dag.

Dindoo Nuffin, som säger smell you later, afrikan os!
Citera
2021-11-14, 14:34
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Har du källa på att han ”skrev” något i GT?
"Dikterade" är bättre, jag ändrade i mitt inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in