2021-12-02, 14:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NativeVLAN
Ja jag håller med, men varför pressar ingen FHM när de säger så? FHM stod ju där och sa att vi slapp fjärdevågen pga vaccin, var är logiken?

Konspiration är väl det mest logiska svaret? Varför är annars massmedia så enformigt drivande i frågan kan man ju undra.
Citera
2021-12-02, 14:27
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Du svarade på min kommentar om överdödlighet. Överdödligheten är oberoende av vilken dödsorsak som anges som dödsorsak. Under år 2020 hade Sverige 7161 fler dödsfall än genomsnittet för dom 5 föregående åren.

Underlag:
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Efter många år med UNDERdödlighet så inträffar alltid något enstaka år med överdödlighet.

Dödligheten varierar mellan åren, men år 2020 avvek kraftigt från dom normala variationerna.
Citera
2021-12-02, 14:36
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det blir utökning av vaccinpass till andra verksamheter som restauranger troligtvis.

Det skulle vara tråkigt. Just nu borde allt fokus vara på att ge så många påfyllnadsdoser som möjligt, inte att förmå ovaccinerade individer att ta vaccin.
Citera
2021-12-02, 14:56
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Han baserar säkert sitt beslut på sin kunskap och tro på vad som är bäst för honom. Troligtvis är han också rätt isolerad och ensam och löper liten risk att smittas av någon utomstående eftersom han lever som en ensling i skogen.

Varje dag (typ 340 dagar per år) sätter han sig i bilen och kör in till stan, till Ica Maxi, där han slår sig ner i förbutiken och spelar trav och tar en kaffe med sina vänner. Brukar bli 2 timmar per dag där bland allt folk.
Det har han gjort i stort sett varje dag under hela pandemin och långt innan dess... Sen är han också medlem i jaktlag och diverse olika föreningar... Såå enormt ensam är han nog inte.
Sannolikt hade han Covid för ett år sedan.
Citera
2021-12-02, 15:24
Medlem
TheFinals avatar
7-14 dagar max, sen tas covidbevisen bort och det blir restriktioner för alla. Behöver inte vara speciellt insatt för att räkna ut det med arslet, bara kika vad som sker utomlands.
Covidbevisen är en klapp på ryggen till vaccinerade att nu har ni varit duktiga och får något andra inte får - ett tag 😁
Citera
2021-12-02, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFinal
7-14 dagar max, sen tas covidbevisen bort och det blir restriktioner för alla. Behöver inte vara speciellt insatt för att räkna ut det med arslet, bara kika vad som sker utomlands.
Covidbevisen är en klapp på ryggen till vaccinerade att nu har ni varit duktiga och får något andra inte får - ett tag 😁

Men utomlands har de väl fortfarande kvar passen? Inte för att jag tycker att det är bra.
Citera
2021-12-02, 16:40
Medlem
Vad händer med de snart 10k JO-anmälan?

Finns det någon del av svenska rättsväsendet som har behandlat duktighetsbevisets legalitet?

Finns det någon form av fungerande konstitutionsdomstol i Sverige?
Citera
2021-12-02, 17:05
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Vad händer med de snart 10k JO-anmälan?

Finns det någon del av svenska rättsväsendet som har behandlat duktighetsbevisets legalitet?

Finns det någon form av fungerande konstitutionsdomstol i Sverige?
Tack vare det stora antalet så har det inneburit stora förseningar i hanteringen av såna ärenden. Det lär inte komma nåt utslag i närtid tack vare mängden.

De som anmält blir nu dessutom kända då en anmälan är offentlig handling ut och kan begäras ut….
Citera
2021-12-02, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Tack vare det stora antalet så har det inneburit stora förseningar i hanteringen av såna ärenden. Det lär inte komma nåt utslag i närtid tack vare mängden.

De som anmält blir nu dessutom kända då en anmälan är offentlig handling ut och kan begäras ut….
Jag hanterar själv avvikelserapporter inom Staten, inte väntar vi på att komma med analys/beslut för alla har kommit in.
De hanteras fortlöpande, och jag räknar med att JO arbetar på samma sätt.

Inte säkert min JO-anmälan blir behandlat med det första, men jag räknar med att någon form för dom/beslut lär komma in, även om det finns 9800 kvar i högen.

Den sista meningen förstod jag inte.
Ska det vara kontroversiellt att lämna in en JO-anmälan på något som bland tunga namn innan juridiken ses på som brott mot mänskliga rättigheter?
Citera
2021-12-02, 18:06
Medlem
Polispotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Cecilia Berg använder några välkända argument som fanatiska vaccinmotståndare brukar tillgripa.

Cecilia Berg använder en vilseledande definition av överdödlighet. Med denna vilseledande definition, försöker hon ge sken av att epidemin inte har gett avtryck på dödligheten. Jag har sett samma trick användas i olika trådar här på Flashback, för att osynliggöra den stora överdödlighet som Corona-epidemin har orsakat.

Cecilia Berg talar sig varm för naturlig immunitet. Det innebär att det hon egentligen talar sig varm för, är viruset. Att förespråka naturlig immunitet är att förespråka viruset. Cecilia Berg marknadsför kinesernas välkända exportvara.

Cecilia Berg säger att naturlig immunitet är gratis. Jag säger emot. Naturlig immunitet kommer med en mycket hög prislapp. Alla sjuk- och döds-fall som viruset har gett, är priset för naturlig immunitet. Likaså all påverkan på samhället och ekonimin. Den naturliga immunitet som har erhållits, har kommit till ett mycket högt pris. Men det bortser Cecilia från.

Cecilia Berg säger att norska Folkehelseinstituttet har jämställt Covid med säsongsinfluensa. Det hon inte nämner, är att Folkehelseinstituttet gjorde det efter omfattande vaccinering. För ovaccinerade norrmän ska Covid inte jämställas med säsongsinfluensa.

Cecilia Bergs video handlar inte i första hand om att protestera mot vaccinpass. Hennes argumentation riktas främst mot vaccinerna, inte vaccinpassen.

Jag är inte anhängare av vaccinpass. Men jag vill ifrågasätta vaccinmotståndarnas kampanjer mot vaccinerna.

Jag kan tycka att det är ganska tokigt av makthavarna att införa vaccinpass, och på så sätt elda på vaccinmotståndarnas kampanjer mot vaccinerna.

Men bara det faktumet att vi är labbråttor av detta vaccin och det även att det är mRNA är för mig en självklar anledning till att inte ta det. Speciellt om man överväger risker som ung och frisk, då känns det bättre att bli lite snuvig på sin högsta grad.

Det är inte solidariskt att gå ut i strid med ögondbindel, det är idiotiskt.
Citera
2021-12-02, 18:23
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stryp-Enok
Varför i helvete ska en ung frisk person som inte umgås med åldringar och multisjuka ej få idrotta?
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Kanske är så att det finns "åldringar" som också vill idrotta på ditt gym och som inte vill bli smittade av dig?

Just därför borde man just nu satsa på att ge åldringarna ett optimalt skydd mot viruset, genom att ge påfyllnadsdoser. Tyvärr går det arbetet dåligt i Sverige, eftersom Folkhälsomyndigheten klantade sig, och saboterade regionernas planering.

Jag ser gärna att även individer utanför riskgrupperna erbjuds vaccin. Men jag anser att riskgrupperna alltid ska stå först i kön till vaccination.

Nu under vintern kommer det oundvikligen att vara mycket virus i omlopp. Därför är det viktigt att få fart på påfyllnadsdoserna till riskgrupperna. Jag ser det som en stor felprioritering att i nuläget försöka truga ovaccinerade personer till att ta emot vaccinet. Det finns andra som har större behov av tillgängliga vaccindoser.
Citera
2021-12-02, 19:26
Medlem
Någon som kan bekräfta/dementera om 3:a sprutan är annorlunda än de 2 första?

Oavsett är sprutsköterskor än begränsad resurs, så att prioritera ovaccinerade/enkeltvaccinerade innan riskgruppernas påfyllnadsdos känns mycket konstigt.

Vad är viktigast? Viruset eller vaccinet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in