2021-12-01, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
FFV-890 lovordas av svenska försvaret. Där man valde den före AK5. Men den var dyrare än licens tillverkning med AK5. Där man sedan var dumsnål och tillverka magasin utan sista skottspärr. För att spara pengar.
Nja original fnc har inte magasinspärr. Har ens dom svenska ak5 det? Alltså har dom kapacitet att ens utnyttja det om vi skulle ha det på magasinen?
Citera
2021-12-01, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dlcm
Nja original fnc har inte magasinspärr. Har ens dom svenska ak5 det? Alltså har dom kapacitet att ens utnyttja det om vi skulle ha det på magasinen?
På AK5 C/D har jag fått uppgift att de numera har sista skottspärr. Där de nya magasinen har upphöjning så att sista skottspärr används. Har man däremot ett plåtmagasin från Ak5A så fungerar inte sista skottspärren.
Senast redigerad av slurppen 2021-12-01 kl. 22:41.
Citera
2021-12-01, 22:40
Medlem
Citat:
FFV-890 lovordas av svenska försvaret. Där man valde den före AK5. Men den var dyrare än licens tillverkning med AK5. Där man sedan var dumsnål och tillverka magasin utan sista skottspärr. För att spara pengar.
Där ser man! Även om du inte lämnade någon länk, som styrker det du säger
Citera
2021-12-01, 22:46
Medlem
Citat:
På AK5 C/D har jag fått uppgift att de numera har sista skottspärr. Där de nya magasinen har upphöjning så att sista skottspärr används. Har man däremot ett plåtmagasin från Ak5A så fungerar inte sista skottspärren.
Var absolut ingen sistaskott spärr på AK5 när jag gjorde lumpen. Och det var den uppgraderade, bättre varianten än orginalet. Gjorde lumpen 1994-95. Vet att AK5 förbättrades ännu mer, i flera omgångar efter det. Men vi var bland de första, att ta del av den första stora uppgraderingen. Ny kolv bla, med ny in/utfällning. Jag sköt mest KSP 58 dock. Från PBV, men när magneten inte fungerade, fick man skjuta AK5an från vapenhuven istället
Senast redigerad av KalleAnder 2021-12-01 kl. 22:51.
Citera
2021-12-01, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnder
Var absolut ingen sistaskott spärr på AK5 när jag gjorde lumpen. Och det var den uppgraderade, bättre varianten än orginalet. Gjorde lumpen 1994-95. Vet att AK5 förbättrades ännu mer, i flera omgångar efter det. Men vi var bland de första, att ta del av den första stora uppgraderingen. Ny kolv bla, med ny in/utfällning. Jag sköt mest KSP 58 dock
När ändringen blev av och på vilka kan jag inte säga. Men den nyaste Ak5 har väl inskjutbar kolv.
Själv så sköt jag med kpist m45 ej B som inte var grön runt 2000-talet. Så vad de hade i sina lager kan jag inte säga.
Citera
2021-12-01, 22:56
Medlem
Citat:
När ändringen blev av och på vilka kan jag inte säga. Men den nyaste Ak5 har väl inskjutbar kolv.
Själv så sköt jag med kpist m45 ej B som inte var grön runt 2000-talet. Så vad de hade i sina lager kan jag inte säga.
Kpist 45B fick jag äran att använda vid en hemvärnsövning på sent 90 tal. Var inte med i hemvärnet, men dom behövde en B-styrka. Så jag var på
Citera
2021-12-01, 23:16
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:

Ja, det förekom under en period. De exemplar som användes var i gott skick, så gissningsvis bedömdes risken att bakstycket lossnade under skjutning som hanterbar (vilket modifieringarna för B-varianten bland annat skulle komma tillrätta med).

Angående ändringarna för Ak5 minns jag att det förekommit varianter runt millennieskiftet med en annorlunda kolv, som hade ett kindstöd som inte var runt. Dock inte justerbart i längd som på C-varianten.
Citera
2021-12-01, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnder
Där ser man! Även om du inte lämnade någon länk, som styrker det du säger
http://www.gotavapen.se/gota/ak/ak4_5/ak5_history.htm
"Militärt test gjordes med dessa två vapen 1979-1980 vid infanteriregementet I11 i Vaxsjo.

Officiellt var FN FNC bättre även om militären som gjorde testerna tydligt uppgav att den svenska FFV890C var överlägsen, men FN FNC var billigare på grund av modern produktionsteknik.

Nu ändrades FNC och nya tester gjordes 1981-1985. Efter ett nummer av ändringar accepterades FNC slutligen och levererades till militären som Ak5 1986.

Vapnet förbättrades avsevärt med ny hammare, extraktor, handguard, trigger guard och axelstocken från FFV 890C. Tidningarna förbättrades. Dessa tidskrifter är utbytbara med M16.

Nu uppfyller den svenska Ak 5 de högsta kraven på tillförlitlighet och har maximalt 1 sylt per 25 000 skott avlossade. Produktionskostnaden för en Ak 5 var 3000 sek (ca 320 Euro).

https://en.wikipedia.org/wiki/FFV_890
Efter försöken 1979-1980 i det elfte infanteriregementet i Växjö beskrev militären och soldaterna som deltog i försöken FFV 890C som överlägsen FNC,[2][4] men FN FNC beskrevs som bättre i de officiella dokumenten; [2][4] officiellt passerade inget av gevären försöken. [4] FNCEN var mer och använde modernare fabriks- metoder över 890CEN,[4] namely stämpling i stället för fräsning. FFV försökte konvertera tillverkningsprocessen för 890C till stämplade mottagare som liknar AKM, men misslyckades med att göra det. [2] Det fanns politiska svårigheter mellan Israel och Sverige på den tiden, med den svenska regeringen som inte hade hög respekt för Israel, som också kan ha spelat en roll i beslutet. Antagandet av en ursprungligen sovjetisk design skulle möjligen också ha varit problematiskt för Sveriges neutrala alliansfria politik vid den tiden. Försvarsmakten var också ovilliga till ett fördjupat samarbete med det finska statliga företaget Valmet, som bistod FFV i produktionen av delarna av 890C, och de sökte en lösning som inte skulle ha innefattat samarbete med Valmet. [3]
FMV (Försvarets materielverk) utropade officiellt FNC till vinnare efter att rättegångarna avslutats.
[2]
Citera
2021-12-01, 23:44
Medlem
Citat:
http://www.gotavapen.se/gota/ak/ak4_5/ak5_history.htm
"Militärt test gjordes med dessa två vapen 1979-1980 vid infanteriregementet I11 i Vaxsjo.

Officiellt var FN FNC bättre även om militären som gjorde testerna tydligt uppgav att den svenska FFV890C var överlägsen, men FN FNC var billigare på grund av modern produktionsteknik.

Nu ändrades FNC och nya tester gjordes 1981-1985. Efter ett nummer av ändringar accepterades FNC slutligen och levererades till militären som Ak5 1986.

Vapnet förbättrades avsevärt med ny hammare, extraktor, handguard, trigger guard och axelstocken från FFV 890C. Tidningarna förbättrades. Dessa tidskrifter är utbytbara med M16.

Nu uppfyller den svenska Ak 5 de högsta kraven på tillförlitlighet och har maximalt 1 sylt per 25 000 skott avlossade. Produktionskostnaden för en Ak 5 var 3000 sek (ca 320 Euro).

https://en.wikipedia.org/wiki/FFV_890
Efter försöken 1979-1980 i det elfte infanteriregementet i Växjö beskrev militären och soldaterna som deltog i försöken FFV 890C som överlägsen FNC,[2][4] men FN FNC beskrevs som bättre i de officiella dokumenten; [2][4] officiellt passerade inget av gevären försöken. [4] FNCEN var mer och använde modernare fabriks- metoder över 890CEN,[4] namely stämpling i stället för fräsning. FFV försökte konvertera tillverkningsprocessen för 890C till stämplade mottagare som liknar AKM, men misslyckades med att göra det. [2] Det fanns politiska svårigheter mellan Israel och Sverige på den tiden, med den svenska regeringen som inte hade hög respekt för Israel, som också kan ha spelat en roll i beslutet. Antagandet av en ursprungligen sovjetisk design skulle möjligen också ha varit problematiskt för Sveriges neutrala alliansfria politik vid den tiden. Försvarsmakten var också ovilliga till ett fördjupat samarbete med det finska statliga företaget Valmet, som bistod FFV i produktionen av delarna av 890C, och de sökte en lösning som inte skulle ha innefattat samarbete med Valmet. [3]
FMV (Försvarets materielverk) utropade officiellt FNC till vinnare efter att rättegångarna avslutats.
[2]
Ja där ser man!
Citera
2021-12-02, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Ja, det förekom under en period. De exemplar som användes var i gott skick, så gissningsvis bedömdes risken att bakstycket lossnade under skjutning som hanterbar (vilket modifieringarna för B-varianten bland annat skulle komma tillrätta med).

Angående ändringarna för Ak5 minns jag att det förekommit varianter runt millennieskiftet med en annorlunda kolv, som hade ett kindstöd som inte var runt. Dock inte justerbart i längd som på C-varianten.
Tack, vi använde bara den "svartoxiderade" m/45 en dag vid skjutövning och vi kollade att bakstycket var korrekt flera gånger eftersom vi sköt med 39B. Visste då inte att det tydligen var mer farligt med kammarammunition. Eller när vapnet blev skitigt.

Vill minnas att modellen hade någon typ av anordning vid magasinshållaren. Där en typ vinklad bygel hängde vid magasinshållaren. Som tydligen var den tidiga konstruktionen för att man skulle kunna byta hållaren för 50 skotts stavmagasin. Magasinhållaren nitade senare på plats. Enligt efterhands information. Det fanns inte heller någon påmonterad hylsfångare. Annars så var jag utbildad på m/45B i olika skepnader. Ett enkelt vapen som var relativt smidigt på olika sätt. Där vissa förbättringar kunde ha gjorts. Där typ SW 76 var ett alternativ med fastskruvat bakstycke. Samt med typ inskjutbar kolv.
Citera
2021-12-02, 10:40
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

FN FNC erbjöds inte med sista skott spärr i någon version, men däremot med avtrycksmekanism med läge för treskotts skur.
Citera
2021-12-02, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
FN FNC erbjöds inte med sista skott spärr i någon version, men däremot med avtrycksmekanism med läge för treskotts skur.
Tycker det är tämligen lågt att man inte erbjuder sista skottspärr. På så relativt moderna vapen.
Beror det bara på kostnaden. Eller beror det på något annat. Nu byggde vi den på licens och det hade väl då inte varit omöjligt att införa sista skottspärr. Enligt Göta verken så var det för att spara pengar.
Då den kunde använda även olika magasin. Där M16 magasinen hade upphöjning för att användas med sista skottspärr.

Däremot en treskottsspärr kan ju vara intressant på tyngre vapen med typ 7.62x51 som vi beräknas få med ny AK6.

Tittade lite mer och det fanns även en enkelskotts för civilt och polisiärt bruk.
https://remtek.com/arms/fn/fnc/index.html

En annan fråga. Då de tydligen får svetsa så mycket för att den får sprickbildningar. Beror det på den billigare tillverkningen. Som FFV inte klarade att göra på sina vapen. Har exempelvis Finska och Galil samma problem? Då även M/40 ansågs sämre än den finska pistolen.
Där jag läst att den moderniserade SS2 beställdes ursprungligen stocken från Tyskland, Men att man sedan blev tvungen att tillverka dem själva.

Undran är för att jag fortfarande tycker det är synd att man inte tar tillvara de moderniserade delarna från AK5/C/D. Där hemvärnet kunde få dessa. Eller att man gör om dem som SSV vapen. Då Indonesien även gjorde en liten modell SS1 V5 som vägde under 4 kg.
Senast redigerad av slurppen 2021-12-02 kl. 12:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in