Citat:
Ursprungligen postat av
MarcoBolan
En vag indikation på att han kanske kände att han hade sin egen lilla fristad på sitt kontor, där han kunde känna sig rätt lugn med att ha vad han ville i sina lådor.
Men supersvagt förstås.
Menar inte att det är nån stark indikation. Bara en pyttedetalj i pusslet.
Jag kanske har överskattat serien. Jag har tänkt att den i huvudsak va baserad på Tomas Petersons bok som väl ändå ska va en sk faktagrundad hypotes.
Även om mycket är fria fantasier - tex vad Stig gjorde när han va ensam hemma - så hade jag tänkt att det här med att det fanns en annan Skandia-karaktär som skulle hittat sprit i Stigs skrivbord - DET hade jag inte tänkt skulle va helt grundlöst utan måste va baserat på nån form av berättelse från någon som pratat med den personen eller Tomas Peterson. Men jag borde kolla upp mer om serien innan jag litar på den, visst.
Jo, hans kontorsrum var ju så klart hans andra hem. Och precis som väldigt många andra på den tiden, tog han sannolikt något starkt på jobbet, när tillfälle gavs. Tror dock inte han skulle ha vågat gömma ett mordvapen där, ett mord som dessutom skedde runt hans husknut.
Äh, ta serien för vad den är, just fiktion, den är ju om inte annat snyggt gjort, bra bild över dåtidens Sverige. Ett tips (om du inte redan gjort det) är att läsa förhören med hans bekanta, exfru, kollegor, vapensamlarens döttrar, osv. Bilda dig en egen uppfattning om vem SE var. Finns mycket i dem, som kan ge inblick i vem SE var, som definitivt inte framkommer i Netflixserien.
Jag skulle vilja säga att serien är bitvis fritt baserad på TPs bok. Inget fel i det heller. Bara man hajar att det är fiktion och spekulationer.