2021-11-25, 20:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men om man frågar de i tråden som tror mördaren är SE så är det 90% av dem som är säkra på att han hade mörk rock. Det är fascinerande. Inte ens nu när det visade sig att Netflix-serien sätter på SE en blå jacka så resonerar någon om detta i tråden.

Står och faller deras övertygelse med YN?

Man slipper den ologiska delen med förväxlingteorin om man klär SE i blå jacka. Istället blir språngmarschen ett sätt att byta ut sin egen klädsel, genom att ha en annan person beskriva hans klädsel.

Det är väl för att undvika att förklara varför SE trodde att signalementet gällde honom vilket är begripligt om han hade mörk rock som Netflix fuskar och sätter på SE en blå jacka i serien.

Netflix måste "byta" rocken mot jackan för att göra SEs uttalanden mer "misstänkta" i serien. Fult ljuget av Netflix.
Citera
2021-11-25, 20:22
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
En vag indikation på att han kanske kände att han hade sin egen lilla fristad på sitt kontor, där han kunde känna sig rätt lugn med att ha vad han ville i sina lådor.

Men supersvagt förstås.
Menar inte att det är nån stark indikation. Bara en pyttedetalj i pusslet.

Jag kanske har överskattat serien. Jag har tänkt att den i huvudsak va baserad på Tomas Petersons bok som väl ändå ska va en sk faktagrundad hypotes.
Även om mycket är fria fantasier - tex vad Stig gjorde när han va ensam hemma - så hade jag tänkt att det här med att det fanns en annan Skandia-karaktär som skulle hittat sprit i Stigs skrivbord - DET hade jag inte tänkt skulle va helt grundlöst utan måste va baserat på nån form av berättelse från någon som pratat med den personen eller Tomas Peterson. Men jag borde kolla upp mer om serien innan jag litar på den, visst.

Det är underhållning som skall sälja. Det finns ingen anledning till att tro på något i serien mer än att Palme vart skjuten.

Det bästa man kan göra för information om mordet är att inte titta.
Citera
2021-11-25, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Självklart säger inte SE "han vart skjuten". Han är inte stockholmare.

Nej, SE är jordgubbe sedan länge.

SE gick på Sigtuna och bodde i Täby så han har mer Stockholms dialekt än någon annan dialekt.
Citera
2021-11-25, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
En vag indikation på att han kanske kände att han hade sin egen lilla fristad på sitt kontor, där han kunde känna sig rätt lugn med att ha vad han ville i sina lådor.

Men supersvagt förstås.
Menar inte att det är nån stark indikation. Bara en pyttedetalj i pusslet.

Jag kanske har överskattat serien. Jag har tänkt att den i huvudsak va baserad på Tomas Petersons bok som väl ändå ska va en sk faktagrundad hypotes.
Även om mycket är fria fantasier - tex vad Stig gjorde när han va ensam hemma - så hade jag tänkt att det här med att det fanns en annan Skandia-karaktär som skulle hittat sprit i Stigs skrivbord - DET hade jag inte tänkt skulle va helt grundlöst utan måste va baserat på nån form av berättelse från någon som pratat med den personen eller Tomas Peterson. Men jag borde kolla upp mer om serien innan jag litar på den, visst.

Jo, hans kontorsrum var ju så klart hans andra hem. Och precis som väldigt många andra på den tiden, tog han sannolikt något starkt på jobbet, när tillfälle gavs. Tror dock inte han skulle ha vågat gömma ett mordvapen där, ett mord som dessutom skedde runt hans husknut.

Äh, ta serien för vad den är, just fiktion, den är ju om inte annat snyggt gjort, bra bild över dåtidens Sverige. Ett tips (om du inte redan gjort det) är att läsa förhören med hans bekanta, exfru, kollegor, vapensamlarens döttrar, osv. Bilda dig en egen uppfattning om vem SE var. Finns mycket i dem, som kan ge inblick i vem SE var, som definitivt inte framkommer i Netflixserien.

Jag skulle vilja säga att serien är bitvis fritt baserad på TPs bok. Inget fel i det heller. Bara man hajar att det är fiktion och spekulationer.
Senast redigerad av papperslapp2021 2021-11-25 kl. 20:36.
Citera
2021-11-25, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Problemet är bara att han nekar till att ha gått fram och pratat med någon i bilarna. Vad är förklaringen till det?

Vad SE säger är inte lika viktigt som vad han i realiteten gjorde.

Hans egna vänner och exfruar säger att SE gärna broderade ut sina historier, ville vara lite bättre än han var och att han var en mjuk, omtyckt och social person.

Varför sveper hela SE-sekten bort vad hans vänner och exfruar berättar?

Men sväljer allt hittepå som TP rört ihop i sin gryta brygd på vilda fantasier?
Citera
2021-11-25, 20:55
Medlem
Citat:
Problemet här är att SEs version inte stämmer med att han ska samtala med JA så att han fastnar på LAC. Och LLs senare version om att SE kommer till platsen inte heller gör det. För att han ska fastna på LAC måste han vara där och prata med JA relativt omgående. Och det stämmer inte in på vare sig SEs eller LLs version.

Och det stämmer väldigt dåligt med den generella teorin om att han egentligen var ett vittne som höll dig på avstånd.

Frågan är varför den här gamla skåpmat från ITdemokrati om LAC och brittdplatsfotona börjar vevas i tråden igen nu? Det här är ämnen som avhandlats och tillför noll nytt.

Vad tillför du mer än hittepå och vilda fantasier?

Den enda person som verkligen hade alibi för att befinna sig på Sveavägen är den som du menar är GM. SE jobbade på Skandia med adress Sveavägen 44.
Han jobbar ofta över.
Nu jobbade han över för att jobba undan inför semestern.

Det finns ingen som hade mer alibi än SE för att vara på Sveavägen 44 klockan 23:19.
Citera
2021-11-25, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är väl för att undvika att förklara varför SE trodde att signalementet gällde honom vilket är begripligt om han hade mörk rock som Netflix fuskar och sätter på SE en blå jacka i serien.

Netflix måste "byta" rocken mot jackan för att göra SEs uttalanden mer "misstänkta" i serien. Fult ljuget av Netflix.
Ja, denna bit förtjänas dissikeras mera.

Finns det några vittnesmål, tex från Skandiavakterna, som anses bekräfta att Stig hade rock på sig den dagen.

Bara för att lite mer konkret bevisa att Netflix dummar sig.
Citera
2021-11-25, 21:01
Medlem
Citat:
Du är medveten om att det finns förhörsuppgifter som gör gällande att SE brukade ha en blå vindtygsjacka?

En vindtygsjacka är inte en bäver nylon jacka. Stor skillnad.

Hur ska du ha det?

Hade SE en blå jacka på Sveavägen men en svart rock på DBG?

Jag vet hur du fungerar.
Som TP. Cherrypickar och fantiserar fritt. Skiter i fakta.
Lägger upp alla fantasier i en rad.

SE hade en orsak att befinna sig på Sveavägen 44 kl 23:19.

Han jobbade över.
Det var vägen till T-banan.
SE var inte med i Stay Behind.
SE var inte på Åland.
SE sprang inte på DBG.
SE klev in på Skandia igen.
SE hade inget vapen.

Jag kan bevisa att SE inte hade något vapen. Hur? För du kan inte bevisa det. Så han hade inget vapen på sig.
Citera
2021-11-25, 21:04
Medlem
Citat:
Håller inte med. Oavsett spårens officiella status måste vi som skribenter på FB kunna behandla spåren på samma sätt vad gäller hur vi resonerar och spekulerar. Bara för att KP har hållit en PK ska inte högre krav ställas på spekulationer på FB angåendecSE än t.ex. CA.

Bevisvärdering görs i domstolar. I FB-trådar spekuleras och diskuteras det.

Plockar man en sen ur netflix serien och påstår att det är fakta är man ute och cyklar. På samma sätt som om man påstår att det är fakta att SE kom till platsen efter mordet.

Men om man spekulerar I en teori gör man just det som är syftet med tråden.

Men det är skillnad på att spekulera och påstå att SE är GM.

Du förstår väl att det är magstarkt för oss normala när någon gök påstår att SE är GM
Citera
2021-11-25, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Du kanske, som jag ,håller på bli trött…
Avstånd mäter vi väl inte i sekunder när det gäller en avfyrad kula?

Nu gick ju just den här kulan genom Palmes kropp in i ryggen och ut genom bröstet på ungefär samma höjd. Den återfanns i ett intakt stycke, men deformerad. Palmes kropp hade således en kanalskada av kulan utan kulsplitter skador. Kanalens förlopp avgör vilka organ som är skadade.

Att jämföra med hagel - mängder med kanaler eller polisens ammunition som splittrar upp sig inne i offret - också mängder med kanaler.

Det skulle vara centimeter.
Citera
2021-11-25, 21:08
Medlem
Från Gunnar Walls blogg

"Stig Engströms alibi på DN Debatt: 15 belägg för att han var ett vittne

ANKLAGELSERNA MOT STIG ENGSTRÖM FÖR ATT ha mördat Olof Palme har till stor del gått ut på att hävda att han inte fanns på mordplatsen minuterna efter dådet.

I en artikel som i kväll publicerats på DN Debatt går fyra debattörer konkret igenom vad Engström berättat om vad som skedde på platsen sedan mördaren flytt. En stor del av dessa uppgifter lämnade han mycket tidigt. Det är, menar debattörerna, orimligt att tänka sig att han skulle ha fått rätt om allt detta ifall han inte varit där."

Fortsätter på https://gunnarwall.wordpress.com/2021/11/25/stig-engstroms-alibi-pa-dn-debatt-15-belagg-for-att-han-var-ett-vittne/
Citera
2021-11-25, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag håller fullständigt med om att vapnet inte går att bevisa...

Minns du när kvinnor hade tårgas i spray i sina handväskor ?

Det gick under vapenlagen o var strängt förbjudna o även jag hade en sådan fall i fall...

Men ingen visste att jag hade en sådan (möjligen en polare)

Men ingen visste vad jag var rädd för utan tårgas fick mig att känna mig tryggare...

Hade jag även kunnat haft en pistol för att känna mig tryggare? Nej det tror jag inte...

Kan jag tänka att andra som ändå varit med i skytteklubb använt vapen istället för tårgas för att känna sig tryggare ?

Ja helt omöjligt är det väl inte ?

Nej, inget är OMÖJLIGT.

SE kanske hade handgranater och ett raketgevär innanför rocken eller om det var jackan eller i sin handledsväska.

Erkänn att inget talar för att SE hade en revolver. Ingenting alls.
Senast redigerad av DrMurdoch 2021-11-25 kl. 21:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in