2021-12-01, 22:10
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Något positivt mitt i allt elände.

Aldrig tidigare har så få personer vårdats på IVA för covid19 i Sverige.
https://www.svd.se/farre-covidpatienter-behover-intensivvard

Återstår att se hur länge det varar.
Ja det är skönt attläsa något positivt i alla fall. Man kan bara hålla tummarna att det fortsättningsvis håller sig där.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Allt som smittar via luftburen smitta skulle jag säga.
Vad ska man då ha immunsystemet till?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Är det sant att (minst?) ca 30% av befolkningen har ett skydd mot covid-19 och blir inte lika sjuka eftersom de redan haft ett vanligt corona förkylningsvirus?
Ja det stämmer trots att lögnarna i WHO och många andra tokar hela tiden har påstått att det som gör nygamla corona så farligt är att vi helt saknar skydd mot det! Vilket vi alltså inte alls saknar eftersom de flesta inte blir så sjuka av eller med det!
Citera
2021-12-01, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Hur mycket smitta är att vänta efter konserten hyllningen till Avicii?
Enlligt Imbilden och andra alarmister 1000 tals döda!

Om två veckor…

Enligt oss andra inte mer än andra års konserter vid denna tidpunkt alltså få sjuka och ännu färre döda…
Citera
2021-12-01, 22:15
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Jag frågar dig också om dina vänner har haft bekräftad covid 2 och 3 gånger innan vaccination. Eftersom det har betydelse.

Båda vaccinerade.

Dock först efter första eller andra infektionen.

Ingen har varit dålig att tala om någon av gångerna.

Den ena blev lite sjukare gång nummer två av tre. Detta var före vaccination.

Som sagt, detta är endast anekdotiskt från min vänkrets.
Citera
2021-12-01, 22:16
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Något positivt mitt i allt elände.

Aldrig tidigare har så få personer vårdats på IVA för covid19 i Sverige.
https://www.svd.se/farre-covidpatienter-behover-intensivvard

Återstår att se hur länge det varar.

Vet inte på vilket vis det skulle stämma ?
Var ju hälften så många för bara en vecka sedan.
Citera
2021-12-01, 22:17
Medlem
Som sagt personer som bekräftats haft en äkta infektion med Ct<30 så var risken för återinfektion mätt som positiv test 3 per 100 000 persondagar i UK. Risken att drabbas av en återinfektion per individ räknat är alltså låg. Den ökar naturligtvis ju längre tid som gått men risken inom ett år eller så verkar vara mycket låg.
Citera
2021-12-01, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Gissar att svaret på min fråga finns någonstans i tråden men orkar inte gå igenom tusentals och åter tusentals sidor av inlägg.
Jag har googlat runt lite och kan inte hitta någon statistik för i vilken utsträckning svenskarna som har dött hittills i pandemin och som är under 40år tillhörde en eller flera riskgrupper?

Det dog många förra våren. Kyrkklockorna ringde till begravning 5 till 6 gånger oftare och tidningarna var fulla med dödsannonser. Men hör och häpna ingen dog av coronan, för man testade inte !

Och den ökningen av döda skulle synts i statistiken på avlidna, - men så var samhället nerstängt - folk jobbade hemifrån. Sjukvården tog inte emot patienter. Så många liv sparades.
Officiellt har 15.000 dött av corona, men det är alltså bara de som testats. Den första vågen testades inte och det dog många då. Det verkliga talet är betydligt högre. Åtminstone det dubbla, skulle jag säga.
(2020 hade C:a 10.000 fler döda än 2019)
Citera
2021-12-01, 22:23
Medlem
Någon som vet hur läget är i Sverige nu?
Jag ser att smittan ökar https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-10-15..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~SWE
Men sedan september räknas inte vaccinerade in i smittostatistiken. Och de är ju 75 % - och de är ju delaktiga i smittan - får man anta - även om vi inte kan ta del av den statstiken
Citera
2021-12-01, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Hur mycket smitta är att vänta efter konserten hyllningen till Avicii?

42

Och allt kommer såklart spåras till någon ovaccinerad.
Senast redigerad av taenok 2021-12-01 kl. 22:27.
Citera
2021-12-01, 22:28
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Någon som vet hur läget är i Sverige nu?
Jag ser att smittan ökar https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-10-15..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~SWE
Men sedan september räknas inte vaccinerade in i smittostatistiken. Och de är ju 75 % - och de är ju delaktiga i smittan - får man anta - även om vi inte kan ta del av den statstiken

Vad är det för skit du försöker trolla med?

Inte många rätt i det du skriver..
Citera
2021-12-01, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det dog många förra våren. Kyrkklockorna ringde till begravning 5 till 6 gånger oftare och tidningarna var fulla med dödsannonser. Men hör och häpna ingen dog av coronan, för man testade inte !

Och den ökningen av döda skulle synts i statistiken på avlidna, - men så var samhället nerstängt - folk jobbade hemifrån. Sjukvården tog inte emot patienter. Så många liv sparades.
Officiellt har 15.000 dött av corona, men det är alltså bara de som testats. Den första vågen testades inte och det dog många då. Det verkliga talet är betydligt högre. Åtminstone det dubbla, skulle jag säga.
(2020 hade C:a 10.000 fler döda än 2019)

Fel.

Det dog drygt 3700 fler säsongen 1 juli 2019-30 juni 2020 än genomsnittet för säsongerna 15/16 till 18/19. Säsongen 18/19 dog drygt 2000 färre än genomsnittet pga av en låg influensasäsong och säsongen 16/17 dog drygt 1700 fler än genomsnittet pga av en intensiv influensasäsong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in