2021-12-01, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det dog många förra våren. Kyrkklockorna ringde till begravning 5 till 6 gånger oftare och tidningarna var fulla med dödsannonser. Men hör och häpna ingen dog av coronan, för man testade inte !

Och den ökningen av döda skulle synts i statistiken på avlidna, - men så var samhället nerstängt - folk jobbade hemifrån. Sjukvården tog inte emot patienter. Så många liv sparades.
Officiellt har 15.000 dött av corona, men det är alltså bara de som testats. Den första vågen testades inte och det dog många då. Det verkliga talet är betydligt högre. Åtminstone det dubbla, skulle jag säga.
(2020 hade C:a 10.000 fler döda än 2019)

Fel.

Det dog drygt 3700 fler säsongen 1 juli 2019-30 juni 2020 än genomsnittet för säsongerna 15/16 till 18/19. Säsongen 18/19 dog drygt 2000 färre än genomsnittet pga av en låg influensasäsong och säsongen 16/17 dog drygt 1700 fler än genomsnittet pga av en intensiv influensasäsong.
Citera
2021-12-01, 22:30
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Allt som smittar via luftburen smitta skulle jag säga.

Jaha då tycker du med andra ord att vi ska tvångsvaccinera mot influensan då det är samma risk med aerosoler.
Kontaktsmitta då, är det mer ok och gå runt och kladda ner mataffärer osv?

Viktigaste frågan kvarstår, vem bestämmer?
Staten?
Är du själv beredd att underkasta dig sådana tvångsingrepp som du själv inte tycker är nödvändiga?
Varför inte ett tvingade dna-test på alla medborgare och sen är det rena julafton att kunna elimimera risker. Tvångssterilisering om du löper stor risk att föra ärftliga sjukdomar vidare och så osv.

Eller är det bara det just du tycker är rätt som ska genomföras kanske....

Nej du har som vanligt inte tänkt igenom vad ett tvång faktiskt innebär.
Senast redigerad av Kvastfeningen 2021-12-01 kl. 22:33.
Citera
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Det dog många förra våren. Kyrkklockorna ringde till begravning 5 till 6 gånger oftare och tidningarna var fulla med dödsannonser. Men hör och häpna ingen dog av coronan, för man testade inte !

Och den ökningen av döda skulle synts i statistiken på avlidna, - men så var samhället nerstängt - folk jobbade hemifrån. Sjukvården tog inte emot patienter. Så många liv sparades.
Officiellt har 15.000 dött av corona, men det är alltså bara de som testats. Den första vågen testades inte och det dog många då. Det verkliga talet är betydligt högre. Åtminstone det dubbla, skulle jag säga.
(2020 hade C:a 10.000 fler döda än 2019)

Ditt praktmongo!
Läs nu lite statistik kring överdödlighet i Europa förra året och återkom.
15.000 stämmer nog väldigt bra. Åtminstone blev de mest exakta siffrorna i världen..
För många, men bra överensstämmande med verkligheten..

Något mer du vill trolla om?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vad är det för skit du försöker trolla med?

Inte många rätt i det du skriver..

vad var det för fel - upplys mig gärna, så ska jag rätta
Citera
2021-12-01, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Ditt praktmongo!
Läs nu lite statistik kring överdödlighet i Europa förra året och återkom.
15.000 stämmer nog väldigt bra. Åtminstone blev de mest exakta siffrorna i världen..
För många, men bra överensstämmande med verkligheten..

Något mer du vill trolla om?

I alla fall så har jag följt detta och alltid när siffror nämns så säger man att de verkliga siffrorna är högre än de officiella. Och så måste det vara - Folk dör och .det testas inte alla.
Du låter lite sur tycker jag..
Citera
2021-12-01, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Så man är redan immun enligt artikeln som ändå tycker att det viktigaste är att t r trots det vaccinera sig.
Ok om det hade fungerat som ett vaccin gjorde innan denna pandemi, att man blev immun.
Men nu är det viktigast alltså att en person som redan är immun ska medicineras 2-3 ggr om året resten av livet.
Världen är komplett galen.
Ja, allt handlar nu att man skall ta dessa vacciner, oavsett vad. Genomgången covid med mycket bättre naturlig immunitet spelar tydligen ingen roll, man skall ta en spruta ändå.
Man måste vara dubbelvaccinerad för covidpass, negativt test eller genomgången sjukdom duger ej.
Citera
2021-12-01, 22:38
Medlem
Citat:
I alla fall så har jag följt detta och alltid när siffror nämns så säger man att de verkliga siffrorna är högre än de officiella. Och så måste det vara - Folk dör och .det testas inte alla.
Varför kollar du inte bara på överdödligheten?
Citera
2021-12-01, 22:39
Medlem
Citat:

Så varför är överdödligheten lägre än covid-döda? Jo för att influensa varit icke-existerande.

https://www.economist.com/graphic-detail/coronavirus-excess-deaths-tracker

Och tydligt att väldigt många länder har missat döda i covid-19. Men att samma skulle gälla i Sverige i någon stor omfattning är bara att glömma.
Citera
2021-12-01, 22:42
Medlem
Citat:
Någon som vet hur läget är i Sverige nu?
Jag ser att smittan ökar https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-10-15..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~SWE
Men sedan september räknas inte vaccinerade in i smittostatistiken. Och de är ju 75 % - och de är ju delaktiga i smittan - får man anta - även om vi inte kan ta del av den statstiken
Man testar ju även fler vad det verkar, så kanske inte konstigt om antalet fall ökar.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/antalet-testade-for-covid-19/
Citera
2021-12-01, 22:43
Medlem
virvelbaggs avatar
Strider vaccinbeviset mot grundlagen?
Det är rubriken på SVTs artikel.

SVT har två jurister/experter som svarar på detta. Bägge tycker att det inte gör det. Skulle man kunnat ge en mer nyanserad bild? Eller är detta allt som finns att säga om saken? Är det alltså ingen annan påläst person som tycker annorlunda?
JO hade under onsdagen registrerat drygt 9 300 anmälningar som rör vaccinationsbevis, vilket är vad de normalt brukar få in under ett helt år.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experter-svarar-ar-vaccinpass-olagligt

Så bra, då är ju det utrett.
Citera
2021-12-01, 22:49
Medlem
LinTrassels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
En matematisk fråga till vem som helst som kan får gärna svara vilket som blir rätt:

Om man tar Norge festen som exempel, 100 deltagare och en tredjedel blir smittade, vi kan väl anta att vi får samma resultat på våra julbord i vårt land, då har jag inte tagit hänsyn till att Norge har "hårdare" krav än oss, de krävde ju både vaccin + negativt test.

Hur stor är risken att bli smittad om jag går på 3 julbord om det är 1 på 3 att bli smittad, ska jag addera eller multiplicera risken ?

Det är är ju en väldigt intressant fest det där, för vad säger testerna?
De kan ju inte funka, och vaccinet funkar ju inte heller särskilt bra.

Och med det kan man ju undra om ens någon ovaxad skulle vilja gå på någon tillställning där vaccinpass krävs julbord tex.
Nä låt de vaxade ha sina "jippon" så de kan sprida skiten bland varandra, så kan vi ovaxade klara oss själva och göra annat.
Och kom nu inte med belasta sjukvårds tjaffset igen, ingen går på det längre.
Vi syns när ni tar 8:de sprutan.
Citera
2021-12-01, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Varför kollar du inte bara på överdödligheten?

Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Så varför är överdödligheten lägre än covid-döda? Jo för att influensa varit icke-existerande.

https://www.economist.com/graphic-detail/coronavirus-excess-deaths-tracker

Och tydligt att väldigt många länder har missat döda i covid-19. Men att samma skulle gälla i Sverige i någon stor omfattning är bara att glömma.

Det var värst vilket aggrssivt språk som jag möter här.. Nåja, jag vill inte dras med i den jargongen. Dödligheten variarar från år till år. S. k. överdödlighet är om det dör fler an förväntat - men eftersom man inte vet hur många som skulle dött utan pandemi, så blir det inget exakt tal.
Och när det tillkommer flera faktorer så ökar ovissheten. Så det är inte lätt säga - men här vet vi ju heller inte hur många som smittas idag. Det tycker jag skulle vara bra att veta!
De vaccinerade smittar - men de finns inte med i statistiken. Och det är många som är vaccinerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in