2021-12-01, 19:46
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
...
Jag ser fortfarande inte mer än att det som skiljer de två redogörelserna är motivet bakom handlingen.
Båda KAN stämma eftersom herodes verkar varit kluven i frågan, och verkligheten är ju ofta komplicerad.
De låter sig förstås tillsammans så här: Döparen klandrar Antipas för synder, vilket Antipas tolkade som farlig kuppmakaranda. Josefus redogör för Antipas tolkning.
Ett antal år senare kommer folket ihåg Johannes klander, och tolkar Antipas förlust i kriget som en gudagiven konsekvens för dennes synder, främst oförrätten mot Aretas dotter (och därmed Aretas själv).
Om Aretas reaktion står så här i grekiskan: ὁ δὲ ἀρχὴν ἔχθρας ταύτην ποιησάμενος... Det är ordagrant: Men han gjorde sig detta en början på fiendskap... Ordet ἀρχὴν betyder "början", inte "viktigast" el.dyl.

Det enda problemet är faktiskt The Bible Basher. D.v.s. det är ett skenproblem, låt vara ett vanligt sådant här i trådarna.
Senast redigerad av Calovius 2021-12-01 kl. 19:56.
Citera
2021-12-01, 19:46
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Som sagt skrev Josefus om Agrippas förehavanden med Herodias och att hon var gift med Antipas och att han fick deras stöd ett tag innan han fick stöd av Pomponius Flaccus.
Att Flaccus dog 33 skriver som sagt Tacitus om.

Det i vet ur Josefus redogörelse är alltså att han gav en bakgrundsbeskrivning till kriget mot Aretas.
Det var alltså inte så som du hade intrycket av, att Josefus skrev strikt kronologiskt att giftermålet mellan Herodias och Antipas skedde efter Filips död 34.

Det står alltså att Herodias var gift med Antipas INNAN Agrippa fick stöd av Flaccus som dog 33.

Varför skulle giftermålet mellan Herodias och Antipas utifrån den beskrivningen ha skett först 32-33?
Är det för att man då fått till en tolkning som skulle ge att Bibeln inte är sann?

Utifrån Josefus återgivning kan de ha varit gifta ett antal år innan de gav stöd till Agrippa.

Tack, jag ska titta lite närmare på det.
Citera
2021-12-01, 19:52
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Som du alltid gör, menar du?
Sopa rent framför egen dörr först innan du ber om något. Jag har otaliga gånger bett dig att ge exempel, men det har du inte gjort de gångerna.
Vi kan börja med ditt påstående om att du läst här på Flashback att jag var aktiv scientolog och hade skrivit något om några "diagram" eller vad du påstod. Jag bad dig ge exempel på det.

Men se där, nu börjar du tala om det. Jag som efterlyste exempel på något som direkt berör denna tråd.
Du ber om det, så:
Att du har varit aktiv scientolog är ju allom bekant. Du har ivrigt skrivit om din tid som en sådan.
Men har du alls gjort en avbön offentligt från att ha jobbat bland dessa galningar, ja, för att ha varit en sicken galning själv?
Fast är du fortfarande sc-nt-l-g själv med halva hjärtat - och rentav medlem där - är problemet förstås ett annat.
Och den där tokiga mätaren, har du slutat med att recensera dess rön som något vederhäftigt/vederhäftiga?
Du kan ju inte ta bort inlägg här, så - upprepar jag - då är avbön alternativet, såvida du inte fortfarande...
Citera
2021-12-01, 19:52
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
De låter sig förstås tillsammans så här: Döparen klander Antipas för synder, vilket Antipas tolkade som farlig kuppmakaranda. Josefus redogör för Antipas tolkning.
Ett antal år senare kommer folket ihåg Johannes klander, och tolkar Antipas förlust i kriget som en gudagiven konsekvens för hans synder, främst oförrättent mot Aretas dotter (och därmed Aretas själv).
Om Aretas reaktion står så här i grekiskan: ὁ δὲ ἀρχὴν ἔχθρας ταύτην ποιησάμενος... Det är ordagrant: Men han gjorde sig detta en början på fiendskap... Ordet ἀρχὴν betyder "början", inte "viktigast" el.dyl.

Det enda problemet är faktiskt The Bible Basher. D.v.s. det är ett skenproblem, låt vara ett vanligt sådant här i trådarna.

Tack för det utförligt svar för en gångs skull.
Tänk så mycket tid vi hade kunnat spara om du svarat så redan från början.
Fortsätt så. Även om du inte tror det så är det uppskattat av mig.
Citera
2021-12-01, 19:53
Medlem
Citat:
Så du medger att du vill slänga in Gud på ett labb som om han vore en råtta.
Jag medger att jag vill att du bevisar dina påståenden.

Citat:
Den Gud som är blir bara provocerad av sådant.
Eller så är det du som blir provocerad av att få dina ogrundade påståenden ifrågasatta.

Att den hypotetiska allsmäktiga skaparen av universum skulle bli provocerad av att folk vill ha bevis för hans existens verkar föga troligt.
Att ett sådant väsen skulle bli provocerad av att man jobbar på söndagar eller för att man ligger med någon av samma kön låter ju även det ganska osannolikt.
Det är däremot helt i linje med vad man kan förvänta sig av primitiva, vidskepliga och förmdomsfulla människor.
Citera
2021-12-01, 19:54
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Tack för det utförligt svar för en gångs skull.
Tänk så mycket tid vi hade kunnat spara om du svarat så redan från början.
Fortsätt så.
Nämen ge dig gubbe, det är du som ska sluta bibelbasha, och det skulle du aldrig ens ha börjat med.
Citera
2021-12-01, 19:55
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Jag medger att jag vill att du bevisar dina påståenden.
...
Kanske är din "gud" en råtta då, en av många råttor som åker in på labb.
Jag diskutera inte en sådan "gud".
So get real, or get lost!
Citera
2021-12-01, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Nej tyvärr, kan inte se höra eller ens förstå dom gudomliga ting i nuvarande tillstånd.

Gud är kärleken du känner för dina älskade.
Kärleken en förälder känner för sitt eget barn.

Det var Gud.
Fadern till hela världen och allt levande i den.
När Gud fadern blåste livets ande in i oss.

(Kan läsa om det här i bibeln.)

Snäll häst?
Citera
2021-12-01, 19:58
Medlem
Citat:
Kanske är din "gud" en råtta då, en av många råttor som åker in på labb.
Jag diskutera inte en sådan "gud".
So get real, or get lost!
En råtta kan åtminstone påvisas existera, till skillnad från din gud.
Citera
2021-12-01, 20:00
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Men se där, nu börjar du tala om det. Jag som efterlyste exempel på något som direkt berör denna tråd.
Du ber om det, så:
Att du har varit aktiv scientolog är ju allom bekant. Du har ivrigt skrivit om din tid som en sådan.
Men har du alls gjort en avbön offentligt från att ha jobbat bland dessa galningar, ja, för att ha varit en sicken galning själv?
Fast är du fortfarande sc-nt-l-g själv med halva hjärtat - och rentav medlem där - är problemet förstås ett annat.
Och den där tokiga mätaren, har du slutat med att recensera dess rön som något vederhäftigt/vederhäftiga?
Du kan ju inte ta bort inlägg här, så - upprepar jag - då är avbön alternativet, såvida du inte fortfarande...

Att jag varit scientolog var inte frågan. Det har jag aldrig invänt emot. Det var ditt påstående om att jag fortfarande var aktiv och medlem som jag ifrågasatte och ville att du skulle ge exempel på.

Den där "tokiga mätaren" har jag ibland förklarat hur scientologer anser att den fungerar, men det innebär inte att jag själv fortfarande anser att den fungerar på det viset (det gör jag inte).
På samma sätt kan jag t.ex. förklara hur kristna anser att treenigheten fungerar, utan att för den skull själv tro att det faktiskt är på det viset.
Citera
2021-12-01, 20:16
Medlem
Citat:
Gud är, lär den Heliga Skrift (Bibeln), oföränderlig, i sitt väsen. I den meningen ångrar sig Gud inte, någonsin, vilket däremot människor, som är föränderliga, gör.
Detta anger också en av de heliga passagerna som du ger - och det uttryckligen - som en skillnad mellan Gud och människor, något som du inte förstår eller kanske ens vill förstå.
Men i relation till skapelsen handlar Gud inte på samma sätt i alla situationer.
Han kan, för att ange den största differensen, än handla enligt evangelium, än handla efter lag.
Därav texterna som talar om att Gud ångrar sig och som sedan säger vad som menas med det, nämligen att han handlar på ett annat sätt än tidigare.
För oss människor, på vars språk Gud lyckligtvis talar i Bibeln, blir dessa förändringar lättfattliga (förutom för den som inte vill förstå), genom ord som "ångrade".
Det hela är alltså betingat av förändringar i skapelsen, förändringar som Gud reagerar på genom att handla på olika sätt, göra olika saker.
Detta förstår du inte heller, fastän du borde och inte har någon ursäkt för att inte förstå.
Måhända vill du heller inte förstå, måhända någonsin.
Vilket kommer att bli värst för dig själv.
Så DU borde sluta tjafsa och ångra dig. Ta emot försoningen med Gud i st f att fortsätta krascha ditt liv utan hopp och utan Gud i världen.
DU borde förändras, så här (Ef 2:12-13):
Ni var på den tiden utan Kristus, utestängda från medborgarskapet i Israel och hade ingen del i förbunden med deras löfte. Ni levde utan hopp och utan Gud i världen. Men nu har ni, som är i Kristus Jesus och som en gång var långt borta, kommit nära genom Kristi blod.

Så gud kunde inte förutse dessa "förändringar i skapelsen"? Det var ju väldigt klantigt gjort av en allvetande gud.
Låt oss fr a betänka det faktum att Gud ångrade att han skapat människorna.
Citera
2021-12-01, 20:19
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Låt oss fr a betänka det faktum att Gud ångrade att han skapat människorna.

Nej, ibland krävs det att blir född igen för att se himmelriket för villfarelsen med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in