Citat:
Ursprungligen postat av
Kontemplikt
Varför skulle de fem åren göra ett problem av det?
Det du påstår om exakta tider för detta krig i Josefus redogörelse och att Herodias ännu inte gift sig med herodes, är svårt att få ut av Josefus text tycker jag.
Eller var ser du att giftermålet ännu inte ägt rum när Johannes halshöggs?
Jag ser fortfarande inte mer än att det som skiljer de två redogörelserna är motivet bakom handlingen.
Båda KAN stämma eftersom herodes verkar varit kluven i frågan, och verkligheten är ju ofta komplicerad.
Så du menar att giftermålet skedde medan Johannes var vid liv och det krig som Herode Antipas tidigare hustru orsakade genom att åka hem till sin far dröjde 5 år innan det faktiskt blev krig?
Josefus är ju tydlig på den punkten att Herode Antipas dåvarande hustru tog sig till sin far och klagade innan det giftermål som Johannes Döparen påstås ha kritiserat. Och Josefus är också tydlig med att kriget skedde medan Lucius Vitellius var guvernör av Syrien (alltså efter år 34).
Att giftermålet ännu inte ägt rum när Johannes halshöggs ser jag baserat på att det står i NT att Johannes Döparen började döpa under kejsar Tiberius 15:e regeringsår (år 29) och det också står så här (Mark 6:14):
Kung Herodes fick höra talas om detta, för namnet Jesus hade blivit välkänt, och man sa: ”Johannes döparen har blivit uppväckt från de döda, och det är därför den här mannen kan göra underverk.”
Alltså är det tydligt att Johannes redan var död innan Jesus korsfästes och att han inte kan ha dött mot slutet av Jesu gärningar strax innan korsfästelsen eftersom det nämns att han är död redan tidigt i berättelserna om Jesu gärningar. Bibelhistoriker anser att han dog år 30.
En annan källa säger att Herode Antipas inte gifte om sig förrän efter broderns död, men jag kommer inte ihåg var jag läste det. Brodern skulle ha dött år 34 om jag minns rätt, men lita inte på mig om det. Leta reda på en trovärdig källa, om du är intresserad.