2021-11-26, 21:09
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temasverige
Nähä,, men är det fler personer bakom det som skrivits om detta i bibeln jämfört med en enskild person så kanske det kan säga dig något,,,

Jämför med idag, fullt med konflikter med hur personer uppfattat en händelse, vilka hade rätt? Kan vara rena missförstånd också som ser ut som motsägelser, vem vet?

Ja, det har du nog rätt i.
Det finns säkert flera rena missförstånd i Nya Testamentet, fast det var sannolikt inte så menade.
En person som specifikt arbetade under årtionden med att skriva ner judarnas historia måste ha missuppfattat vilket år ett visst krig inträffade bara ett halvsekel innan han skrev om det och då även vad gemene man ansåg vara orsaken till förlusten i just det kriget.
Citera
2021-11-26, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temasverige
Låter nyktert, men skillnaden mellan dig och troende är att vetenskapen inte är någon begränsning alls för dem. Dessa "vidskepliga fårahedar" är något du antar, du måste ändå lämna dörren öppen för att det kan stämma rent vetenskapligt också, det är bara inte upptäckt än eller hur? Som t.ex. att elektriciteten var okänt på den tiden. På den religiösa sidan handlar allt om att tro, inget kommer att visa sig för dig innan du själv söker svar (dvs inser att något inte stämmer med din nuvarande världsbild)
Hypotetiskt sätt så kan det bo en 2 cm lång osynlig farbror i blå kostym i mitt skägg.
Han är bara inte upptäckt än.

Jag är givetvis beredd att ändra uppfattning i ljuset av evidens. Innan några evidens existerar för diverse extraordinära påståenden som strider mot allt vi vet om universum så är det enda rationella att inte tro på dem.
Citera
2021-11-27, 08:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Nu befinner du dig i en tråd som specifikt handlar om huruvida Bibeln är sann. Vill du att någon annan ska köpa att den är sann så är bevisning som gäller.

Tror på ett påstående gör man rimligtvis först efter att det påvisats vara sant. Annars är det blind tro.
Blir något bevisat så handlar det inte längre om tro, och som jag skrev i förra inlägget så ska man leva av tro.

Guds existens, Hans död på korset, syndernas förlåtelse, uppståndelsen och evigt liv är för mig lika säkert som att 1+1=2.

Vi kan endast ge er Guds ord, inte bevisa Hans existens.
Citera
2021-11-27, 08:29
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Fast det som Bibeln skriver om hur Johannes Döparen dog stämmer inte med vad den judiske historikern Josefus skrev om hur Johannes Döparen dog och när han dog.

I Bibeln anges att Johannes greps av Herodes Antipas efter att ha kritiserat dennes äktenskap med sin brors hustru, men Josefus skriver att Johannes dödades innan det äktenskapet och av en annan anledning.
När jag kollar upp dina påståenden (som jag lärt mig är bäst att göra) ser jag att det du egentligen har att spela på är ett utelämnande av detaljer i Josefus återgivning kring Johannes döparens död kring exakt hur han avrättades.
Att det skulle innebära att den Bibliska berättelsen är tvivelaktig är ju ganska krystat.

Det är väl inget egentligt fel någonstans. Men ändå vill du hävda det?
Citera
2021-11-27, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Blir något bevisat så handlar det inte längre om tro, och som jag skrev i förra inlägget så ska man leva av tro.
Blind tro är inget som leder till sanningen.
Blind tro kan du ha på precis vad som helst.

Citat:
Guds existens, Hans död på korset, syndernas förlåtelse, uppståndelsen och evigt liv är för mig lika säkert som att 1+1=2.
Och för någon annan så är Koranen, vedaskrifterna eller mormons bok lika sanna som att 1+1=2.
Tro leder som sagt inte till sanningen.

Citat:
Vi kan endast ge er Guds ord, inte bevisa Hans existens.
Ni kan inte heller bevisa att det de facto är Guds ord.
Ni kan endast ge oss blind tro.
Citera
2021-11-27, 15:21
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
När jag kollar upp dina påståenden (som jag lärt mig är bäst att göra) ser jag att det du egentligen har att spela på är ett utelämnande av detaljer i Josefus återgivning kring Johannes döparens död kring exakt hur han avrättades.
Att det skulle innebära att den Bibliska berättelsen är tvivelaktig är ju ganska krystat.

Det jag menade med "hur" Johannes dog var inte vilken metod som användes för att döda honom, utan omständigheterna som gjorde att han dödades (varför han dödades och när han dödades).

Josefus påstår att han dödades innan kriget och att han dödades därför att Herodes Antipas var rädd för att han skulle leda ett uppror.

Bibeln, å andra sidan, påstår att Herodes Antipas var rädd för att folket skulle göra uppror om han dödade Johannes Döparen.

Bibeln påstår att Johannes Döparen kritiserade att Herodes Antipas gift sig med Herodias, medan det som Josefus skriver inte verkar som Herodes Antipas faktiskt gift sig med henne innan Johannes dödades (han hade avtalat med henne om det, men hon hade då ännu inte anlänt).
Citera
2021-11-27, 16:30
Medlem
Smesos avatar
Citat:

NT påstår att Johannes Döparen började sin "karriär" under kejsar Tiberius 15:e regeringsår och att han dödades påföljande år (att det var inom ett år beror ju på att han dödades innan Jesus och att Herodes Antipas påstås ha trott att Jesus var den återuppståndne Johannes Döparen när Jesus började att utföra mirakler).

Josefus, å andra sidan, skriver om en period 5 år senare, då Lucius Vitellius var guvernör av Syrien, vilket han inte blev förrän efter att han varit konsul, år 34.

Men du ser inget problem med det?
Citera
2021-11-27, 20:50
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
NT påstår att Johannes Döparen började sin "karriär" under kejsar Tiberius 15:e regeringsår och att han dödades påföljande år (att det var inom ett år beror ju på att han dödades innan Jesus och att Herodes Antipas påstås ha trott att Jesus var den återuppståndne Johannes Döparen när Jesus började att utföra mirakler).

Josefus, å andra sidan, skriver om en period 5 år senare, då Lucius Vitellius var guvernör av Syrien, vilket han inte blev förrän efter att han varit konsul, år 34.

Men du ser inget problem med det?
Varför skulle de fem åren göra ett problem av det?

Det du påstår om exakta tider för detta krig i Josefus redogörelse och att Herodias ännu inte gift sig med herodes, är svårt att få ut av Josefus text tycker jag.
Eller var ser du att giftermålet ännu inte ägt rum när Johannes halshöggs?

Jag ser fortfarande inte mer än att det som skiljer de två redogörelserna är motivet bakom handlingen.
Båda KAN stämma eftersom herodes verkar varit kluven i frågan, och verkligheten är ju ofta komplicerad.
Citera
2021-11-27, 21:52
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Varför skulle de fem åren göra ett problem av det?

Det du påstår om exakta tider för detta krig i Josefus redogörelse och att Herodias ännu inte gift sig med herodes, är svårt att få ut av Josefus text tycker jag.
Eller var ser du att giftermålet ännu inte ägt rum när Johannes halshöggs?

Jag ser fortfarande inte mer än att det som skiljer de två redogörelserna är motivet bakom handlingen.
Båda KAN stämma eftersom herodes verkar varit kluven i frågan, och verkligheten är ju ofta komplicerad.

Så du menar att giftermålet skedde medan Johannes var vid liv och det krig som Herode Antipas tidigare hustru orsakade genom att åka hem till sin far dröjde 5 år innan det faktiskt blev krig?

Josefus är ju tydlig på den punkten att Herode Antipas dåvarande hustru tog sig till sin far och klagade innan det giftermål som Johannes Döparen påstås ha kritiserat. Och Josefus är också tydlig med att kriget skedde medan Lucius Vitellius var guvernör av Syrien (alltså efter år 34).

Att giftermålet ännu inte ägt rum när Johannes halshöggs ser jag baserat på att det står i NT att Johannes Döparen började döpa under kejsar Tiberius 15:e regeringsår (år 29) och det också står så här (Mark 6:14):
Kung Herodes fick höra talas om detta, för namnet Jesus hade blivit välkänt, och man sa: ”Johannes döparen har blivit uppväckt från de döda, och det är därför den här mannen kan göra underverk.”

Alltså är det tydligt att Johannes redan var död innan Jesus korsfästes och att han inte kan ha dött mot slutet av Jesu gärningar strax innan korsfästelsen eftersom det nämns att han är död redan tidigt i berättelserna om Jesu gärningar. Bibelhistoriker anser att han dog år 30.

En annan källa säger att Herode Antipas inte gifte om sig förrän efter broderns död, men jag kommer inte ihåg var jag läste det. Brodern skulle ha dött år 34 om jag minns rätt, men lita inte på mig om det. Leta reda på en trovärdig källa, om du är intresserad.
Citera
2021-11-27, 22:56
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bilarn
Varje normal människa fattar att den inte är sann.

Det finns mycket i Bibeln som visat sig vara sant - Plågorna i Egypten delningen av Röda Havet, Sodom och Gomorra och mycket annat.
Citera
2021-11-27, 22:58
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I.Against.I
Tydligen så tycker folk olika. De som följer den tycker att den är sann och självklart finns det folk som inte tror att den är sann.

Det är ju självklart.

Som sagt, det har bevisats att mycket som står i Bibeln faktiskt är sant. Om det betyder att ALLT är sant vet jag ju inte.
Citera
2021-11-28, 11:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Ni kan inte heller bevisa att det de facto är Guds ord.
Det är inte vår skyldighet att göra heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in