2021-11-30, 12:24
Medlem
orvarens avatar
Sökfunktionen sammarbetade inte med mig...

Svärmors 740 "rycker och stannar"

Den startar och antingen ryster som fan (går på två cylindrar?) eller går ett litet tag innan den "skakar och stannar" som svärmor beskriver det..

Hon bor en bra bit härifrån,så kan inte "gå ner och titta på den",men det är en vanlig GL det är väl B230F i en sådan? en -90 årsmodell.
Så vet inte om det är felkods-grunka i den,men jag tror det är det,vet inte hur man kollar den..

Det vore ju kul om "jag"/vi kunde fixa den lite enkelt!

Tack på förhand!
Citera
2021-11-30, 12:27
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren

Den startar och antingen ryster som fan (går på två cylindrar?) eller går ett litet tag innan den "skakar och stannar" som svärmor beskriver det..

Hon bor en bra bit härifrån,så kan inte "gå ner och titta på den",men det är en vanlig GL det är väl B230F i en sådan? en -90 årsmodell.
Så vet inte om det är felkods-grunka i den,men jag tror det är det,vet inte hur man kollar den..

Tack på förhand!
Prova byt stift sätt inte i stift som heter något med utan vanliga ngk 6
Citera
2021-11-30, 12:31
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Tack på förhand!
Hittade detta

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=31891
Citera
2021-11-30, 17:06
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Prova byt stift sätt inte i stift som heter något med utan vanliga ngk 6

Citat:
Hittade detta

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=31891
Tack för beskrivningen om felkods-lampan!

Men kan stiften verkligen gå från "helt OK",till "motorn går på en,eller två cylindrar och stannar,varvat med några minuter funkar som vanligt" bara över natten?

Jag körde nämligen bilen på lördagen till returpunkten och tillbaka med släp och det var som vanligt,kändes inte att man hade kärra bakom..inga ryck,inga svårigheter att starta..

Det är ju hennes bil och varken jag,eller hon är sugen på att börja byta delar på måfå..
Citera
2021-12-01, 18:52
Medlem
Slut på bensin? Tankmätaren brukar ju inte funka på 740.

Eller kanske bränslepumpen är död.
Citera
2021-12-03, 11:52
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.E
Slut på bensin? Tankmätaren brukar ju inte funka på 740.

Eller kanske bränslepumpen är död.
Ja,tankmätaren har varit död i många år,så det är inte problemet..
Citera
2021-12-03, 11:54
Medlem
GoUoDs avatar
Är det kanske insprutningen? Om det är K-jetronic (kontinuerlig) insprutning ... nä de ska det inte vara, togs bort 1988 eventuellt.

Är det acceptabel komp på alla cylindrar?
Kanske kamremmen sagt att det är dags...
Senast redigerad av GoUoD 2021-12-03 kl. 12:02.
Citera
2021-12-03, 12:17
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Är det kanske insprutningen? Om det är K-jetronic (kontinuerlig) insprutning ... nä de ska det inte vara, togs bort 1988 eventuellt.

Tror åxå det var fram till 88 men ersätts av ett Regina insprut på vissa modeller och dom har ingen luftmängdmätare fanns även det andra mer pålitliga med mängdmätare. Vissa har en förpump i tanken som slutar funka när tankmätaren lägger av då kablarna på tankgivaren ärgar sönder då går bilen sämre under en kvarts tank.
Citera
2021-12-03, 12:20
Medlem
Ett möjligt fel kan vara trasig luftmassamätare, vill minnas att det var ganska vanligt. Vet att 740 även kunde ha problem med fukt i fördelaren. Men det var kanske på bilar äldre än 90.
Citera
2021-12-03, 14:29
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD

Kamremmen bör sitta där den ska,då den efter första stoppet gick fint igen,rem kilometer..

Citat:
Tror åxå det var fram till 88 men ersätts av ett Regina insprut på vissa modeller och dom har ingen luftmängdmätare fanns även det andra mer pålitliga med mängdmätare. Vissa har en förpump i tanken som slutar funka när tankmätaren lägger av då kablarna på tankgivaren ärgar sönder då går bilen sämre under en kvarts tank.
Förpumpen borde ju ge ett mer "konstant" fel?

Citat:
Ursprungligen postat av Lelleolsson
Ett möjligt fel kan vara trasig luftmassamätare, vill minnas att det var ganska vanligt. Vet att 740 även kunde ha problem med fukt i fördelaren. Men det var kanske på bilar äldre än 90.
Fördelaren är det jag kommer åka ut och inrikta mig på,då luftmassemätaren inte gör så mycket vid lägre varv (svärmor buskör inte så myvket..).
Även felkods-grunkan,ska vitjas!

Vad tror ni om varvtalsgivare?
(Sitter kul till mot torpedväggen också)

Tack allihoo för input!
Citera
2021-12-03, 15:35
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Kamremmen bör sitta där den ska,då den efter första stoppet gick fint igen,rem kilometer..

Förpumpen borde ju ge ett mer "konstant" fel?

Fördelaren är det jag kommer åka ut och inrikta mig på,då luftmassemätaren inte gör så mycket vid lägre varv (svärmor buskör inte så myvket..).
Även felkods-grunkan,ska vitjas!

Vad tror ni om varvtalsgivare?
(Sitter kul till mot torpedväggen också)

Tack allihoo för input!
Förpumpen trycker fram till huvudpumpen som inte klarar suga bara trycka. Har man full tank och trasig förpump märks det inte så mycket men har man lite bensin i så märker man det att tryckpumpen under bilen inte har ett jämnt surr utan låter eeeenööööeeeenööö och så vidare. Givaren på baksidan motorn antingen går bilen eller inte. Kamrem kan kugga över en kugg men då går den som den är väldigt slö men går på alla cylindrar.

Men kolla alla vakuum slangar och tändkablar så ingen mus har varit där och gnagt
Citera
2021-12-03, 16:02
Medlem
Så minns jag att jag hade det på min 745, och att det var bensinfiltret som satt under bilen på förar sidan,det var lite meckigt att byta den,man blir lätt ned sölad med bensin om man lägger sig under bilen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in