2021-12-03, 17:55
Medlem
Det låter ju verkligen som att den inte får soppa. Prova att spruta in lite startgas och se om den går rent några sekunder då.

Får den inte soppa kan det vara:
Soppatorsk
Trasig bränslepump
Stopp i bränslefiltret
Dåligt bränslepumpsrelä

Inte så mycket annat. Hade det varit hål på nån bränsleslang hade det luktat.

Prova att koppla loss luftmassemätaren. Går den bättre/sämre/inte alls?

Prova koppla loss lambdasonden.

Prova ta loss fördelarlocket, torka ur det med en trasa och spruta WD40 på insidan.

Ta ur ett stift och se om det är brunt/svart/blött.

Om stiften är blöta så är det tändningsfel eller att den går alldeles för fett. Om kylvätsketempgivaren ger sig tror bilens dator att det är typ -40 ute och fettar på blandningen rejält. Då kanske stiften sotar igen till slut men den bör ha gått sämre och sämre isåfall, inte plötsligt slutat funka.

Om tändlägesgivaren bakpå motorn blir dålig startar den inte alls. Öppnar inga spridare och skickar ingen gnista = stendöd.
Senast redigerad av D.E 2021-12-03 kl. 18:03.
Citera
2021-12-03, 18:33
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.E
Det låter ju verkligen som att den inte får soppa. Prova att spruta in lite startgas och se om den går rent några sekunder då.

Får den inte soppa kan det vara:
Soppatorsk
Trasig bränslepump
Stopp i bränslefiltret
Dåligt bränslepumpsrelä

Inte så mycket annat. Hade det varit hål på nån bränsleslang hade det luktat.

Prova att koppla loss luftmassemätaren. Går den bättre/sämre/inte alls?

Prova koppla loss lambdasonden.

Prova ta loss fördelarlocket, torka ur det med en trasa och spruta WD40 på insidan.

Ta ur ett stift och se om det är brunt/svart/blött.

Om stiften är blöta så är det tändningsfel eller att den går alldeles för fett. Om kylvätsketempgivaren ger sig tror bilens dator att det är typ -40 ute och fettar på blandningen rejält. Då kanske stiften sotar igen till slut men den bör ha gått sämre och sämre isåfall, inte plötsligt slutat funka.

Om tändlägesgivaren bakpå motorn blir dålig startar den inte alls. Öppnar inga spridare och skickar ingen gnista = stendöd.
Jag ska försöka med fördelaren försr..
(Är inte SÅ duktig på allt detta,men man får ju försöka!) och efter det se om jag kan få fram någon felkod..

Tack!
Citera
2021-12-03, 18:34
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjödalsvägen
Så minns jag att jag hade det på min 745, och att det var bensinfiltret som satt under bilen på förar sidan,det var lite meckigt att byta den,man blir lätt ned sölad med bensin om man lägger sig under bilen.
Bra, inte så uppenbar input!

Ja, man får ju leta ifrån olika håll verkligen ... ena sidan: benzintank. Andra sidan ringen har vi ... motorinsprutning.

Därmellan är det tjafs ... om det ens är benzin.
Citera
2021-12-03, 19:52
Medlem
CompressorVanes avatar
Vanliga orsaker till driftsproblem på 740, tändsystem, dåliga kablar, stift, fördelare.
Har du en som inte startar alls, pumprelä…
Man får ALLTID ha ett extra med.
Jordfel har jag sett på dem också.

Åkte 740 själv i ett antal år.

Sen är bränslet inte sådär jättebra i pumparna längre. Det blir vatten med diverse efterföljande tråkigheter.
Citera
2021-12-03, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompressorVane
Har du en som inte startar alls, pumprelä…
Man får ALLTID ha ett extra med.

Så är det. Iallafall med LH-Jetronic 2.4 som satt på 1988B-91 eller nåt liknande. Har själv ett extra relä i handskfacket på min 240.

Lätt att höra dock om pumparna surrar när man vrider nyckeln till läge 2.
Citera
2021-12-04, 17:39
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.E
Så är det. Iallafall med LH-Jetronic 2.4 som satt på 1988B-91 eller nåt liknande. Har själv ett extra relä i handskfacket på min 240.

Lätt att höra dock om pumparna surrar när man vrider nyckeln till läge 2.

Ja precis, 240 led av det där också.

Jo det gick att riva ut relä och säkringsdosan och pilla isär reläet för att se om bilen startade när man slöt kontaktytorna på 740.
Citera
2021-12-12, 12:13
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Jag ska försöka med fördelaren försr..
(Är inte SÅ duktig på allt detta,men man får ju försöka!) och efter det se om jag kan få fram någon felkod..

Tack!
Hur har det gått med bilen?
Citera
2021-12-13, 13:13
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Hur har det gått med bilen?
Tackar som frågar!

Jo,kärringen har troligtvis nollat trippmätaren med ett glasögonfodral,eller liknande,utan att veta om det,för tanken ska inte vara tom efter 25 mil.. så det var det enklast möjliga och det (i mina ögon) det mest osannolika..😄

Det konstiga var ju att den stannade,gick igång dåligt och stannade,gick igång igen och gick fint i 5 minuter innan den la av igen.. min stannar när såsen är slut och så går den inte igång igen,alls..😄

Så det var bara att tanka och åka igen..

Ingen var gladare än jag,jo svärmor förstås!
Citera
2021-12-13, 15:19
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Tackar som frågar!

Jo,kärringen har troligtvis nollat trippmätaren med ett glasögonfodral,eller liknande,utan att veta om det,för tanken ska inte vara tom efter 25 mil.. så det var det enklast möjliga och det (i mina ögon) det mest osannolika..😄

Det konstiga var ju att den stannade,gick igång dåligt och stannade,gick igång igen och gick fint i 5 minuter innan den la av igen.. min stannar när såsen är slut och så går den inte igång igen,alls..😄

Så det var bara att tanka och åka igen..

Ingen var gladare än jag,jo svärmor förstås!
Enkla fel är bra fel, underbart att det inte var något som skulle lagas för det är inte roligt att krypa runt i en snöig eller blöt bil.
Citera
2021-12-14, 11:14
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Enkla fel är bra fel, underbart att det inte var något som skulle lagas för det är inte roligt att krypa runt i en snöig eller blöt bil.
Ja,precis!

Skönt för svärmor-det blev ju billigt!
Skönt för mig att slippa felsöka saker jag inte är riktigt hemma på..
🙂
Citera
2021-12-14, 11:48
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ja,precis!

Skönt för svärmor-det blev ju billigt!
Skönt för mig att slippa felsöka saker jag inte är riktigt hemma på..
🙂
Precis så det finns andra hål att stoppa pengarna i istället för på bildelar vid den här årstiden 🙂
Citera
2021-12-15, 20:25
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Precis så det finns andra hål att stoppa pengarna i istället för på bildelar vid den här årstiden 🙂
Japp! Det blev både rom och wiskey till jul,istället för bildelar!🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in