Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-12-01, 09:06
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det där kan du inte säga med så stor säkerhet. Visst finns möjligheten, men det finns en del frågetecken då. För det första står Björkman inte och väntar i hörnet utan lite längre norrut och dessutom har Björkman en ljus mössa på sig. Både Björkman och IM är säkra på att det är en mörk mössa.

Helt säker kan man inte vara men jag finner det mycket osannolikt att två väntande personer med liknande Jack N-mössor befinner sig i närheten av Dekorima minuterna innan OP skjuts.

AB som uppehåller/rör sig söder om bankomaten i närheten av Dekorima och spejar efter eftersläntarna i sin grupp , GM som står/rör sig några meter ifrån och spejar efter OP. Båda med likadana grå Jack N-mössor.

https://i.imgur.com/c6jXAbY.jpg

Visserligen har det gått många år men när IM drar sig till minnes händelsen så minns han den gråaktiga färgen (10.15) Han nämner också svårigheten med att se något tydligt i motljuset.

https://www.youtube.com/watch?v=iFZlgLeObN0&ab_channel=LTTE77

Björkman som bara såg GM bakifrån är säker på den mörkblå färgen men har skissat på en huvudbonad med mycket bredare uppvikta kanter som inte liknar en Jack N-mössa så mycket.

https://i.imgur.com/uQ7tvRr.jpg
Senast redigerad av HAARP 2021-12-01 kl. 09:28.
Citera
2021-12-01, 09:29
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Helt säker kan man inte vara men jag finner det mycket osannolikt att två väntande personer med liknande Jack N-mössor befinner sig i närheten av Dekorima minuterna innan OP skjuts.

AB som uppehåller/rör sig söder om bankomaten i närheten av Dekorima och spejar efter eftersläntarna i sin grupp , GM som står/rör några meter ifrån och spejar efter OP. Båda med likadana grå Jack N-mössor.

https://i.imgur.com/c6jXAbY.jpg

Visserligen har det gått många år men när IM drar sig till minnes händelsen så minns han den gråaktiga färgen (10.15) Han nämner också svårigheten med att se något tydligt i motljuset.

https://www.youtube.com/watch?v=iFZlgLeObN0&ab_channel=LTTE77

Björkman som bara såg GM bakifrån är säker på den mörkblå färgen men har skissat på en huvudbonad med mycket bredare uppvikta kanter som inte liknar en Jack N-mössa så mycket.

https://i.imgur.com/uQ7tvRr.jpg
Så osannolikt är det inte att två män i kylan har stickad mössa.
Sen är han i det tidiga förhöret bestämd med den mörka färgen. Att han 30 år senare säger grå säger inte mycket, han säger ju inte vilken nyans av grå heller. Björkman har dessutom en väldigt ljust grå mössa. Det ser man skillnad på även i motljus.
Citera
2021-12-01, 09:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Spännande att du kan vara så säker på något som inte stämmer.

Från andra förhöret:
"Han stod på Sveavägen. Han stod vid kåken hörnan
Sveavägen - Tunnelgatan. Han kom inte från Sveavägen,
utan jag uppfattade honom som att han stod där. Jag är
inte helt säker på den uppgiften, men jag uppfattade det
som att han kom, han stod där redan när jag satt i bilen, och när paret kom så gick han ut från väggen och
gick upp bakom.
Jag uppfattade som att han stod, nu
efteråt så uppfattar jag det som att han måste ha stått
och väntat. "

Från tredje förhöret:

"Står du på
Ja, just det. Och jag väntade ju att de skulle komma med en
gång så vi kunde sticka, för jag stod ju väldigt dumt. Men
det var ju ingen trafik på den gatan och det var inte mycket
trafik på Sveavägen heller, Susanne Larsson och Svenne som
heter , Sven Rolfart, kliver in och kliver in i bilen och
då har jag sett en kille som står, observerat en kille som
bredvid skyltfönstret vid den här butiken.
f: När observerade du honom?
M: Ja, ungefär i samma veva som de kliver in i bilen.
f: Varför kommer du att tänka på honom speciellt?
M: Jag sitter ju och tittar, man tittar ju runt.
f: Och var står denhär killen någonstans?
M: Han står vid den här butiken, dom har färg ..
f: Dekorina?
M: Ja, just det, precis.
f: Var någonstans vid butiken står han?
M: Han står vid ett utav skyltfönstrens. Strax intill ,ja, ingången
til 1 butiken.
"

"Ingenting. Du bara registrerade det som en grupp människor.
Det var en grupp människor som gick förbi. I samma veva,
när dom hade gått förbi mannen vid skyltfönstret så kommer
det två personer, en man och en kvinna. Kvinnan går något
framför mannen på innersidan så att säga, gående upp mot
Kungsgatan och när de har gått förbi mannen som står vid
skyltfönstret då observerar jag att han lämnar skyltfönstret.
Och då, jag fick en känsla av att nu händer det någonting så
jag vänder mig om och säger någonting om att nu jävlar händer
det någonting. Jag fick för mig att han skulle rycka hand-
väskan eller någonting"

Du tänker på det lite röriga stycket från andra förhöret

" Hur lång tid innan var du observerade honom då. Hur
nära var han första gången du ser honom?
M: Jag står ju alltså på andra sidan Sveavägen, jag hade
precis vänt bilen, och det här rör sig om minuter.
f: Man kan ju gå långt på en minut också.
M: Men han såg, när jag observerade honom det var strax
innan, bara precis sekunderna innan mannen och kvinnan
kommer, det vill säga, paret Palme.
F: Sekunderna innan de möts?
M: Innan de går förbi honom för han står, som jag upp-
fattade det, mot väggen, och sen så när de går förbi
så kommer han upp bakom"

Det jag tror dom försöker fråga är hur länge han faktiskt tittade på mannen med honom i fokus. Vilket var några sekunder innan Palme kom. Men som du kan läsa är han rätt övertygad om att han är där en bra stund innan.
Oavsett så indikerar ju hans observationer att mannen inte följde efter makarna utan väntade i hörnet.
Jag är säker för att jag lusläst förhören och bildat mig en uppfattning som jag sen testade genom att lusläsa förhören igen i jakt på saker som säger mot. Spännande att du är ännu säkrare på nåt som inte stämmer. Tycker du har extremt lite stöd i det du citerar.

Det andra förhöret säger ju att han antar... Och att han är osäker på uppgiften.

Tredje förhöret: de kliver väl in i bilen sekunder innan det smäller?

Nej jag ser inget stöd i förhören med IM 1986 för att han såg mannen mer än några sekunder innan LOP passerade.

I det citerade så är IM inte alls säker på att mannen väntade en bra stund.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-12-01 kl. 10:00.
Citera
2021-12-01, 10:27
Medlem
Lars-Inge Svartenbrandt – med David Lüning
I dagens avsnitt intervjuar David Lüning en pensionerad egenföretagare från Mellansverige som menar att han kommit mycket närmare lösningen på Palmemordet än många andra...

https://play.acast.com/s/palmemordet/309-lars-inge-svartenbrandt-med-david-luning
Citera
2021-12-01, 12:49
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag är säker för att jag lusläst förhören och bildat mig en uppfattning som jag sen testade genom att lusläsa förhören igen i jakt på saker som säger mot. Spännande att du är ännu säkrare på nåt som inte stämmer. Tycker du har extremt lite stöd i det du citerar.

Det andra förhöret säger ju att han antar... Och att han är osäker på uppgiften.

Tredje förhöret: de kliver väl in i bilen sekunder innan det smäller?

Nej jag ser inget stöd i förhören med IM 1986 för att han såg mannen mer än några sekunder innan LOP passerade.

I det citerade så är IM inte alls säker på att mannen väntade en bra stund.
Jag är såklart inte säker. Det kan inte någon av oss vara. Men klart är att IM uppfattar det som att GM står och väntar. Det kan du inte läsa förbi.
Citera
2021-12-01, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ny förbryllande uppgift - har juristen Bertil Häggman från Helsingborg jobbat på/åt Säpo? Han ska enligt en dansk tidning ha gjort det.

Såg det här:

http://abe.freeshell.org/palme/node49.html

Alla de du citerar från http://abe.freeshell.org/ är skrivna av Jan-Ove Sundberg. Det finns många "sanningar" inom Palmemordet som emanerar från honom. Vill inte snacka skit om denna ufolog och paranormal-expert men det fanns en släng av psykisk ohälsa genom åren. Nog inget sanningsvittne, givetvis kan han ha varit duktig på att gräva så saker kan vara sanna ändå, men det behöver nog backas upp. Just fallet med Häggman använder han ju en referens, Enligt det danska månadsbladet Press (nummer 64, mars 1991). Det går ju att kolla upp, om det är skrivet och hur seriösa press är.
Citera
2021-12-01, 13:28
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Alla de du citerar från http://abe.freeshell.org/ är skrivna av Jan-Ove Sundberg. Det finns många "sanningar" inom Palmemordet som emanerar från honom. Vill inte snacka skit om denna ufolog och paranormal-expert men det fanns en släng av psykisk ohälsa genom åren. Nog inget sanningsvittne, givetvis kan han ha varit duktig på att gräva så saker kan vara sanna ändå, men det behöver nog backas upp. Just fallet med Häggman använder han ju en referens, Enligt det danska månadsbladet Press (nummer 64, mars 1991). Det går ju att kolla upp, om det är skrivet och hur seriösa press är.

Jo, jag märker att det verkar spretigt och svajigt. Det är därför jag ställer frågor. Men som du säger kan man ju kolla den danska tidningen.
Citera
2021-12-01, 15:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag är såklart inte säker. Det kan inte någon av oss vara. Men klart är att IM uppfattar det som att GM står och väntar. Det kan du inte läsa förbi.

Men han säger aldrig 1986 emot att det bara var några sekunder
Citera
2021-12-01, 16:55
Medlem
Efter presskonferensen 2020 och den påföljande mediauppståndelsen kring Stig Engström 2020 pekade Anneli Korhonen ut Stig Engström som den stirrande man hon sett vid Grand. Detta efter att ha sett honom på bild för första gången.

För mig är det obegripligt att hon inte hörts av Peterssons utredning om de nu var SE på spåret.

Från reportage av Svenska Yle 11 juni 2020:
https://arenan.yle.fi/audio/1-50557332

Yles Reporter: "Många utredningar har gjorts och efter Palmes död ringde Korhonen till polisen och berättade vad hon och hennes kompis sett. Korhonen har behövt identifiera många personer, men ingen har varit personen hon såg utanför biografen den där kvällen. När hon nu såg Stig Engström i samband med att utredningen läggs ner såg hon att det var samma man som hon sett för 34 år sedan."

Korhonen: "Jo, jo, jo, ja han är samma typ, keps och allt. Och just sån här, men att jag trodde då att han var yngre. Jag tänkte att han är nu 35-45 nånting. Men det var aldrig tal om honom eller nånting. Och jag såg inte dom där tv-intervjuerna eller jag såg honom aldrig. För vi hade ett liv då, vi tittade inte så mycket på tv eller nånting, vi hade egna fester och studerade och så vidare att. Jag hade inte sett honom, liksom hans bild, nånstans, under alla dessa år. Det var första gången jag såg den."

Har hon över huvud taget hörts sen 1989? Vore intressant att höra vad hon har att säga om till exempel Christer Andersson som ju inte är helt olik SE.
Citera
2021-12-01, 17:20
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ny förbryllande uppgift - har juristen Bertil Häggman från Helsingborg jobbat på/åt Säpo? Han ska enligt en dansk tidning ha gjort det.

Såg det här:

http://abe.freeshell.org/palme/node49.html

Lite saxningar ur artikel av Erik Lindblad från juni-93 med bifogade bifogade noter om källan.
Intressant att kalla kriget spioneriets överstepräst Gehlen haft kontakter med svenska Stay Behind liksom uppgiften att scandinaviska Stay-Behind koordinerats från Norge.
Förre kronofogden Bertil Häggman berättar I bifogad länk om hur han kontrollerats av SÄPO. Tror knappast att SÄPO gett honom jobb efter detta. Jan-Ove ”Texas” Sundberg är en mycket vansklig källa.
Intressant är påståendet åklagarnämbetet i Stockholm inte skulle velat ha uppgifter från domstols förhandlingar ang WACL:s utbildning av lönnmördare med vittnesmål bl a av Ricard Secord och Theodore Shackley

https://sakovervakning.wordpress.com/

”It has been reported in the Danish media that Reinhard Gehlen, who led the West German intelligence (BND), and who had been one of the most important figures in the W. German branch of the Gladio/Stay-Behind organisation, had also participated in a secret group of one of one of the Scandinavian parallel structures which held similar functions as Gladio. And also that the Gladio/Stay-Behind net in Scandinavia was centrally coordinated out of Norway.

Others who were to have participated with Gehlen in the Nordic countries were, John A. Gregussen, a Norwegian; Niels B. Schou, a former vice-chief of defence intelligence in Denmark; and the Swedish World Anti-Communist League (WACL) associate and businessman, Bertil Hägmann. (11)

On the 14th of August 1991 the Swedish media revealed that Curt-Steffan Giesecke, the former director of the Swedish Employer’s Federation (Saf), had led the Swedish Gladio since 1978. (12) And former CIA officer, Paul Garbler, further confirms that the Swedish Government was a “direct participant” in Gladio, as were “local people outside of politics, but of some standing in the country”. (13)

And Saf itself, perhaps at the direction of it’s boss, Curt-Steffan Giesecke, had been establishing lists during the 70’s of political figures who held certain “viewpoints”, possibly (?) these were established in a similar manner as the West German blacklists of politicians to be “liquidated” as “unreliable” regarding their views towards the Soviet Union… there were those furthermore found within the Swedish security police whose political sympathies echoed those of Saf’s propaganda apparatus, which several times had been caught speaking of Palme as a “security risk”, of Olof Palme as a “danger for Sweden”. 14 And we may recall that Reinhard Gehlen was involved with both the W. German Gladio and with the Scandinavian parallel structures, connected to the WACL, which were associated with the Gladio network. (15)

“WACL can mobilise CIA agents closely associated with the China/Cuba/Chile lobby, especially the large contingent of former agents of the Gehlen/Vlassov organisation (the intelligence agency run by Hitler’s master spy Reinhard Gehlen, which became the BND, the West German equivalent of the CIA)”. (16)
Information surfaced as early as 1987 in the Swedish media, of WACL involvement in the murder, (17) and the author of this article has personal knowledge and documentation that the prosecutor’s office in Stockholm refuses to obtain court papers from Washington D.C. about WACL associates who were training assassins in the 1980’s. (18)

(11) Article on “Gladio” from the Danish monthly paper « PRESS », March 1991.
(12) Articles – “Motståndsgruppen kvar hela 80-talet” and “Hemlig grupp aktiv ännu” from the Swedish newspaper « Dagens Nyheter », 14 August 1991.
(13) Kwitny, op. cit.
(14) « Uppdrag: Olof Palme » by Håkan Hermannsson, Tiden publishers, Stockholm 1987.
(15) « PRESS » article on Gladio, op. cit. Michael Libert, a former member of the right-extremist Westland New Post, which was affiliated with the Belgian Gladio group, alleges in part 3 of the BBC documentary that “WACL couldn’t act in all parts of the world, and when they wanted something done, who would they use (?), comrades of the same system”.
(16) « The Great Heroin Coup » by Henrik Krüger, South End Press – 1988.
(17) A Swedish newspaper article printed in « Aftonbladet » in the Autumn of 1987, entitled “Senator tipsade om Palme-mordet”, writes of former WACL leader John Singlaub’s “good motives” for the assassination of the Swedish prime minister. Ironically, William Colby (CIA-director 1973-76), who had set up the Swedish stay-behind faction during the 1950’s, is quoted on the back cover of Singlaub’s autobiography, « Hazardous Duty » – Summit Books N.Y. 1991, where he praises John Singlaub as a “physically and morally brave man”.
(18) Deposition of ret. U.S. Army Criminal Investigator Gene Wheaton, who in the presence of lawyers representing defendants Richard Secord, Albert Hakim, Tom Clines, and Theodore Shackley, in a U.S. court case, testifies of information concerning the involvement of such individuals in assassinations. A legal representative of co-defendant John Singlaub was also in attendance in the United States court house on the morning of 1 March 1988, at Third Street and Constitution Avenue, in Washington, where the testimony was recorded. The author of this article is in possession of a copy of this deposition. On the World Anti-Communist League (WACL) refer to « Inside the League », by Scott and Jon Lee Anderson, Dodd 1986.
Citera
2021-12-01, 17:28
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Det finns många alternativ till förklaringar.

Scenario 1, där TF rapport är korrekt - då blir det flera frågetecken på CG som du säger.

Scenario 2. Nu är ju TF motsagd av RS, som lämnar annat namn (X). Visserligen 32 år efter mordet, men en klart mer trovärdig skildring. En viktig parameter är när CG lämnade SÄPO och vilken ställning han hade efter Homér lämnade och han själv åkte ur PU. En redogörelse för nya SÄPO-chefen Sandström om en KH-op mordnatten från landets kontraspionagechef lär inte många att få se, det vill säga nästan riskfritt för TF att plocka in ett lämpligt namn. Syftet kan vara att göra saker besvärligt för CG eller för att skydda X.

Utöver detta finns det fler intressanta omständigheter i redogörelserna.

Varför åker LEN hem efter att ha kört TF och RS till Café Opera? Här deltar han i förberedelserna för operationen CSF och sen är han inte med vid platsreken på Embassy?! Och varför blir han inte inringd i så fall av TF när mordet blir känt? Han bodde inte särskilt långt bort.

Vidare bär RS en maskering för att inte bli igenkänd, men att visa sig ute i sällskap med TF drar ju alla sovjetiska tillgångars blickar till sig. Frågan är vad landets kontraspionagechef själv gör ute i reken för vad som verkar vara ett källmöte, alltså SK-17?

TF egen redogörelse är också spännande för tiden efter mordet. Varför åker landets kontraspionagechef hem, när statsministern just blivit mördad?? Varför åker han inte till SÄPO:s ledningscentral, han är ju för tusan chef och har ju massor med operationer snurrande?
Istället åker han hem i taxi (RS uppger att de fick skjuts - ännu ett ex på olika minnesbilder) och ringer in från hemmet??

Precis som du skriver är Tore Forsbergs agerande är så märkligt att det är svårt och tro det är sant.
Citera
2021-12-01, 18:12
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Lite saxningar ur artikel av Erik Lindblad från juni-93 med bifogade bifogade noter om källan.
Intressant att kalla kriget spioneriets överstepräst Gehlen haft kontakter med svenska Stay Behind liksom uppgiften att scandinaviska Stay-Behind koordinerats från Norge.
Förre kronofogden Bertil Häggman berättar I bifogad länk om hur han kontrollerats av SÄPO. Tror knappast att SÄPO gett honom jobb efter detta. Jan-Ove ”Texas” Sundberg är en mycket vansklig källa.
Intressant är påståendet åklagarnämbetet i Stockholm inte skulle velat ha uppgifter från domstols förhandlingar ang WACL:s utbildning av lönnmördare med vittnesmål bl a av Ricard Secord och Theodore Shackley

https://sakovervakning.wordpress.com/

”It has been reported in the Danish media that Reinhard Gehlen, who led the West German intelligence (BND), and who had been one of the most important figures in the W. German branch of the Gladio/Stay-Behind organisation, had also participated in a secret group of one of one of the Scandinavian parallel structures which held similar functions as Gladio. And also that the Gladio/Stay-Behind net in Scandinavia was centrally coordinated out of Norway.

Others who were to have participated with Gehlen in the Nordic countries were, John A. Gregussen, a Norwegian; Niels B. Schou, a former vice-chief of defence intelligence in Denmark; and the Swedish World Anti-Communist League (WACL) associate and businessman, Bertil Hägmann. (11)

On the 14th of August 1991 the Swedish media revealed that Curt-Steffan Giesecke, the former director of the Swedish Employer’s Federation (Saf), had led the Swedish Gladio since 1978. (12) And former CIA officer, Paul Garbler, further confirms that the Swedish Government was a “direct participant” in Gladio, as were “local people outside of politics, but of some standing in the country”. (13)

And Saf itself, perhaps at the direction of it’s boss, Curt-Steffan Giesecke, had been establishing lists during the 70’s of political figures who held certain “viewpoints”, possibly (?) these were established in a similar manner as the West German blacklists of politicians to be “liquidated” as “unreliable” regarding their views towards the Soviet Union… there were those furthermore found within the Swedish security police whose political sympathies echoed those of Saf’s propaganda apparatus, which several times had been caught speaking of Palme as a “security risk”, of Olof Palme as a “danger for Sweden”. 14 And we may recall that Reinhard Gehlen was involved with both the W. German Gladio and with the Scandinavian parallel structures, connected to the WACL, which were associated with the Gladio network. (15)

“WACL can mobilise CIA agents closely associated with the China/Cuba/Chile lobby, especially the large contingent of former agents of the Gehlen/Vlassov organisation (the intelligence agency run by Hitler’s master spy Reinhard Gehlen, which became the BND, the West German equivalent of the CIA)”. (16)
Information surfaced as early as 1987 in the Swedish media, of WACL involvement in the murder, (17) and the author of this article has personal knowledge and documentation that the prosecutor’s office in Stockholm refuses to obtain court papers from Washington D.C. about WACL associates who were training assassins in the 1980’s. (18)

(11) Article on “Gladio” from the Danish monthly paper « PRESS », March 1991.
(12) Articles – “Motståndsgruppen kvar hela 80-talet” and “Hemlig grupp aktiv ännu” from the Swedish newspaper « Dagens Nyheter », 14 August 1991.
(13) Kwitny, op. cit.
(14) « Uppdrag: Olof Palme » by Håkan Hermannsson, Tiden publishers, Stockholm 1987.
(15) « PRESS » article on Gladio, op. cit. Michael Libert, a former member of the right-extremist Westland New Post, which was affiliated with the Belgian Gladio group, alleges in part 3 of the BBC documentary that “WACL couldn’t act in all parts of the world, and when they wanted something done, who would they use (?), comrades of the same system”.
(16) « The Great Heroin Coup » by Henrik Krüger, South End Press – 1988.
(17) A Swedish newspaper article printed in « Aftonbladet » in the Autumn of 1987, entitled “Senator tipsade om Palme-mordet”, writes of former WACL leader John Singlaub’s “good motives” for the assassination of the Swedish prime minister. Ironically, William Colby (CIA-director 1973-76), who had set up the Swedish stay-behind faction during the 1950’s, is quoted on the back cover of Singlaub’s autobiography, « Hazardous Duty » – Summit Books N.Y. 1991, where he praises John Singlaub as a “physically and morally brave man”.
(18) Deposition of ret. U.S. Army Criminal Investigator Gene Wheaton, who in the presence of lawyers representing defendants Richard Secord, Albert Hakim, Tom Clines, and Theodore Shackley, in a U.S. court case, testifies of information concerning the involvement of such individuals in assassinations. A legal representative of co-defendant John Singlaub was also in attendance in the United States court house on the morning of 1 March 1988, at Third Street and Constitution Avenue, in Washington, where the testimony was recorded. The author of this article is in possession of a copy of this deposition. On the World Anti-Communist League (WACL) refer to « Inside the League », by Scott and Jon Lee Anderson, Dodd 1986.

Jag förstår. Nej länken jag hittade vid en snabb googling innehåller en skur av dramatiska "nyheter" som troligen vilar på lösan grund. I fallet Häggman vet vi ju vilka kontaktytor han hade. Det var därför jag reagerade. Men vi får glömma detta. Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in