Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-12, 18:06
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Det är en rekonstruktion.

Okej, så inget är autentiskt?
Citera
2022-01-12, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej, så inget är autentiskt?
Haha menar du på allvar att du trodde det där är riktiga bilder från mordplatsen precis efter skotten? Du som varit med här ett tag borde väl veta?

Han som spelar LJ är en helt annan person.

Däremot liknar AB mycket riktigt den riktiga AB. Frågan är om det är samma person som statist i serien?
Senast redigerad av hatavaccinpass 2022-01-12 kl. 18:34.
Citera
2022-01-12, 18:46
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Håller till viss del med. Av de platser som kunde vara aktuella blev det den minst dåliga. Men om man utgår från att det fanns någon form av planering att mordet skulle ske den kvällen så måste man ju också utgå från att mordet (om inget oförutsett inträffat) skulle ha skett någon annan stans, om Palme valt en annan väg. Mordet skulle alltså ha skett på västra sidan av vägen om Palme gått där eller norr om Grand om Palme skulle ha valt tunnelbanan från Rådmansgatan. Detta i sig öppnar för alldeles för många alternativ för att det skulle vara ett välplanerat mord.

Ett välplanerat mord hade kunnat ske genom t ex giftinjektion i biokassan eller på tunnelbanan eller nåt annat. Och svårt att pricka in Palme? Ja, kanske. Men en resursstark och välplanerad operation hade klarat det. Varför bryta sig in i lägenheten? Med prickskyttegevär hade man kunnat skjuta Palme vid frukostbordet (jag tvivlar på att han hade skottsäkra fönster i bostaden).

En resursstark och välplanerad operation hade aldrig tagit så stora risker så att man går fram på gatan - dessutom med olämpligt vapen och märklig ammunition - och skjuter ner någon för att sedan springa in i en mörk gränd och hoppas på att inget ska hända.

Hur jag än vrider och vänder på det hela så får jag det till att mordet antingen utförts av en enda enskild individ (inte nödvändigtvis med epitetet "galning") eller en mindre grupp personer med vilja och viss kapacitet, men som saknar ordentliga resurser och reell kompetens för mord.

Begreppen "resursstark och välplanerad" menar även jag att vi kan glömma. Det vilar något rudimentärt över operationen. Tycker vittnesmaterialet sammantaget talar för 3-4 personer. Nu när förhören kommit fram kan man till och med räkna ut ungefär var man ska leta. Det finns intressanta mönster.
Citera
2022-01-12, 18:49
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Haha menar du på allvar att du trodde det där är riktiga bilder från mordplatsen precis efter skotten? Du som varit med här ett tag borde väl veta?

Han som spelar LJ är en helt annan person.

Däremot liknar AB mycket riktigt den riktiga AB. Frågan är om det är samma person som statist i serien?

Ha ha, nej då. Vad jag reagerade över var att en skribent i tråden bestämt hävdade att Stigson fanns med på en bild. Vilket fick mig att tro att delar av filmen var autentisk. Att det var en rekonstruktion vet jag. Har inte tittat på hela filmen utan endast från 22.30 och någon minut framåt.
Citera
2022-01-12, 19:20
Medlem
Citat:
Vilket alltså med facit i hand inneburit förlorade år för palmeutredningen. Ölvebro litade mer på en väntande gärningsman endast pga Morelius vittnesmål medan Borgnäs ständigt diskuterade om en gärningsman som kommer bakifrån och t.o.m. samtalar. Det blir bara mer och mer naturligt att GM också är grandmannen. Denna man har setts av flera av varandra oberoende vittnen som ger samma signalement och hårresande detaljer. GM växelvis stått på östra och västra trottoaren vid grand. Den enda gåtan är egentligen hur och när GM går över vägen till östra trottoaren.
Ja, jag har klurat på det också.
Antingen går han runt Skandiahuset som jag tidigare skrivit om eller så är det en annan gärningsman.
Inget vittne har sett honom gå på samma sida Sveavägen som LOP.
Intressant att testa om 2 personer startar samtidigt att gå vid övergångsstället vid AFK gatan, en går samma väg som LOP i normal promenadtakt, kanske tittar lite i skyltfönster som LP verka ha gjort och den andra personen går runt Skandiahuset i lite snabbare takt och ser om det funkar att hinna före till hörnet på Decorima utan att vara för andfådd eller för sent?
Enligt hitta tar det 4 minuter runt Skandiahuset och 2 minuter på Sveavägen.
Jag vet att det är långsökt, men funkar det så är Grandmannen placerad på mordplatsen.
Citera
2022-01-12, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kompostnord
Antingen går han runt Skandiahuset som jag tidigare skrivit om eller så är det en annan gärningsman.
Intressant att testa om 2 personer startar samtidigt att gå vid övergångsstället vid AFK gatan, en går samma väg som LOP i normal promenadtakt, kanske tittar lite i skyltfönster som LP verka ha gjort och den andra personen går runt Skandiahuset i lite snabbare takt och ser om det funkar att hinna före till hörnet på Decorima utan att vara för andfådd eller för sent?
Jag vet att det är långsökt, men funkar det så är Grandmannen placerad på mordplatsen.
Tveksamt efter LJ måste då ha sett gärningsmannen gå bakom skandiahuset på Luntmakargatan. Det troliga är helt enkelt att GM tar sig till östra sidan parallellt med att LOP gör det, fast han gör det från längre norrut och sedan avvaktar när LOP tittar på skyltfönstret vid Sari. Sen gick det som det gick helt enkelt. Vi vet att grandmannen följer efter LOP när LOP börjar sin avfärd och går söderut.
Citera
2022-01-12, 19:42
Medlem
Citat:
Tveksamt efter LJ måste då ha sett gärningsmannen gå bakom skandiahuset på Luntmakargatan. Det troliga är helt enkelt att GM tar sig till östra sidan parallellt med att LOP gör det, fast han gör det från längre norrut och sedan avvaktar när LOP tittar på skyltfönstret vid Sari. Sen gick det som det gick helt enkelt. Vi vet att grandmannen följer efter LOP när LOP börjar sin avfärd och går söderut.
LJ kan ha missat det, LJ går på högra sidan av Luntmakaregatan, Luntmakaregatan svänger vid Skandiahuset vid varuintaget så GM går bara ca: 30-35m synligt för LJ innan han hamnar i ”skugga” av utbuktningen/varuintaget på Skandiahuset.
Citera
2022-01-12, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Begreppen "resursstark och välplanerad" menar även jag att vi kan glömma. Det vilar något rudimentärt över operationen. Tycker vittnesmaterialet sammantaget talar för 3-4 personer. Nu när förhören kommit fram kan man till och med räkna ut ungefär var man ska leta. Det finns intressanta mönster.
Ledsen men det finns inget som talar för en konspiration hur spännande det än må låta. Det finns en anledning till att skiten inte är löst. Man måste sluta låta sig färgas av alla dessa vittnen som pratar om Walkie talkie och mystiska män.

Mordet begicks av grandmannen och grandmannen var en ensam konstig typ som ser Palme av en tillfällighet. Därav också det oprofessionella uppträdandet i sin besatthet av att glo in mot Grand i vetskap om att LOP befinner sig därinne. Inget proffs i en konspiration skjuter mitt på öppen gata och hoppas på det bästa, speciellt inte med det vapnet. FBI har rätt. Detta var århundradets mord och GM hade sån extrem tur att han kom undan. Att ens stå där 7 sekunder efter skotten och glo som en idiot istället för att snabbt springa därifrån vittnar om en gärningsman som är helt vårdslös om sitt eget bästa. Dessutom irrationellt att först skjuta mot Lisbeth och sen skita i att göra jobbet klart. Vilket proffs agerar på det sättet? Och nej, skottet var inte ämnat att nödvändigtvis skrämma Lisbeth. Om man var millimeter från att döda Lisbeth så har man för stunden velat döda Lisbeth. Men GM är irrationell och struntar i Lisbeth efter det bommade skottet. Ett proffs som i sin övertygelse skjuter för att döda Lisbeth gör också färdigt jobbet.

Underskatta aldrig tillfälligheter. Kolla bara dubbelmordet i Linköping hur folk var så säkra på att GM var någon som hamnat i fejd med Mohammeds pappas databutik. Hur en idiot vid namn jordgubbsflickan började ge en massa hintar om att hon visste vem GM var. Till slut visade det sig att det var en ensam galning som gjorde detta av ren och skär tillfällighet. Folk måste börja inse den enkla sanningen. Nej, det är inte Christer Pettersson, men jag kan nästan förstå varför utredarna snöade in sig på Christer Pettersson baserat på förhören från Grand och hur kufisk gärningsmannen verkar vara. Det är ingen iskall proffs. Det är en bonde som känner för att mörda Palme. Kosta vad det kosta vill. Precis som med Daniel Nyqvist. Hela den här tråden har i 20 års tid bestått av en massa jordgubbsflickor som byggt en massa luftslott istället för att utgå från fakta. Nu kommer flera dokument ut som utkristalliserar det hela och ger vid handen att det är en störd, ensam och besatt gärningsman som känner för att mörda en statsminister.
Citera
2022-01-12, 19:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Vad menar du med att ingen sett GM på samma sida vägen som LOP? NF ser en man gå bakom LOP. AB ser en mördaren gå med LOP. Det finns inga andra vittnen av LOP mellan NF och AB. Vilka menar du skulle ha sett GM bakom LOP?

En Grandman kan vara mördaren utan att gå runt huset. Inga problem
Citera
2022-01-12, 19:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
LJ kan ha missat det, LJ går på högra sidan av Luntmakaregatan, Luntmakaregatan svänger vid Skandiahuset vid varuintaget så GM går bara ca: 30-35m synligt för LJ innan han hamnar i ”skugga” av utbuktningen/varuintaget på Skandiahuset.

Ja men nu går ju LJ före LOP. Det är ju inte så att det smäller när LJ passerar tunnelgatan. Han stannar och står ett tag i korsningen med Tunnelgatan, sen smäller det. Så du placerar liksom Grandmannen och LJ på samma del av luntmakargatan.
Citera
2022-01-12, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vad menar du med att ingen sett GM på samma sida vägen som LOP? NF ser en man gå bakom LOP. AB ser en mördaren gå med LOP. Det finns inga andra vittnen av LOP mellan NF och AB. Vilka menar du skulle ha sett GM bakom LOP?

En Grandman kan vara mördaren utan att gå runt huset. Inga problem
NF kan ha sett AB,
AB ser bara dom sista sekunderna att 3 personer går tillsammans, gm kan ha hakat på från tunnelgatan . AB var dessutom lite lullig.
Javisst kan grandmannen ha passerat under radarn på östra sidan Sveavägen med.
Det fanns ju några reklampelare utmed vägen, där kan han ha hamnat i ”döda vinkeln” för övriga vittnen.
Citera
2022-01-12, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag bifogar en bild på korvkiosken och hur den var vänd.
https://imgur.com/a/UucfdU3

Intressant foto.

Med Google Street view ser det lite annorlunda ut men trädet står kvar.
https://maps.app.goo.gl/CxDjsxNrHs3et3Ex9

Är det någon som vet om dagens urinoar, för det är väl en sån, fanns 1986.

Min spekulativa tanke är numera som Mvagrippa att Grandmannen inte förföljde LOP till fots.

Min tanke är att han fick skjuts av den bil Pia Engström såg köra söderut och släpps av vid korvkiosken.

Urinoaren skulle fungera utmärkt att dölja sig bakom tills makarna Palme passerar varefter Grandmannen hänger på några meter bakom och blir synlig för Ljubisa Najics i korvkiosken.

Direkt efter korvkiosken korsar LOP Sveavägen innan övergångsstället och en ny förflyttning med fordon placerar Grandmannen i Dekorimahörnet och resten är historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in