Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-11-30, 20:39
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Han observerar mannen några sekunder innan LOP passerar sagda man. IM är konsekvent i förhören 1986.

Han säger rakt ut att det bara är sekunder.

Spännande att du kan vara så säker på något som inte stämmer.

Från andra förhöret:
"Han stod på Sveavägen. Han stod vid kåken hörnan
Sveavägen - Tunnelgatan. Han kom inte från Sveavägen,
utan jag uppfattade honom som att han stod där. Jag är
inte helt säker på den uppgiften, men jag uppfattade det
som att han kom, han stod där redan när jag satt i bilen, och när paret kom så gick han ut från väggen och
gick upp bakom.
Jag uppfattade som att han stod, nu
efteråt så uppfattar jag det som att han måste ha stått
och väntat. "

Från tredje förhöret:

"Står du på
Ja, just det. Och jag väntade ju att de skulle komma med en
gång så vi kunde sticka, för jag stod ju väldigt dumt. Men
det var ju ingen trafik på den gatan och det var inte mycket
trafik på Sveavägen heller, Susanne Larsson och Svenne som
heter , Sven Rolfart, kliver in och kliver in i bilen och
då har jag sett en kille som står, observerat en kille som
bredvid skyltfönstret vid den här butiken.
f: När observerade du honom?
M: Ja, ungefär i samma veva som de kliver in i bilen.
f: Varför kommer du att tänka på honom speciellt?
M: Jag sitter ju och tittar, man tittar ju runt.
f: Och var står denhär killen någonstans?
M: Han står vid den här butiken, dom har färg ..
f: Dekorina?
M: Ja, just det, precis.
f: Var någonstans vid butiken står han?
M: Han står vid ett utav skyltfönstrens. Strax intill ,ja, ingången
til 1 butiken.
"

"Ingenting. Du bara registrerade det som en grupp människor.
Det var en grupp människor som gick förbi. I samma veva,
när dom hade gått förbi mannen vid skyltfönstret så kommer
det två personer, en man och en kvinna. Kvinnan går något
framför mannen på innersidan så att säga, gående upp mot
Kungsgatan och när de har gått förbi mannen som står vid
skyltfönstret då observerar jag att han lämnar skyltfönstret.
Och då, jag fick en känsla av att nu händer det någonting så
jag vänder mig om och säger någonting om att nu jävlar händer
det någonting. Jag fick för mig att han skulle rycka hand-
väskan eller någonting"

Du tänker på det lite röriga stycket från andra förhöret

" Hur lång tid innan var du observerade honom då. Hur
nära var han första gången du ser honom?
M: Jag står ju alltså på andra sidan Sveavägen, jag hade
precis vänt bilen, och det här rör sig om minuter.
f: Man kan ju gå långt på en minut också.
M: Men han såg, när jag observerade honom det var strax
innan, bara precis sekunderna innan mannen och kvinnan
kommer, det vill säga, paret Palme.
F: Sekunderna innan de möts?
M: Innan de går förbi honom för han står, som jag upp-
fattade det, mot väggen, och sen så när de går förbi
så kommer han upp bakom"

Det jag tror dom försöker fråga är hur länge han faktiskt tittade på mannen med honom i fokus. Vilket var några sekunder innan Palme kom. Men som du kan läsa är han rätt övertygad om att han är där en bra stund innan.
Oavsett så indikerar ju hans observationer att mannen inte följde efter makarna utan väntade i hörnet.
Citera
2021-11-30, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Hongelin är lite tveksam tycker jag. Många förhör och en spretig berättelse. Då år Birgit Dahlström mer distinkt.

Dahlströms vittnesmål stämmer också bättre tidsmässigt.
Citera
2021-11-30, 21:18
838 Alla ev förhör med journalisten Bjarne Moelv 2021-02-22 2021-11-30 Finns ej
839 Alla tips och spaningsuppslag som nämner Föräldraföreningen mot narkotika 2021-02-22 2021-11-30 D-21695-B, HO-12509, HO-12509-B
840 Alla ev förhör med livvakten Göran Sund 2021-02-22 2021-11-30 Finns ej
845 Alla ev förhör med polismannen Sonny Björk 2021-02-22 2021-11-30 D-20916-01
Citera
2021-11-30, 21:23
Medlem
Två WT-observationer.

19961002 D 17738 Man knackar på dörren.
https://drive.google.com/file/d/12ysuvow58FWTvkac8BAy0ROH-tcXqQfF/view

20150129 D 21701 Besök lägenhet nära Sveavägen
https://drive.google.com/file/d/10E-KVXI9aHKiAZ2PWhsRX7ad4WKvWu3-/view
Citera
2021-11-30, 22:38
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Holmer hade rätt del 6
Som tidigare påtalats så understödde Irans ambassad Turkligans vapenleveranser och då sannolikt även heroinsmuggling så att finansieringen av PKK löstes.. Iran var ju i konflikt med Irak och den irakiska ambassadören i Sverige vid tillfället Mohammed Sade Kadhum Al-Sahaf eller mer känd som Bagdad Bob betalde för Ayid Wahids hyrda röda Ford som han hämtade ut 23.25 mordnatten ifrån Hotel Plaza vid Birger Jarlsgatan, nära David Bagares gata, det förekommer ju även en röd bil snabbt kärandes på Sveavägen i samband med mordet. Källa Kurdo Baksi https://www.aftonbladet.se/debatt/a/l13nRo/forhor-bagdad-bob-om-palmemordet
https://drive.google.com/file/d/1KBM7_ZfXGy0jskHoy3hi9-yH9rcu5o58/view
Senast redigerad av Suckmesideways 2021-11-30 kl. 22:46.
Citera
2021-11-30, 22:39
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Christer Granqvist påstår för Juristkommissionen att han cruisar omkring med polare i city och ser intensiv polisiär aktivitet. Detta får honom att spontant åka in till sin arbetsplats på SÄPO och bli spindeln i nätet på SÄPOs sambandscentral där han tar han om kommunikationen , en central roll på alla sambandscentraler i alla tider.

Om och jag säger om uppgifterna från ”Cosi Fan Tutte” är sanna är det närmast ett bombnedslag i MOP-historiken. Inte bara bara det att CG ljuger utan han ska redan före midnatt ha kunskap om MOP, utan dessutom förmedla denna sensationella uppgift till chefen på Ryssroteln, Tore Forsberg. Med tanke på att det borde ta ett tag att få tag på TF måste CG haft kunskapen om MOP på ett väldigt tidigt stadium.

Vid tiden för MOP var CG tredjekommissarie på Terroristroteln . Förste kommissarie var Göran Arnfors som är omvittnad av trovärdiga källor som en av TFs värsta belackare inom SÄPO. I det läget blir det desto märkligare att CG är den som lämnar TF beskedet om Olof Palmes död. Om det nu inte var så att CG i själva verket övervakade TF????

I boken "Det som ej kan berättas" förtäljer SÄPO-veteranen Bengt Nylander att det fanns mycket spänningar mellan Tore Forsberg och andra SÄPO-gubbar, bl a GA . Malmösektionen, dvs Jan Zelmerlöw var negativ till TF när han ville inkorporera hamnchefen i Trelleborg i kontakter med presumtiva Stasi-avhoppare. Olle Frånstedt är närmast lyrisk över JZ i sina böcker. BN är positiv till TF som yrkesman men blir med tiden kritisk och oroad över en ymnig alkoholkonsumtion.

Det är bra att komma ihåg att GA 1987 JK-anmälde Sven Åke Hjälmroth och TF för brott mot tystnadsplikten då han ansåg att duon avslöjat SÄPOs hemliga arbetsmetoder.

Det finns många alternativ till förklaringar.

Scenario 1, där TF rapport är korrekt - då blir det flera frågetecken på CG som du säger.

Scenario 2. Nu är ju TF motsagd av RS, som lämnar annat namn (X). Visserligen 32 år efter mordet, men en klart mer trovärdig skildring. En viktig parameter är när CG lämnade SÄPO och vilken ställning han hade efter Homér lämnade och han själv åkte ur PU. En redogörelse för nya SÄPO-chefen Sandström om en KH-op mordnatten från landets kontraspionagechef lär inte många att få se, det vill säga nästan riskfritt för TF att plocka in ett lämpligt namn. Syftet kan vara att göra saker besvärligt för CG eller för att skydda X.

Utöver detta finns det fler intressanta omständigheter i redogörelserna.

Varför åker LEN hem efter att ha kört TF och RS till Café Opera? Här deltar han i förberedelserna för operationen CSF och sen är han inte med vid platsreken på Embassy?! Och varför blir han inte inringd i så fall av TF när mordet blir känt? Han bodde inte särskilt långt bort.

Vidare bär RS en maskering för att inte bli igenkänd, men att visa sig ute i sällskap med TF drar ju alla sovjetiska tillgångars blickar till sig. Frågan är vad landets kontraspionagechef själv gör ute i reken för vad som verkar vara ett källmöte, alltså SK-17?

TF egen redogörelse är också spännande för tiden efter mordet. Varför åker landets kontraspionagechef hem, när statsministern just blivit mördad?? Varför åker han inte till SÄPO:s ledningscentral, han är ju för tusan chef och har ju massor med operationer snurrande?
Istället åker han hem i taxi (RS uppger att de fick skjuts - ännu ett ex på olika minnesbilder) och ringer in från hemmet??
Senast redigerad av 14thInt 2021-11-30 kl. 22:41.
Citera
2021-11-30, 22:57
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Spännande att du kan vara så säker på något som inte stämmer.

Oavsett så indikerar ju hans observationer att mannen inte följde efter makarna utan väntade i hörnet.

Tyvärr blandar IM ihop AB med sin grå Jack N- mössa (mannen som IM först såg stå och vänta) med GM som IM sen såg gå ifatt OP och skjuta. IM uppfattade det felaktigt som en och samma person. Men på det avståndet och i mörker och motljus så var det säkert lätt och ta fel.

https://imgur.com/a/YTtBMXR

IM var dessutom sysselsatt med att prata med passagerna i baksätet och annat så han hade inte koll mot Dekorima hela tiden heller. Strax innan skotten vände sig IM också om för att kommentera något.
Citera
2021-11-30, 23:23
Medlem
Börge Hellström.

Lite udda , han ser två VAN-bilar och en man med kommunikationsradio utanför en av bilarna , men han tror ändå att Christer P var gärningsmannen

20161219 Mail om Svártenbrandt I 18487-32 F

https://drive.google.com/file/d/19JxUqOf_FakTiJsFc4vhURHFFdwzf1yG/view
Citera
2021-12-01, 00:21
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Christer Granqvist påstår för Juristkommissionen att han cruisar omkring med polare i city och ser intensiv polisiär aktivitet. Detta får honom att spontant åka in till sin arbetsplats på SÄPO och bli spindeln i nätet på SÄPOs sambandscentral där han tar han om kommunikationen , en central roll på alla sambandscentraler i alla tider.

Om och jag säger om uppgifterna från ”Cosi Fan Tutte” är sanna är det närmast ett bombnedslag i MOP-historiken. Inte bara bara det att CG ljuger utan han ska redan före midnatt ha kunskap om MOP, utan dessutom förmedla denna sensationella uppgift till chefen på Ryssroteln, Tore Forsberg. Med tanke på att det borde ta ett tag att få tag på TF måste CG haft kunskapen om MOP på ett väldigt tidigt stadium.

Vid tiden för MOP var CG tredjekommissarie på Terroristroteln . Förste kommissarie var Göran Arnfors som är omvittnad av trovärdiga källor som en av TFs värsta belackare inom SÄPO. I det läget blir det desto märkligare att CG är den som lämnar TF beskedet om Olof Palmes död. Om det nu inte var så att CG i själva verket övervakade TF????

I boken "Det som ej kan berättas" förtäljer SÄPO-veteranen Bengt Nylander att det fanns mycket spänningar mellan Tore Forsberg och andra SÄPO-gubbar, bl a GA . Malmösektionen, dvs Jan Zelmerlöw var negativ till TF när han ville inkorporera hamnchefen i Trelleborg i kontakter med presumtiva Stasi-avhoppare. Olle Frånstedt är närmast lyrisk över JZ i sina böcker. BN är positiv till TF som yrkesman men blir med tiden kritisk och oroad över en ymnig alkoholkonsumtion.

Det är bra att komma ihåg att GA 1987 JK-anmälde Sven Åke Hjälmroth och TF för brott mot tystnadsplikten då han ansåg att duon avslöjat SÄPOs hemliga arbetsmetoder.

Tack, mycket intressant. Igen.

Precis som du säger blir ju CG:s uppgifter synnerligen märkliga. Han bör alltså ha haft information om mordet väldigt tidigt. "Ser intensiv polisiär aktivitet" är detsamma som kl 23.23-23.24 och framåt.

Och om den polisiära aktiviteten inte var den utlösande faktorn bör han ha befunnit sig nära mordplatsen då skotten föll. "Cruisa med kompisar" betydde kanske något annat?

I det läget åkte CG till Säpo och blev sambandsman. Han styr alltså vad som sägs och inte sägs från Säpo minuterna efter mordet. Styrd av SÅH som sedan störtar till öppna polisens sambandscentral för att kolla vad som inkommer från vittnen?

Exakt när fick Tore F information av CG om Palmemordet? Vid midnatt? Då CG hunnit till Säpo? Då Tore F befann sig på Embassy Club/Café Opera?

En annan fundering. Embassy Club låg om jag förstått rätt på Sturegatan 10. Signalementsmässigt menar jag att jag kan följa GM till Snickarbacken (Birgit D). Det finns sedan ett vittne som såg en man springa från Snickarbacken över Birger Jarlsgatan i riktning Humlegården. Tidpunkten är ungefär rätt.

Sturegatan 10 låg i korsningen Sturegatan/Humlegårdsgatan.

Var Embassy Club viktig för Säpo eller var det en slump att Tore F befann sig där? GM kan alltså ha kutat omkring nära Embassy Club när Tore F befann sig där.
Citera
2021-12-01, 01:15
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

Ny förbryllande uppgift - har juristen Bertil Häggman från Helsingborg jobbat på/åt Säpo? Han ska enligt en dansk tidning ha gjort det.

Såg det här:

http://abe.freeshell.org/palme/node49.html
Citera
2021-12-01, 06:14
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
[/b]

Tyvärr blandar IM ihop AB med sin grå Jack N- mössa (mannen som IM först såg stå och vänta) med GM som IM sen såg gå ifatt OP och skjuta. IM uppfattade det felaktigt som en och samma person. Men på det avståndet och i mörker och motljus så var det säkert lätt och ta fel.

https://imgur.com/a/YTtBMXR

IM var dessutom sysselsatt med att prata med passagerna i baksätet och annat så han hade inte koll mot Dekorima hela tiden heller. Strax innan skotten vände sig IM också om för att kommentera något.

Det där kan du inte säga med så stor säkerhet. Visst finns möjligheten, men det finns en del frågetecken då. För det första står Björkman inte och väntar i hörnet utan lite längre norrut och dessutom har Björkman en ljus mössa på sig. Både Björkman och IM är säkra på att det är en mörk mössa.
Citera
2021-12-01, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Väldigt intressant. Det var samma återkommande observationer jag har tänkt på plus lite extra.
Det är vansinnigt att polisen kör så hårt på ensam galning-spåret med så mycket information som pekar i en annan riktning.

Ja, den bredaxlade med vad Anna Hage beskriver som en "snygg kropp" är ju i alla fall observerad på mordplatsen och via David bagares gata upp till Snickarbacken där han hämtas upp i en bil. Finns det fler vittnesmål som har sett den här bredaxlade mörka killen i gamla stan, tunnelbanan, grand eller någon annanstans?

Mördaren är Svartenbrandt som var väldigt bredaxlad. Han var i Stockholm med minst 2 pers så måste va någon av dom som med syns. Bla en finne.
De körde från Hedemora på eftermiddagen så kan ha synts på olika ställen i Sthlm.
Jag får inte ut materialet i förundersökningen ang detta med vem som körde S till o från Stockholm, men har fått ut tips om att de syntes i Hedemora på eftermiddagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in