2021-12-01, 14:06
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Japp!

Och nu kommer MP att få bära hundhuvuet när S startar kärnkraftverk och godkänner slutförvaringen. Alla problem relaterad till elförsörjningen kommer S att skylla på MP.

Det vill till att M/KD/SD ser till att väljarna begriper att elsörjan hade aldrig hänt om S inte hade velat.

M/KD/SD-väjarna begriper det nog. Det är S-väljarna som har en tendens att köpa i alla bortförklaringar S kommer med. Och löser S problem de själva ursprungligen ställt till med är det ett än bättre bevis för att alla andra gjort fel.

Och andra sidan är det nog inte så dumt om MP får bära hundhuvudet. Dels för att de faktiskt har ett ansvar för utfallet av deras egen politik. Och dels för att det ökar sannolikheten att de åker ur riksdagen.

Det skall bli intressant att se hur mediasverige kommer ställa sig i en sådan konflikt. Jag gissar att de kommer vända ut och in på sig själva för att finna någon annan ansvarig än S eller MP. Ungefär som regeringskrisen där jag undrade om de skulle välja att kritisera S eller MP, men de valde C! (För att C valde att lägga ner sina röster och inte rösta för S-MP-budgeten.) Så jag gissar att de kommer skylla problemen med elförsörjningen på SD, eller möjligen M? Fan vet hur, men det spelar ju mindre roll.
Citera
2021-12-01, 14:08
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Japp!

Och nu kommer MP att få bära hundhuvuet när S startar kärnkraftverk och godkänner slutförvaringen. Alla problem relaterad till elförsörjningen kommer S att skylla på MP.

Det vill till att M/KD/SD ser till att väljarna begriper att elsörjan hade aldrig hänt om S inte hade velat.
Sanningen är snarare att S liksom hela politikeradeln (ej detsamma som vår svenska, riktiga adel) enbart bryr sig om det politiska spelet.

Svenska folket förtjänar företrädare som rakryggat inför väljarna står för vad de gjort och gör. Företrädare som med respekt för varandras väljare får det gjort som majoriteten vill ha gjort, och som vågar ta strid mot medias narrativ när det behövs.

Om något behöver SD påtala just det. Det finns ingen majoritet i RD för utbyggd vindkraft och kortsiktighet i energipolitiken. Ändå gick 5 partier ihop i DÖ och gav makten åt Löfvén enligt en överenskommelse om bland annat energipolitiken. En ny överenskommelse träffades 2016 om jag minns rätt, men sprack den också.
S har prioriterat makten före vad de hela tiden vetat att Sverige behöver.

Och blir det ändring efter valet? Vilka tosserier kommer S kohandla fram efter nästa val? Kan det bli värre?
Ja; S är inte färdiga, det har vi fått förklarat för oss.

Det som verkligen kan mota oppositionen i valrörelsen är pandemin. Blir det nya nivåer av spridning strax innan valet kommer det att bli en promenad i parken för S- tyvärr.
Citera
2021-12-01, 14:09
Moderator
v50s avatar
SVT/Novus senaste förtroendemätning för partiledarna, 1016 personer tillfrågades mellan 18 - 24 november

Magdalena Andersson (S) – 40 procent.
Ulf Kristersson (M) – 33 procent.
Nooshi Dadgostar (V) – 30 procent.
Jimmie Åkesson (SD) – 29 procent.
Ebba Busch (KD) -24 procent.
Annie Lööf (C) – 23 procent.
Per Bolund (MP) – 10 procent.
Nyamko Sabuni (L) – 9 procent.
Märta Stenevi (MP) – 8 procent.

Procenten visar andelen respondenter som uppger att de har stort eller mycket stort förtroende för partiledarna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/minskat-fortroende-for-magdalena-andersson
Citera
2021-12-01, 14:12
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag vet inte vilken du menar, men den kanske var gjord innan Skurt vaknade?
Den jag vet om där Jimmie goes wild är den här;
https://youtu.be/tv-lBv4Gg8E
Edit;
Just det ja, Skurt blev ju filmad när han vaknade
https://youtu.be/CJ39n2u_GV0

Nej den är mycket bättre, det Jimmies huvud och andras huvuden på de som slåss och skjuter.
Citera
2021-12-01, 14:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
M/KD/SD-väjarna begriper det nog. Det är S-väljarna som har en tendens att köpa i alla bortförklaringar S kommer med. Och löser S problem de själva ursprungligen ställt till med är det ett än bättre bevis för att alla andra gjort fel.

Och andra sidan är det nog inte så dumt om MP får bära hundhuvudet. Dels för att de faktiskt har ett ansvar för utfallet av deras egen politik. Och dels för att det ökar sannolikheten att de åker ur riksdagen.

Det skall bli intressant att se hur mediasverige kommer ställa sig i en sådan konflikt. Jag gissar att de kommer vända ut och in på sig själva för att finna någon annan ansvarig än S eller MP. Ungefär som regeringskrisen där jag undrade om de skulle välja att kritisera S eller MP, men de valde C! (För att C valde att lägga ner sina röster och inte rösta för S-MP-budgeten.) Så jag gissar att de kommer skylla problemen med elförsörjningen på SD, eller möjligen M? Fan vet hur, men det spelar ju mindre roll.
Jag är inte säker på att Mp's väljare tycker att det är "att ställa till det" att ha varit garanten mot kärnkraft och för en kris i energisystemet. Hur många är nöjda med utvecklingen? 4%?
Citera
2021-12-01, 14:21
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SVT/Novus senaste förtroendemätning för partiledarna, 1016 personer tillfrågades mellan 18 - 24 november

Magdalena Andersson (S) – 40 procent.
Ulf Kristersson (M) – 33 procent.
Nooshi Dadgostar (V) – 30 procent.
Jimmie Åkesson (SD) – 29 procent.
Ebba Busch (KD) -24 procent.
Annie Lööf (C) – 23 procent.
Per Bolund (MP) – 10 procent.
Nyamko Sabuni (L) – 9 procent.
Märta Stenevi (MP) – 8 procent.

Procenten visar andelen respondenter som uppger att de har stort eller mycket stort förtroende för partiledarna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/minskat-fortroende-for-magdalena-andersson
5 procentenheters minskning för MA sedan September.

"Förtroende har framförallt minskat bland moderata väljare men sjönk också kraftigt bland personer som sympatiserar med Liberalerna och Centerpartiet"
Citera
2021-12-01, 14:22
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Jag är inte säker på att Mp's väljare tycker att det är "att ställa till det" att ha varit garanten mot kärnkraft och för en kris i energisystemet. Hur många är nöjda med utvecklingen? 4%?

Nä, MP:s mest inbitna sympatisörer gillar det nog. Och andra sidan tror jag inte samtliga av deras väljare har så bra koll på vilken politik de i praktiken röstat för. Många av dem valde nog bara något de spontant tyckte lät snällt och bra. Men oavsett vilket kommer det åtminstone försvåra för MP att få socialdemokratiska stödröster.
Citera
2021-12-01, 14:27
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Nä, MP:s mest inbitna sympatisörer gillar det nog. Och andra sidan tror jag inte samtliga av deras väljare har så bra koll på vilken politik de i praktiken röstat för. Många av dem valde nog bara något de spontant tyckte lät snällt och bra. Men oavsett vilket kommer det åtminstone försvåra för MP att få socialdemokratiska stödröster.
Jag är inte säker på det heller, eftersom S nu av Mp tillåts regera ostört. Så lär det förbli fram till valet.

Jag tippar att Mp blir kvar, men då de ligger på håret är det ändå förstås något av en slump vilken sida av strecket de hamnar på.
Citera
2021-12-01, 14:31
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej den är mycket bättre, det Jimmies huvud och andras huvuden på de som slåss och skjuter.
Denna?
https://youtu.be/bKqkk2omSr8

Man måste älska scenen vid 4:30.
Citera
2021-12-01, 14:37
Medlem
Citat:
Japp!

Kanske inte alla, men iallafall många problem med energiförsörjningen går att skylla på MP. Men vi väljare är kloka och vet att försummelserna med energiförsörjning och infrastruktur ligger på reinfeldt- och löfvenregeringarna.

Det är 15 års regerande vi pratar om och där då MP haft ett orimligt stort inflytande. Men i grunden tror jag nog att energiförsörjningen och dess problem väldigt mycket handlar om att politikerna är inte kunniga i sakfrågorna. Vi har också haft en väldigt lång period nu där politiker hellre satsar pengar på mjuka frågor än på att bygga infrastruktur.
Citera
2021-12-01, 14:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Denna? https://youtu.be/bKqkk2omSr8 Man måste älska scenen vid 4:30.

Ja den, innan valet 2014 och sedan avgick Reinfeldt!
Citera
2021-12-01, 14:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
M/KD/Det skall bli intressant att se hur mediasverige kommer ställa sig i en sådan konflikt. Jag gissar att de kommer vända ut och in på sig själva för att finna någon annan ansvarig än S eller MP. Ungefär som regeringskrisen där jag undrade om de skulle välja att kritisera S eller MP, men de valde C! (För att C valde att lägga ner sina röster och inte rösta för S-MP-budgeten.) Så jag gissar att de kommer skylla problemen med elförsörjningen på SD, eller möjligen M? Fan vet hur, men det spelar ju mindre roll.

Jag tycker ändå MP fick förvånansvärt mycket kritik nu, det var väl typ första gången de fick några kritiska frågor. Jag hoppas att vi får en FI-situation. När media märkte att FIs röster behövdes för en regering skuggbannade man dem och de försvann nästan i förra valet. Om MP hotar den övergripande makten kanske media offrar dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in