2022-01-05, 19:30
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Inte mycket som går Tuffe Uffes väg nu, motgång på motgång men tekniskt sett så gjorde det ju inget fel när de spelade musik av dessa artister, problemet är ju att de skulle ha kollat med First Aid Kit först och uppenbarligen så är de och moderaterna inte på samma våglängd (vete fan om de är i samma universum ens )
Lite samma tondövhet som när Trump spelade Rage Against the Machine
Citera
2022-01-05, 19:37
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Lite samma tondövhet som när Trump spelade Rage Against the Machine

Hmm, det har du fan i mig rätt i, man tycker ju att om man nu ska ha en kampanjlåt eller liknande så bör man kolla upp om preferenserna stämmer överens, då slipper man sådan här fadäser.
Citera
2022-01-05, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Problemet med (M) är inte Kristersson. Det är att det finns en massa vänster-liberala Ruinfeldt-lärljungar i, främst, Stockholm som inte direkt går i takt med väljarna.

Väljarna går mer och mer åt vänster för varje dag. Snart har Magdalena 40%. Till och med mer eftersom L och Kd åker ut.
Citera
2022-01-05, 19:40
Medlem
Det här skulle jag vara glad över att få synpunkter på:

1. Varför backar moderaterna i senaste SVT/Novus med 2,5 %? Har någon koll på hur mycket exponering i de stora medierna (m) fått för kraven på vaccinpass och hårdare Corona-restriktioner? Har någon sett info om detta i Rapport, Aktuellt eller TV4 Nyheterna? Har moderaterna tappat mycket i Stockholm (p g a miljöparti-samarbetet) den senaste månaden? Beror detta i så fall på att (mp) anses ha orsakat de höga elpriserna och att moderaterna genom samarbetet i Stockholm förknippas med detta? Finns någon annan möjlig orsak till tappet?

2. Vad kan Liberalerna göra för att höja sina opinionssiffror? Blev det ett tapp till ungefärligen nuvarande nivå ungefär vid den tidpunkten när ungdomsförbundet krävde legalisering av incest? Skall de sparka ut ungdomsförbundet ungefär som när SD sparkade ut sitt ungdomsförbund? Och blir det plus eller minus p g a senaste kravet om att frikyrkopastorer inte längre skall få försöka "bota" homosexuella? På 60-talet var Liberalernas föregångare Folkpartiet riksdagens stora pervon. vill minnas att Ola Ullsten lät sig intervjuas i en av porrfilmerna i Kärlekens Språk-serien (man maskerade det hela som "politik" genom att intervjua politiker och kända tyckare och varvade detta med porrfilmssekvenser, detta för att komma runt den dåtida lagstiftningen). Förr hade Folkpartiet med en del frikyrkofolk, tror dock att de är borta från partiet sedan drygt 40 år tillbaka i tiden. Sedan är också mitt intryck att en hel del Liberaler som inte vill bo bland invandrare ("not in my Backyard") ogillar att partiet har en svart partiledare trots att man generellt är för invandring och tycker att andra skall bo bland invandrare och konkurrera med dem på arbetsmarknaden (liberaler har sällan sådana jobb). Jag kan se en viss 70-årig "folkpartistisk" dam som ofta var hos frissan och när hon fick höra att partiet skulle få en svart partiledare: "nej, men... usch?!". Här talar vi om typen som brukar ge färgade adoptivbarn på stan enkronor för att vara snäll och känna sig god. Alltså den typ som förtjänar att få finska zigenare, som man varit med om att plocka hit, som grannar.
Citera
2022-01-05, 19:44
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Tveksam till det, historien har ju visat att det är det bästa sättet att få SD att växa så att ta den risken tror jag är uteslutet, en sådan överenskommelse skulle definitivt knäcka både moderaterna och kristdemokraterna som någon form av opposition.

Det enda alternativ som skulle vara realistiskt är ju en samlingsregering mellan S och M men det finns inte på kartan än.

Utgör inte Österrike ett rejält avskräckande exempel på hur det kan gå när den rumsrena högern och vänstern bildar samlingsregering, för att hålla uschliga 'nazisterna' från allt inflytande?
Citera
2022-01-05, 19:48
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SVT/Novus senaste mätning utförd mellan 2021-12-06 - 2022-01-02, 2017 personer tillfrågades.

S 31,3% (+2,0)
V 10,5% (+0,5)
MP 3,4% (-0,3)

C 6,7% (-0,8)
L 2,2% (-0,8)

SD 20,1% (+1,1)

M 18,7% (-2,5)
KD 5,6% (+0,9)
Övriga 1,6% (+-0)

https://www.svt.se/special/valjarbarometern/
Sedan Löfven lämnat scenen har folk fått upp ögonen för att Kristersson är en trött poserande gubbe utan idéer och energi.

Han är ett riktigt valsänke. Moderaterna kommer ångra sig bittert att de inte bytte ut honom innan nästa val.
Citera
2022-01-05, 19:48
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Utgör inte Österrike ett rejält avskräckande exempel på hur det kan gå när den rumsrena högern och vänstern bildar samlingsregering, för att hålla uschliga 'nazisterna' från allt inflytande?

Mja, man kan ju ta Tyskland som exempel istället, Angela Merkel regerade ju framgångsrikt i en S och M konstellation.

Men jag håller med dig, Österrike ger ju inte bra vibbar för ett sådant samarbete och personligen vill jag ha S i opposition i en mycket lång tid, de måste nyktra till och bli "sossar" igen om du förstår vad jag menar.
Citera
2022-01-05, 19:49
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Frågan man bör ställa sig är: Vill Tuffe Uffe vinna? Mycket tyder på att han inte vill det.
Tuffe Uffe skulle älska att leda; han har dock sannolikt slutligen börjat inse att han är en usel ledare, därav hans valhänta och tvehågsna agerande.
Citera
2022-01-05, 19:52
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larmknappen
Det här skulle jag vara glad över att få synpunkter på:

1. Varför backar moderaterna i senaste SVT/Novus med 2,5 %? Har någon koll på hur mycket exponering i de stora medierna (m) fått för kraven på vaccinpass och hårdare Corona-restriktioner? Har någon sett info om detta i Rapport, Aktuellt eller TV4 Nyheterna? Har moderaterna tappat mycket i Stockholm (p g a miljöparti-samarbetet) den senaste månaden? Beror detta i så fall på att (mp) anses ha orsakat de höga elpriserna och att moderaterna genom samarbetet i Stockholm förknippas med detta? Finns någon annan möjlig orsak till tappet?

När det gäller M specifikt i Stockholm och på senaste tiden har väl inget blivit bättre av att Svenonius har betett sig som en arrogant subba mot vårdpersonal som har gått ut i massprotester.
Citera
2022-01-05, 20:01
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Mja, man kan ju ta Tyskland som exempel istället, Angela Merkel regerade ju framgångsrikt i en S och M konstellation.

Men jag håller med dig, Österrike ger ju inte bra vibbar för ett sådant samarbete och personligen vill jag ha S i opposition i en mycket lång tid, de måste nyktra till och bli "sossar" igen om du förstår vad jag menar.

Säga vad man säga vill om Frau Mutti, men är hon inte att betraktas som ett unikum inom europeisk politik.
En framgångsrik kommunistisk högerpolitiker…
Sedan är vi helt överens om att såssarna är ett desperat behov av djupgående analys av de senaste 20-50 årens socialdemokratiska politiska vägval, allt från det multikulturella samhället, avskaffandet av ämbetsmannaansvaret, till dagens fossilfria samhälle.

Såssarna är i ett desperat behov att åka till en sk retreat i en sisådär 10 års tid.
Citera
2022-01-05, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larmknappen
2. Vad kan Liberalerna göra för att höja sina opinionssiffror? Blev det ett tapp till ungefärligen nuvarande nivå ungefär vid den tidpunkten när ungdomsförbundet krävde legalisering av incest? Skall de sparka ut ungdomsförbundet ungefär som när SD sparkade ut sitt ungdomsförbund? Och blir det plus eller minus p g a senaste kravet om att frikyrkopastorer inte längre skall få försöka "bota" homosexuella? På 60-talet var Liberalernas föregångare Folkpartiet riksdagens stora pervon. vill minnas att Ola Ullsten lät sig intervjuas i en av porrfilmerna i Kärlekens Språk-serien (man maskerade det hela som "politik" genom att intervjua politiker och kända tyckare och varvade detta med porrfilmssekvenser, detta för att komma runt den dåtida lagstiftningen). Förr hade Folkpartiet med en del frikyrkofolk, tror dock att de är borta från partiet sedan drygt 40 år tillbaka i tiden. Sedan är också mitt intryck att en hel del Liberaler som inte vill bo bland invandrare ("not in my Backyard") ogillar att partiet har en svart partiledare trots att man generellt är för invandring och tycker att andra skall bo bland invandrare och konkurrera med dem på arbetsmarknaden (liberaler har sällan sådana jobb). Jag kan se en viss 70-årig "folkpartistisk" dam som ofta var hos frissan och när hon fick höra att partiet skulle få en svart partiledare: "nej, men... usch?!". Här talar vi om typen som brukar ge färgade adoptivbarn på stan enkronor för att vara snäll och känna sig god. Alltså den typ som förtjänar att få finska zigenare, som man varit med om att plocka hit, som grannar.

Alldeles för mycket spekulationer lite ur det blå här. Liberalernas problem är ganska enkel. Halva L vill gå åt vänster och halva vill gå åt höger. Således väljarna har ingen aning om vad de röstar på.
Citera
2022-01-05, 20:06
Medlem
Jag har en teori och det som hänt moderaterna är att de tagit för mycket avstånd från SD när det gäller delaktighet i regeringsbildandet.

Så de moderater som sympatiserade med SD bytte fot och de som tycker S kommit med bra förslag sedan bytet av partiledare har gått till S.

Jag tror att tanken att S och SD bildar regeringsunderlag efter valet 2022 också fått spridning och det är fullt möjligt om 2-4 småpartier ramlar ur riksdagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in