2021-11-29, 11:53
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gadolski
Statens fordon brukar inte vara försäkrade Har själv krockat med ett för c:a 60 år sedan.

Miltärfordon måhända.
Citera
2021-11-29, 12:03
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HLM28100
Fortfarande inget utlåtande från myndigheterna, Polisen, Trafikverket och andra som kan/bör ha insyn i denna "olycka". Som vanligt total nedsläckning. Inte ens någon alternativ media har några nyheter eller skvaller. När man vill mörka något så kan man, märkligt nog. Trots all teknisk utrustning, media, Internet, hemliga sidor så kan man gömma detta i ett antal år

Polisen har förhört chauffören några gånger, är väl enkelt att föreslå honom att inte minnas när media frågar. Men visst när man utsätts för stort trauma brukar minnet vara suddigt. Är mycket info som skall hanteras på några få sekunder där kanske uppfattningsförmågan är på topp.

Trist men sant!

Hoppas att han tillfrisknar och att Svenska staten ersätter honom rejält.
Tycker det är obegripligt med bristen på information och funderar på att som privatperson vända mig till myndigheter för info (men vem, vilka?) Att inte journalister/media ligger på??

Polisen utreder, trafikverket likaså. Men Sverige har väl en haverikommission också? Dessutom borde företaget som tillverkat bilen komma med ett statement.
Citera
2021-11-30, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Tycker det är obegripligt med bristen på information och funderar på att som privatperson vända mig till myndigheter för info (men vem, vilka?) Att inte journalister/media ligger på??

Polisen utreder, trafikverket likaså. Men Sverige har väl en haverikommission också? Dessutom borde företaget som tillverkat bilen komma med ett statement.

Vad är det för information du menar att allmänheten borde få från en pågående förundersökning? Brukar myndigheter hålla presskonferenser innan dom är klara med en utredning?
Citera
2021-12-01, 00:24
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matzolle
Vad är det för information du menar att allmänheten borde få från en pågående förundersökning? Brukar myndigheter hålla presskonferenser innan dom är klara med en utredning?
Olyckan eller vad det är, är spektakulär och det är 2 månader sedan det hände. Någon form av ny information är av stort allmänintresse.

Har inte önskat en presskonferens men tycker det är märkligt att media inte levererar en intervju med tillgängliga uppgifter om fallets status.
Citera
2021-12-01, 07:27
Avstängd
Citat:
Olyckan eller vad det är, är spektakulär och det är 2 månader sedan det hände. Någon form av ny information är av stort allmänintresse.

Har inte önskat en presskonferens men tycker det är märkligt att media inte levererar en intervju med tillgängliga uppgifter om fallets status.

Men polisen har ju inget intresse att intervjuas om död polisers misstag, de är ju hjältar
Citera
2021-12-01, 13:08
Medlem
Citat:

Pågående förundersökningar är alltid, av mycket goda skäl, under sekretess. Det gäller även när det är en spektakulär händelse som utreds. Att det finns några få människor som inte önskar sig något annat än att Vilks ska få bli en martyr är inte heller en anledning till att frångå FU-sekretessen.

Att inget inget har läckt ut från denna pågående FU, vilket det för all del brukar göra, tror jag mer handlar om att SÄPO är inblandat snarare än ett ointresse från media.
Citera
2021-12-01, 20:56
Medlem
goofers avatar
Poliser som var satta att skydda Wilks från fara hade själv genom försumlig körning ihjäl inte bara Wilks utan sig själv och en kollega.

Det här kommer polisen aldrig erkänna då polisen av ren princip aldrig erkänner att de gjort något fel.

Den här utredningen kommer snabbt försvinna i "filttofflornas" arkiv och aldrig höras om igen.

Någon som sätter emot?
Citera
2021-12-01, 22:26
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matzolle
Pågående förundersökningar är alltid, av mycket goda skäl, under sekretess. Det gäller även när det är en spektakulär händelse som utreds. Att det finns några få människor som inte önskar sig något annat än att Vilks ska få bli en martyr är inte heller en anledning till att frångå FU-sekretessen.

Att inget inget har läckt ut från denna pågående FU, vilket det för all del brukar göra, tror jag mer handlar om att SÄPO är inblandat snarare än ett ointresse från media.
Det finns stora möjligheter att prata om en förundersökning utan att avslöja något som äventyrar sekretess och utredning. Jag är intresserad av uppgifter och intervjuer i media för att jag inte gillar eventuella mörkläggningar.

Är inte nyttigt för rättsstaten att vare sig olyckor eller brott glöms bort. Denna händelse är spektakulär med en bakgrund och speciella omständigheter som alla som läser tråden redan känner till.

Att boosta ett martyrskap är mig helt främmande. Det är inte enbart Säpo som har tolkningsföreträde i det här fallet, både Vilks och poliserna hade familjer, både Vilks och poliserna hade mängder av kollegor som vill veta vad som hände.
Citera
2021-12-02, 09:29
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Poliser som var satta att skydda Wilks från fara hade själv genom försumlig körning ihjäl inte bara Wilks utan sig själv och en kollega.

Det här kommer polisen aldrig erkänna då polisen av ren princip aldrig erkänner att de gjort något fel.

Den här utredningen kommer snabbt försvinna i "filttofflornas" arkiv och aldrig höras om igen.

Någon som sätter emot?
Givetvis har du helt rätt, tyvärr.
Citera
2021-12-15, 23:01
Avslutad
Citat:
Det finns stora möjligheter att prata om en förundersökning utan att avslöja något som äventyrar sekretess och utredning. Jag är intresserad av uppgifter och intervjuer i media för att jag inte gillar eventuella mörkläggningar.

Är inte nyttigt för rättsstaten att vare sig olyckor eller brott glöms bort. Denna händelse är spektakulär med en bakgrund och speciella omständigheter som alla som läser tråden redan känner till.

Att boosta ett martyrskap är mig helt främmande. Det är inte enbart Säpo som har tolkningsföreträde i det här fallet, både Vilks och poliserna hade familjer, både Vilks och poliserna hade mängder av kollegor som vill veta vad som hände.

Det händer ingenting i denna sak
Citera
2021-12-16, 15:33
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vannlilje
Det händer ingenting i denna sak
Jag skrev till Statens haverikommission som kunde meddela att de enbart utreder större olyckor.

SHK skrev vidare:

” Händelsen utreds för närvarande av flera andra parter, bla. inom ramen för Trafikverkets djupstudier. ”

Planerar att kontakta Trafikverket inom kort.
Citera
2021-12-16, 15:48
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Jag skrev till Statens haverikommission som kunde meddela att de enbart utreder större olyckor.

SHK skrev vidare:

” Händelsen utreds för närvarande av flera andra parter, bla. inom ramen för Trafikverkets djupstudier. ”

Planerar att kontakta Trafikverket inom kort.
Trafikverket som får lite svårt att göra en fullständig utredning:
Citat:
Trafikverkets del av utredningen kring dödskraschen som tog Lars Vilks och två polisers liv löper risk att inte bli komplett.
Möjliga sekretesshinder kan stå i vägen för verkets utredare i de delar som gäller bilen Vilks färdades i.
– Det kan finnas saker vi inte får veta, säger Felicia Danielsson, presskommunikatör på Trafikverket.
https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/trafikverket-dodsolyckan--blir-kanske-aldrig-utredd/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in