Citat:
Ursprungligen postat av
Matzolle
Pågående förundersökningar är alltid, av mycket goda skäl, under sekretess. Det gäller även när det är en spektakulär händelse som utreds. Att det finns några få människor som inte önskar sig något annat än att Vilks ska få bli en martyr är inte heller en anledning till att frångå FU-sekretessen.
Att inget inget har läckt ut från denna pågående FU, vilket det för all del brukar göra, tror jag mer handlar om att SÄPO är inblandat snarare än ett ointresse från media.
Det finns stora möjligheter att prata om en förundersökning utan att avslöja något som äventyrar sekretess och utredning. Jag är intresserad av uppgifter och intervjuer i media för att jag inte gillar eventuella mörkläggningar.
Är inte nyttigt för rättsstaten att vare sig olyckor eller brott glöms bort. Denna händelse är spektakulär med en bakgrund och speciella omständigheter som alla som läser tråden redan känner till.
Att boosta ett martyrskap är mig helt främmande. Det är inte enbart Säpo som har tolkningsföreträde i det här fallet, både Vilks och poliserna hade familjer, både Vilks och poliserna hade mängder av kollegor som vill veta vad som hände.