2021-12-01, 12:54
Medlem
Caloviuss avatar
Efter massor av inlägg har bibelkritikerna inte kunnat bevisa att Bibeln har fel på någon enda punkt i vad den lär. I vissa av inläggen har försökts mer eller mindre tappert, i andra har hänvisats till ett Spaghettimonster som skribenterna i fråga på något sätt omhuldar.

Vad handlar det om då i dessa försök? Det är bara att vissa existenser ogillar den, några (ingen nämnd, ingen glömd) ända till ett blint, oresonligt och förhärdat hat.

Bibeln står kvar som Guds ofelbara ord.
Precis vad den lär att den är.
Så att vara bibelenlig är att vara bibeltroende.
Vilket man då är i gott sällskap med Frälsaren själv & hans profeter och apostlar.
Inget jag någonsin vill byta bort mot ett gnäggande "du är vettig" från en ateistisk

- ursäkta franskan -

åsna*.

*metafor
Senast redigerad av Calovius 2021-12-01 kl. 13:29.
Citera
2021-12-01, 14:00
Medlem
Så som vanligt ljuga för jebus är tillåtet
Citera
2021-12-01, 16:32
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Du springer runt och tror mycket du, det för dig bara längre bort från sanningen.

Jag ska sätta mina fiender på knä, är du en av dom som ska drabbas av Guds vrede?

Du som predikar ordet men syndar utan skam när du tror att ingen annan kan se dig.

(Läs bibeln igen, om mina ord här, så du förstår att bibeln är sann.)
Citera
2021-12-01, 16:50
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Ämnet? Som Josefus, NT och Smeto, där Josefus och NT är nära varandra, men Smeto The Bible Basher förtjänade (men vägrade gå till) skamvrån?

Och fortfarande inget att komma med i ämnet, bara lösa och felaktiga påståenden.
Citera
2021-12-01, 16:55
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Efter massor av inlägg har bibelkritikerna inte kunnat bevisa att Bibeln har fel på någon enda punkt i vad den lär.

Dåren säger i sitt huvud, det finns ingen Gud.

Vill du att ska släppa lejonet lös på brottslingen?

Vad som sker deras själ har ingen betydelse.
Vad som sker din eviga själ har en betydelse.

(Ännu ett citat från bibeln, Guds mun vilket leder till att det blir Guds ord.)
Senast redigerad av TwoThousand 2021-12-01 kl. 16:58.
Citera
2021-12-01, 16:57
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Jag tycker texten ger det intrycket eftersom Josefus även skriver om herodes Agrippa. Han fick ekonomiskt stöd och en befattning av sin syster Herodias och hennes make herodes Antipas. Efter att Antipas förolämpat honom sökte han fristad hos regenten i Syrien som hette Pomponius Flaccus. Denne hade ämbetet 32-33. Enligt Tacitus dog han 33 och kejsaren beklagade att det var svårt att hitta dugligt folk som ville styra över Syrien.

Men vi vet från detta att Herodias var gift med Antipas några år innan Filip tetrarken dog.

Så ditt intryck var fel.
I redogörelsen om kriget med Aretas är det enligt ovanstående tydligt att Josefus skrev en bakgrundshistoria som sträckte sig ett antal år bakåt.

Intressant.
Kan du ge en källa på Herodes Agrippa fick ekonomiskt stöd och en befattning av sin syster Herodias och hennes make herodes Antipas och att han efter att Antipas förolämpat honom sökte fristad hos regenten i Syrien som hette Pomponius Flaccus samt att denne Pomponius Flaccus hade det ämbetet 32-33?

Det skulle ju i så fall datera giftermålet till perioden 32-33, eller hur?
Eller menar du att han väntade ett par år med att söka fristad hos regenten i Syrien Efter att Antipas förolämpat honom?
Citera
2021-12-01, 17:08
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Och fortfarande inget att komma med i ämnet, bara lösa och felaktiga påståenden.
Ge exempel.
Citera
2021-12-01, 17:45
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Intressant.
Kan du ge en källa på Herodes Agrippa fick ekonomiskt stöd och en befattning av sin syster Herodias och hennes make herodes Antipas och att han efter att Antipas förolämpat honom sökte fristad hos regenten i Syrien som hette Pomponius Flaccus samt att denne Pomponius Flaccus hade det ämbetet 32-33?

Det skulle ju i så fall datera giftermålet till perioden 32-33, eller hur?
Eller menar du att han väntade ett par år med att söka fristad hos regenten i Syrien Efter att Antipas förolämpat honom?
Som sagt skrev Josefus om Agrippas förehavanden med Herodias och att hon var gift med Antipas och att han fick deras stöd ett tag innan han fick stöd av Pomponius Flaccus.
Att Flaccus dog 33 skriver som sagt Tacitus om.

Det i vet ur Josefus redogörelse är alltså att han gav en bakgrundsbeskrivning till kriget mot Aretas.
Det var alltså inte så som du hade intrycket av, att Josefus skrev strikt kronologiskt att giftermålet mellan Herodias och Antipas skedde efter Filips död 34.

Det står alltså att Herodias var gift med Antipas INNAN Agrippa fick stöd av Flaccus som dog 33.

Varför skulle giftermålet mellan Herodias och Antipas utifrån den beskrivningen ha skett först 32-33?
Är det för att man då fått till en tolkning som skulle ge att Bibeln inte är sann?

Utifrån Josefus återgivning kan de ha varit gifta ett antal år innan de gav stöd till Agrippa.
Citera
2021-12-01, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Jag ska sätta mina fiender på knä, är du en av dom som ska drabbas av Guds vrede?

Du som predikar ordet men syndar utan skam när du tror att ingen annan kan se dig.

(Läs bibeln igen, om mina ord här, så du förstår att bibeln är sann.)

Vad är gud, går det att äta?
Citera
2021-12-01, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Jo, det har jag. Men de är bibliska, men du nöjer dig inte med det.

Bibeln är ju i det här fallet själva tron. Att använda Bibeln som skäl till sin tro på Bibeln är ett cirkelresonemang, för du har ju inte påvisat att Bibeln är sann.

Citat:
Mycket tal om spaghettimonster och gubbar med blå kostymer.
Japp. Att det inte går att bevisa den osynliga farbrorns existens betyder inte att han inte finns. Precis som gud.
Citera
2021-12-01, 19:44
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Vad är gud, går det att äta?

Nej tyvärr, kan inte se höra eller ens förstå dom gudomliga ting i nuvarande tillstånd.

Gud är kärleken du känner för dina älskade.
Kärleken en förälder känner för sitt eget barn.

Det var Gud.
Fadern till hela världen och allt levande i den.
När Gud fadern blåste livets ande in i oss.

(Kan läsa om det här i bibeln.)
Citera
2021-12-01, 19:45
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ge exempel.
Som du alltid gör, menar du?
Sopa rent framför egen dörr först innan du ber om något. Jag har otaliga gånger bett dig att ge exempel, men det har du inte gjort de gångerna.
Vi kan börja med ditt påstående om att du läst här på Flashback att jag var aktiv scientolog och hade skrivit något om några "diagram" eller vad du påstod. Jag bad dig ge exempel på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in