2021-11-30, 06:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, men frågan var ju specifikt att om man deltar i en diskussion som handlar om huruvida Bibeln är sann eller ej så är det ju det som ska diskuteras.
Jag har inga problem att diskutera ämnet. Det jag har emot är att det krävs bevis, för "annars är det inte sant!".
Citat:
Om man då tycker att det räcker att säga "Bibeln är sann därför att jag tror det" och inte ens bemödar sig med att ge några skäl till att man tror att Bibeln är sann så är det ju inte mycket till bidrag till diskussionen.
Det är sant. Jag hoppade dock in i tråden enbart för att ge mitt stöd åt andra kristna då fler och fler ateister kommer in och kräver bevis och/eller förlöjligar. Inte mycket diskussion från mitt håll, nej.
Citat:
Den logiska grunden till varför man tror något behöver inte vara baserad på bevis, men om man har svårt att förklara för andra varför man tor att något är på ett visst sätt så kanske man bör fundera lite djupare på exakt varför man faktiskt tror att det är på det viset.
Jag vet varför jag tror. Det är Guds verk. Han har satt det i mitt hjärta.
Citat:
Du skriver ju att "Gud är högst levande, och Bibeln är Hans ord." Hur vet du det?
En biblisk förklaring är att den som tror på Herren Jesus Kristus får Guds Ande inom sig.
Johannes 7:38-39
38. Den som tror på mig, såsom
Skriften säger, ur hans innersta ska
strömmar av levande vatten flyta
fram.
39. Men detta sa han om Anden,
som de som tror* på honom skulle
få. För den Helige Ande var ännu
inte given, eftersom Jesus inte ännu
hade blivit förhärligad.
Johannes 16:13
13. Men när han kommer,
sanningens Ande, ska han leda er
till hela sanningen. För han ska
inte tala av sig själv, utan allt han
hör ska han tala, och han ska tala
om för er vad som kommer att ske
Citat:
Samma säger ju muslimerna om Koranen, så hur vet du att de inte har rätt när de säger att Muhammed fick i uppdrag att korrigera den heliga skriften efter att Satan hade vilselett folken?
Japp, det gör dem.
Citat:
Alltså, om du känner "Guds närvaro", hur vet du att det är just den Gud som beskrivs i Bibeln? Jag menar, Gud beskrivs olika i GT (sträng, hämndlysten och straffande) och i NT (den kärleksfulle Fadern), så är det GT-guden eller NT-guden som du känner?
Det är samma Gud genom hela Bibeln. Gud är den kärleksfulle Fadern, men man ska inte glömma Hans stränghet. I det nya förbundet genom Herren Jesus verk på korset, så har han som tror, frid med Gud Fadern. Hans synder är förlåtna.
Citera
2021-11-30, 06:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Om man resonerade ditt sätt skulle mediciner vara livsfarliga, broar rasa ihop och samhällsutvecklingen vara kvar i medeltiden. Tur för dig att majoriteten av oss tänker annorlunda.
Jaså?
Citera
2021-11-30, 06:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag skulle vilja veta hur du kommit fram till att Gud är högst levande och att Bibeln är hans ord. Vilka faktorer indikerar att så är fallet?
Som jag skrev till smeso så är den bibliska förklaringen att den som tror får Guds Ande inom sig. Han (Guds Ande) vittnar om Jesus Kristus. Det sitter i mitt hjärta, Sepiritz.
Johannes 14:26
26. Men Hjälparen, den Helige
Ande, som Fadern ska sända i
mitt namn, han ska lära er allt och
påminna er om allt det jag har sagt
er.
Citera
2021-11-30, 06:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Visst har du det. Men att du blott tror detta och inte har några skäl till tron att presentera, är ju inte särskilt givande i en diskussion som denna..
Jo, det har jag. Men de är bibliska, men du nöjer dig inte med det.
Citat:
Det är ingen som påstår att det inte är sant bara för att det inte kan bevisas.
Men å andra sidan kan ingen heller bevisa att det bor en osynlig farbror i blå kostym i mitt skägg. Betyder det att han inte existerar? Verkligen inte.
Mycket tal om spaghettimonster och gubbar med blå kostymer.
Citera
2021-11-30, 08:33
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
For the record: Robot ("Sepiritz") påstår att man inte kan vederlägga påståenden.
Vederlägg mitt påstående: Gud finns inte!
Citera
2021-11-30, 08:34
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
App-app-app, inte hävda att jag inte svarar på andras inlägg.
Du skulle ha skrivit, typ: ".... medan du själv inte svarar på allt som skrivs till dig".
Gör om, gör rätt.
Skriver han medans han flyr flertalet inlägg riktade till honom.
Citera
2021-11-30, 08:35
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Som jag skrev till smeso så är den bibliska förklaringen att den som tror får Guds Ande inom sig. Han (Guds Ande) vittnar om Jesus Kristus. Det sitter i mitt hjärta, Sepiritz.
Johannes 14:26
26. Men Hjälparen, den Helige
Ande, som Fadern ska sända i
mitt namn, han ska lära er allt och
påminna er om allt det jag har sagt
er.
Tack för svar.
Hur vet du att du får Guds Ande inom dig?
Citera
2021-11-30, 08:39
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Berätta hur den här "gud" du tänker dig att jag talar om skulle vara bevisad för dig. Väga, mäta, bild med mobilen?
Berätta. NU.
Något säger mig att du inte ens tänker försöka.

these people are sick
Det är ju du som påstår denna gud. Då borde du ju rimligtvis ha något sätt att uppleva eller mäta honom på annars hade du ju inte "vetat" att han finns. Det är väl inte så att du ljuger och i själva verket bara fantiserat att du känner till någon gud?
Citera
2021-11-30, 08:41
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Just det, Josefus skriver om kriget, men jag har svårt att se att han menar att det dröjde flera år mellan bakgrundshistorien och själva kriget. Jag tycker inte alls att texten ger det intrycket.
Jag tycker texten ger det intrycket eftersom Josefus även skriver om herodes Agrippa. Han fick ekonomiskt stöd och en befattning av sin syster Herodias och hennes make herodes Antipas. Efter att Antipas förolämpat honom sökte han fristad hos regenten i Syrien som hette Pomponius Flaccus. Denne hade ämbetet 32-33. Enligt Tacitus dog han 33 och kejsaren beklagade att det var svårt att hitta dugligt folk som ville styra över Syrien.

Men vi vet från detta att Herodias var gift med Antipas några år innan Filip tetrarken dog.

Så ditt intryck var fel.
I redogörelsen om kriget med Aretas är det enligt ovanstående tydligt att Josefus skrev en bakgrundshistoria som sträckte sig ett antal år bakåt.
Citera
2021-11-30, 08:42
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temasverige
Jaja, försöker bara säga att det här handlar om DIN tro, jag bara visar alternativ. Tror du inte så gör du det inte, men du bör kolla upp av ren nyfikenhet kanske varför det finns folk som tror.

Absolut rätt. Det är därför jag är här. Väldigt få troende verkar dock vilja erkänna att det handlar om tro snarare än vetskap men när den påstådda vetskapen synas finns det bara "hur skulle det annars finnas någonting" och andra icke-anledningar till tro. Jag har ännu inte blivit positivt överraskad när det kommer till kritan.
Citera
2021-11-30, 08:46
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Jo, det har jag. Men de är bibliska, men du nöjer dig inte med det.
Ursäkta om jag hoppar in i eran konversation. Bibliska skäl som i verser som rättfärdigar din tro du redan har eller verser som kan objektivt övertyga om en guds existens?

Citat:
Mycket tal om spaghettimonster och gubbar med blå kostymer.
Poängen är ofta att om jag kan bevisa en osynlig gubbe med blå kostym med samma argument som du presenterat för Gud så är det inte ett hållbart argument då man kan bevisa vad som helst med exakt samma ord. Ex. spaghettimonster.
Vad det brukar innebära är att du behöver vara mer precis i din argumentation. En vassare spets på argumentet.
Citera
2021-11-30, 11:13
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Du förstod visst inte poängen, som vanligt.

Men ja, om du vill att andra ska se din tro som något annat än primitiv vidskepelse så är det bevisning som gäller. Hur det ska gå till är helt upp till er som påstår att en gud finns.

Det går ju även att medge att det bara rör sig om personlig religiös tro och inte några objektiva sanningar.
Så du medger att du vill slänga in Gud på ett labb som om han vore en råtta.
Det är vad jag får ut av dina krumbukter, och de krumbukterna får stå för dig.
Den Gud som är blir bara provocerad av sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in