• 1
  • 2
2021-12-01, 02:57
Medlem
Tjena,

Det är viktigt för mig att mina barn har ett hälsosamt syn på droger, och en del av det (för mig) innebär förståelse för att om man är drogberoende betyder det att man har en sjukdom, och inte att man är hemsk eller brottslig. Vi pratar om det hemma, men det finns ju såklart fortfarande en distans.

Tänkte kanske vi kunde hitta på något snällt, ge barnen lite att reflektera över, men vill såklart att det inte bara skall vara symboliskt.

Fattar att vi inte bor i USA och det kanske inte är möjligt att hoppa in som frivillig för en dag i Sverige, men om det gör det; hur gör man det, samt är det ett faktiskt bidrag som gör någon skillnad?

Annars kan man tex baka pepparkakor och skriva kort, eller packa in sockar eller ficklampor etc. och dela ut?

Frågan är egentligen, om du är/har varit eller känner någon som är drogberoende, har ni några tips om hur en främling kunde gjord din dag lite bättre?
Citera
2021-12-01, 04:37
Medlem
svampsubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunny222
Tjena,
Det är viktigt för mig att mina barn har ett hälsosamt syn på droger, och en del av det (för mig) innebär förståelse för att om man är drogberoende betyder det att man har en sjukdom, och inte att man är hemsk eller brottslig. Vi pratar om det hemma, men det finns ju såklart fortfarande en distans.

Tänkte kanske vi kunde hitta på något snällt, ge barnen lite att reflektera över, men vill såklart att det inte bara skall vara symboliskt.

Fattar att vi inte bor i USA och det kanske inte är möjligt att hoppa in som frivillig för en dag i Sverige, men om det gör det; hur gör man det, samt är det ett faktiskt bidrag som gör någon skillnad?

Annars kan man tex baka pepparkakor och skriva kort, eller packa in sockar eller ficklampor etc. och dela ut?

Frågan är egentligen, om du är/har varit eller känner någon som är drogberoende, har ni några tips om hur en främling kunde gjord din dag lite bättre?

De personer du talar om har ett mål, få ihop dagens fix..

Hälsosam syn finns inte när det gäller så tunga droger, om det finns överhuvudtaget. Att en gång per år försöka döva särskilt ditt samvete med att skänka pepparkakor, som man kan bli lös i magen av, är mer ett dåligt skämt från din sida, hoppas jag. De här personernas matvanor är på många sätt avvikande från kostcirkeln,, din insikt om det livet verkar noll men behjärtansvärt att du försöker.

De flesta är förhärdade brottslingar och skulle i sitt drogberoende manipulera och stjäla från dig om tillfälle gavs. Deras betéende kan vara riktigt okontrollerat och hemskt vilket dina barn ska vara medvetna om, varför ska du dölja sanningen och göra barn medberoende?

I din förra tråd talades det om gamla mobiler, ja dom kan användas till brottslighet men annars är de flesta missbrukare väldigt fåfänga när det gäller det senaste eller värsta. Det gäller kläder som prylar, men när natten smyger sig på kan en filt, raggsockar och annat värmande vara livsavgörande, för en uteliggare...

Mina bästa råd, ge bort en röding eller två, be en bön, köp Situation Stockholm och läs dig till var du bäst kan göra en insats eller skänka bidrag till.
https://www.situationsthlm.se/aktuellt/
Citera
2021-12-01, 04:44
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampsubba

Hälsosam syn finns inte när det gäller så tunga droger, om det finns överhuvudtaget. Att en gång per år försöka döva särskilt ditt samvete med att skänka pepparkakor, som man kan bli lös i magen av, är mer ett dåligt skämt från din sida, hoppas jag. De här personernas matvanor är på många sätt avvikande från kostcirkeln,, din insikt om det livet verkar noll men behjärtansvärt att du försöker.

De flesta är förhärdade brottslingar och skulle i sitt drogberoende manipulera och stjäla från dig om tillfälle gavs. Deras betéende kan vara riktigt okontrollerat och hemskt vilket dina barn ska vara medvetna om, varför ska du dölja sanningen och göra barn medberoende?

I din förra tråd talades det om gamla mobiler, ja dom kan användas till brottslighet men annars är de flesta missbrukare väldigt fåfänga när det gäller det senaste eller värsta. Det gäller kläder som prylar, men när natten smyger sig på kan en filt, raggsockar och annat värmande vara livsavgörande, för en uteliggare...

Mina bästa råd, ge bort en röding eller två, be en bön, köp Situation Stockholm och läs dig till var du bäst kan göra en insats eller skänka bidrag till.
Ja. Man kan aldrig lita på någon som tar droger. De är dessutom kapabla till vad som helst om de måste för sina skulder eller droger.

Om du vill ha problem, då tar du in missbrukare i ditt liv. Sedan finns såklart många fina människor. Jag har själv känt många människor jag tyckt om mycket och som visst mig medmänsklighet och sympati men de flesta vänder kappan snabbare än vad du hinner tala färdigt en mening. De är paranoida. Konspiratoriska. Tjuvaktiga. Självcentrerande. Manipulativa. Och många mår extremt dåligt, inte blir det bättre av vad de gör mot andra människor. Ändå upplever de som regel den själva som offer inför omständigheterna, omgivningen och hela världen.

Ge dem mat. Tvätta deras kläder. Låt dem duscha men håll dem ifrån dina barn. Barn präglas av människor de möter och en narkoman till svärson/svärdotter i framtiden är inte drömtillvaron för dina barn.
Citera
2021-12-01, 09:00
Medlem
Riddarhusets avatar
Hur gamla är barnen?
Ta kontakt med hjälporganisationer.
Citera
2021-12-01, 10:23
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Opiater och andra opioider --> Övriga droger
/Moderator
Citera
2021-12-01, 10:26
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Dela ut nya kanyler vetja.
Citera
2021-12-01, 12:10
Medlem
BigFatCones avatar
Ge dom shit som dom behöver men aldrig köper själv. En filt, nya strumpor. Kanske en sovsäck. Man behöver konkret hjälp.
Citera
2021-12-01, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampsubba

Folk är folk tycker jag. Jag har inget intresse av att skärma barnen från det faktum att dem har ett privilegierat liv, eller att det finns plenty av människor i samhället som ej har det bra.
Ja, är man hemlös och drogberoende så är man antagligen en brottsling. Men det är ju inte allt man är. Kanske jag som uttryckte mig dåligt, men vi kan väl alla vara eniga om att en missbrukare inte är någon underklass människa, och det kunde liksåväl varit mig eller dig. Samt det brottsliga beteendet som kommer med drogberoende av såpass starka saker anser jag inte som något som beror på personen, utan beroendet.

Jag jobbar frivilligt när jag kan, men har ingen erfarenhet av hemlöshet eller missbrukare, så min insikt om det livet är precis som du säger noll. Men det betyder ju inte att man inte kan eller borde försöka ändra på det.

Vi köper in filtar och raggsockar. Är kaffe/värm chocklad något?
Citera
2021-12-01, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Dela ut nya kanyler vetja.

Wtf? Får man inte det gratis på apotek i Sverige?
Citera
2021-12-01, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ge dom shit som dom behöver men aldrig köper själv. En filt, nya strumpor. Kanske en sovsäck. Man behöver konkret hjälp.

Det kör jag på, tack för tips!
Citera
2021-12-01, 14:55
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunny222
Wtf? Får man inte det gratis på apotek i Sverige?

Inte under min tid som sprutis åtminstone. Några år sedan nu, men har mycket svårt att tro att något skulle ha förändrats...
Citera
2021-12-01, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Inte under min tid som sprutis åtminstone. Några år sedan nu, men har mycket svårt att tro att något skulle ha förändrats...

Shit, så sjukt. Jag är norsk och där är det gratis utdelning, utgår från att det beror på HIV och andra sjukdomar dem började med det. Alltid utgått från att det var sån typ överallt. Vad hemskt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in