2021-12-01, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Covid 19 liknar inte många sjukdomar. Finns 1000-tals avhandlingar om det. Man visste inte hur man skulle behandla, tex var ventilatorbehandling inte framgångsrikt alls som man först trodde. Kortisonbehandling kom man efter ett tag på att det var förhållandevis effektivt. Många som dog fick aldrig komma till sjukhuset, inte ens träffa en läkare, utan dog på ålderdomshemmet där de hade fått morfinsputa i stället!!
Ja det sistnämnda är jag mycket medveten om och har nämnt ett flertal gånger! Även att respiratorer dödade alltför många patienter främst på grund av dålig kalibrering. Kommer ihåg att många läkare avfärdade syrgasbehandling då, nu använder de sådant..
Citera
2021-12-01, 00:05
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jo, det är väl som de där 22 rabiata som protesterade i öppet brev mot FHM i början av pandemin, och nån upprörd utlandsfödda forskare som hotade att lämna Sverige för vår frihet under pandemin.

Med lite tur blir det 100 år till nästa stora pandemi, så då behöver varken vi eller gubbarna på KVA bry sig.

Dom vill se munskydd i alla inomhusmiljöer, det är allt jag behöver veta för att rata dem.

Nej nu tänker du på Björn Olsen och hans tokstollegäng som skrek i media . De var ju bara bittra för de saknade inflytande . Den där kvinnan jag glömt namnet på hade ju inte arbetar på många år inom ämnet ..

KVA är oberoende och samlar experter i olika analyser som gäller mycket annat än covid ..
Citera
2021-12-01, 00:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ju färre som har kraftig hosta och rejäla nysningar och hög feber desto större sannolikhet att fler är tysta smittspridare och spridningen sker snabbare, eller?

Har man milda symptom ökar benägenheten att inte hålla sig hemma och då sprids viruset snabbare, har du någon invändning mot resonemanget som krockar med din egen farhåga?

Nej då, så kan det förstås vara. Eller att den smittsamma delen av inkubationstiden är längre. Dessutom kan det röra sig om en potentiellt högre viruslast, som är fallet vad gäller Delta-varianten. Men, som sagt var: En hög andel av asymptomatiska fall, som inte känner sig sjuka, överhuvudtaget, bidrar, förstås till hög smittspridning. Jag känner, personligen, till ett sådant, konstaterat fall, vad gäller Wuhan-varianten.
Citera
2021-12-01, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du har aldrig funderat över varför en virus-variant konkurreras ut av en ny variant?
Nu konkurreras de ju inte ut utan mer avlöser varandra men sånt går uppenbarligen över ditt och många andras huvuden.
Citera
2021-12-01, 00:09
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Måtte det inte komma något jävligare virus, lär bli många som stryker med den dagen då det är så hemskt jobbigt att bära ett munskydd.
Fast det är väl det som är poängen, är det jävligt nog så kommer folk frivilligt bära munskydd for att skydda sig, och vaccinera sig trots risker. Det här viruset däremot innebär mycket liten risk för många, särskilt om man skyddar sig mot stora virusmängder som riskerar överväldiga immunförsvaret. Hur många som väljer att frivilligt munskydda sig blir lite som ett mått på hur illa viruset är.

Inget ont om de som vill eller behöver skydda sig extra, men för många är det inte ett stort hot.
Citera
2021-12-01, 00:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast det är väl det som är poängen, är det jävligt nog så kommer folk frivilligt bära munskydd for att skydda sig, och vaccinera sig trots risker. Det här viruset däremot innebär mycket liten risk för många, särskilt om man skyddar sig mot stora virusmängder som riskerar överväldiga immunförsvaret. Hur många som väljer att frivilligt munskydda sig blir lite som ett mått på hur illa viruset är.

Inget ont om de som vill eller behöver skydda sig extra, men för många är det inte ett stort hot.

Det lär bli samma strutsmentalitet som nu - det är en snuva. Tror du lägger för mycket tilltro till "folk".
Citera
2021-12-01, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Använd ni flockimmunitet, att jag stör mig på det är inte ert problem. Ibland reagerar jag på saker och ting på mitt sätt och nu kopplade jag det till Tegnells flockimmunitetsexperiment, där jag betackade mig för att delta. Fick inte ens en förfrågan om jag ville vara med.

Men SUCK du och alla andra mäniskor som umgås med andra är ju med i flockimmunitetsgänget vare sig du vill eller inte! Ätt du går och tror något annat är på sätt och vis extremt ironiskt fast samtidigt tycker man ju lite synd om dig och andra som inte ens förstår grundläggande epidemiologi!
Citera
2021-12-01, 00:13
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nu konkurreras de ju inte ut utan mer avlöser varandra men sånt går uppenbarligen över ditt och många andras huvuden.

Haha vart tar den avlösts varianten vägen då ?
Citera
2021-12-01, 00:16
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lite preliminära data presenterade i israelisk TV:

Arieh Kovler
@ariehkovler
Israel's Channel 12 reported the Israeli Health Ministry's initial assessment of Omicron based on data given to them by the South African health authorities. This data is at best preliminary and I have a lot of questions. Sharing with appropriate caveats:
Per this report, 3 vax doses (2+booster) provide:
* 90% protection against Omicron infection vs 95% effectiveness against Delta
* Similar level of protection against severe disease in Omicron and Delta

THIS IS VERY PRELIMINARY DATA -- DON'T BE SURPRISED IF IT CHANGES
Per this report, unvaxxed people who have recovered from past infection with another Covid variant are *double* as likely to catch Omicron as they were to catch Delta.

If the data on double the reinfection rate is accurate, it might help explain what we're seeing in South Africa where so much of the population's immunity was from past infection.
Per the report, the really bad news is Omicron appears to have an R that's 1.3x that of Delta. That's a crazy high infection rate. Means case numbers can spiral out of control almost before you notice them.

I have questions about this data, not least how there can possibly be vaccine effectiveness data for people who've had booster doses, when basically nobody in South Africa has had a booster dose. So take it all with a handful of salt for now.
Another point is that vaccine effectiveness is compared to the unvaccinated. So even if vaccine effectiveness was unchanged and Omicron was more infectious, then everyone, vaxxed and unvaxxed, would have a higher chance of caching it than Delta.
I presented the numbers in this thread as they were presented on the news. But their presentation was misleading.

A 95%->90% drop in vaccine effectiveness translates to "double as likely to get Omicron compared to Delta".
https://twitter.com/ariehkovler/status/1465776324233117697?s=20

Väldigt preliminära uppgifter. Och vi vet att vaccinets skyddseffekt mot att bli smittad sjunkit efter bara tre månader när det gäller Delta-varianten. Men vi får vara glada om vaccinet, överhuvudtaget, biter på omicron.Lika så om tidigare infektion skyddar mer eller mindre. Men jag har satsat på hybridimmunitet för egen del och jag tror att det är det absolut säkraste kortet för hela befolkningen över 11 år, förutom de mest sköra, som t.o.m kan duka under för en vaccindos.
Citera
2021-12-01, 00:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Men SUCK du och alla andra mäniskor som umgås med andra är ju med i flockimmunitetsgänget vare sig du vill eller inte! Ätt du går och tror något annat är på sätt och vis extremt ironiskt fast samtidigt tycker man ju lite synd om dig och andra som inte ens förstår grundläggande epidemiologi!

Fast nu umgås jag ju inte med andra människor, hur tänkte du där? Jag kan umgås med en väl vald skara vaccinerade ja, men i övrigt, nej. Jag tycker synd om dig med så känslan är ömsesidig!
Citera
2021-12-01, 00:17
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Personen jag träffade är inlagd nu. Inte på IVA men på COVID-infektionsavdelning. Så personen är tyvärr sjuk på riktigt, och det finns utlandskopplingar också så det känns inte alls bra. Jag har dock inte så många dagar kvar nu förrän inkubationstiden har gått.

Det är väl antagligen så att vaccinskyddet försvinner fortare än någon har räknat med. Detta går naturligtvis ännu fortare hos folk som redan har nedsatt immunförsvar (ett vaccin ska trigga individens eget immunförsvar, det hjälper inte om immunsystemet inte fungerar som det ska). D.v.s. främst våra äldre, som också fick dos 1 och 2 först.
Ja, att någon blivit ordentligt sjuk harvjubheller aldrig hänt förut.....

Inkubationstid? Jag trodde att du var dubbelvaccinerade och att vaccinet är så jäkla effektivt? Du är väl ingen jäkla antivaxxer som tror att vaccinet inte fungerar?

Så vaccin var sjätte(eller var tredje, som England nu säger) månad för alltid? Och när du inte längre vill ta en spruta till och då förlorar ditt coronapass, låter det annorlunda då?
Citera
2021-12-01, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Haha vart tar den avlösts varianten vägen då ?
Ja vad tror du? Vad händer med viruspartiklar som är beroende av specifika ämnen för att existera? När dessa ämnen inte går att frambringa längre? Vad händer då? Jo de upphör att existera, inte helt men i stort antal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in