2021-11-30, 23:44
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har inte hört det nämnas annat än inom akademin på det sättet, men jag kan ha fel.
Man kanske kan etablera ett neutralare ord, som gruppimmunitet. Det är onödigt att få associationer till en djurflock när man pratar om människor. Gruppimmunitet fungerar för både människor och djur. Eller varför inte folkimmunitet.

I praktiken ändrar det ingenting, men låter kanske bättre i vissa ögon.
Citera
2021-11-30, 23:45
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nu hittade jag länken genom att googla citatet. Skulle ha tänkt på det tidigare.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/11/expertgrupp-vill-se-oberoende-expertenhet-vid-pandemier/

Skrämmande vilka gaggiga gubbar som sitter på den där vetenskapsakademien. 76 år är han som uttalar sig. Han vill kväva folk genom att tvinga på dem munskydd i alla inomhusmiljöer. Nu tappade jag fullständigt förtroendet för vetenskapsakademien.

https://s3.eu-de.cloud-object-storage.appdomain.cloud/kva-image-pdf/2021/11/covidrapport_slutrapport_sammanfattning_211130.pdf
Citera
2021-11-30, 23:47
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lite preliminära data presenterade i israelisk TV:

Arieh Kovler
@ariehkovler
Israel's Channel 12 reported the Israeli Health Ministry's initial assessment of Omicron based on data given to them by the South African health authorities. This data is at best preliminary and I have a lot of questions. Sharing with appropriate caveats:
Per this report, 3 vax doses (2+booster) provide:
* 90% protection against Omicron infection vs 95% effectiveness against Delta
* Similar level of protection against severe disease in Omicron and Delta

THIS IS VERY PRELIMINARY DATA -- DON'T BE SURPRISED IF IT CHANGES
Per this report, unvaxxed people who have recovered from past infection with another Covid variant are *double* as likely to catch Omicron as they were to catch Delta.

If the data on double the reinfection rate is accurate, it might help explain what we're seeing in South Africa where so much of the population's immunity was from past infection.
Per the report, the really bad news is Omicron appears to have an R that's 1.3x that of Delta. That's a crazy high infection rate. Means case numbers can spiral out of control almost before you notice them.

I have questions about this data, not least how there can possibly be vaccine effectiveness data for people who've had booster doses, when basically nobody in South Africa has had a booster dose. So take it all with a handful of salt for now.
Another point is that vaccine effectiveness is compared to the unvaccinated. So even if vaccine effectiveness was unchanged and Omicron was more infectious, then everyone, vaxxed and unvaxxed, would have a higher chance of caching it than Delta.
I presented the numbers in this thread as they were presented on the news. But their presentation was misleading.

A 95%->90% drop in vaccine effectiveness translates to "double as likely to get Omicron compared to Delta".
https://twitter.com/ariehkovler/status/1465776324233117697?s=20

Vi har ju faktisk data från UK. Effektiviteten är ju negativ.

Vi har FHM´s rapport för v46. Fortfarande de vaxade som dör.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2021/covid-19-veckorapport-2021-vecka-46-final.pdf
Citera
2021-11-30, 23:47
Medlem
Citat:
Kvävs gör man bara om man har dålig allmänhälsa. En normal människa klarar alldeles utmärkt att bära ett andningsskydd av FFP3 typ, gör man inte det är man inte i form. En människa med dålig lungkapacitet klarar inte ens av att gå runt med ett kirurgiskt munskydd.
Nej och de klarar generellt inte en snuva heller.
Citera
2021-11-30, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lite preliminära data presenterade i israelisk TV:

Arieh Kovler
@ariehkovler
Israel's Channel 12 reported the Israeli Health Ministry's initial assessment of Omicron based on data given to them by the South African health authorities. This data is at best preliminary and I have a lot of questions. Sharing with appropriate caveats:
Per this report, 3 vax doses (2+booster) provide:
* 90% protection against Omicron infection vs 95% effectiveness against Delta
* Similar level of protection against severe disease in Omicron and Delta

Per this report, unvaxxed people who have recovered from past infection with another Covid variant are *double* as likely to catch Omicron as they were to catch Delta.

If the data on double the reinfection rate is accurate, it might help explain what we're seeing in South Africa where so much of the population's immunity was from past infection.
Per the report, the really bad news is Omicron appears to have an R that's 1.3x that of Delta. That's a crazy high infection rate. Means case numbers can spiral out of control almost before you notice them.

I have questions about this data, not least how there can possibly be vaccine effectiveness data for people who've had booster doses, when basically nobody in South Africa has had a booster dose. So take it all with a handful of salt for now.
Another point is that vaccine effectiveness is compared to the unvaccinated. So even if vaccine effectiveness was unchanged and Omicron was more infectious, then everyone, vaxxed and unvaxxed, would have a higher chance of caching it than Delta.
I presented the numbers in this thread as they were presented on the news. But their presentation was misleading.

A 95%->90% drop in vaccine effectiveness translates to "double as likely to get Omicron compared to Delta".
https://twitter.com/ariehkovler/status/1465776324233117697?s=20

Så vaccin hjälper i stort sett lika bra mot Omikron som mot delta
Men naturlig immuna har dubbelt så stor chans att bli sjuka igen.
Tillåt mig avvakta fler rapporter...
Citera
2021-11-30, 23:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Man kanske kan etablera ett neutralare ord, som gruppimmunitet. Det är onödigt att få associationer till en djurflock när man pratar om människor. Gruppimmunitet fungerar för både människor och djur. Eller varför inte folkimmunitet.

I praktiken ändrar det ingenting, men låter kanske bättre i vissa ögon.

Använd ni flockimmunitet, att jag stör mig på det är inte ert problem. Ibland reagerar jag på saker och ting på mitt sätt och nu kopplade jag det till Tegnells flockimmunitetsexperiment, där jag betackade mig för att delta. Fick inte ens en förfrågan om jag ville vara med.
Citera
2021-11-30, 23:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej och de klarar generellt inte en snuva heller.

Så är det.
Citera
2021-11-30, 23:52
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Kvävs gör man bara om man har dålig allmänhälsa. En normal människa klarar alldeles utmärkt att bära ett andningsskydd av FFP3 typ, gör man inte det är man inte i form. En människa med dålig lungkapacitet klarar inte ens av att gå runt med ett kirurgiskt munskydd.
Det är inte bara lungkapacitet det handlar om, många tycker den fuktiga, varma luften blir obehaglig. Det blir ju dessutom många som förväntas gå omkring i munskydd, kanske dagarna i ända, trots att de inte sprider asymptomatisk eller presymptomatisk smitta. Dessutom är det ju inte i alla inomhusmiljöer det är svårt att hålla rimligt avstånd.

Men låt föralldel de gamla gaggiga gubbarna i vetenskapsakademien sitta där och gagga i sina munskydd, så slipper man se deras fula nunor.
Citera
2021-11-30, 23:54
Medlem
Citat:
De flesta har nog mest svårt att förstå varför sjukvården tog kål på så många av sina c19 patienter i början av plandemin? Var det paniken? Eller beslutet att välja nya oprövade behandlingar istället för att behandla som man gjort vid tidigare infektionssjukdomar?
Covid 19 liknar inte många sjukdomar. Finns 1000-tals avhandlingar om det. Man visste inte hur man skulle behandla, tex var ventilatorbehandling inte framgångsrikt alls som man först trodde. Kortisonbehandling kom man efter ett tag på att det var förhållandevis effektivt. Många som dog fick aldrig komma till sjukhuset, inte ens träffa en läkare, utan dog på ålderdomshemmet där de hade fått morfinsputa i stället!!
Citera
2021-11-30, 23:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det är inte bara lungkapacitet det handlar om, många tycker den fuktiga, varma luften blir obehaglig. Det blir ju dessutom många som förväntas gå omkring i munskydd, kanske dagarna i ända, trots att de inte sprider asymptomatisk eller presymptomatisk smitta. Dessutom är det ju inte i alla inomhusmiljöer det är svårt att hålla rimligt avstånd.

Men låt föralldel de gamla gaggiga gubbarna i vetenskapsakademien sitta där och gagga i sina munskydd, så slipper man se deras fula nunor.

Måtte det inte komma något jävligare virus, lär bli många som stryker med den dagen då det är så hemskt jobbigt att bära ett munskydd.
Citera
2021-11-30, 23:58
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Vadå det är ju ganska omfattade line up av professorer inom ämnet förutom den du nämner . Kikade du på länk till ” sammanfattning ” ? Måste ju varit minst 20 namn ..
Jo, det är väl som de där 22 rabiata som protesterade i öppet brev mot FHM i början av pandemin, och nån upprörd utlandsfödda forskare som hotade att lämna Sverige för vår frihet under pandemin.

Med lite tur blir det 100 år till nästa stora pandemi, så då behöver varken vi eller gubbarna på KVA bry sig.

Dom vill se munskydd i alla inomhusmiljöer, det är allt jag behöver veta för att rata dem.
Citera
2021-11-30, 23:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Det är kul att läsa dina funderingar som fortfarande befinner sig på en väldigt låg nivå. SARS cov2 har hela tiden varit som en snuva för de flesta. Omni sprids trots påståenden om att vara betydligt smittsammare, smitta troligen precis som de andra coronavirusen!

Frånsett din monumentala okunnighet i övrigt: Du har aldrig funderat över varför en virus-variant konkurreras ut av en ny variant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in