2021-11-30, 23:25
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Denna bruden verkar inte ge med sig!

Kan det verkligen stämma att det inte finns några allvarliga fall av omikron i SA än?

https://www.expressen.se/nyheter/lakaren-omikron-kan-vara-vagen-till-flockimmunitet/

Det är för få rapporterade Omnicron-fall ännu och det har rört sig om unga människor i Sydafrika, så det är förtidigt att säga något säkert ännu.

Men om ingen skulle behövas läggas in på sjukhus, så är det det bästa som kunde hända. Sprids Omnicron extremt lätt och ingen blir allvarligt sjuk, så är det bara att låta skiten bränna igenom hela den globala befolkningen! Viruset får spridas och bli evolutionärt framgångsrikt. Och vi blir glada om SARS-COV2, redan, muterat till en vanlig "snuva"!

Men, tyvärr, så vågar jag inte tro på det. Omnicron är säkert vare sig mildare eller farligare än Delta-varianten, förutom vad gäller en ökad spridningsförmåga. Och det är inte alls bra!
Citera
2021-11-30, 23:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Nu råkar jag haft snuvan, men på vilket sätt är just allmosor bättre än en simpel sjukförsäkring?

Nu är det ju ett sådant system vi har så det är bara att "suck it up", vill man ha ett annat system kan man flytta exempelvis till USA. I Sverige ska vi värna om alla, även dem som inte har råd med en "simpel sjukförsäkring", det är inte jag som satt upp reglerna för det. Jag har själv en privat sjukförsäkring. Har du något hum om vad sjukvård kostar egentligen?
Citera
2021-11-30, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det är för få rapporterade Omnicron-fall ännu och det har rört sig om unga människor i Sydafrika, så det är förtidigt att säga något säkert ännu.

Men om ingen skulle behövas läggas in på sjukhus, så är det det bästa som kunde hända. Sprids Omnicron extremt lätt och ingen blir allvarligt sjuk, så är det bara att låta skiten bränna igenom hela den globala befolkningen! Viruset får spridas och bli evolutionärt framgångsrikt. Och vi blir glada om SARS-COV2, redan, muterat till en vanlig "snuva"!

Men, tyvärr, så vågar jag inte tro på det. Omnicron är säkert vare sig mildare eller farligare än Delta-varianten, förutom vad gäller en ökad spridningsförmåga. Och det är inte alls bra!
Det är kul att läsa dina funderingar som fortfarande befinner sig på en väldigt låg nivå. SARS cov2 har hela tiden varit som en snuva för de flesta. Omni sprids trots påståenden om att vara betydligt smittsammare, smitta troligen precis som de andra coronavirusen!
Citera
2021-11-30, 23:32
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Frågan är hur effektivt det är. Det stänger ute fel personer. Varför inte lika gärna stänga ute männen eftersom de mer än dubbelt så ofta hamnar på IVA? Bara 30 % av alla IVA-patienter hittills är kvinnor. Varför ska männen kräva så mycket av IVA-vården? Nej, vi måste definitivt införa särskilda restriktioner för dem! Så här kan vi ju bara inte ha det, männen ska då alltid ta plats och lägga beslag på alla resurser. Varför har vår feministiska regering inte tänkt på det? Vi bör kvotera IVA-platser så att högst 50 % tilldelas männen, eller ge männen extra hög skatt för att de är så sjukliga.

Se så många bättre idéer det finns än vaccinpass. Husarrest för männen efter kl 17, då kanske vården räcker till.

Vaccinpass handlar ju inte om huruvida nån bär på smitta eller är mottaglig. Det avgör inte om någon hamnar på IVA. Ska vi ha kollektiva åtgärder kan vi lika gärna ge oss på männen som under pandemin utgjort 70 % av de som vårdats på IVA. Det vi behöver är könspass, inte vaccinpass.

Får männen inte gå på krogen lär kvinnorna stanna hemma. Så det skulle säker vara effektivt. Det strider dock mot diskrimineringslagen. Man väljer ju inte att vara man eller kvinna .. eller jo nuförtiden kan man ju välja ” man , kvinna , eller annat” när man fyller i blanketter 😬. Jag tror du fattar vad jag menar.
Citera
2021-11-30, 23:33
Moderator
OYs avatar
Citat:

Ju färre som har kraftig hosta och rejäla nysningar och hög feber desto större sannolikhet att fler är tysta smittspridare och spridningen sker snabbare, eller?

Har man milda symptom ökar benägenheten att inte hålla sig hemma och då sprids viruset snabbare, har du någon invändning mot resonemanget som krockar med din egen farhåga?
Senast redigerad av OY 2021-11-30 kl. 23:49.
Citera
2021-11-30, 23:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Lite preliminära data presenterade i israelisk TV:

Arieh Kovler
@ariehkovler
Israel's Channel 12 reported the Israeli Health Ministry's initial assessment of Omicron based on data given to them by the South African health authorities. This data is at best preliminary and I have a lot of questions. Sharing with appropriate caveats:
Per this report, 3 vax doses (2+booster) provide:
* 90% protection against Omicron infection vs 95% effectiveness against Delta
* Similar level of protection against severe disease in Omicron and Delta

THIS IS VERY PRELIMINARY DATA -- DON'T BE SURPRISED IF IT CHANGES
Per this report, unvaxxed people who have recovered from past infection with another Covid variant are *double* as likely to catch Omicron as they were to catch Delta.

If the data on double the reinfection rate is accurate, it might help explain what we're seeing in South Africa where so much of the population's immunity was from past infection.
Per the report, the really bad news is Omicron appears to have an R that's 1.3x that of Delta. That's a crazy high infection rate. Means case numbers can spiral out of control almost before you notice them.

I have questions about this data, not least how there can possibly be vaccine effectiveness data for people who've had booster doses, when basically nobody in South Africa has had a booster dose. So take it all with a handful of salt for now.
Another point is that vaccine effectiveness is compared to the unvaccinated. So even if vaccine effectiveness was unchanged and Omicron was more infectious, then everyone, vaxxed and unvaxxed, would have a higher chance of caching it than Delta.
I presented the numbers in this thread as they were presented on the news. But their presentation was misleading.

A 95%->90% drop in vaccine effectiveness translates to "double as likely to get Omicron compared to Delta".
https://twitter.com/ariehkovler/status/1465776324233117697?s=20
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det användes tidigare inom djurvärlden och är en ganska ny företeelse. Att det används inom vetenskapen är ju en sak, nu slänger sig folk med termen hur som helst.

Ok. Enligt artikeln från 2011 så var det då först de sista decennierna de började användas bredare. Antar de betyder typ 80-talet.

Enligt andra så användes inte begreppet inte alls för människor innan Corona.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Herd immunity har inte använts för människor innan corona. Immunitet på befolkningsnivå är ett korrekt begrepp.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag citerade ju. Skrev inte tvinga . Utan deras råd till fortsatt pandemihantering.
Nu hittade jag länken genom att googla citatet. Skulle ha tänkt på det tidigare.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/11/expertgrupp-vill-se-oberoende-expertenhet-vid-pandemier/

Skrämmande vilka gaggiga gubbar som sitter på den där vetenskapsakademien. 76 år är han som uttalar sig. Han vill kväva folk genom att tvinga på dem munskydd i alla inomhusmiljöer. Nu tappade jag fullständigt förtroendet för vetenskapsakademien.
Citera
2021-11-30, 23:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ok. Enligt artikeln från 2011 så var det då först de sista decennierna de började användas bredare. Antar de betyder typ 80-talet.

Enligt andra så användes inte begreppet inte alls för människor innan Corona.

Jag har inte hört det nämnas annat än inom akademin på det sättet, men jag kan ha fel.
Citera
2021-11-30, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Inget konstigt, man vill inte få fullt på sjukhusen, speciellt IVA. Om man får det, det är då dödsfallen börjar stiga brant, men det verkar många ha svårt att förstå.
De flesta har nog mest svårt att förstå varför sjukvården tog kål på så många av sina c19 patienter i början av plandemin? Var det paniken? Eller beslutet att välja nya oprövade behandlingar istället för att behandla som man gjort vid tidigare infektionssjukdomar? Som man gör nu när knappt någon dör. Av infektionen
Senast redigerad av Nibiru2011 2021-11-30 kl. 23:47.
Citera
2021-11-30, 23:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Nu hittade jag länken genom att googla citatet. Skulle ha tänkt på det tidigare.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/11/expertgrupp-vill-se-oberoende-expertenhet-vid-pandemier/

Skrämmande vilka gaggiga gubbar som sitter på den där vetenskapsakademien. 76 år är han som uttalar sig. Han vill kväva folk genom att tvinga på dem munskydd i alla inomhusmiljöer. Nu tappade jag fullständigt förtroendet för vetenskapsakademien.

Kvävs gör man bara om man har dålig allmänhälsa. En normal människa klarar alldeles utmärkt att bära ett andningsskydd av FFP3 typ, gör man inte det är man inte i form. En människa med dålig lungkapacitet klarar inte ens av att gå runt med ett kirurgiskt munskydd.
Citera
2021-11-30, 23:44
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:

Vadå det är ju ganska omfattade line up av professorer inom ämnet förutom den du nämner . Kikade du på länk till ” sammanfattning ” ? Måste ju varit minst 20 namn ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in