2021-11-29, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Haha nej jag har ingen Elbil. Skulle absolut inte skaffa det med tanke på dagens elpriser. Kör en diesel. Dock så är det OT.

Vad kom du fram till? Var det någon större vits att sitta i mörker med TV'n avslagen? Eller var det smartare att ha på motorvärmaren till bilen en kvart kortare tid?
Citera
2021-11-29, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Vad kom du fram till? Var det någon större vits att sitta i mörker med TV'n avslagen? Eller var det smartare att ha på motorvärmaren till bilen en kvart kortare tid?

Har aldrig skrivit att jag väljer att ha tv’n avstängd hela dagarna. Jag skrev att jag stänger av den när den inte används. Har haft en ovana och låtit den varit igång trots att jag inte sitter framför den. Sluta tramsa.
Citera
2021-11-29, 21:50
Medlem
Kan någon vänlig skäl förklara detta för mig.

Elen ska ju vara så förbannat dyr idag. Men om jag går in på mitt elbolag 7h kraft och kollar rörligt pris så ligger det strax under 1 kr med moms. Binder jag det i 3 år så är vi nere på 73 öre.

Var kommer dessa 4 kr/kWh som man läst om idag?

Känns ju som man absolut bör binda elpriset för 73 ör/kWh.
Citera
2021-11-30, 00:57
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Helt ärligt inte heller en dum idé nu när en lite längre dusch ( 2-3 kwh) kan kosta uppåt 30 kronor per gång om det vill sig illa. Jag som gillar att duscha 2 gånger om dagen (en på morgon en på kväll) så blir det en märkbar skillnad på elräkningen.

Ja varför inte? Det är ju gratis. Jag duschar alltid på jobbet😁
Citera
2021-11-30, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Har aldrig skrivit att jag väljer att ha tv’n avstängd hela dagarna. Jag skrev att jag stänger av den när den inte används. Har haft en ovana och låtit den varit igång trots att jag inte sitter framför den. Sluta tramsa.

Inte min mening att "tramsa". Ville bara påpeka att det här med att slå av belysning och TV för att spara el ger så marginellt lite effekt. Det är bättre att minska användandet av de källor som förbrukar mycket energi t.ex. motorvärmare, spisplattor, elelement etc.
Citera
2021-11-30, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Jag har hus och förbrukar ca 25.000 kWh/år. Om elen kostar 4 kr/kWh så landar vi på 100.000 kr/år för elen.

Då har du inte räknat in moms, skatt och överföringen, etc etc
Citera
2021-11-30, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
Elen ska ju vara så förbannat dyr idag. … Binder jag det i 3 år så är vi nere på 73 öre. Var kommer dessa 4 kr/kWh som man läst om idag?

Kvällspress som jagar klick, och utnyttjar att de allra flesta inte förstår hur priset beräknas.

Ett extremt spotpris en viss dag har ganska lite att göra med vad du som kund faktiskt betalar, även om du har rörligt elpris. Det man brukar kalla ”rörligt elpris” är alltså inte spotpriset vid varje enskilt tillfälle.

Tveklöst är elen dyr just nu, men det är inte fullt så extremt som det låter.
Citera
2021-11-30, 20:52
Medlem
Ska man ha is i magen och teckna upp sig senare? Ångrar att jag inte tog 3 år förra året via Bixia, hade haft ca 50 öre inkl allt.
Citera
2021-11-30, 21:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Butternutsquash
Skulle avråda ALLA från rörliga avtal i nuläget. Har tibber och morgondagens snittkostnad ligger på 340 öre/kWh(!!). Har bytt till vattenfall för 71 öre/kWh i 24 månader istället.
Jag har rörligt med tibber. lönar sig eftersom jag har hög nattförbrukning. Att binda sig till 71 öre nu låter bra men börjar det blåsa lite och vattenkraften kommer igång igen så kommer vi säkerligen ner under 71 öre inom kort, och nästan gratis på nätterna.

Hade jag kunnat binda mig till runt 50 öre hade jag gjort det.

I november ligger mitt snittpris på 93 öre men det beror ju på att det varit snordyrt senaste dagarna. Tror det kan ligga runt där även under vintermånaderna som kommer, men dimper nog ner i vår.
Senast redigerad av fiskoega 2021-11-30 kl. 21:47.
Citera
2021-11-30, 23:05
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
Kan någon vänlig skäl förklara detta för mig.

Var kommer dessa 4 kr/kWh som man läst om idag?

Det är inte så knepigt, bara kolla på elbörsen:

https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Hourly/?view=table

Gå till timpriser t.ex. för 29/11 så ser du för SE3&4
min: 130.05 EUR/MWh, ca 1.3 kr/kWh
max: 421.87 EUR/MWh, a 4.2 kr/kWh

Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
... de allra flesta inte förstår hur priset beräknas...
.

Nej, det är uppenbart.
Citera
2021-11-30, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tongzhi
Det är inte så knepigt, bara kolla på elbörsen:

Det är just det som är min poäng att man inte kan göra. Privatpersoner med rörligt elpris har normalt ett snittpris på månadsbasis. Om priset är 4 kr/kWh en viss timme betyder det alltså inte att rörligt elpris för en privatperson i det ögonblicket är 4 kr/kWh.

Det går att teckna avtal som följer spotpriset, men detta är mycket ovanligt bland privatpersoner. Vanligare i industrisammanhang.

Citat:
Ursprungligen postat av tongzhi
Citat:
... de allra flesta inte förstår hur priset beräknas...
Nej, det är uppenbart.

Jag antar att du avsåg att vara spydig, men i sitt sammanhang blev det snarare komiskt.

EDIT: Jag kan tillägga att anledningen till att priset sätts per månad är att elbolagen ofta saknar timmätning på förbrukningen hos enskilda hushåll. De vet alltså inte hur mycket ström en viss kund gjorde av med en viss timme, och kan därför inte sätta priset på timnivå. Nyare elmätare klarar detta, och man kan då välja timdebitering även som privatperson om man vill.
Senast redigerad av LasseHansson 2021-11-30 kl. 23:55.
Citera
2021-12-04, 12:54
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Det är just det som är min poäng att man inte kan göra. Privatpersoner med rörligt elpris har normalt ett snittpris på månadsbasis. Om priset är 4 kr/kWh en viss timme betyder det alltså inte att rörligt elpris för en privatperson i det ögonblicket är 4 kr/kWh.

Det går att teckna avtal som följer spotpriset, men detta är mycket ovanligt bland privatpersoner. Vanligare i industrisammanhang.

Jag antar att du avsåg att vara spydig, men i sitt sammanhang blev det snarare komiskt.

EDIT: Jag kan tillägga att anledningen till att priset sätts per månad är att elbolagen ofta saknar timmätning på förbrukningen hos enskilda hushåll. De vet alltså inte hur mycket ström en viss kund gjorde av med en viss timme, och kan därför inte sätta priset på timnivå. Nyare elmätare klarar detta, och man kan då välja timdebitering även som privatperson om man vill.

Men är du efterbliven på riktigt, frågan var vart man får siffran 4 kronor från, vilket härmed visats. Det är ovanligt att privatpersoner väljer timdebitering, men det är bara teckna ett sådant avtal om man vill. Du verkar inte förstå det här med avtal, det går att avtala nästan vilken debitering som helst för sin el, det påverkar inte marknadspriset. Däremot kommer marknadspriset utan tvekan påverka debiteringsnivåerna i de avtal som erbjuds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in