Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-16, 10:50
  #2509
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Jag bor i lägenhet på strax under 100kvm. Flyttade in i höstas och fick min första elräkning i november. Den landade på drygt 4500:- vilket jag tycker var helt sanslöst. Samma sak för räkningen i december, drygt 5000:-.

Har givetvis anmält detta. Jag har eluppvärmning men detta är väl helt sjuka summor? Mina fråga är dock, OM detta nu skulle stämma (cirka 2000 kWh/mån), tjänar jag på att brassa på elementen istället för att ha de på 50%. Rimligtvis borde lägre inställning ge lägre elkostnad, samtidigt tänker jag att de kanske får jobba mer när de är satta på lägre effekt, kontra att lägenheten får bli riktigt varm och sen förbli det. Hur ska jag resonera?

Oavsett vad så är detta det sjukaste jag var varit med om. Jag har skärmat av nästan halva lägenheten med stängda dörrar och avstängda element så jag betalar egentligen för uppvärming på drygt 60kvm. Uppskattad årsförbrukning är cirka 24000 kWh. Någonting måste ju vara fel?

Du ska ställa termostaten så lågt som möjligt. Det enda du kan göra för att spara energi och pengar är att sänka inomhustemperaturen. En varmare lägenhet läcker ut mer värmeenergi än en svalare.

Stängda dörrar och avstängda element sparar väl en del men inte jättemycket. Innerväggarna i lägenehten är ju oisolerade. Hur ser lägenheten ut annars? Alltså hur ligger den i huset, väggar och tak mot det fria eller mot angränsande lägenheter?
24000 kWh är ganska mycket, fullt i klass med vad en eluppvärmd friliggande villa kräver.
Citera
2024-01-16, 18:20
  #2510
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Jag bor i lägenhet på strax under 100kvm. Flyttade in i höstas och fick min första elräkning i november. Den landade på drygt 4500:- vilket jag tycker var helt sanslöst. Samma sak för räkningen i december, drygt 5000:-.

Har givetvis anmält detta. Jag har eluppvärmning men detta är väl helt sjuka summor? Mina fråga är dock, OM detta nu skulle stämma (cirka 2000 kWh/mån), tjänar jag på att brassa på elementen istället för att ha de på 50%. Rimligtvis borde lägre inställning ge lägre elkostnad, samtidigt tänker jag att de kanske får jobba mer när de är satta på lägre effekt, kontra att lägenheten får bli riktigt varm och sen förbli det. Hur ska jag resonera?

Oavsett vad så är detta det sjukaste jag var varit med om. Jag har skärmat av nästan halva lägenheten med stängda dörrar och avstängda element så jag betalar egentligen för uppvärming på drygt 60kvm. Uppskattad årsförbrukning är cirka 24000 kWh. Någonting måste ju vara fel?
Tjänar du på att brassa på elementen istället för att ha de på 50%? Nej, självklart inte.

Det ligger i ditt intresse att förstå hur det där med uppvärmning fungerar om det är så att du bor så att ansvaret för detta ligger på dig. Direktverkande el är förödande vad gäller uppvärmning, är inte detta något du funderade på innan du flyttade in?
Citera
2024-02-18, 19:49
  #2511
Medlem
Halloj!

Jag har ett problem som jag undrar om ngn kan tänkas vara behjälplig med.
Såhär är det:
Jag hyrde under 9 mån ett hus på landet (behövde komma bort lite från stan pga hälsoproblem, och få lugn och ro). Hyrde av en privatperson, som stod kvar på elabonnemanget under de månader jag bodde där. Han hade också solpaneler där han, som jag förstod det, sålde den egenproducerade elen till elbolaget.

I början skrev han vad jag skulle betala för elen på den egenskrivna hyresavin, utan att ge mig ngn kopia på elfakturan. När jag bad om det i efterhand fick jag bara sida 2 på fakturan, dvs summan vad som skulle betalas, men utan specifikation.
Eftersom jag inte mådde bra alls när jag bodde där och var ganska beroende av att få fortsätta hyra just där och då, vågade/orkade jag inte ifrågasätta så mkt.. Men i efterhand begärde jag själv ut samtliga fakturor, specifikationer inkluderade, från elbolaget + alla fakturor från elnätsbolaget.

Hade dock väldigt svårt att förstå fakturorna själv, pga hyresvärdens egenproducerade solel. En vän till mig kollade litegrann på första fakturan och då VERKAR det som att hyresvärden lurat mig på ca 900 kr på den. Dock lite oklart eftersom även min vän hade svårt att fatta fakturorna. Vi har båda vänt ut och in på våra hjärnor för att försöka få klarhet i allt, men det är just detta med den egenproducerade solenergin på fakturorna som ställer till det för oss (vi är två stadsbor där elen ingår i våra hyresavtal, och har aldrig behövt befatta oss särskilt mkt med att granska elfakturor överhuvudtaget. Solpaneler och egenproducerad el är definitivt överkurs här!).

Har varit i kontakt med Hyresgästföreningen som säger att dom kan driva in ev pengar som jag betalt för mkt för elräkningarna (samt pengar för elstödet, som hyresvärden också snuvade mig på!), men dom kan inte hjälpa till med att granska fakturorna..
Så, nu är frågan: är det någon här som är haj på detta och skulle kunna tänka sig att kika på dessa fakturor mot viss ersättning? (Jag är dock sjukskriven på heltid sedan många år, så kan inte ge ngn större summa tyvärr). Eller vet ngn möjligtvis om det finns nånstans jag kan vända mig för att få hjälp?
Citera
2024-02-27, 20:19
  #2512
Medlem
Nihennas avatar
Är elpriserna hyfsat normala än? Mitt 3-åriga fasta elavtal till typ 53 öre före skatt går ut vid årsskiftet. Lång tid kvar, men jag är ändå nyfiken, har priserna stabiliserats och blivit okej än? Vad kan man tänkas behöva betala vid årsskiftet? Eller kostar det fortfarande 1-5 kronor kilowatten som det gjorde förra vintern?

Bor i Göteborg, så elområde 3.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback