Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-11-30, 17:56
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det är taxichauffören Börge Hellströms uppgifter. Redovisas i Jerker Söderbloms Säpoutredning 1987. Söderblom tog tillbaka allt inför rättegången mot CP men det tror jag vad jag vill på. Det var bara en reträtt framtvingad för att kunna peka ut en ensam GM. Börge H existerar i verkligheten och såg det han såg.

Här en liten resumé skriven av mig:

Taxichauffören Börge Hellström har mellan ca kl 22.40-22.50 fått en beställning till Tunnelgatan 12. Han kliver ur bilen medan han väntar på sina passagerare och observerar då två män till fots snett fram till vänster, den ena är cirka 30 år, 180-190 cm lång, atletiskt byggd och klädd i en höftlång röd jacka med sömmar som bildar kvadrater. Den andre mannen är cirka 30 år, 170-175 cm lång, ”satt”, bredaxlad och klädd i en himmelsblå täckjacka som räckte till låret.

Så småningom kommer det en röd eller brun van med silverfärg som parkerar på andra sidan korsningen (strax bakom där Morelius ca en halvtimme senare ställer sig). De två männen går fram till vanen och pratar med person(er) i bilen. Den ena mannen, han i blå jacka, går sedan iväg mot Sveavägen och Börge Hellström har för för sig att vanen försvinner Sveavägen norrut.

Vittnesmålet redovisas i Jerker Söderbloms Säpoutredning 1987.

De båda männen har i princip samma signalement som männen Lisbeth Palme såg utanför paret Palmes bostad veckan före mordet.

Jerker S utredning finns i Liggaren har jag för mig. A9594-00
Jag har för mig att det finns ytterligare vittnesmål gällande tre män på sveavägen som stämmer in på dessa herrar plus en till. Är det någon som har det vittnesmålet tillgängligt?

Det känns som att det är återkommande observationer av två eller tre män. Vi har en satt/bredaxlad och mörkhårig kille runt medellängd, möjligtvis sydländsk. En kille över meddellängd ca 190 cm som är ljushårig och atletisk och en smalare kille som också är runt meddellängd och smalare, möjligtvis sydländsk.
Citera
2021-11-30, 18:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Ja, det är väl ett möjligt scenario. Vi har ju observationerna av en man som står och väntar i dekorimahörnet, samtidigt ser ju bland annat fauzzi en man följer efter makarna. Det skulle ju förklara problematiken med att man inte vet om han väntade eller följde efter.

Fast flertalet vittnen ser en man springa in i gränden, inte två.

Att någon väntade vid Dekorima stöds enbart av IM egentligen. Och hela 1986 har han ingen aning om mannen väntat vit hörnet mer än några få sekunder. En förföljare vid La Carterie kan också vara den man som väntar några få sekunder vid Dekorima.
Citera
2021-11-30, 18:14
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Jag har för mig att det finns ytterligare vittnesmål gällande tre män på sveavägen som stämmer in på dessa herrar plus en till. Är det någon som har det vittnesmålet tillgängligt?

Det känns som att det är återkommande observationer av två eller tre män. Vi har en satt/bredaxlad och mörkhårig kille runt medellängd, möjligtvis sydländsk. En kille över meddellängd ca 190 cm som är ljushårig och atletisk och en smalare kille som också är runt meddellängd och smalare, möjligtvis sydländsk.

Säpo PM anger två tydliga signalement + 1 som kan skönjas i materialet. De granskade över 1000 förhör.

Den långe blonde
Cirka 30-40 år
Cirka 190-195 cm lång
Hårfärgen ges olika beskrivningar: blont, rödblont, halmgult, honungsgult.
Atletiskt byggd
Upplevs av vittnen som ”jättestor” och ”skrämmande”
Ofta klädd i antingen en grön läderrock eller en rak längre grågrön jacka.
Klädseln uppfattas vara av äldre modell
Ett vittne i Gamla stan beskriver hans nationalitet som tysk eller österrikare medan andra vittnen uppfattar honom som svensk.
Vid vissa observationer talade han i WT.

Den långe blonde observeras tiden före mordet vid Palmes bostad i Gamla stan, vid regeringsbyggnaden Rosenbad, vid riksdagshuset, på mordkvällen på Gamla stans tunnelbanestation ca 20.40 (troligen han) och ca 22.05 i hörnet Kammakargatan/Saltmätargatan nära biografen Grand. Då tillsammans med Tunnelbanemannen (se nedan). Tid för vittnesobservationer 17/1+ 14-28/2.

Tunnelbanemannen
Cirka 30-35 år
Cirka 175 cm lång
Smärt/smal kroppsbyggnad
Vänsterhänt
Mörkt lockigt hår
Anmärkningsvärt ljus hy
Stor mörk mustasch
Oval kraftigt markerad ansiktsform, spetsig framskjutande haka
Utländskt utseende, anatolisk/turkisk
Ger ett obehagligt intryck
Liknar rollfiguren ”Belker” i tv-serien Spanarna på Hill Street
Ljusbrun/beige lite längre jacka, plädliknande med rutor, klädseln ljust intryck
Stickad mössa/luva som var uppvikt, pottliknande, troligen mörk
Använder walkie-talkie

Observeras mordkvällen utanför biografen Grand cirka klockan 20.55 och 21.05-21.10 och cirka klockan 22.48, 23.10, 23.17 och 23.20 på Sveavägens västra sida i hörnet Tunnelgatan/Sveavägen. Observeras troligen även på Olofsgatan 23.23.

Det här är min samlade bedömning efter ingående studier.

Den tredje mannen

Den kraftige påfallande bredaxlade GM?

Övriga

Därutöver har vi WT-mannen i korsningen Kammakargatan/Sveavägen ca 21.20-21.30 som kan vara intressant. Plus Grandmannen som Mårten m fl ser. Den sistnämnde uppvisar signalementsmässiga likheter med GM vilket inte betyder att han av det skälet måste ha agerat ensam.

Ungefär så.
Citera
2021-11-30, 18:16
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Bra för dig! Efter att innan ha beskyllt judar, sydafrikaner, narconon och scientologerna för mordet så kanske det är min tur nu
Ja kanske.
Jag sorterar.
Det tar tid.

"Nabila was effectively raised as a rigid Scientologist along with Adnan Khashoggi's second wife Lamia and brothers Ali Khashoggi"

https://medium.com/@annawilliams2/scientologys-high-roller-who-funds-the-sect-f8c44b9e30d
Citera
2021-11-30, 18:17
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fast flertalet vittnen ser en man springa in i gränden, inte två.

Att någon väntade vid Dekorima stöds enbart av IM egentligen. Och hela 1986 har han ingen aning om mannen väntat vit hörnet mer än några få sekunder. En förföljare vid La Carterie kan också vara den man som väntar några få sekunder vid Dekorima.
Det betyder inte att det inte kan ha stått någon längre in som avlägsnat sig samtidigt, innan eller efter. Det är ganska lätt att missa en man till om alla har fokus på den som sköt dessutom.
IM får ju ändå räknas som ett bra vittne i detta fall då han har personen under uppsikt under i alla fall 30 sek och gör specifika observationer så som att han har en mössa som ser ut som Jack Nicholsons i gökboet. Ingen annan observerar ju heller dekorimahörnet. Så den enda som har gjort det observerar också där en man.
Citera
2021-11-30, 18:26
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Säpo PM anger två tydliga signalement + 1 som kan skönjas i materialet. De granskade över 1000 förhör.

Den långe blonde
Cirka 30-40 år
Cirka 190-195 cm lång
Hårfärgen ges olika beskrivningar: blont, rödblont, halmgult, honungsgult.
Atletiskt byggd
Upplevs av vittnen som ”jättestor” och ”skrämmande”
Ofta klädd i antingen en grön läderrock eller en rak längre grågrön jacka.
Klädseln uppfattas vara av äldre modell
Ett vittne i Gamla stan beskriver hans nationalitet som tysk eller österrikare medan andra vittnen uppfattar honom som svensk.
Vid vissa observationer talade han i WT.

Den långe blonde observeras tiden före mordet vid Palmes bostad i Gamla stan, vid regeringsbyggnaden Rosenbad, vid riksdagshuset, på mordkvällen på Gamla stans tunnelbanestation ca 20.40 (troligen han) och ca 22.05 i hörnet Kammakargatan/Saltmätargatan nära biografen Grand. Då tillsammans med Tunnelbanemannen (se nedan). Tid för vittnesobservationer 17/1+ 14-28/2.

Tunnelbanemannen
Cirka 30-35 år
Cirka 175 cm lång
Smärt/smal kroppsbyggnad
Vänsterhänt
Mörkt lockigt hår
Anmärkningsvärt ljus hy
Stor mörk mustasch
Oval kraftigt markerad ansiktsform, spetsig framskjutande haka
Utländskt utseende, anatolisk/turkisk
Ger ett obehagligt intryck
Liknar rollfiguren ”Belker” i tv-serien Spanarna på Hill Street
Ljusbrun/beige lite längre jacka, plädliknande med rutor, klädseln ljust intryck
Stickad mössa/luva som var uppvikt, pottliknande, troligen mörk
Använder walkie-talkie

Observeras mordkvällen utanför biografen Grand cirka klockan 20.55 och 21.05-21.10 och cirka klockan 22.48, 23.10, 23.17 och 23.20 på Sveavägens västra sida i hörnet Tunnelgatan/Sveavägen. Observeras troligen även på Olofsgatan 23.23.

Det här är min samlade bedömning efter ingående studier.

Den tredje mannen

Den kraftige påfallande bredaxlade GM?

Övriga

Därutöver har vi WT-mannen i korsningen Kammakargatan/Sveavägen ca 21.20-21.30 som kan vara intressant. Plus Grandmannen som Mårten m fl ser. Den sistnämnde uppvisar signalementsmässiga likheter med GM vilket inte betyder att han av det skälet måste ha agerat ensam.

Ungefär så.
Väldigt intressant. Det var samma återkommande observationer jag har tänkt på plus lite extra.
Det är vansinnigt att polisen kör så hårt på ensam galning-spåret med så mycket information som pekar i en annan riktning.

Ja, den bredaxlade med vad Anna Hage beskriver som en "snygg kropp" är ju i alla fall observerad på mordplatsen och via David bagares gata upp till Snickarbacken där han hämtas upp i en bil. Finns det fler vittnesmål som har sett den här bredaxlade mörka killen i gamla stan, tunnelbanan, grand eller någon annanstans?
Citera
2021-11-30, 18:30
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det verkar lite hopkok men väldigt mycket tyder ju på att det faktiskt fanns någon typ av gruppering där personer som fanns inom polisen/säpo och Must ingick.

Personer med uppenbart stor frihet att agera efter eget huvud inom ramen för sitt jobb liksom vi sett existera även inom knarkspan. Berättelsen om Säpotrion och vissa andra ageranden talar för att det var en verklighet.

För att sy ihop det och förklara hur de i så fall klarade att komma undan krävs mer direkta påverkansvägar.

Den enda sådana jag kan skönja är den I stort sett "pensionerade" delen av livlinan.

Här finns kopplingar klart in till Ebbe och HH, CG Ö, knarkspan, säpotrion och en högt uppsatt topphemlig ansvarig chef i form av Teutenberg som kunnat skapa legitimitet åt sådan verksamhet.

Vill man få ihop det så krävs en sådan väv.

Ja.

Jag tycker det finns anledning att närmare undersöka detta.

1. Säpotrion som övervakade Palme gjorde det ”med hjälp av andra” enligt Sten A. Vilka ”andra” skulle passa? Förtrogna polisspanare på stan? Inte alla, men några av dem. Vilka spanare kände vilka personer inom Säpo? Det behöver ju inte ha varit SB-förband.

2. Säpo avlyssnade Palmes telefon. Fanns redan en etablerad ordning. Har glömt namnet på den ansvarige men du vet säkert vem jag menar.

3. Säpos ryssrotel var alltså ute på mordkvällen. Det fick veta nu – snart 36 år senare. Vilka enskilda Säpoanställda kan ha känt till att Palme saknade livvaktsskydd och vad betydde det konkret för dessa personer under mordkvällen?

4. WT-män både vid bostaden och i mordkvarteren. Säpo PM (som inte registrerades förrän 1989).

5. Stora WT-listan som Dag A jobbade med. Många intressanta uppslag där.

6. Skyddandet. Om Säpofolk var ansvariga för mordet bör det som du säger finnas en cover-up på högre nivå.

7. De hemliga tjänsternas förehavanden generellt är jag inte så insatt i men förstår av det jag läser här och annorstädes att det är rätt rörigt vilket underlättar clandestine operations. Organisationerna förändras ständigt och får andra namn. SSI, KSI, IB03, T-kontoret, Stay Behind, MUST och gud vet allt. Det är klart att det inom dessa organisationer kan ha funnits enskilda som hade resurser att utföra attentatet. Avlyssning, kartläggning, spaning, vapen som inte går att spåra etc.

8. Livvakten TA besökte CGÖ mordkvällen. Det gjorde även handeldvapenexperten PA från FMV och de båda polismännen GS och PH. Rätt märkligt sammanträffande tycker jag. Information om livvaktsskyddet, vapenkontroll, leverans av vapen till GM? GS minns inte enligt förhörsprotokollet att han var hos CGÖ mordkvällen men upplystes av sin kollega PH att de var där. GS är inte Göran Sund utan G St*gs*n.

9. mvagrippa har pekat på personer inom Säpo som är intressanta. CG och FA t ex. Själv har jag sedan länge haft ett "gott" öga till AK. Du nämner fler.

10. Säpoledningens agerande under mordkvällen där Säpochefen senarelade sin ankomst till öppna polisens sambandscentral och AK förnekade att han verkat som sambandsman. CG:s roll?

Med mera.

Som krusbäret på lingonmoset har vi HH och alla oklarheter kring hans agerande.
Citera
2021-11-30, 18:41
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Väldigt intressant. Det var samma återkommande observationer jag har tänkt på plus lite extra.
Det är vansinnigt att polisen kör så hårt på ensam galning-spåret med så mycket information som pekar i en annan riktning.

Ja, den bredaxlade med vad Anna Hage beskriver som en "snygg kropp" är ju i alla fall observerad på mordplatsen och via David bagares gata upp till Snickarbacken där han hämtas upp i en bil. Finns det fler vittnesmål som har sett den här bredaxlade mörka killen i gamla stan, tunnelbanan, grand eller någon annanstans?

Läs gärna förhören med Stark, Hubert Falk, Margareta Storhök, Anneli Korhonen, Lars Knubb, Mårten, de mordplatsvittnen som hade bäst förutsättningar att göra observationer, Lars Jeppsson, Yvonne Nieminen, Gerhard Samson, Birgit Dahlström och Hans Hongelin.

Hongelin är lite tveksam tycker jag. Många förhör och en spretig berättelse. Då år Birgit Dahlström mer distinkt. Förhöret med Birgit D finns i en av Hongelins handlingar, minns inte exakt vilken just nu. Finns i Liggaren.

Som jag läser vittnesförhören finns den kraftige bredaxlade i blå jacka nära Grand, på mpl och längs flyktvägen. Hittar honom inte i GS annat än möjligen den ene av männen som LP såg.
Citera
2021-11-30, 18:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det betyder inte att det inte kan ha stått någon längre in som avlägsnat sig samtidigt, innan eller efter. Det är ganska lätt att missa en man till om alla har fokus på den som sköt dessutom.
IM får ju ändå räknas som ett bra vittne i detta fall då han har personen under uppsikt under i alla fall 30 sek och gör specifika observationer så som att han har en mössa som ser ut som Jack Nicholsons i gökboet. Ingen annan observerar ju heller dekorimahörnet. Så den enda som har gjort det observerar också där en man.

IM ser väl bara mannen sekunder innan LOP passerar mannen.

Det känns konstigt att IM i motljus från 25-30 m ska va den som har rätt huvudbonad på mördaren.
Citera
2021-11-30, 19:07
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
IM ser väl bara mannen sekunder innan LOP passerar mannen.

Det känns konstigt att IM i motljus från 25-30 m ska va den som har rätt huvudbonad på mördaren.
Han observerar mannen innan ett sällskap går förbi, därefter kommer makarna Palme och mannen kliver ut.
Citera
2021-11-30, 20:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Han observerar mannen innan ett sällskap går förbi, därefter kommer makarna Palme och mannen kliver ut.

Han observerar mannen några sekunder innan LOP passerar sagda man. IM är konsekvent i förhören 1986.

Han säger rakt ut att det bara är sekunder.
Citera
2021-11-30, 20:15
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ja.

Jag tycker det finns anledning att närmare undersöka detta.

1. Säpotrion som övervakade Palme gjorde det ”med hjälp av andra” enligt Sten A. Vilka ”andra” skulle passa? Förtrogna polisspanare på stan? Inte alla, men några av dem. Vilka spanare kände vilka personer inom Säpo? Det behöver ju inte ha varit SB-förband.

2. Säpo avlyssnade Palmes telefon. Fanns redan en etablerad ordning. Har glömt namnet på den ansvarige men du vet säkert vem jag menar.

3. Säpos ryssrotel var alltså ute på mordkvällen. Det fick veta nu – snart 36 år senare. Vilka enskilda Säpoanställda kan ha känt till att Palme saknade livvaktsskydd och vad betydde det konkret för dessa personer under mordkvällen?

4. WT-män både vid bostaden och i mordkvarteren. Säpo PM (som inte registrerades förrän 1989).

5. Stora WT-listan som Dag A jobbade med. Många intressanta uppslag där.

6. Skyddandet. Om Säpofolk var ansvariga för mordet bör det som du säger finnas en cover-up på högre nivå.

7. De hemliga tjänsternas förehavanden generellt är jag inte så insatt i men förstår av det jag läser här och annorstädes att det är rätt rörigt vilket underlättar clandestine operations. Organisationerna förändras ständigt och får andra namn. SSI, KSI, IB03, T-kontoret, Stay Behind, MUST och gud vet allt. Det är klart att det inom dessa organisationer kan ha funnits enskilda som hade resurser att utföra attentatet. Avlyssning, kartläggning, spaning, vapen som inte går att spåra etc.

8. Livvakten TA besökte CGÖ mordkvällen. Det gjorde även handeldvapenexperten PA från FMV och de båda polismännen GS och PH. Rätt märkligt sammanträffande tycker jag. Information om livvaktsskyddet, vapenkontroll, leverans av vapen till GM? GS minns inte enligt förhörsprotokollet att han var hos CGÖ mordkvällen men upplystes av sin kollega PH att de var där. GS är inte Göran Sund utan G St*gs*n.

9. mvagrippa har pekat på personer inom Säpo som är intressanta. CG och FA t ex. Själv har jag sedan länge haft ett "gott" öga till AK. Du nämner fler.

10. Säpoledningens agerande under mordkvällen där Säpochefen senarelade sin ankomst till öppna polisens sambandscentral och AK förnekade att han verkat som sambandsman. CG:s roll?

Med mera.

Som krusbäret på lingonmoset har vi HH och alla oklarheter kring hans agerande.

Christer Granqvist påstår för Juristkommissionen att han cruisar omkring med polare i city och ser intensiv polisiär aktivitet. Detta får honom att spontant åka in till sin arbetsplats på SÄPO och bli spindeln i nätet på SÄPOs sambandscentral där han tar han om kommunikationen , en central roll på alla sambandscentraler i alla tider.

Om och jag säger om uppgifterna från ”Cosi Fan Tutte” är sanna är det närmast ett bombnedslag i MOP-historiken. Inte bara bara det att CG ljuger utan han ska redan före midnatt ha kunskap om MOP, utan dessutom förmedla denna sensationella uppgift till chefen på Ryssroteln, Tore Forsberg. Med tanke på att det borde ta ett tag att få tag på TF måste CG haft kunskapen om MOP på ett väldigt tidigt stadium.

Vid tiden för MOP var CG tredjekommissarie på Terroristroteln . Förste kommissarie var Göran Arnfors som är omvittnad av trovärdiga källor som en av TFs värsta belackare inom SÄPO. I det läget blir det desto märkligare att CG är den som lämnar TF beskedet om Olof Palmes död. Om det nu inte var så att CG i själva verket övervakade TF????

I boken "Det som ej kan berättas" förtäljer SÄPO-veteranen Bengt Nylander att det fanns mycket spänningar mellan Tore Forsberg och andra SÄPO-gubbar, bl a GA . Malmösektionen, dvs Jan Zelmerlöw var negativ till TF när han ville inkorporera hamnchefen i Trelleborg i kontakter med presumtiva Stasi-avhoppare. Olle Frånstedt är närmast lyrisk över JZ i sina böcker. BN är positiv till TF som yrkesman men blir med tiden kritisk och oroad över en ymnig alkoholkonsumtion.

Det är bra att komma ihåg att GA 1987 JK-anmälde Sven Åke Hjälmroth och TF för brott mot tystnadsplikten då han ansåg att duon avslöjat SÄPOs hemliga arbetsmetoder.
Senast redigerad av mvagrippa 2021-11-30 kl. 20:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in