Citat:
Jag har för mig att det finns ytterligare vittnesmål gällande tre män på sveavägen som stämmer in på dessa herrar plus en till. Är det någon som har det vittnesmålet tillgängligt?Det är taxichauffören Börge Hellströms uppgifter. Redovisas i Jerker Söderbloms Säpoutredning 1987. Söderblom tog tillbaka allt inför rättegången mot CP men det tror jag vad jag vill på. Det var bara en reträtt framtvingad för att kunna peka ut en ensam GM. Börge H existerar i verkligheten och såg det han såg.
Här en liten resumé skriven av mig:
Taxichauffören Börge Hellström har mellan ca kl 22.40-22.50 fått en beställning till Tunnelgatan 12. Han kliver ur bilen medan han väntar på sina passagerare och observerar då två män till fots snett fram till vänster, den ena är cirka 30 år, 180-190 cm lång, atletiskt byggd och klädd i en höftlång röd jacka med sömmar som bildar kvadrater. Den andre mannen är cirka 30 år, 170-175 cm lång, ”satt”, bredaxlad och klädd i en himmelsblå täckjacka som räckte till låret.
Så småningom kommer det en röd eller brun van med silverfärg som parkerar på andra sidan korsningen (strax bakom där Morelius ca en halvtimme senare ställer sig). De två männen går fram till vanen och pratar med person(er) i bilen. Den ena mannen, han i blå jacka, går sedan iväg mot Sveavägen och Börge Hellström har för för sig att vanen försvinner Sveavägen norrut.
Vittnesmålet redovisas i Jerker Söderbloms Säpoutredning 1987.
De båda männen har i princip samma signalement som männen Lisbeth Palme såg utanför paret Palmes bostad veckan före mordet.
Jerker S utredning finns i Liggaren har jag för mig. A9594-00
Här en liten resumé skriven av mig:
Taxichauffören Börge Hellström har mellan ca kl 22.40-22.50 fått en beställning till Tunnelgatan 12. Han kliver ur bilen medan han väntar på sina passagerare och observerar då två män till fots snett fram till vänster, den ena är cirka 30 år, 180-190 cm lång, atletiskt byggd och klädd i en höftlång röd jacka med sömmar som bildar kvadrater. Den andre mannen är cirka 30 år, 170-175 cm lång, ”satt”, bredaxlad och klädd i en himmelsblå täckjacka som räckte till låret.
Så småningom kommer det en röd eller brun van med silverfärg som parkerar på andra sidan korsningen (strax bakom där Morelius ca en halvtimme senare ställer sig). De två männen går fram till vanen och pratar med person(er) i bilen. Den ena mannen, han i blå jacka, går sedan iväg mot Sveavägen och Börge Hellström har för för sig att vanen försvinner Sveavägen norrut.
Vittnesmålet redovisas i Jerker Söderbloms Säpoutredning 1987.
De båda männen har i princip samma signalement som männen Lisbeth Palme såg utanför paret Palmes bostad veckan före mordet.
Jerker S utredning finns i Liggaren har jag för mig. A9594-00
Det känns som att det är återkommande observationer av två eller tre män. Vi har en satt/bredaxlad och mörkhårig kille runt medellängd, möjligtvis sydländsk. En kille över meddellängd ca 190 cm som är ljushårig och atletisk och en smalare kille som också är runt meddellängd och smalare, möjligtvis sydländsk.