Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Det skedde över en natt i princip när Delta tog över. Innan var det mest gamlingar. Vet inte om Delta är mer aggressivt dock. Det kan ju vara så att det sprids så mycket lättare och därför drabbas väldigt många fler ovaccinerade nu. Och flest ovaccinerade hittar vi hos yngre.
Jag har nämnt det förr men det kan tålas att upprepas. Om du har ett BMI på 30 eller mer så kan du hamna i respirator som 40-åring. Om du har ett BMI på 40 eller mer så kan du hamna där redan i 20-årsåldern. Om du dessutom är man och lite tunnhårig - Game Over.
Jag har inget belägg för det ena eller andra, så vill inte propsa på min sak.
Men sånt där skulle typiskt skulle ske i skymundan och under stark känslomässig påverkan. Som när det visades att det förekommit tortyr på Guantanamo av vakter som var helt vanliga människor. Försummelse är en normal konsekvens av att samhällen stigmatiserar en grupp. Majoriteten säger "det är inte så farligt att ovaccinerade inte får gå på bio", men någonstans kan det finnas en person som ansvarar för de här marginaliserade människornas liv/död som dras med och tar det längre. Som tror sig ha samhällets backning.
Jag tycker i alla fall man ska vara uppmärksam. När pandemin är över och medierna börjar intressera sig för orättvisor igen tror jag att det kommer nystas upp obehagliga historier som gått under radarn.