Citat:
Ursprungligen postat av
P71
Du tror det ja. Själv tror jag att din räddning är att du har haft covid-19. Vaccinen som du tar ger möjligen ett tillfälligt extra skydd med höga antikroppsnivåer i blodet precis när du har tagit sprutan men den effekten avtar snabbt.
Tänk så här: när du fick covid-19 hade du aldrig blivit utsatt för viruset tidigare, och du hade inget vaccinskydd. Ändå lyckades din kropp besegra viruset med ditt eget immunförsvar. Det är något du borde vara glad för. Av vilken anledning skulle du behöva ett förstärkt immunförsvar när du redan har ett som är tillräckligt starkt? Nu vet jag inte om du hade en besvärlig covid-19, och att det är anledningen till att du är så rädd att få det igen?
Signaturen MachDiamonds har refererat till rapporter som visar att immunförsvaret präglas på sin första kontakt med ett visst virus/vaccin. Om vaccinet kommer först präglas immunförsvaret på det, och kommer inte att bygga upp det bredare skydd man får vid infektion med det riktiga viruset. Detta innebär i praktiken att man får ett livslångt beroende av vaccin mot just detta virus, Sars-Cov2.
Om man däremot först blir utsatt för infektionen får man det breda skyddet mot alla proteiner i viruset, inte bara mot spikproteinet. Förhoppningsvis kommer vaccindoserna inte att förstöra detta breda skydd.
Rent generellt förstår jag inte att folk har så dålig tilltro till sitt naturliga immunförsvar att de känner att de måste ta vaccin. Jag förstår det om man tillhör en riskgrupp, men inte om man är fullt frisk med hyfsat sunda levnadsvanor (dvs regelbunden motion och ingen stor övervikt). Det är ytterst sällsynt att människor utanför riskgrupp dör eller hamnar på sjukhus pga covid-19.
Jag hade inte någon speciellt svår Covid-19 våren 2020. Jag var väldigt trött, och var dålig i magen, samt fick lukt och smak bortfall under några dagar. Så jag fick ligga isolerad till sängs i 14 dagar och reta mig på "fram och tillbaka sjukdomen". Jag gick ner i vikt, mest vätska, och fick lära mig att dricka saft liggandes. Jag, dom aldrig, brukar blöda näsblod, snöt ut blod på slutet, som förmodligen innehöll sönderfallna viruspartiklar. Så jag klarade mig bra!
Men jag känner folk som varit dels asymmetriska, legat i Covid-19 med hög feber och en 30 åring som hade dold diabetes och var en hårsmån ifrån att läggas i respirator. Så den här sjukdomen kan slå väldigt olika mot olika personer. Ingen vet alltså hur ens kropp kommer att reagera om man inte haft en SARS-COV2infektion. Det vet man dock, precis som du skriver, om man har haft en sådan.
Så varför skall man vaccinera om man redan genomgått en SARS-COV2 infektion? Jo, därför att ens immunitet, i rimlighetens namn, blir ännu starkare av vaccineringen, samt att man bidrar till en ökad hybridimmunitet i befolkningen, det enda som, tillsammans med jämtfördeladvaccintäckning, kan stoppa Delta-varianten av SARS-COV2. De debattörer hänvisar till och argument du anför ger jag inte mycket för.
Följande finländska artikel har tidigare varit uppe i tråden och tål att påminnas om:
https://www.hbl.fi/artikel/vaccinexpert-kommenterar-6-pastaenden-om-immunitet-personer-som-haft-covid-19-reagerar-starkare-pa/